Peugeots och Citroëns miljöklassade bilar klarar inte kraven

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1873
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Peugeots och Citroëns miljöklassade bilar klarar inte kraven

Inlägg av bjelkeman »

Från Lasse Swärd på DN.

Peugeot, Citroën och det nya märket DS, (biltillverkaren PSA) har börjat publicera siffror som visar hur mycket bränsle deras bilar drar i verklig trafik. Skillnaden mot de officiella siffrorna är mycket stora – så mycket som 67 procent.
PSA:s tester visar att ingen av dessa fem modeller uppfyller miljökraven när de körs i verklig trafik. Största skillnaden gäller modellen C4 Picasso HDi som har en angiven förbrukning på 0,39 liter per mil och släpper ut 101 gram/km. I verklig trafik drar bilen 0,65 liter per mil, vilket motsvarar drygt 170 gram/km – en skillnad på hela 67 procent.

Minst avvikelse får Peugeots lilla 2008, som är certifierad för 0,37 liter per mil. I verklig körning drar den 0,51 liter/mil – en skillnad på 38 procent.
http://www.dn.se/ekonomi/nya-siffror-fl ... kligheten/
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Jerka
Inlägg: 943
Blev medlem: 25 mar 2016 21:19

Re: Peugeots och Citroëns miljöklassade bilar klarar inte kr

Inlägg av Jerka »

Imponerande att de vågar redovisa siffrorna. Inte alls förvånande att de släpper ut mycket mer än det är sagt. Så har det ju varit konsekvent överallt då det testats.

Det finns inga rena fossilbilar helt enkelt, har aldrig funnits och kommer aldrig finnas. Snåla och effektiva motorer är väl bra men gör alldeles för liten skillnad, de måste bort bara.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Peugeots och Citroëns miljöklassade bilar klarar inte kr

Inlägg av mati »

Jag tror inte att PSA verkliga förbrukningssiffror är sämre än andras. Det är nog snarare värre hos en del andra tillverkare skulle jag tro.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9353
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Peugeots och Citroëns miljöklassade bilar klarar inte kr

Inlägg av bylund »

Det är ju ungefär samma skillnad på Teslas NEDC och genomsnittsägarens förbrukning. Inget konstigt alls, det är ju NEDC som är bedräglig.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1873
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Peugeots och Citroëns miljöklassade bilar klarar inte kr

Inlägg av bjelkeman »

bylund skrev:
Det är ju ungefär samma skillnad på Teslas NEDC och genomsnittsägarens förbrukning. Inget konstigt alls, det är ju NEDC som är bedräglig.
Njae, inte riktig tycker jag. Utsläppen är nyckeln här. Utsläpp som förstör miljö och hälsa. Om en Tesla går lite längre eller kortare enligt ett dåligt test system har väldigt liten påverkan på hälsa och miljö i jämförelse. Om alla bensin/diesel bilar släpper ut 30-60% mer hälsovådliga avgaser än redovisat för att klassas som miljöbil, har mycket större påverkan och det bör vi oroa oss mer för, än om en elbil inte går så långt som ett dåligt test säger. Utsläppet för en elbil ligger mycket lägre (nära noll, om du bor i Sverige eller Norga) i jämförelse med en fossilbil.

Jag håller med att NEDC borde skrotas dock. Det testet ger ingen användbara information i dag.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9353
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Peugeots och Citroëns miljöklassade bilar klarar inte kr

Inlägg av bylund »

Klart det är värre med en fossilbil som drar mer. Hade de dragit 0 hade det ju inte varit mycket att bråka om. Jag menar bara att man inte borde bli förvånad, då NEDC är ett direkt uselt mått på bilars förbrukning och jag gissar att det är NEDC som avses som "certifierad" förbrukning ovan.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Skriv svar