Är mitt batteri slut?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Teslaaa
Teslaägare
Inlägg: 158
Blev medlem: 30 okt 2024 11:43

Re: Är mitt batteri slut?

Inlägg av Teslaaa »

Enligt Tessie har jag 24,30kwh kvar i batteriet när den visar 31%
Användarvisningsbild
vastbo
Teslaägare
Inlägg: 12
Blev medlem: 28 jan 2023 07:56

Re: Är mitt batteri slut?

Inlägg av vastbo »

Teslaaa skrev: 20 nov 2025 13:45
vastbo skrev: 20 nov 2025 13:23
Teslaaa skrev: 20 nov 2025 12:42
vastbo skrev: 20 nov 2025 11:18
Teslaaa skrev: 20 nov 2025 11:06


Någon som kan hjälpa mig beräkna med hjälp av dessa två foton, vet ej om jag gör riktigt rätt. Enligt min matte har jag ganska hög degradering, men tänker främst att jag måste räknat fel eller inte förstått metoden.
Räknar man på förbrukningen (x) räckvidd (/) procent så har du 63,4kwh i batteriet. Men kolla också upp hur mycket du får ut i verkligheten. Det får du genom att kolla på hur mycket som förbrukats sedan senaste laddning på trippmätaren och dela det med procenten som bilen säger har gått åt sedan senaste laddning under fliken ”körtur”.

Sedan sista laddning 12,9kwh

Sedan sista laddning 25,4%

12,9/25,4=0,507

Vad säger dessa siffror mig? Hänger inte riktigt med
Enligt den metoden så har du endast 50,7kwh tillgängligt i ditt batteri och det är väldigt lite. Igår hade jag enligt samma metod 51,6kwh.

Gör en lite längre körning direkt efter laddning så att du helst förbrukat över 50% och ta lite bilder på skärmen så kanske du kan få gehör från SC.
Men tar trippmätaren hänsyn till all kWh som förbrukats, eller enbart det som förbrukats under körning.

För en del går ju åt förvärmning, ac, etc
Jag är ingen expert, men jag TROR följande:

Tripmätaren tar bara det som förbrukats under körning, det är därför du ska ställa den mot grafen/fliken som visar hur många procent som gått åt under körturen. Det finns ju också en flik som visar förbrukningen under parkering och den förbrukningen syns inte i tripmätaren.
Model 3 LR 2021
Porsche 996 4s
Blaser R8 .375 H&H
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 6620
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Är mitt batteri slut?

Inlägg av AAKEE »

vastbo skrev: 20 nov 2025 10:45
Fick just svar från Tesla som jag snackat med i några dagar att batteriet behöver bytas ut pga ”interna fel i HV batteriet”.

Så svaret på min initiala fråga var: JA batteriet är slut!

Som jag förstått så får man ett renoverat/begagnat batteri när det byts; kan man sätta i det mindre 78/79kwh LG-batteriet som kanske inte tappar lika mycket kapacitet och håller bättre eller är jag låst till 82kwh panasonic?
2021 E3LD är väldigt utsatt för fel.

Upptagen nu men jag var egentligen inne på exakt det. Därav frågan om exakt batteri och WLTP.
Bra, då blir det problemet löst!
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 6620
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Är mitt batteri slut?

Inlägg av AAKEE »

Jojje167 skrev: 20 nov 2025 12:00
vastbo skrev: 20 nov 2025 11:18
Teslaaa skrev: 20 nov 2025 11:06
AAKEE skrev: 19 nov 2025 10:08
vastbo skrev: 18 nov 2025 20:50
Min M3LR 2021 med 82kwh batteri har enligt batteritestet jag gjorde för någon vecka sedan 87% kvar, bilen har snart gått 9000 mil så det vore ett ganska rimligt tapp även om den mestadels laddats hemma till 80% soc.

Problemet jag har är att jag endast verkar ha ca 53-54kwh tillgängligt i batteriet, vilket skulle ge ca 70% kvar om man antar att tillgänglig energi från början var 76,5kwh. 54kwh får jag om jag dividerar energiåtgången under färd med det antal procent som energiappen säger att bilen förbrukat sedan sista laddningen. Är mina beräkningar fel eller håller mitt batteri på att ge upp?
Är du säker på att du har ett 82.1kWh batteri (kod E3LD)? Det fanns fyra olika batterier på M3LR 2021. Många med det batteriet hade tappat 13% redan

Använd energigrafen för att få fram den kapacitet som battrriet har idag.

Den ser inte ut exakt såhär numera men det är samma princip.

Snitt x beräknad räckvidd x 100/ laddningsnivå procent = total batterikapacitet inkl buffer.

Svaret blir alltså hela batterikapaciteten.
IMG_2330.jpeg

Förbrukningen/ ändringen i SOC måste du ta under en lite längre körning och ta SOC före och efter, utan att bilen länge med tex Sentry på.

Om du har 82.1 kWh-batteriet så är det rimligt med 15% eller mer degradering, vilket ska ge 68-69 kWh total kapacitet och för körningen är det cirka 65-66kWh mellan 100-0%.
Någon som kan hjälpa mig beräkna med hjälp av dessa två foton, vet ej om jag gör riktigt rätt. Enligt min matte har jag ganska hög degradering, men tänker främst att jag måste räknat fel eller inte förstått metoden.
Räknar man på förbrukningen (x) räckvidd (/) procent så har du 63,4kwh i batteriet. Men kolla också upp hur mycket du får ut i verkligheten. Det får du genom att kolla på hur mycket som förbrukats sedan senaste laddning på trippmätaren och dela det med procenten som bilen säger har gått åt sedan senaste laddning under fliken ”körtur”.
Jag fick mitt 82 kWh pack bytt i min förra 3LR 2021 vid 12.000 mil, men då fick jag felkoder om reducerad laddnivå och bilen vägrade ta både AC och DC laddning. Bilen stod hos SC i 3mån (pga brist på batterier) men jag hade lånebilen under hela tiden.

Om det är fel på ditt så bör bilen även varna om det. Vad står det om du går in i appen under Service > Batteriets hälsa?
De som inte redan har bytt batteri har oftast jättehög degradering och det är inte säkert bilen kastar felkoder. Antagligen finns det lite i service mode.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 6620
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Är mitt batteri slut?

Inlägg av AAKEE »

Jojje167 skrev: 20 nov 2025 12:49
vastbo skrev: 20 nov 2025 12:14
Jojje167 skrev: 20 nov 2025 12:00
vastbo skrev: 20 nov 2025 11:18
Teslaaa skrev: 20 nov 2025 11:06


Någon som kan hjälpa mig beräkna med hjälp av dessa två foton, vet ej om jag gör riktigt rätt. Enligt min matte har jag ganska hög degradering, men tänker främst att jag måste räknat fel eller inte förstått metoden.
Räknar man på förbrukningen (x) räckvidd (/) procent så har du 63,4kwh i batteriet. Men kolla också upp hur mycket du får ut i verkligheten. Det får du genom att kolla på hur mycket som förbrukats sedan senaste laddning på trippmätaren och dela det med procenten som bilen säger har gått åt sedan senaste laddning under fliken ”körtur”.
Jag fick mitt 82 kWh pack bytt i min förra 3LR 2021 vid 12.000 mil, men då fick jag felkoder om reducerad laddnivå och bilen vägrade ta både AC och DC laddning. Bilen stod hos SC i 3mån (pga brist på batterier) men jag hade lånebilen under hela tiden.

Om det är fel på ditt så bör bilen även varna om det. Vad står det om du går in i appen under Service > Batteriets hälsa?
Min bil har inte visat några felkoder och funkar som den ska förutom väldigt lite kapacitet kvar. Det var SC som kunde hitta fel i batteriet när de kopplade upp sig mot den via fjärranslutning (?).
Vad står det under batteriets hälsa? Jag har aldrig sett någon fått en annan text än "Ditt batteri är bra" så vore intressant att se vad det står för dig.
Så länge bilen inte kastar felkoder på batteriet och batteriet inte är under 70% så säger batteritestet att batteriet är i utomordentligt skick. Alla batterier på min 70% är bra enligt Tesla.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
vastbo
Teslaägare
Inlägg: 12
Blev medlem: 28 jan 2023 07:56

Re: Är mitt batteri slut?

Inlägg av vastbo »

Igår när min fru kom hem med bilen så var det en hel hög med felkoder och bilen tar inte emot laddning längre. Så på min var de tidiga symtomen en brant utförsbacke vad gäller räckvidden, det minskade med 1-2 kWh per dag under ca 2v.

Nu när jag ska få ett ”nytt” batteri är det då oftast ett likadant och därmed lika otursförföljt batteri man får eller är utbytesbatteriet generellt av bättre kvalitet?
Model 3 LR 2021
Porsche 996 4s
Blaser R8 .375 H&H
Användarvisningsbild
Jojje167
Teslaägare
Inlägg: 376
Blev medlem: 03 apr 2016 12:58
Ort: Sundsvall

Re: Är mitt batteri slut?

Inlägg av Jojje167 »

vastbo skrev: 21 nov 2025 07:20
Igår när min fru kom hem med bilen så var det en hel hög med felkoder och bilen tar inte emot laddning längre. Så på min var de tidiga symtomen en brant utförsbacke vad gäller räckvidden, det minskade med 1-2 kWh per dag under ca 2v.

Nu när jag ska få ett ”nytt” batteri är det då oftast ett likadant och därmed lika otursförföljt batteri man får eller är utbytesbatteriet generellt av bättre kvalitet?
Står det fortfarande att batteriets hälsa är bra nu när du fått felkoder?

Jag fick ett 82 kWh refurbished pack som de sa ska vara bättre då det är uppgraderat med bättre delar. Om det stämmer vet jag inte men mitt funkade tills jag sålde bilen drygt ett år senare. Degraderingen på det matchade det gamla ganska bra också. Hade 82% vid 13.200 mil och 3,5 år.
Model 3 LR AWD -19 *Såld*
Model 3 LR AWD -21 *Såld*
Model 3 LR AWD -25
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 6620
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Är mitt batteri slut?

Inlägg av AAKEE »

vastbo skrev: 20 nov 2025 09:48
Enligt bilens GOM där man kan ha antingen procent eller km så blir det ca 420km om jag utgår ifrån de 334km den visade med 80% i morse.
Räckvidden som visas vid batterisymbolen är ingen Guessometer utan visar hur mycket energi som finns i batteriet.
Varje km är en fast mängd energi, för din bil är varje km värd 137Wh när bilen är fulladdad.

Den försöker alltså inte återspegla hur långt du kommer med bilen.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Teslaaa
Teslaägare
Inlägg: 158
Blev medlem: 30 okt 2024 11:43

Re: Är mitt batteri slut?

Inlägg av Teslaaa »

Bra? Dåligt? Normalt?

Går det att lita på appen?

M3P 2021 E3LD
IMG_5788.jpeg
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 6620
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Är mitt batteri slut?

Inlägg av AAKEE »

Teslaaa skrev: 21 nov 2025 12:51
Bra? Dåligt? Normalt?

Går det att lita på appen?

M3P 2021 E3LD
Till att börja med är batteriet 82.1 kWh så Tessie är som vanligt ute och fablar på ursprunglig kapacitet.

Dina 61.64 kWh skall jämföras med 82.1 kWh, eller i minsta fall åtminstone den lägsta kapacitet som det batteriet levererat i test vilket är 80.7kWh (levererat 80.7-82.07kWh)

Degraderingen är alltså 23.6 till 25%.

~25% på fem år är inte alls bra, och det kommer säkert ge upp innan garantiden är ute, som en väldigt stor andel av dessa batterier.

Ändra värdet mitt i Tesdies mätare till 82.1 och notera tesla såfort det närmar sig 30% i appen.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Teslaaa
Teslaägare
Inlägg: 158
Blev medlem: 30 okt 2024 11:43

Re: Är mitt batteri slut?

Inlägg av Teslaaa »

AAKEE skrev: 21 nov 2025 13:03
Teslaaa skrev: 21 nov 2025 12:51
Bra? Dåligt? Normalt?

Går det att lita på appen?

M3P 2021 E3LD
Till att börja med är batteriet 82.1 kWh så Tessie är som vanligt ute och fablar på ursprunglig kapacitet.

Dina 61.64 kWh skall jämföras med 82.1 kWh, eller i minsta fall åtminstone den lägsta kapacitet som det batteriet levererat i test vilket är 80.7kWh (levererat 80.7-82.07kWh)

Degraderingen är alltså 23.6 till 25%.

~25% på fem år är inte alls bra, och det kommer säkert ge upp innan garantiden är ute, som en väldigt stor andel av dessa batterier.

Ändra värdet mitt i Tesdies mätare till 82.1 och notera tesla såfort det närmar sig 30% i appen.
Tack för hjälpen
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3749
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Är mitt batteri slut?

Inlägg av Niklas Z »

Tessie är ju en lite märklig app. På flera sätt är den riktigt bra, men samtidigt har den fel som borde vara hur enkla som helst att fixa till. Dessutom hänger fel med i flera år, som t ex ursprungskapaciteten i batteriet. Mycket märkligt.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 6620
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Är mitt batteri slut?

Inlägg av AAKEE »

Teslaaa skrev: 21 nov 2025 13:42
AAKEE skrev: 21 nov 2025 13:03
Teslaaa skrev: 21 nov 2025 12:51
Bra? Dåligt? Normalt?

Går det att lita på appen?

M3P 2021 E3LD
Till att börja med är batteriet 82.1 kWh så Tessie är som vanligt ute och fablar på ursprunglig kapacitet.

Dina 61.64 kWh skall jämföras med 82.1 kWh, eller i minsta fall åtminstone den lägsta kapacitet som det batteriet levererat i test vilket är 80.7kWh (levererat 80.7-82.07kWh)

Degraderingen är alltså 23.6 till 25%.

~25% på fem år är inte alls bra, och det kommer säkert ge upp innan garantiden är ute, som en väldigt stor andel av dessa batterier.

Ändra värdet mitt i Tesdies mätare till 82.1 och notera tesla såfort det närmar sig 30% i appen.
Tack för hjälpen
Det är ju lite hårda bud men det hjälper ju inte att linda in det 😅
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 6620
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Är mitt batteri slut?

Inlägg av AAKEE »

Niklas Z skrev: 21 nov 2025 13:55
Tessie är ju en lite märklig app. På flera sätt är den riktigt bra, men samtidigt har den fel som borde vara hur enkla som helst att fixa till. Dessutom hänger fel med i flera år, som t ex ursprungskapaciteten i batteriet. Mycket märkligt.
Grejen är den att man kan göra en app och sälja utan att ha riktig koll på hur det fungerar.

Jag har kontaktat James vid Tessie några ggr, eftersom de bland annat lurade både sig själva och en massa andra genom att kalla batterikapaciteten ”usable capacity”. James@tessie trodde att de räknade fram den anvöndbara kapaciteten, dvs exclusive buffer.
Det r dubbelt fel, eftersom de räknade fram totala kapaciteten och att den faktiskt går köra på.
Efter det tog Tessie bort begreppet usable, så det bara står ”capacity”.

Tessie som bygger sin beräkning på den energi bilen rapporterar vid laddning kan egentligen inte visa högre kapacitet än degraderingströskeln. Det innebär att en model S Plaid ”börjar” på 96.2kWh enligt Tessie, som därmed underdriver degraderingen med drygt 3%.
M3P har degraderingströskeln på ~ 80.5kWh vilket såklart inte förklarar att Tesdie anger 78.8 kWh som ursprunglig batterikapacitet.
Det förklaras däremot av att många M3P har 78.8 kWh vilka brukar börja lite lågt. Snittet bland all bilar med Panasonic 82.1kWh och LG 78.8 är antagligen korrekt om man räknar bort det Tessie inte ser ovanför tröskeln.

Teslafi som jag använder gjorde en jättegroda med ”nominal remaining/expected remaining” och räknade ut kapaciteten med expected remaining/ visad SOC, så med lite låg SOC och kallt batteri visade bilen 132kWh batterikapacitet, när bilen de fakto tappat 8% redan 😳

Att man kan programmera innebär inte att man vet vad man gör i en Tesla-app, tyvärr
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Teslaaa
Teslaägare
Inlägg: 158
Blev medlem: 30 okt 2024 11:43

Re: Är mitt batteri slut?

Inlägg av Teslaaa »

AAKEE skrev: 21 nov 2025 14:29
Teslaaa skrev: 21 nov 2025 13:42
AAKEE skrev: 21 nov 2025 13:03
Teslaaa skrev: 21 nov 2025 12:51
Bra? Dåligt? Normalt?

Går det att lita på appen?

M3P 2021 E3LD
Till att börja med är batteriet 82.1 kWh så Tessie är som vanligt ute och fablar på ursprunglig kapacitet.

Dina 61.64 kWh skall jämföras med 82.1 kWh, eller i minsta fall åtminstone den lägsta kapacitet som det batteriet levererat i test vilket är 80.7kWh (levererat 80.7-82.07kWh)

Degraderingen är alltså 23.6 till 25%.

~25% på fem år är inte alls bra, och det kommer säkert ge upp innan garantiden är ute, som en väldigt stor andel av dessa batterier.

Ändra värdet mitt i Tesdies mätare till 82.1 och notera tesla såfort det närmar sig 30% i appen.
Tack för hjälpen
Det är ju lite hårda bud men det hjälper ju inte att linda in det 😅
Trippmätare sedan laddning 21,4kwh

Förbrukning sedan sista laddning 39%, varav 37,5% på körning.

21,4/39=0,549

21,4/37,5=0,571

Ska jag lita på Tessie eller min matte och denna räknemetod?
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3749
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Är mitt batteri slut?

Inlägg av Niklas Z »

Tessie har som sagt sina problem, varav batterikapaciteten är ett. Appens förbrukningsberäkning stämmer inte heller. Jag har inte gjort några djuplodande försök att klura ut systematiken i felen, men min gissning är att Tessie tidigare inte tog hänsyn till att vid visning 0 % i batteriet så är det egentligen 4,5 % kvar (såvida man inte kört på 0 % ett tag). Mitt intryck var att det gjorde att Tessie överskattade förbrukningen. På senare tid verkar Tessie ha fel förbrukning på något annat sätt, men jag har inte letat systematiskt för att se ett mönster som gör det begripligt.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 6620
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Är mitt batteri slut?

Inlägg av AAKEE »

Teslaaa skrev: 24 nov 2025 08:35
Ska jag lita på Tessie eller min matte och denna räknemetod?
Energigrafen är det du ska lita på.

Snittförbrukning x beräknad räckvidd x 100/ SOC % = batteriets totala capacitet i Wh.
IMG_4727.jpeg

Bilen räknar fram energigrafen utifrån BMS estimerade batterikapacitet.

Man räknar baklänges ifrån källan och då får man samma svar som källan.

Tessie går använda, om man ändrar utgångskapaciteten till rätt värde (Tessie har fel ursprungskapacitet i 99% av fallen).
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Teslaaa
Teslaägare
Inlägg: 158
Blev medlem: 30 okt 2024 11:43

Re: Är mitt batteri slut?

Inlägg av Teslaaa »

AAKEE skrev: 24 nov 2025 09:49
Teslaaa skrev: 24 nov 2025 08:35
Ska jag lita på Tessie eller min matte och denna räknemetod?
Energigrafen är det du ska lita på.

Snittförbrukning x beräknad räckvidd x 100/ SOC % = batteriets totala capacitet i Wh.
IMG_4727.jpeg


Bilen räknar fram energigrafen utifrån BMS estimerade batterikapacitet.

Man räknar baklänges ifrån källan och då får man samma svar som källan.

Tessie går använda, om man ändrar utgångskapaciteten till rätt värde (Tessie har fel ursprungskapacitet i 99% av fallen).
Med den metoden får jag fram 62kwh, vilket blir 75% i kapacitet vilket stämmer någorlunda med vad Tessie visar
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 6620
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Är mitt batteri slut?

Inlägg av AAKEE »

Niklas Z skrev: 24 nov 2025 09:13
Tessie har som sagt sina problem, varav batterikapaciteten är ett. Appens förbrukningsberäkning stämmer inte heller. Jag har inte gjort några djuplodande försök att klura ut systematiken i felen,
Ja, han (James på Tessie) hade inte koll på att bilen överdriver laddad energi med [1 - 1/0.955] dvs 4.7%.
Bilarnas förbrukning verkar ha överdrivits med gamska precis det, kalla det 5%. Oklsrt om set är fixat.

Han trodde även att han räknade fram usable capacity dvs exclusive buffer. Felet beror på samma sak.
Berökninhen är inte ändrad men på anmodan har han tagit bort ordet ”usable” så nu stårxdet bara capacity.

Han ”mäter” ursprungskapaciteten vid leverans och presenterar det men eftersom bilen har en degraderingströskel pga en maximalt visat range x konstanten så blir hans högsta värde degraderingströskeln.
Därav att det står 96.2 kWh på nyare S/X trots att de batterierna både har 99.4 kWh som märkkapacitet samt att de defakto levererat 99.4 kWh på EPA-testet.
Överlag är det annars svårt att få ut 99kWh om kapaciteten är 96kWh 😂
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 6620
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Är mitt batteri slut?

Inlägg av AAKEE »

Teslaaa skrev: 24 nov 2025 10:06
Med den metoden får jag fram 62kwh, vilket blir 75% i kapacitet vilket stämmer någorlunda med vad Tessie visar
Japp. Du har justerat inne i Tessies mätare till 82.1kWh?

Vill man räkna på förbrukning och SOC-change måste man ta hänsyn till buffern. Och om man tar värdet på SOC direkt efter körningen så kommer det vara BMS kapacitetsberäkning man får fram och ijte riktig kapacitet, eftersom den SOC som visas när man kör och precis stannar är beräknad.
Man bör inte köra för kort körning eftersom det blir för mycket aveundningsfel.

[(Förbrukning / (SOC-förändring%/100)) / 0.955] = total batterikapacitet.

Förbrukning sedan sista laddning 39%, varav 37,5% på körning.

21,4/39=0,549

21,4/37,5=0,571
Om vi tar körningen, förutsätter det är en enda körning:

(21.4 / 0.375)/0.955=59.7 kWh.

0.955 är för att räkna ut hela batteriets kapacitet då delen av batteriet som visas mellan 100-0% är 95.5%, dvs 0.955.

Om man vill räkna ”bättre än bilen” kan man se till att bilen vilat en stund innan körningen (~1h eller mer) och då tar man SOC-värdet och kör.

Efter körningen låter man bilen stå en timme utan Sentry/USB på mm så att den sover.
Sedan kollar man SOC en timme efter parkering (man kan kolla 45 minuter också, eller efter 2 timmar. Det viktiga är att bilen fått sova ovh mäta SOC.)

Är SOC märkbart lägre en timme efter parkeringen än när man stannade så överskattar bilen batterikapaciteten.

Ponera exemplet med 21.4 kWh förbrukat och 37.5% som gick åt under körningen vid parkering. = 59.7 kWh

Om bilen hade tappat 39% efter den timmen är kapaciteten (21.4 / 0.39)/0.955=57.45 kWh.

Detta sätt att räkna rundar BMS eventuella felaktiga beräkning/överskattning/underskattming av kapaciteten.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Teslaaa
Teslaägare
Inlägg: 158
Blev medlem: 30 okt 2024 11:43

Re: Är mitt batteri slut?

Inlägg av Teslaaa »

AAKEE skrev: 24 nov 2025 10:55
Teslaaa skrev: 24 nov 2025 10:06
Med den metoden får jag fram 62kwh, vilket blir 75% i kapacitet vilket stämmer någorlunda med vad Tessie visar
Japp. Du har justerat inne i Tessies mätare till 82.1kWh?

Vill man räkna på förbrukning och SOC-change måste man ta hänsyn till buffern. Och om man tar värdet på SOC direkt efter körningen så kommer det vara BMS kapacitetsberäkning man får fram och ijte riktig kapacitet, eftersom den SOC som visas när man kör och precis stannar är beräknad.
Man bör inte köra för kort körning eftersom det blir för mycket aveundningsfel.

[(Förbrukning / (SOC-förändring%/100)) / 0.955] = total batterikapacitet.

Förbrukning sedan sista laddning 39%, varav 37,5% på körning.

21,4/39=0,549

21,4/37,5=0,571
Om vi tar körningen, förutsätter det är en enda körning:

(21.4 / 0.375)/0.955=59.7 kWh.

0.955 är för att räkna ut hela batteriets kapacitet då delen av batteriet som visas mellan 100-0% är 95.5%, dvs 0.955.

Om man vill räkna ”bättre än bilen” kan man se till att bilen vilat en stund innan körningen (~1h eller mer) och då tar man SOC-värdet och kör.

Efter körningen låter man bilen stå en timme utan Sentry/USB på mm så att den sover.
Sedan kollar man SOC en timme efter parkering (man kan kolla 45 minuter också, eller efter 2 timmar. Det viktiga är att bilen fått sova ovh mäta SOC.)

Är SOC märkbart lägre en timme efter parkeringen än när man stannade så överskattar bilen batterikapaciteten.

Ponera exemplet med 21.4 kWh förbrukat och 37.5% som gick åt under körningen vid parkering. = 59.7 kWh

Om bilen hade tappat 39% efter den timmen är kapaciteten (21.4 / 0.39)/0.955=57.45 kWh.

Detta sätt att räkna rundar BMS eventuella felaktiga beräkning/överskattning/underskattming av kapaciteten.
Ja, har justerat i Tessie.

Stämmer, en körning. Bilen stod still i någon timme innan körning dock med sladd inkopplad och pågående laddning.

SoC är den som var direkt efter körningen, men det var samma SoC dagen efter efter bilen stått över natten.

Ger det lite tid för att dokumentera mer och sedan kontakta Tesla och se vad dom säger. Du är bekant med felkoderna jag har, dessa har inte försvunnit som Tesla påstod om jag laddade bilen regelbundet, de har däremot ökat kraftigt, får a_066 varje gång bilen startas, dock fortsatt endast i service-menyn vilket gör att Tesla hävdar bestämt att inget fel finns. (Eller nja, de bekräftar ju obalansen men då jag inte ser det i ordinarie vy så gör de inget).
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 6620
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Är mitt batteri slut?

Inlägg av AAKEE »

Teslaaa skrev: 24 nov 2025 11:04
AAKEE skrev: 24 nov 2025 10:55
Teslaaa skrev: 24 nov 2025 10:06
Med den metoden får jag fram 62kwh, vilket blir 75% i kapacitet vilket stämmer någorlunda med vad Tessie visar
Japp. Du har justerat inne i Tessies mätare till 82.1kWh?

Vill man räkna på förbrukning och SOC-change måste man ta hänsyn till buffern. Och om man tar värdet på SOC direkt efter körningen så kommer det vara BMS kapacitetsberäkning man får fram och ijte riktig kapacitet, eftersom den SOC som visas när man kör och precis stannar är beräknad.
Man bör inte köra för kort körning eftersom det blir för mycket aveundningsfel.

[(Förbrukning / (SOC-förändring%/100)) / 0.955] = total batterikapacitet.

Förbrukning sedan sista laddning 39%, varav 37,5% på körning.

21,4/39=0,549

21,4/37,5=0,571
Om vi tar körningen, förutsätter det är en enda körning:

(21.4 / 0.375)/0.955=59.7 kWh.

0.955 är för att räkna ut hela batteriets kapacitet då delen av batteriet som visas mellan 100-0% är 95.5%, dvs 0.955.

Om man vill räkna ”bättre än bilen” kan man se till att bilen vilat en stund innan körningen (~1h eller mer) och då tar man SOC-värdet och kör.

Efter körningen låter man bilen stå en timme utan Sentry/USB på mm så att den sover.
Sedan kollar man SOC en timme efter parkering (man kan kolla 45 minuter också, eller efter 2 timmar. Det viktiga är att bilen fått sova ovh mäta SOC.)

Är SOC märkbart lägre en timme efter parkeringen än när man stannade så överskattar bilen batterikapaciteten.

Ponera exemplet med 21.4 kWh förbrukat och 37.5% som gick åt under körningen vid parkering. = 59.7 kWh

Om bilen hade tappat 39% efter den timmen är kapaciteten (21.4 / 0.39)/0.955=57.45 kWh.

Detta sätt att räkna rundar BMS eventuella felaktiga beräkning/överskattning/underskattming av kapaciteten.
Ja, har justerat i Tessie.

Stämmer, en körning. Bilen stod still i någon timme innan körning dock med sladd inkopplad och pågående laddning.

SoC är den som var direkt efter körningen, men det var samma SoC dagen efter efter bilen stått över natten.

Ger det lite tid för att dokumentera mer och sedan kontakta Tesla och se vad dom säger. Du är bekant med felkoderna jag har, dessa har inte försvunnit som Tesla påstod om jag laddade bilen regelbundet, de har däremot ökat kraftigt, får a_066 varje gång bilen startas, dock fortsatt endast i service-menyn vilket gör att Tesla hävdar bestämt att inget fel finns. (Eller nja, de bekräftar ju obalansen men då jag inte ser det i ordinarie vy så gör de inget).
Felkoderna kommer till vanluga menyn, och jatteriet kommer behöva bytas.
Det vet vi med 99.9% säkerhet.
Det skulle dessutom inte klara 8 år med max 30% degradering.

Lite tråkigt att tesla väljer att vara så tjuriga här.
Ett problem är att ditt batteri antagligen degraderar hela tiden och man har enligt garantin ”rätt” till ett batteri med samma kapacitet som ”när felet uppstod”.

Problemet är ju att mycket mer än 10-15% degradering inte är rimligt i ditt fall och får du första ”officiella” vsrningen vid 29% kan ju Tesla ge dig ett valfritt batteri som är hela vägen ned till 29% degraderat.

(Har precis haft en sån dialog med en M3P-ägare nyligen som hade tidig varning vilken tesla bortförklarade. Då hade batteriet inte tappat så mycket men när felkoden blev konstant 1 år senare var batteriet riktigt dåligt och utbytesbatteriet han fick bygger på kapaciteten det hade när Tesla tyckte felet uppstod. Han åker nu med ett väldigt degraderat utbytesbatteri och är inte jättenöjd 😳)

Det fanns en period, i vart fall i tyskland när Tesla verkade ha svårt att få fram batterier och då monterades även batterier som inte är lagligen godkända enligt EU-godkännandet i M3P 2021.

Kanske sent nu men man bör nog helst ha data på kapaciteten precis innan batteriet börjar strula (bilder på räckvidd vid 100%, loggar mm) så att man kan stå på sig.
Jag vet ett fall i USA där ögaren kunde bevisa att räckvidd kapaciteten var X innan felet uppstod och där tvingades Tesla tillmötesgå ägaren efter att han kunde visa att originalbatteriet faktiskt var bättre än utbytesbatteriet och de bytte igen.

Detta är dock svårt med batterier som degraderar med fritt fall till 20% och sedan ger felkod bortom det. Har man tur får man ett nytt batteri men det ät inte det normala. Oftast får man ett batteri som ligger där de flesta bilar av den årsmodellen ligger, dvs rättså degraderat.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Teslaaa
Teslaägare
Inlägg: 158
Blev medlem: 30 okt 2024 11:43

Re: Är mitt batteri slut?

Inlägg av Teslaaa »

AAKEE skrev: 24 nov 2025 12:02
Teslaaa skrev: 24 nov 2025 11:04
AAKEE skrev: 24 nov 2025 10:55
Teslaaa skrev: 24 nov 2025 10:06
Med den metoden får jag fram 62kwh, vilket blir 75% i kapacitet vilket stämmer någorlunda med vad Tessie visar
Japp. Du har justerat inne i Tessies mätare till 82.1kWh?

Vill man räkna på förbrukning och SOC-change måste man ta hänsyn till buffern. Och om man tar värdet på SOC direkt efter körningen så kommer det vara BMS kapacitetsberäkning man får fram och ijte riktig kapacitet, eftersom den SOC som visas när man kör och precis stannar är beräknad.
Man bör inte köra för kort körning eftersom det blir för mycket aveundningsfel.

[(Förbrukning / (SOC-förändring%/100)) / 0.955] = total batterikapacitet.

Förbrukning sedan sista laddning 39%, varav 37,5% på körning.

21,4/39=0,549

21,4/37,5=0,571
Om vi tar körningen, förutsätter det är en enda körning:

(21.4 / 0.375)/0.955=59.7 kWh.

0.955 är för att räkna ut hela batteriets kapacitet då delen av batteriet som visas mellan 100-0% är 95.5%, dvs 0.955.

Om man vill räkna ”bättre än bilen” kan man se till att bilen vilat en stund innan körningen (~1h eller mer) och då tar man SOC-värdet och kör.

Efter körningen låter man bilen stå en timme utan Sentry/USB på mm så att den sover.
Sedan kollar man SOC en timme efter parkering (man kan kolla 45 minuter också, eller efter 2 timmar. Det viktiga är att bilen fått sova ovh mäta SOC.)

Är SOC märkbart lägre en timme efter parkeringen än när man stannade så överskattar bilen batterikapaciteten.

Ponera exemplet med 21.4 kWh förbrukat och 37.5% som gick åt under körningen vid parkering. = 59.7 kWh

Om bilen hade tappat 39% efter den timmen är kapaciteten (21.4 / 0.39)/0.955=57.45 kWh.

Detta sätt att räkna rundar BMS eventuella felaktiga beräkning/överskattning/underskattming av kapaciteten.
Ja, har justerat i Tessie.

Stämmer, en körning. Bilen stod still i någon timme innan körning dock med sladd inkopplad och pågående laddning.

SoC är den som var direkt efter körningen, men det var samma SoC dagen efter efter bilen stått över natten.

Ger det lite tid för att dokumentera mer och sedan kontakta Tesla och se vad dom säger. Du är bekant med felkoderna jag har, dessa har inte försvunnit som Tesla påstod om jag laddade bilen regelbundet, de har däremot ökat kraftigt, får a_066 varje gång bilen startas, dock fortsatt endast i service-menyn vilket gör att Tesla hävdar bestämt att inget fel finns. (Eller nja, de bekräftar ju obalansen men då jag inte ser det i ordinarie vy så gör de inget).
Felkoderna kommer till vanluga menyn, och jatteriet kommer behöva bytas.
Det vet vi med 99.9% säkerhet.
Det skulle dessutom inte klara 8 år med max 30% degradering.

Lite tråkigt att tesla väljer att vara så tjuriga här.
Ett problem är att ditt batteri antagligen degraderar hela tiden och man har enligt garantin ”rätt” till ett batteri med samma kapacitet som ”när felet uppstod”.

Problemet är ju att mycket mer än 10-15% degradering inte är rimligt i ditt fall och får du första ”officiella” vsrningen vid 29% kan ju Tesla ge dig ett valfritt batteri som är hela vägen ned till 29% degraderat.

(Har precis haft en sån dialog med en M3P-ägare nyligen som hade tidig varning vilken tesla bortförklarade. Då hade batteriet inte tappat så mycket men när felkoden blev konstant 1 år senare var batteriet riktigt dåligt och utbytesbatteriet han fick bygger på kapaciteten det hade när Tesla tyckte felet uppstod. Han åker nu med ett väldigt degraderat utbytesbatteri och är inte jättenöjd 😳)

Det fanns en period, i vart fall i tyskland när Tesla verkade ha svårt att få fram batterier och då monterades även batterier som inte är lagligen godkända enligt EU-godkännandet i M3P 2021.

Kanske sent nu men man bör nog helst ha data på kapaciteten precis innan batteriet börjar strula (bilder på räckvidd vid 100%, loggar mm) så att man kan stå på sig.
Jag vet ett fall i USA där ögaren kunde bevisa att räckvidd kapaciteten var X innan felet uppstod och där tvingades Tesla tillmötesgå ägaren efter att han kunde visa att originalbatteriet faktiskt var bättre än utbytesbatteriet och de bytte igen.

Detta är dock svårt med batterier som degraderar med fritt fall till 20% och sedan ger felkod bortom det. Har man tur får man ett nytt batteri men det ät inte det normala. Oftast får man ett batteri som ligger där de flesta bilar av den årsmodellen ligger, dvs rättså degraderat.
Nä men ska fortsätta skriva till Tesla. De har som sagt bekräftat obalans, jag har följt deras råd utan framgång.

Har jag fortsatt obalans så anser jag det vara ett fel.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 9892
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Är mitt batteri slut?

Inlägg av mikebike »

AAKEE skrev: 24 nov 2025 12:02
Teslaaa skrev: 24 nov 2025 11:04
AAKEE skrev: 24 nov 2025 10:55
Teslaaa skrev: 24 nov 2025 10:06
Med den metoden får jag fram 62kwh, vilket blir 75% i kapacitet vilket stämmer någorlunda med vad Tessie visar
Japp. Du har justerat inne i Tessies mätare till 82.1kWh?

Vill man räkna på förbrukning och SOC-change måste man ta hänsyn till buffern. Och om man tar värdet på SOC direkt efter körningen så kommer det vara BMS kapacitetsberäkning man får fram och ijte riktig kapacitet, eftersom den SOC som visas när man kör och precis stannar är beräknad.
Man bör inte köra för kort körning eftersom det blir för mycket aveundningsfel.

[(Förbrukning / (SOC-förändring%/100)) / 0.955] = total batterikapacitet.

Förbrukning sedan sista laddning 39%, varav 37,5% på körning.

21,4/39=0,549

21,4/37,5=0,571
Om vi tar körningen, förutsätter det är en enda körning:

(21.4 / 0.375)/0.955=59.7 kWh.

0.955 är för att räkna ut hela batteriets kapacitet då delen av batteriet som visas mellan 100-0% är 95.5%, dvs 0.955.

Om man vill räkna ”bättre än bilen” kan man se till att bilen vilat en stund innan körningen (~1h eller mer) och då tar man SOC-värdet och kör.

Efter körningen låter man bilen stå en timme utan Sentry/USB på mm så att den sover.
Sedan kollar man SOC en timme efter parkering (man kan kolla 45 minuter också, eller efter 2 timmar. Det viktiga är att bilen fått sova ovh mäta SOC.)

Är SOC märkbart lägre en timme efter parkeringen än när man stannade så överskattar bilen batterikapaciteten.

Ponera exemplet med 21.4 kWh förbrukat och 37.5% som gick åt under körningen vid parkering. = 59.7 kWh

Om bilen hade tappat 39% efter den timmen är kapaciteten (21.4 / 0.39)/0.955=57.45 kWh.

Detta sätt att räkna rundar BMS eventuella felaktiga beräkning/överskattning/underskattming av kapaciteten.
Ja, har justerat i Tessie.

Stämmer, en körning. Bilen stod still i någon timme innan körning dock med sladd inkopplad och pågående laddning.

SoC är den som var direkt efter körningen, men det var samma SoC dagen efter efter bilen stått över natten.

Ger det lite tid för att dokumentera mer och sedan kontakta Tesla och se vad dom säger. Du är bekant med felkoderna jag har, dessa har inte försvunnit som Tesla påstod om jag laddade bilen regelbundet, de har däremot ökat kraftigt, får a_066 varje gång bilen startas, dock fortsatt endast i service-menyn vilket gör att Tesla hävdar bestämt att inget fel finns. (Eller nja, de bekräftar ju obalansen men då jag inte ser det i ordinarie vy så gör de inget).
Felkoderna kommer till vanluga menyn, och jatteriet kommer behöva bytas.
Det vet vi med 99.9% säkerhet.
Det skulle dessutom inte klara 8 år med max 30% degradering.

Lite tråkigt att tesla väljer att vara så tjuriga här.
Ett problem är att ditt batteri antagligen degraderar hela tiden och man har enligt garantin ”rätt” till ett batteri med samma kapacitet som ”när felet uppstod”.

Problemet är ju att mycket mer än 10-15% degradering inte är rimligt i ditt fall och får du första ”officiella” vsrningen vid 29% kan ju Tesla ge dig ett valfritt batteri som är hela vägen ned till 29% degraderat.

(Har precis haft en sån dialog med en M3P-ägare nyligen som hade tidig varning vilken tesla bortförklarade. Då hade batteriet inte tappat så mycket men när felkoden blev konstant 1 år senare var batteriet riktigt dåligt och utbytesbatteriet han fick bygger på kapaciteten det hade när Tesla tyckte felet uppstod. Han åker nu med ett väldigt degraderat utbytesbatteri och är inte jättenöjd 😳)

Det fanns en period, i vart fall i tyskland när Tesla verkade ha svårt att få fram batterier och då monterades även batterier som inte är lagligen godkända enligt EU-godkännandet i M3P 2021.

Kanske sent nu men man bör nog helst ha data på kapaciteten precis innan batteriet börjar strula (bilder på räckvidd vid 100%, loggar mm) så att man kan stå på sig.
Jag vet ett fall i USA där ögaren kunde bevisa att räckvidd kapaciteten var X innan felet uppstod och där tvingades Tesla tillmötesgå ägaren efter att han kunde visa att originalbatteriet faktiskt var bättre än utbytesbatteriet och de bytte igen.

Detta är dock svårt med batterier som degraderar med fritt fall till 20% och sedan ger felkod bortom det. Har man tur får man ett nytt batteri men det ät inte det normala. Oftast får man ett batteri som ligger där de flesta bilar av den årsmodellen ligger, dvs rättså degraderat.
Är utbytesbatterierna plockade rakt av från skrotade bilar, eller är de renoverade på något sätt?
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 6620
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Är mitt batteri slut?

Inlägg av AAKEE »

mikebike skrev: 24 nov 2025 12:06
Är utbytesbatterierna plockade rakt av från skrotade bilar, eller är de renoverade på något sätt?
Nej, de tar inget från skroten såvitt jag vet.

Nästan alla utbytesbatterier är Remanufactured, dvs renoverade på Teslas sådan avdelning. (tidigare stod det REMAN eller RMN på batteri-labelen. Nu tror jag att man tagit bort det men det går uttyda på skylten att batteriet är ett utbytes/renoverat ändå pga artikelnumret. (Det är såklart inte samma artikelnummer på ett nytt som ett begagnat/renoverat.)

De som inte är renoverade är fabriksnya. Det händer nog att några batterier är remanufactured med helt nya celler, även om det inte är det normala. Tesla vill såklart återanvända skiten så långt det går, och tyvärr är det inte helt ovanligt med att utbytesbatterierna går sönder efter en tid.

Recell, från USA som är störst i världen på att fixa batterier som tredje part (tror jag) har beskrivit att Tesla åter har börjat med lite suspekta metoder som de provade förut och som man egentligen vet inte håller långsiktigt. Bland annat vet man att det inte fungerar att bytta enstaka moduler på de äldre model S, eftersom hur noga man än matchar modulerna så har de levt olika liv och efter en tid utvecklar de obalans som bilen inte kan hantera.
Min gissning är att Tesla vill göra det så billigt det går, och det vi ser är att inte alls alla batterier klarar 8 år så Tesla får väl en dyr eftersläng på redan sålda bilar om de måste montera nya celler i en massa bilar. Så de renoverar batterier på ett sätt som de vet inte kommer hålla jättelänge men det tar bilen förbi Teslas ansvar. (Det finns redan ganska många exempel på utbytesbatterier som inte levde så mycket längre än förbi garantidagen. Mitt förtroende för Tesla är inte jättehögt på den här punkten.)
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Skriv svar