Ioniq 9

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Macki
elbilist

Re: Ioniq 9

Inlägg av Macki »

Legato skrev: 16 aug 2026 11:44
Verkligen detaljnivå men för en som alltid har för lite kräm i luren så är det riktigt skönt med 100 watts-laddning i bilen :D
Samma för mig, även om man bara ska köra en liten runda så fyller man på mycket kräm i mobilen!
Användarvisningsbild
Macki
elbilist

Inlägg av Macki »

martinot skrev: 17 aug 2026 11:44
Legato skrev: 17 aug 2026 08:36
För stunden har jag en Samsung S24 Ultra (45 watt) men det är också alltså den långsammast laddande lur jag haft sedan den där Mi 10an för fem år sen. Går om några dagar över till en Xiaomi 17 Ultra som laddar med 90 watt trådat.

Även om man nu fokuserar på den långsammaste av de fyra telefonerna så fick jag alltså nära 70% högre laddhastighet i Hyundaien än i Kian.
Håller med dig att det är lite märkligt att KIA har så låg laddeffekt som max 27W på en nuvarande och hyfsat ny bilmodell.

Vi har som jämförelse på vår extremt billiga MY std 42W (dvs. du hade knappt märkt skillnaden med din 45W-telefon) för 450 papp, så förstår inte hur KIA med en bil i en mycket dyrare mer premium prisklass missat det.

Ännu mer märkligt att KIA, som skall vara lite mer av "premiummärket" inom Hyundai-koncernen, är sämre (inte bara på denna punkten, men fler andra som du räknat upp) jämfört med sitt Hyundai-syskon.
Som jag har förstått det så är det Hyundai som ska vara ett snäpp upp av dessa två märken och så med Genesis som ännu ett snäpp upp.
Användarvisningsbild
Tenk
Teslaägare

Inlägg av Tenk »

Även jag hoppar på Ioniq 9, kul att se att några man känner igen här också gjort det! Min kommer i oktober och blev Hedin bil kampanjen, var inte i bytläge när 20% kampanjen fanns tyvärr.

Har kört på med äldre Model X och sluppit tex den numera obligatoriska hastighetsvarningen, hur många knapptryck är det innan man kör för att få bort störningarna?

(Har kollat runt och verkar ok smidigt men vore kul att höra från någon som kör på riktigt. Gissar man inte gör något på lokalkörningar utan på längre sträckor. Så har jag gjort på någon hyrbil)
LandRover Disco 3 V8 i väntan på Ioniq 9
Model X 100D -19 såld
Model X Plaid - 23 såld
Väntebil, Hummer H2, Volvo XC90 T8 Båda sålda
Model X P100DL-16, SÅLD
Model S 85 -15 SÅLD
Model X 90D -16 SÅLD
Användarvisningsbild
Macki
elbilist

Inlägg av Macki »

Tenk skrev: 21 aug 2026 06:51
Även jag hoppar på Ioniq 9, kul att se att några man känner igen här också gjort det! Min kommer i oktober och blev Hedin bil kampanjen, var inte i bytläge när 20% kampanjen fanns tyvärr.

Har kört på med äldre Model X och sluppit tex den numera obligatoriska hastighetsvarningen, hur många knapptryck är det innan man kör för att få bort störningarna?

(Har kollat runt och verkar ok smidigt men vore kul att höra från någon som kör på riktigt. Gissar man inte gör något på lokalkörningar utan på längre sträckor. Så har jag gjort på någon hyrbil)
Grattis, du kommer inte ångra dig och kampanjen de kör nu är också väldigt bra, extremt mycket bil för pengarna!

Vad blev det för spec?

Du kan nu ställa in hur mycket eller lite ljud som systemt ska göra vid varningar så redan där är det väldigt lågt ljud när den varnar men du håller bara in volymknappen på ratten i 3sek så försvinner varningen och varningen för att hålla ögonen på vägen kan man antingen sätta en lite tejp för sensorn annars är det 3st knapptryck att stänga av.

Systemet är ändå relativt djupt och finns en hel del att ställa in så har du frågor så kan jag nog besvara de flesta.
Användarvisningsbild
Tenk
Teslaägare

Inlägg av Tenk »

Låter mkt bra, både minska ljud o tejp hade jag missat. Ljudvolymknappen har jag läst om och är ju smidig, i vissa andra bilar är det mkt knöligare.

Blev en Calligraphy performance, och prutade på elektrisk dragkrok (har tröttnat på att kräla på marken under Teslan…)

Nu en LandRover Disco 3 V8 några månader, trevlig på sitt sätt men ser ändå fram emot oktober :D

Förmånsvärde brutto under 7000kr är ju otroligt bra!
Model X 100D -19 såld
Model X Plaid - 23 såld
Model X P100DL-16, SÅLD
Model S 85 -15 SÅLD
Model X 90D -16 SÅLD
toppo
elbilist

Inlägg av toppo »

Tenk skrev: 21 aug 2026 15:42
Låter mkt bra, både minska ljud o tejp hade jag missat. Ljudvolymknappen har jag läst om och är ju smidig, i vissa andra bilar är det mkt knöligare.

Blev en Calligraphy performance, och prutade på elektrisk dragkrok (har tröttnat på att kräla på marken under Teslan…)

Nu en LandRover Disco 3 V8 några månader, trevlig på sitt sätt men ser ändå fram emot oktober :D

Förmånsvärde brutto under 7000kr är ju otroligt bra!
Förmånsvärdet på en Performance Calligraphy är väl ändå 8600kr brutto?
Väntar på: EX60 P10 Plus
Mellanbil: ID4 GTX MY22
Tidigare: ID4 GTX 340 hk MY25, XC40 Recharge ER RWD MY24, Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
Användarvisningsbild
Tenk
Teslaägare

Inlägg av Tenk »

Om den är tillverkad 2026 och är Business Edition så är det under 7000kr. Hyundai har för den anmält lägre pris till SKV.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Model X 100D -19 såld
Model X Plaid - 23 såld
Model X P100DL-16, SÅLD
Model S 85 -15 SÅLD
Model X 90D -16 SÅLD
toppo
elbilist

Inlägg av toppo »

Tenk skrev: 21 aug 2026 22:01
Om den är tillverkad 2026 och är Business Edition så är det under 7000kr. Hyundai har för den anmält lägre pris till SKV.
Tolkar det som att Business Edition är ett pris som gäller enbart mot företag? Får man verkligen göra så, priset man anger ska väl vara vad den faktiskt kostar att köpa för privatpersoner? Finns ju inga andra bilmärken som sätter färdigprutade priser enbart för företag i nybilsprislistan.
Väntar på: EX60 P10 Plus
Mellanbil: ID4 GTX MY22
Tidigare: ID4 GTX 340 hk MY25, XC40 Recharge ER RWD MY24, Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
Användarvisningsbild
Tenk
Teslaägare

Inlägg av Tenk »

Bra fråga, många märken har olika ”specialversioner” som är mest för att skapa bra förmånsvärden. Bör ju vara kollat både av SKV och bilmärke/återförsäljare.
Model X 100D -19 såld
Model X Plaid - 23 såld
Model X P100DL-16, SÅLD
Model S 85 -15 SÅLD
Model X 90D -16 SÅLD