Sida 2 av 3

Re: Performance Juniper på gång

Postat: 07 dec 2025 18:19
av mikebike
Nicke Nyfiken skrev: 07 dec 2025 18:05
merc_slk_amg skrev: 07 dec 2025 09:48

Byta ner !?
Har själv haft Model 3 Performance (mycket bullrig, men snabb), och en 2024 Model Y Performance
Uppgraderingen från 2024 till Juniper är på väldigt många sätt till Junipers fördel.
1. Stolarna, sååå mycket bättre.
2. Juniper är markant tystare, vilket förvånade mig mycket eftersom 2024:an var mycket mer isolerad än tidigare versioner.
3. Fjädringen, wow där kan man snacka om en förbättring, valbar med.
4. Ryggstöden bak som justeras med elmotorer.
5. Batteriet, med längre räckvidd och enl mig snabbare laddning än 2024:an.
6. Design både inne och ute, så mycket snyggare än 2024:an
7. Min 2024 hade HW3 Juniper HW4
8. Prestanda, märkbart snabbare spec acc vid 110km/h

Men detta är mina personliga åsikter, du får gärna ha dina, men att ignorera förbättringarna är lite till o stoppa huvudet i sanden.
Precis, det är personliga åsikter och därför skrev jag för mig är det ett nerbyte.
Försämringarna är större än förbättringarna i mitt tycke. Men jag tror inte att det är en allmän uppfattning.

Ärligt talat så är nog den 45 minuters provkörningen jag gjorde 19'e september, den största besvikelsen jag upplevt på länge när det gäller bilar. Jag har sällan känt så lite köpsug efter en provkörning tidigare. Jag hade antagligen alldeles för höga förväntningar på MYP Juniper. Och när sedan laddhastigheten visade sig vara i princip lika långsam som gamla bilen, då var köpsuget noll.

Kring dina argument tänker jag:
1. Ja de är bättre men jag sitter alldeles utmärkt i gamla MYP. Har inget behov av bättre stolar även om det skulle vara nice.
2. Det är främst däckljudet man fått ner i Juniper, men eftersom jag kör med 19" och "tysta däck" är skillnaden marginell.
3. Ja den är bättre, men återigen så gör 19" att skillnaden är marginell.
4. Sitter aldrig i baksätet på min bil, och fäller ryggstödet kanske 2 ggr per år, så att resa det manuellt är inte så betungande.
5. Ja lite längre räckvidd men inte så man tar sig till nästa SuC vid långkörningar. Så det blir laddning lika ofta. Laddhastigheten 10-80% är på minuten lika, så bara en marginell förbättring pga lite längre räckvidd. Men fortfarande riktigt dålig laddhastighet för en uppdaterad bil årsmodell 2026.
6. Subjektivt argument. Beror helt på tyckte och smak. Tycker de är lika fula båda två.
7. Tror inte det gör någon skillnad om man har basic AP.
8. Kör inte på vägar där en fullgasacceleration över 110 km/h spela någon roll. Den gamla MYP är fullt tillräckligt snabb i lagliga hastigheter.


Försämringarna jag upplever på Juniper är:
1. Går inte att välja farthållare eller AP vid aktivering. Går inte heller att smidigt växla fritt mellan AP och farthållare under körning. Med basic AP måste man stötta med gasen vid alla filbyte.
Detta är en showstopper för mig som kör motorväg till 80-90 %.
2. Går inte att välja om man vill ha vanlig blinkers, 3-blink eller automatiskt avstängning.
3. Ingen "växelspak" utan man måste fingra på skärmen för att välja D,R och P. Ingen jättestor grej men en försämring.
4. Ingen Trackmode. Används sällan men det är ack så roligt när det beger sig.
5. Ingen helljusspak. Det sitter i ryggmärgen hur man signalerar med helljuset precis som det gör hur man signalerar med tutan.

Så jag skulle vilja säga ungefär som du: att ignorera försämringarna är lite till o stoppa huvudet i sanden.
Allt blev inte bättre med Juniper även om mycket blev det.

Hade jag kört med original 21" hjul på min bil så hade jag säkert blivit mycket mer entusiastisk över den förbättrade ljudnivån och fjädringskomforten i Juniper. Men nu blev det inte så.

Sedan är det ganska skönt att inte behöva skämmas för att man använder bromspedalen. ;)
Håller med, samt:
Man kan inte längre välja stoppläge.
Parkeringssensorerna är ju borttagna sedan tidigare (liksom radarn).

Re: Performance Juniper på gång

Postat: 07 dec 2025 19:22
av JockeX
Det är som natt och dag i komfortskillnad mellan gamla och nya MYP. Om ni nu jämför 19” med 21” sätt då på 19” på nya MYP och jämför igen… Märkliga argument men jag misstänker att ni vill dra en slutsats som ni mår bra av.

Re: Performance Juniper på gång

Postat: 07 dec 2025 19:44
av mikebike
JockeX skrev: 07 dec 2025 19:22
Det är som natt och dag i komfortskillnad mellan gamla och nya MYP. Om ni nu jämför 19” med 21” sätt då på 19” på nya MYP och jämför igen… Märkliga argument men jag misstänker att ni vill dra en slutsats som ni mår bra av.
Ja, Juniper har garanterat bättre komfort än den gamla Model Y, men den var ju marknadens stötigaste! :lol:

Frågan är hur den är jämfört med andra bilar, som 7X, iX3 och EX60....

Re: Performance Juniper på gång

Postat: 07 dec 2025 19:50
av Nicke Nyfiken
JockeX skrev: 07 dec 2025 19:22
Det är som natt och dag i komfortskillnad mellan gamla och nya MYP. Om ni nu jämför 19” med 21” sätt då på 19” på nya MYP och jämför igen… Märkliga argument men jag misstänker att ni vill dra en slutsats som ni mår bra av.
Känner du dig kränkt, eller vad är problemet?
Olika åsikter och prioriteringar är alltså inte tillåtna?

Re: Performance Juniper på gång

Postat: 07 dec 2025 20:07
av JockeX
mikebike skrev: 07 dec 2025 19:44
JockeX skrev: 07 dec 2025 19:22
Det är som natt och dag i komfortskillnad mellan gamla och nya MYP. Om ni nu jämför 19” med 21” sätt då på 19” på nya MYP och jämför igen… Märkliga argument men jag misstänker att ni vill dra en slutsats som ni mår bra av.
Ja, Juniper har garanterat bättre komfort än den gamla Model Y, men den var ju marknadens stötigaste! :lol:

Frågan är hur den är jämfört med andra bilar, som 7X, iX3 och EX60....
Har inte testat ovanstående men jag har jämfört med el-macanen och jag tyckte den var i paritet med den.

Re: Performance Juniper på gång

Postat: 07 dec 2025 23:24
av larjon
Nicke Nyfiken skrev: 07 dec 2025 18:05
merc_slk_amg skrev: 07 dec 2025 09:48

Byta ner !?
Har själv haft Model 3 Performance (mycket bullrig, men snabb), och en 2024 Model Y Performance
Uppgraderingen från 2024 till Juniper är på väldigt många sätt till Junipers fördel.
1. Stolarna, sååå mycket bättre.
2. Juniper är markant tystare, vilket förvånade mig mycket eftersom 2024:an var mycket mer isolerad än tidigare versioner.
3. Fjädringen, wow där kan man snacka om en förbättring, valbar med.
4. Ryggstöden bak som justeras med elmotorer.
5. Batteriet, med längre räckvidd och enl mig snabbare laddning än 2024:an.
6. Design både inne och ute, så mycket snyggare än 2024:an
7. Min 2024 hade HW3 Juniper HW4
8. Prestanda, märkbart snabbare spec acc vid 110km/h

Men detta är mina personliga åsikter, du får gärna ha dina, men att ignorera förbättringarna är lite till o stoppa huvudet i sanden.
Precis, det är personliga åsikter och därför skrev jag för mig är det ett nerbyte.
Försämringarna är större än förbättringarna i mitt tycke. Men jag tror inte att det är en allmän uppfattning.

Ärligt talat så är nog den 45 minuters provkörningen jag gjorde 19'e september, den största besvikelsen jag upplevt på länge när det gäller bilar. Jag har sällan känt så lite köpsug efter en provkörning tidigare. Jag hade antagligen alldeles för höga förväntningar på MYP Juniper. Och när sedan laddhastigheten visade sig vara i princip lika långsam som gamla bilen, då var köpsuget noll.

Kring dina argument tänker jag:
1. Ja de är bättre men jag sitter alldeles utmärkt i gamla MYP. Har inget behov av bättre stolar även om det skulle vara nice.
2. Det är främst däckljudet man fått ner i Juniper, men eftersom jag kör med 19" och "tysta däck" är skillnaden marginell.
3. Ja den är bättre, men återigen så gör 19" att skillnaden är marginell.
4. Sitter aldrig i baksätet på min bil, och fäller ryggstödet kanske 2 ggr per år, så att resa det manuellt är inte så betungande.
5. Ja lite längre räckvidd men inte så man tar sig till nästa SuC vid långkörningar. Så det blir laddning lika ofta. Laddhastigheten 10-80% är på minuten lika, så bara en marginell förbättring pga lite längre räckvidd. Men fortfarande riktigt dålig laddhastighet för en uppdaterad bil årsmodell 2026.
6. Subjektivt argument. Beror helt på tyckte och smak. Tycker de är lika fula båda två.
7. Tror inte det gör någon skillnad om man har basic AP.
8. Kör inte på vägar där en fullgasacceleration över 110 km/h spela någon roll. Den gamla MYP är fullt tillräckligt snabb i lagliga hastigheter.


Försämringarna jag upplever på Juniper är:
1. Går inte att välja farthållare eller AP vid aktivering. Går inte heller att smidigt växla fritt mellan AP och farthållare under körning. Med basic AP måste man stötta med gasen vid alla filbyte.
Detta är en showstopper för mig som kör motorväg till 80-90 %.
2. Går inte att välja om man vill ha vanlig blinkers, 3-blink eller automatiskt avstängning.
3. Ingen "växelspak" utan man måste fingra på skärmen för att välja D,R och P. Ingen jättestor grej men en försämring.
4. Ingen Trackmode. Används sällan men det är ack så roligt när det beger sig.
5. Ingen helljusspak. Det sitter i ryggmärgen hur man signalerar med helljuset precis som det gör hur man signalerar med tutan.

Så jag skulle vilja säga ungefär som du: att ignorera försämringarna är lite till o stoppa huvudet i sanden.
Allt blev inte bättre med Juniper även om mycket blev det.

Hade jag kört med original 21" hjul på min bil så hade jag säkert blivit mycket mer entusiastisk över den förbättrade ljudnivån och fjädringskomforten i Juniper. Men nu blev det inte så.

Sedan är det ganska skönt att inte behöva skämmas för att man använder bromspedalen. ;)
Har de tagit bort track mode?? :(
Vet vi varför?

Re: Performance Juniper på gång

Postat: 07 dec 2025 23:51
av Nicke Nyfiken
larjon skrev: 07 dec 2025 23:24

Har de tagit bort track mode?? :(
Vet vi varför?
Tydligen har vi använt det för lite, så Tesla tycker inte det behöver vara kvar på Model Y.

Re: Performance Juniper på gång

Postat: 08 dec 2025 07:31
av mikebike
Nicke Nyfiken skrev: 07 dec 2025 23:51
larjon skrev: 07 dec 2025 23:24

Har de tagit bort track mode?? :(
Vet vi varför?
Tydligen har vi använt det för lite, så Tesla tycker inte det behöver vara kvar på Model Y.
Lika märkligt som att de tagit bort möjligheten att välja stoppläge.
Till skillnad mot radar och parkeringssensorer så kan ju detta inte spara några pengar, bara skapa missnöje.

Re: Performance Juniper på gång

Postat: 08 dec 2025 08:37
av larjon
Nicke Nyfiken skrev: 07 dec 2025 23:51
larjon skrev: 07 dec 2025 23:24

Har de tagit bort track mode?? :(
Vet vi varför?
Tydligen har vi använt det för lite, så Tesla tycker inte det behöver vara kvar på Model Y.
Märkligt att ta bort något som redan är utvecklat och klart kan man tycka.
Det är definitivt en anledning för mig att inte uppgradera, är ju sjukt kul att leka med..

Re: Performance Juniper på gång

Postat: 08 dec 2025 10:56
av Nicke Nyfiken
larjon skrev: 08 dec 2025 08:37
Nicke Nyfiken skrev: 07 dec 2025 23:51
larjon skrev: 07 dec 2025 23:24

Har de tagit bort track mode?? :(
Vet vi varför?
Tydligen har vi använt det för lite, så Tesla tycker inte det behöver vara kvar på Model Y.
Märkligt att ta bort något som redan är utvecklat och klart kan man tycka.
Det är definitivt en anledning för mig att inte uppgradera, är ju sjukt kul att leka med..
Försiktigt nu. Sånt får man inte säga högt.
Alla måste tråna efter MYP Juniper, annars har man stoppat huvudet i sanden eller mår dåligt psykiskt. :lol:

Re: Performance Juniper på gång

Postat: 08 dec 2025 16:25
av Lurkern
Gamla MYP fick inte heller track mode från början så det är inte kört. Tjata på Tesla.

Re: Performance Juniper på gång

Postat: 08 dec 2025 16:47
av Nicke Nyfiken
Lurkern skrev: 08 dec 2025 16:25
Gamla MYP fick inte heller track mode från början så det är inte kört. Tjata på Tesla.
Skillnaden är att redan vid presentationen av gamla MYP sa Tesla att den skulle få Trackmode.
Nu har man tvärtom istället motiverat varför man tagit bort det från Juniper.

Men få saker är skrivna i sten så man kan alltid hoppas att de ändrar sig.

Re: Performance Juniper på gång

Postat: 09 dec 2025 10:59
av Credde
Nicke Nyfiken skrev: 07 dec 2025 18:05

Försämringarna jag upplever på Juniper är:
2. Går inte att välja om man vill ha vanlig blinkers, 3-blink eller automatiskt avstängning.
Har man verkligen tagit bort 3-blink på Juniper? Funkar det inte som tidigare med kort "tryck" 3 blink?

Re: Performance Juniper på gång

Postat: 09 dec 2025 11:41
av tesla newbie
Credde skrev: 09 dec 2025 10:59
Nicke Nyfiken skrev: 07 dec 2025 18:05

Försämringarna jag upplever på Juniper är:
2. Går inte att välja om man vill ha vanlig blinkers, 3-blink eller automatiskt avstängning.
Har man verkligen tagit bort 3-blink på Juniper? Funkar det inte som tidigare med kort "tryck" 3 blink?
Nej, den nya blinkersspaken har bara ett läge. Finns inget motstånd man kan trycka förbi för att få lång blink. Så nya blinkersen funkar som om man kör gamla med automatisk avstängning.

Re: Performance Juniper på gång

Postat: 09 dec 2025 11:47
av Nicke Nyfiken
Credde skrev: 09 dec 2025 10:59
Nicke Nyfiken skrev: 07 dec 2025 18:05

Försämringarna jag upplever på Juniper är:
2. Går inte att välja om man vill ha vanlig blinkers, 3-blink eller automatiskt avstängning.
Har man verkligen tagit bort 3-blink på Juniper? Funkar det inte som tidigare med kort "tryck" 3 blink?
Det finns inget "kort tryck" på Juniper.
Det finns bara ett läge åt varje håll på blinkersspaken.
Det finns heller inte någon läge för att reglera helljuset eller vindrutetorkarna/spolning med spaken.

Det känns som Tesla är som ett trotsigt barn som ska tjura när man måste anpassa sig.

Efter mycket uppståndelse och mycket kritik när man tog bort spakarna i Model 3 Highland så bestämde Tesla att "behålla" blinkersspaken på Juniper. Men man valde att ta bort all annan funktionalitet inklusive 2-stegs blinkläge på spaken.

Idioti tycker jag.

EDIT: Tvåa på bollen. Skrev inlägg samtidigt.

Re: Performance Juniper på gång

Postat: 09 dec 2025 11:57
av Credde
Nicke Nyfiken skrev: 09 dec 2025 11:47
Credde skrev: 09 dec 2025 10:59
Nicke Nyfiken skrev: 07 dec 2025 18:05

Försämringarna jag upplever på Juniper är:
2. Går inte att välja om man vill ha vanlig blinkers, 3-blink eller automatiskt avstängning.
Har man verkligen tagit bort 3-blink på Juniper? Funkar det inte som tidigare med kort "tryck" 3 blink?
Det finns inget "kort tryck" på Juniper.
Det finns bara ett läge åt varje håll på blinkersspaken.
Det finns heller inte någon läge för att styra helljuset eller vindrutetorkarna/spolning med spaken.

Det känns som Tesla är som ett trotsigt barn som ska tjura när man måste anpassa sig.

Efter mycket uppståndelse och mycket kritik när man tog bort spakarna i Model 3 Highland så bestämde Tesla att "behålla" blinkersspaken på Juniper. Men man valde att ta bort all annan funktionalitet inklusive 2-stegs blinkläge på spaken.

Idioti tycker jag.
Det verkar ju helt korkat, håller med dig.

Re: Performance Juniper på gång

Postat: 09 dec 2025 12:28
av mikebike
Credde skrev: 09 dec 2025 11:57
Nicke Nyfiken skrev: 09 dec 2025 11:47
Credde skrev: 09 dec 2025 10:59
Nicke Nyfiken skrev: 07 dec 2025 18:05

Försämringarna jag upplever på Juniper är:
2. Går inte att välja om man vill ha vanlig blinkers, 3-blink eller automatiskt avstängning.
Har man verkligen tagit bort 3-blink på Juniper? Funkar det inte som tidigare med kort "tryck" 3 blink?
Det finns inget "kort tryck" på Juniper.
Det finns bara ett läge åt varje håll på blinkersspaken.
Det finns heller inte någon läge för att styra helljuset eller vindrutetorkarna/spolning med spaken.

Det känns som Tesla är som ett trotsigt barn som ska tjura när man måste anpassa sig.

Efter mycket uppståndelse och mycket kritik när man tog bort spakarna i Model 3 Highland så bestämde Tesla att "behålla" blinkersspaken på Juniper. Men man valde att ta bort all annan funktionalitet inklusive 2-stegs blinkläge på spaken.

Idioti tycker jag.
Det verkar ju helt korkat, håller med dig.
Ja, den logiska lösningen hade ju varit att återinföra den gamla spaken, med full funktionalitet.

Re: Performance Juniper på gång

Postat: 09 dec 2025 12:33
av AAKEE
mikebike skrev: 09 dec 2025 12:28
Credde skrev: 09 dec 2025 11:57
Nicke Nyfiken skrev: 09 dec 2025 11:47
Credde skrev: 09 dec 2025 10:59
Nicke Nyfiken skrev: 07 dec 2025 18:05

Försämringarna jag upplever på Juniper är:
2. Går inte att välja om man vill ha vanlig blinkers, 3-blink eller automatiskt avstängning.
Har man verkligen tagit bort 3-blink på Juniper? Funkar det inte som tidigare med kort "tryck" 3 blink?
Det finns inget "kort tryck" på Juniper.
Det finns bara ett läge åt varje håll på blinkersspaken.
Det finns heller inte någon läge för att styra helljuset eller vindrutetorkarna/spolning med spaken.

Det känns som Tesla är som ett trotsigt barn som ska tjura när man måste anpassa sig.

Efter mycket uppståndelse och mycket kritik när man tog bort spakarna i Model 3 Highland så bestämde Tesla att "behålla" blinkersspaken på Juniper. Men man valde att ta bort all annan funktionalitet inklusive 2-stegs blinkläge på spaken.

Idioti tycker jag.
Det verkar ju helt korkat, håller med dig.
Ja, den logiska lösningen hade ju varit att återinföra den gamla spaken, med full funktionalitet.
Är inte den nya spaken betydligt förenklad tycker jag mig ha läst?

Det är ju Tesla så det är klart att man återinför inte något dyrt om det är möjligt att ersätta det med billigaste schmäkket man hittar.

Re: Performance Juniper på gång

Postat: 09 dec 2025 12:47
av Magnus71
Den nya blinkerspaken har inte 3-blink.
Istället är den ”smart”. Den känner av när den ska sluta blinka. Fungerar ofta väldigt bra vid filbyten och ut ur korsningar. Men kan bli kvar på om du blinkar sent ut ur en rondell.
Saknar faktiskt inte 3-blink.

Re: Performance Juniper på gång

Postat: 09 dec 2025 13:27
av Nicke Nyfiken
Magnus71 skrev: 09 dec 2025 12:47
Den nya blinkerspaken har inte 3-blink.
Istället är den ”smart”. Den känner av när den ska sluta blinka. Fungerar ofta väldigt bra vid filbyten och ut ur korsningar. Men kan bli kvar på om du blinkar sent ut ur en rondell.
Saknar faktiskt inte 3-blink.
Den gamla är också "smart" men har även vanlig blinkers och 3-blink.

Re: Performance Juniper på gång

Postat: 09 dec 2025 14:07
av mikebike
Nicke Nyfiken skrev: 09 dec 2025 13:27
Magnus71 skrev: 09 dec 2025 12:47
Den nya blinkerspaken har inte 3-blink.
Istället är den ”smart”. Den känner av när den ska sluta blinka. Fungerar ofta väldigt bra vid filbyten och ut ur korsningar. Men kan bli kvar på om du blinkar sent ut ur en rondell.
Saknar faktiskt inte 3-blink.
Den gamla är också "smart" men har även vanlig blinkers och 3-blink.
Det som inte är smart är att begränsa valmöjligheter, som olika blinkers, val mellan AP och farthållare, olika sätt att växla, olika regennivåer, olika stopplägen, Track Mode mm

Re: Performance Juniper på gång

Postat: 09 dec 2025 14:09
av mikebike
AAKEE skrev: 09 dec 2025 12:33
mikebike skrev: 09 dec 2025 12:28
Credde skrev: 09 dec 2025 11:57
Nicke Nyfiken skrev: 09 dec 2025 11:47
Credde skrev: 09 dec 2025 10:59


Har man verkligen tagit bort 3-blink på Juniper? Funkar det inte som tidigare med kort "tryck" 3 blink?
Det finns inget "kort tryck" på Juniper.
Det finns bara ett läge åt varje håll på blinkersspaken.
Det finns heller inte någon läge för att styra helljuset eller vindrutetorkarna/spolning med spaken.

Det känns som Tesla är som ett trotsigt barn som ska tjura när man måste anpassa sig.

Efter mycket uppståndelse och mycket kritik när man tog bort spakarna i Model 3 Highland så bestämde Tesla att "behålla" blinkersspaken på Juniper. Men man valde att ta bort all annan funktionalitet inklusive 2-stegs blinkläge på spaken.

Idioti tycker jag.
Det verkar ju helt korkat, håller med dig.
Ja, den logiska lösningen hade ju varit att återinföra den gamla spaken, med full funktionalitet.
Är inte den nya spaken betydligt förenklad tycker jag mig ha läst?

Det är ju Tesla så det är klart att man återinför inte något dyrt om det är möjligt att ersätta det med billigaste schmäkket man hittar.
Ytterligare en (reserv)del att köpa in och lagerhålla...

Re: Performance Juniper på gång

Postat: 09 dec 2025 16:39
av JockeX
Blinkerspaken är helt ok när man vant sig. Stör mig inte på det.

Däremot tycker jag den är rätt aggressiv med regnsensorn. Duggar det sätter den på rätt hög hastighet på vindrutetorkarna. Enda positiva är att det är enklare att växla mellan olika lägen nu när knappen är på ratten. Kanske är ett resultat av att den knappt satte igång tidigare i min gamla M3:a trots att man blev helt nersköljd av en långtradare längs motorvägen...

Re: Performance Juniper på gång

Postat: 09 dec 2025 17:14
av mikebike
JockeX skrev: 09 dec 2025 16:39
Blinkerspaken är helt ok när man vant sig. Stör mig inte på det.

Däremot tycker jag den är rätt aggressiv med regnsensorn. Duggar det sätter den på rätt hög hastighet på vindrutetorkarna. Enda positiva är att det är enklare att växla mellan olika lägen nu när knappen är på ratten. Kanske är ett resultat av att den knappt satte igång tidigare i min gamla M3:a trots att man blev helt nersköljd av en långtradare längs motorvägen...
"vant sig" återkommer som ett mantra, istället för att säga att något är sämre. :lol:

Sedan blir det tokigt att nämna regnsensorn eftersom det inte finns någon. ;)
Hade det funnits en regnsensor så hade svepfrekvensen kanske haft en koppling till regnintensiteten, men det har den sällan eller aldrig.

Det är alltså enklare att växla mellan olika lägen, men den hoppar väl tillbaks till Auto varje gång man aktiverar farthållaren fortfarande?

Re: Performance Juniper på gång

Postat: 09 dec 2025 17:19
av JockeX
mikebike skrev: 09 dec 2025 17:14
JockeX skrev: 09 dec 2025 16:39
Blinkerspaken är helt ok när man vant sig. Stör mig inte på det.

Däremot tycker jag den är rätt aggressiv med regnsensorn. Duggar det sätter den på rätt hög hastighet på vindrutetorkarna. Enda positiva är att det är enklare att växla mellan olika lägen nu när knappen är på ratten. Kanske är ett resultat av att den knappt satte igång tidigare i min gamla M3:a trots att man blev helt nersköljd av en långtradare längs motorvägen...
"vant sig" återkommer som ett mantra, istället för att säga att något är sämre. :lol:

Sedan blir det tokigt att nämna regnsensorn eftersom det inte finns någon. ;)
Hade det funnits en regnsensor så hade svepfrekvensen kanske haft en koppling till regnintensiteten, men det har den sällan eller aldrig.

Det är alltså enklare att växla mellan olika lägen, men den hoppar väl tillbaks till Auto varje gång man aktiverar farthållaren fortfarande?
Jag vande mig på totalt 3 turer à 3 mil, så jag vet inte... tycker den funkar helt ok. Inget jag stör mig på.

Trycker man på vindrutetorkarknappen på ratten så kan man scrolla med vänstra hjulet mellan auto och de olika lägena. Funkar bra. Har inte kollat om den defaultar till auto om jag sätter igång farthållaren.