Mercedes CLA EV

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Re: Mercedes CLA EV

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Jag hade Teslas första Wall Connector utan lastbalansering i 10 år utan några som helst problem, nästan i alla fall...

En gång fick jag trycka på reset-knappen. Det var när jag försökt ladda en Mercedes. Då ville inte boxen vara med. Den har dock funkat med andra bilar. Säkert en ren tillfällighet. :lol:

Nu har jag dock bytt laddbox och har även lastbalansering, så jag har inget behov av att reglera strömmstyrkan i bilen längre när jag laddar hemma. Men jag skulle absolut inte vilja ha en bil där det inte går att reglera laddeffekten. Jag har en 3-fas UMC som kommer till användning lite då och då när jag besöker omoderna människor och platser, alltså ställen som saknar laddbox. Då måste man nästan alltid dra ner på laddeffekten. Det är inte många som har en överkapacitet på 11 kW att undvara i sommarstuga.

Hur gör ni Mercaägare då?
Använder ni aldrig UMC?
Eller finns det special-UMC med effektbegränsning eller?
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015 - 2015
Electron

Inlägg av Electron »

Nicke Nyfiken skrev: ↑06 okt 2026 23:37
Jag hade Teslas första Wall Connector utan lastbalansering i 10 år utan några som helst problem, nästan i alla fall...

En gång fick jag trycka på reset-knappen. Det var när jag försökt ladda en Mercedes. Då ville inte boxen vara med. Den har dock funkat med andra bilar. Säkert en ren tillfällighet. :lol:

Nu har jag dock bytt laddbox och har även lastbalansering, så jag har inget behov av att reglera strömmstyrkan i bilen längre när jag laddar hemma. Men jag skulle absolut inte vilja ha en bil där det inte går att reglera laddeffekten. Jag har en 3-fas UMC som kommer till användning lite då och då när jag besöker omoderna människor och platser, alltså ställen som saknar laddbox. Då måste man nästan alltid dra ner på laddeffekten. Det är inte många som har en överkapacitet på 11 kW att undvara i sommarstuga.

Hur gör ni Mercaägare då?
Använder ni aldrig UMC?
Eller finns det special-UMC med effektbegränsning eller?
Enkelt: Mercedes reseladdare (Flexible Fast Charger) har adaptrar som känner av uttaget automatiskt.

Tyskarna tycker helt enkelt att säkerheten och inställningen ska sitta ute vid uttaget/kabeln där belastningen sker, inte gömd i en meny på en pekskärm i kupén.
Mercedes EQE SUV
Model 3 LR -21
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Referralkod: ts.la/gustav72756

Inlägg av Dinsdale »

Går det inte ens justera strömstyrkan i bilens menyer? Jag har svårt att se det som något annat än väldigt korkat. Det innebär isf att det inte går att ladda en Mercedes från ett vanligt vägguttag heller, schukoladdare med stöd för lastbalansering finns väl i princip inte.

Angående Teslas laddboxar är det också korkat att det inte går att ändra strömstyrkan dynamiskt i appen. Även om man bara får besök av andra med Tesla är det drygt att behöva säga till alla att de ska ställa ner strömstyrkan. Betydligt enklare att de bara pluggar in kabeln, sen sköter det sig själv. Ger även möjlighet för en själv att byta bilmärke senare om man så skulle önska.

Sen tycker jag personligen det är bondfångeri att sälja lastbalanserare för tusentals kronor. Om du till äventyrs har solceller har växelriktaren redan idag en elmätare, kan du via modbus eller annat komma åt mätvärdena har du all data du behöver för lastbalanseringen utan något behov av att köpa en till elmätare. Och har du inte solceller kan du fixa en egen lösning för några hundralappar utan att låsa in dig hos en viss leverantör.
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021
lawe

Inlägg av lawe »

Dinsdale skrev: ↑07 okt 2026 07:01
..... Sen tycker jag personligen det är bondfångeri att sälja lastbalanserare för tusentals kronor.....
Tibber Pulse kostar en halv tusenlapp med gröna bidraget i samband med installation av laddbox och ger utöver lastbalanseringen realtidskoll på hushållets förbrukning och fasbalansering. Integrerar även fint i tex Home Assistant för den som vill det. Mycket nyttig pryl.

Åter till CLA kanske? 😊
Q8 e-tron 55 S-line 2024
Polestar 2 LE PP 2021
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas42449

Inlägg av Niklas Z »

Electron skrev: ↑07 okt 2026 06:15
Enkelt: Mercedes reseladdare (Flexible Fast Charger) har adaptrar som känner av uttaget automatiskt.
Hur går det till, rent tekniskt, när reseladdaren känner av hur andra förbrukare belastar huvudsäkringarna i fastigheten?
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Electron

Inlägg av Electron »

Niklas Z skrev: ↑07 okt 2026 07:45
Hur går det till, rent tekniskt, när reseladdaren känner av hur andra förbrukare belastar huvudsäkringarna i fastigheten?
Det gör den självklart inte.

Adaptern känner av vad själva uttaget klarar (t.ex. max 8–10A för Schuko) så att kabeln inte bränner vägguttaget.

Husets huvudsäkring, att hålla koll på husets totallast sköts av en riktig lastbalanserare i elskåpet. Inte av att man sitter i bilens skärm och gissar ampere på måfå.
Mercedes EQE SUV
Model 3 LR -21
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas42449

Inlägg av Niklas Z »

Electron skrev: ↑07 okt 2026 09:11
Niklas Z skrev: ↑07 okt 2026 07:45
Det gör den självklart inte.

Adaptern känner av vad själva uttaget klarar (t.ex. max 8–10A för Schuko) så att kabeln inte bränner vägguttaget.
Precis. Men utifrån diskussionen så är den rimliga slutsatsen att holden hade problem med att huvudsäkringarna går (annars hade inte alla inläggen om lastbalansering varit relevanta), vilket inte den sortens adapter löser.

EDIT: ser nu att du svarade på en annan fråga. Men även i det fallet är det en fördel att funktionen att ställa ner strömmen i bilen finns. Man kanske lånar en tredjepartstillverkares Mobile connector som inte har den funktionen. Dessutom kan det finnas fler skäl än vägguttagets skick som motiverar att ställa ner strömmen. Det kan t ex finnas fler laster på samma säkring. Flertalet Schukouttag är inte individuellt avsäkrade.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare

Inlägg av holden »

Inläggen om lastbalansering är klassisk projicering, undvik det första problemet genom att peka på ett annat. Det är förstås vi som är dumma i huvudet eftersom propparna går, Mercan är det minsann inget fel på!
MY LR AWD -26
M3 P -24
M3 LR -22 - såld
M3 LR -20 - såld
Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten

Inlägg av Sportbilsentusiasten »

holden skrev: ↑07 okt 2026 10:07
Inläggen om lastbalansering är klassisk projicering, undvik det första problemet genom att peka på ett annat. Det är förstås vi som är dumma i huvudet eftersom propparna går, Mercan är det minsann inget fel på!
Medans andra kommer anse att du gör en projicering, genom att undvika det första problemet (Tesla laddbox med fast effektinställning och avsaknad av lastbalansering).
Just saying... ;)

Givetvis borde en bra setup innehålla effektjustering i laddbox (styrning via app) med lastbalansering (även den med styrning via app), då alla bilar då stöds.
Är därför proffs rekommenderar detta i sina paket-erbjudanden.

Lika givetvis borde bilen kunna styra effekten. Antagligen vill MB undvika support "laddar långsamt" då någon ställt effekten på 11kW i menyerna...
Med MB's approach laddar den alltid max från laddaren utanför ICA, IKEA (båda 22kW) och hemma (oftast 11kW)
Bilnjutare som köpt andra elbilen
- C40 Twin Ultimate 2024, plus all extrautrustning
- MB EQS 450+ 2022 Fullutrustad förutom hyperscreen och executive baksäte