benke_berguv skrev: ↑05 okt 2026 00:03Enda rimliga vore väl att ha haft lastbalansering från början (vilket inte kostar mycket när man installerar en box ändå, kostade typ 2500kr när jag gjorde det nyss) så man slipper ens fundera på vad man ska ha för laddning till bilen i förhållande till hushållets övriga förbrukning och nånting ändra nåt i nån bil överhuvudtaget.holden skrev:Det kan den givetvis inte, men den här frågan handlar om hur man rent praktiskt ska gå tillväga för att ladda en Merca som inte kan hantera inställningar för strömstyrka. Eftersom Teslor kan det har vi aldrig stött på den här typen av problem tidigare. Om jag ska sammanfatta svaren så anses det att vi ska lägga 15000 kronor på att installera lastbalansering för att kunna ladda vår lånebil i en vecka, jag är inte helt övertygad om att det är rätt beslut. Jag laddar nästan alltid på 10A, är det svinkallt ute och jag vill dra igång bastun stänger jag av laddningen. Det är inte direkt raketforskning.benke_berguv skrev: ↑04 okt 2026 23:24Kan en Tesla veta hur mycket ström som finns över hemma när man stoppar in laddsladden eller måste man själv göra en liten uträkning på typ ”tvätt + spis + bastu = ställer om bilen till 8A” varje gång man ska ladda bilen?
Låter ju helt absurt jämfört med att stoppa in sladden (oavsett bil eller box) och låta lastbalanseringen göra detta?
//Benke
Vill man fortsätta sköta det manuellt så absolut men då kan ju just sånt här uppkomma.
//benke
Problem uppstår endast om man vill ladda bilar med undermålig mjukvara, exempelvis Mercedes. Men vi borde ju kunnat se sju år in i framtiden och får därför skylla oss själva, om jag förstår dig rätt.