Den nya chockresan till Estland! Så drabbar den dig!

Reseberättelser över långresor du har gjort, alt frågor inför de du tänker göra.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9356
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Den nya chockresan till Estland! Så drabbar den dig!

Inlägg av bylund »

Bild
På färjan fick vi stå lite mer åt sidan så det inte blir så trångt. Ingen fara egentligen, får de in lastbilar i samma filer så ska väl en Tesla få plats.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9356
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Den nya chockresan till Estland! Så drabbar den dig!

Inlägg av bylund »

Bild
Vi brände lite bonuspoäng och tog en deluxehytt. Inte alla minibarer som har denna skylt.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
kangru
Teslaägare
Inlägg: 1101
Blev medlem: 08 aug 2015 13:57
Ort: Uppsala

Re: Den nya chockresan till Estland! Så drabbar den dig!

Inlägg av kangru »

bylund skrev:
Bild
Vi brände lite bonuspoäng och tog en deluxehytt. Inte alla minibarer som har denna skylt.
Inte Eurobonus poäng väl?
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9356
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Den nya chockresan till Estland! Så drabbar den dig!

Inlägg av bylund »

kangru skrev:
bylund skrev:
Bild
Vi brände lite bonuspoäng och tog en deluxehytt. Inte alla minibarer som har denna skylt.
Inte Eurobonus poäng väl?
Nej, Club One, Tallink Silja Lines bonusprogram.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Den nya chockresan till Estland! Så drabbar den dig!

Inlägg av Herr X »

bylund skrev:
Bild
På färjan fick vi stå lite mer åt sidan så det inte blir så trångt. Ingen fara egentligen, får de in lastbilar i samma filer så ska väl en Tesla få plats.
Har du fler bilder från parkeringsdäcket? Ska du ladda på båten på väg tillbaka om det är möjligt?
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9356
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Den nya chockresan till Estland! Så drabbar den dig!

Inlägg av bylund »

Herr X skrev:
Har du fler bilder från parkeringsdäcket? Ska du ladda på båten på väg tillbaka om det är möjligt?
Bild
Jag ska försöka undvika att ladda, men jag kan kolla om det är möjligt om jag ser någon att fråga bara för att se vad som gäller.
Senast redigerad av bylund, redigerad totalt 3 gång.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11888
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Den nya chockresan till Estland! Så drabbar den dig!

Inlägg av HelectriC »

Segelflygaren skrev:
bylund skrev:
Satt på laddning till 90 % nu. Bara 15 km till färjan, och jag vill inte ha batteriet alltför laddat när Cursor står parkerad på däck över natten.
Vad siktar du på för laddnivå på färjan?

Jag brukar se till att bilen aldrig står över natten med mer än 75%, vilket jag läst ska vara bra någonstans.
Det har jag aldrig hört! Har du några belägg för att det skulle vara en fördel? Den enda instruktionen är väl att inte ha över 90% någon längre period. 75 hade ju helt klart inskränkt valfriheten känns det som.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Segelflygaren
Teslaägare
Inlägg: 971
Blev medlem: 07 mar 2014 20:05
Referralkod: ts.la/jesper1523

Re: Den nya chockresan till Estland! Så drabbar den dig!

Inlägg av Segelflygaren »

HelectriC skrev:
Segelflygaren skrev:
bylund skrev:
Satt på laddning till 90 % nu. Bara 15 km till färjan, och jag vill inte ha batteriet alltför laddat när Cursor står parkerad på däck över natten.
Vad siktar du på för laddnivå på färjan?

Jag brukar se till att bilen aldrig står över natten med mer än 75%, vilket jag läst ska vara bra någonstans.
Det har jag aldrig hört! Har du några belägg för att det skulle vara en fördel? Den enda instruktionen är väl att inte ha över 90% någon längre period. 75 hade ju helt klart inskränkt valfriheten känns det som.
Det finns naturligtvis ett skäl till att man kan ställa laddningen så lågt som på 50%. Som jag skrev så har jag läst någonstans att batteriet åldras fortare om laddningsnivån är över 75%, särskilt om det är varmt ute. Om det sedan har så stor betydelse att det verkligen gör någon praktisk skillnad vet jag inte.
Användarvisningsbild
Telsa
Teslaägare
Inlägg: 435
Blev medlem: 24 feb 2015 07:20
Ort: Stockholm

Re: Den nya chockresan till Estland! Så drabbar den dig!

Inlägg av Telsa »

Nyligen postade någon en video där det förklarades att 20-80% var det bästa arbetsområdet. Jag kör på 80% som max till vardags och laddar igen när jag når 20.
Model X, Pearl White
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7427
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Den nya chockresan till Estland! Så drabbar den dig!

Inlägg av TiborBlomhall »

Det finns naturligtvis ingen skarp gräns utan en ökande risk för åldring ju närmare 100% laddning man kommer.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9356
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Den nya chockresan till Estland! Så drabbar den dig!

Inlägg av bylund »

Herr X skrev:
Har du fler bilder från parkeringsdäcket?
Bild
Som synes ganska gott om plats på bildäck. Fler bilar i högsäsong såklart.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9356
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Den nya chockresan till Estland! Så drabbar den dig!

Inlägg av bylund »

Polisen står ofta och kontrollerar bilar som kör i land i Estland. De kollar oftast inte alla, utan satsar mest på "skumma" bilar. Då kollas framförallt nykterhet, körkort, id/pass och registreringsbevis, så se till att vara nykter (gränsen är 0,0 ‰), och ha med alla dokument. Jag har läst historier om folk som har missat registreringsbevis och fått lösa det genom att lämna bilen i hamnen, få en kopia faxad till ambassaden, stämplad, och sedan blivit insläppta. Det tar ju såklart någon extra timme.

Bilen med motorbåten ovan blev stoppad och kontrollerad.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9356
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Den nya chockresan till Estland! Så drabbar den dig!

Inlägg av bylund »

Det skulle ju vara en chockresa. Såhär kan det se ut i Kopli, en av Tallinns mindre bemedlade förorter:
20151026_124821.jpg
20151026_124946.jpg
Och i Tondi, fast dessa håller på att renoveras till flashiga lägenheter
20151026_122724.jpg
Tondi betyder passande nog spökets.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9356
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Den nya chockresan till Estland! Så drabbar den dig!

Inlägg av bylund »

I Estland får man köra elbil i kollektivtrafikkörfälten, och det kan ju vara praktiskt ibland:
20151026_123124.jpg
Dock får man se upp ibland. Kollektivtrafiksignalerna gäller inte elbilar, så det kan ibland, t ex där körfälten går ihop efter en korsning, visa kör för bussar, fast inte för elbilar.
20151026_123056.jpg
På bilden ovan är det dock synkroniserat. Detta hamnar i kategorin "tänkte inte på det". Taxi t ex får köra på kollektivtrafiksignalerna i kollektivtrafikkörfält.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9356
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Den nya chockresan till Estland! Så drabbar den dig!

Inlägg av bylund »

Från Tallinn körde vi till Pärnu, Estlands sommarhuvudstad, som ligger 13 mil söder om Tallinn. De större vägarna i Estland är av bra kvalitet och bra filmarkeringar, som gjorda för autopilot, och den skötte sig bra i princip hela vägen. Till Pärnu är det till en början 110-väg med två körbanor (men den är inte klassad som motorväg), och när den delar sig i vägarna mot Hapsal och Pärnu övergår den i landsväg där man mest får köra 90. Vägar i städer och mindre landsvägar är av minst sagt varierande kvalitet, från nya och fina, till rejält gropiga.

Estland är också rätt platt:
20151026_142201.jpg
Det syns rätt tydligt på kurvan var jag har gjort omkörningar.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9356
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Den nya chockresan till Estland! Så drabbar den dig!

Inlägg av bylund »

Pärnu är en badort med lång sandstrand och många spahotell. Det märks att det är en sommarstad, då mycket av restauranger och butiker håller stängda en måndagkväll i sena november. Väldigt stor skillnad mot högsäsong.
Öde strand
Öde strand
Vi har tagit in på Estona Resort Hotel Spa som satsar på traditionella spabehanlingar, bassängbad och olika typer av bastur, bl a rökbastu, ångbastu, finsk bastu, doftbastu och saltbastu.
En upplevelse är deras Döda havsbassäng som har vatten med salthalt som Döda havet. Man flyter rätt bra...

Vill man ha lite mer familjevänligt badhotell i Pärnu kan jag rekommendera Tervise Paradiis där vi varit tidigare, som har ett rejält vattenland med rutschbanor och annat.

Vi kom fram med 45 % laddning, och torde klara oss tillbaka till Tallinn, men vi kanske stannar och laddar någonstans på vägen ändå. Hotellet erbjuder inte laddning för elbilar, något vi inte frågade förrän vi checkade in, då det var hit vi ville. De hänvisade till Elmos laddare några kvarter bort. En risk med Estlands välutbyggda laddnätverk kan kanske vara att få satsar på destinationsladdning. Jag har dock inte tillräckligt med statistik för att veta om detta är allmänt.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Den nya chockresan till Estland! Så drabbar den dig!

Inlägg av Herr X »

Ser du mycket andra elbilar? Är det som i Norge? Eller är du alltid ensam när du laddar?
Är det fler än en ChaDeMo på laddplatserna?
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9356
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Den nya chockresan till Estland! Så drabbar den dig!

Inlägg av bylund »

Herr X skrev:
Ser du mycket andra elbilar? Är det som i Norge? Eller är du alltid ensam när du laddar?
Är det fler än en ChaDeMo på laddplatserna?
Hittills har vi sett en Leaf och en i-Miev på denna resa, och vi har inte laddat än. Estland är ju ändå ganska litet...

Snar bär det dock av till Tallinn igen, och vid en snabb titt på Elmos karta används 9 av 165 laddare, och en är markerad som trasig (eller snarare som "underhåll pågår", fast det är nog en skönskrivning). De flesta upptagna är inne i Tallinn. Samtliga på vägen dit Pärnu är lediga, och vi tar sikte på den i Märjamaa som ligger inne i en by snarare än på en bensinmack. Vid problem med denna fortsätter vi helt enkelt till nästa. Återkommer med rapport.
Varje laddplats har en Chademo och en 22 kW typ 2, som kan användas samtidigt.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9356
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Den nya chockresan till Estland! Så drabbar den dig!

Inlägg av bylund »

Nu när Herr X ställde frågan började jag räkna. En till Leaf och tre iMiev till spottade. Ingen Tesla än.

Kom till Märjamaa där en socialarbetare precis höll på att koppla ur sin iMiev.
Bild

Efter några försök så hoppade laddaren igång. Denna kör på full effekt så Märjamaa är tydligen inte en stad...

Bild
Bild

Medan den laddar gick vi till affären och nu tar vi en fika på folkets hus med wifi.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9356
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Den nya chockresan till Estland! Så drabbar den dig!

Inlägg av bylund »

Åter i Tallinn, och när man börjar leta så ser man en hel elbilar, och det är hittills bara Leaf och iMiev. De är vanligare än i Stockholm, men troligen inte i närheten av Oslo.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9356
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Den nya chockresan till Estland! Så drabbar den dig!

Inlägg av bylund »

Estland har något annorlunda skyltning av hastighetsgränser än i Sverige. I tättbebyggt område är standardhastigheten 50 km/h, och utanför tättbebyggt område är den 90 km/h. Undantag från detta skyltas, och skyltningen gäller, om inget annat angivits, fram till nästa korsning. Undantagen är att det står 30 i en zonskylt, eller att det står t ex 70 km/h 0-500 m.
Det gör att Teslan är mer beroende av gps-data för att förstå vad gällande hastighetsbegränsning är, då det inte är ovanligt att det är t ex 70 inför en större korsning, och sedan är det då implicit 90 efter korsningen då inget annat skyltas. Det fungerar ofta, men inte alltid.

Sedan verkar Teslan ignorera hastighetsskyltar med underskyltar. Det för att ovan nämnda "70 km/h 0-500 m" ignoreras, men ofta blir ungefär rätt tack vare gps-datat.
20151027_133345.jpg
Dessa 110-skyltar blir aldrig rätt. Vägar med två körbanor är 90 km/h på vintern och 110 km/h på sommaren med tilläggstavlan att de gäller personbil och motorcykel, vilket verkar får Teslan att ignorera dem, och databasen verkar säga att det är 90-väg. Dessa tas ner eller byts ut när vädret bli sämre.

Vill man komma undan utan extra avgifter ska man särskilt beakta gällande hastighetsbegränsningar vid passage av följande mackapärer:
20151027_112808.jpg
20151027_112945.jpg
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9356
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Den nya chockresan till Estland! Så drabbar den dig!

Inlägg av bylund »

Jag fortsätter denna monolog. Jag ser att i alla fall visningsräknaren tickar upp.

Jag loggar in på Elmos kundportal, och där kan jag se laddningstatistik:
laddning.png
Som jag skrev så gjorde jag några försök innan jag fick igång maskineriet, då laddaren och bilen inte pratade med varandra, och det är de tre första raderna.
Sedan betalar jag alltså 4,50 EUR för 47,33 kWh, eller 89 öre per kWh. Billigt för snabbladdning!
Intressant är också att den tillät laddning utöver den angivna maxtiden på 60 min för snabbladdning, då jag laddade 65 min. Det var en räknare på laddaren som laddade ned från 4 h (som kan ses i tidigare inlägg).
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
tornblad
Teslaägare
Inlägg: 138
Blev medlem: 27 mar 2015 22:05
Ort: Jönköping

Re: Den nya chockresan till Estland! Så drabbar den dig!

Inlägg av tornblad »

Nu har du kanske skrivit detta men kostar det något att ladda på dessa ?
Hah ser ju nu att det står på bilden O_O
Tesla Model S 85D Vit
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Den nya chockresan till Estland! Så drabbar den dig!

Inlägg av apkungen »

Jättekul är följa. Gillar när det är fullt med information. Riktigt billig snabbladdning. Billigare än hemma tom. Prissättningen är nog inte satt för tedlor utan för Nissan leaf och andra
Nissan leaf laddar med så lågt som 25Kw redan vid 70 procent laddning och efter det går det bara ned. De tänker nog att om man laddar mer än 20min så är det för att man behöver toppa laddningen och den går alltid långsamt och borde inte kosta så mycket.
Användarvisningsbild
Oppfinnarn
Teslaägare
Inlägg: 484
Blev medlem: 08 aug 2015 11:11
Ort: Bjärred

Re: Den nya chockresan till Estland! Så drabbar den dig!

Inlägg av Oppfinnarn »

Lite nyfiken, men är det mycket nyfikna blickar på Teslan? Eller har du sett någon annan köra omkring?
#Oppfinnarn went Electric 2015-10-02.... Blå Model S 70D samt ytterligare en Modell S 75D inköpt 2018-09-28 ... och efter mer än 32000 mil med elbil, varför bara ha två Tesla Model S... när man kan ha tre, så det blev en Model S AWD 2023-12-22 :) ....
Skriv svar