MY vs andra

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare

MY vs andra

Inlägg av Dexter86 »

Behöver bolla lite, har sån jävla beslutsångest
Ni som tex bytt från Tesla, fanns d något speciell anledning till det?
Har haft en Y innan o beställt en Juniper, mest för allt bara fungerar och är smidigt osv. Men velar ändå om man ska ta något annat eller inte.
Finns typ inga as mkt vettigt o välja på för min del.
ix3 tycker jag är för dyr, har fått bra pris på en ex60 p6 men dom är ju uppskjutna till gud vet när.
Kvar står typ Xpeng G6 eventuellt G9, även om den sista är i det krispigaste laget prismässigt
Beg EQE/EQE SUV
Men har så svårt att motivera hittepå ”service” för alla andra bilar också.

Input…kör!
Och snälla försök hålla er till ämnet :)
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Referralkod: ts.la/martin65735

Re: MY vs andra

Inlägg av martinot »

Dexter86 skrev: 16 aug 2026 20:35
ix3 tycker jag är för dyr, har fått bra pris på en ex60 p6 men dom är ju uppskjutna till gud vet när.
Hört att produktionsstart och leveranser av P6-varianterna skjutits fram till Q1 2027.

Kanske är vettigare att kika på AWD (P10)-versionen?
Håller med.

Haft "all inclusive service" för vår BMW Mini (var inne med den i veckan precis), och jag har i princip betalt flera tusentals kronor för detta service-paketet för att under fyra års tid få ett (1) nytt luftkupéfilter och en check av bromsvätskan (var det som gjordes nu i veckan) och lite däcksparkande (var det enda som gjordes på "servicen" för två år sedan).

Man blir sur och känner sig verkligen lurad som kund. Ingen kul känsla. :(
NACP has added the Chinese car manufacturer Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, etc) to the list of international sponsors of the war: https://tinyurl.com/NACP-Geely

Alriks Bilar - Kinas bilindustri kraschar: https://tinyurl.com/Alrik-CCP
Användarvisningsbild
xms67
Teslaägare

Inlägg av xms67 »

Jag valde en IONIQ 5 AWD. Jag hade tre andra alternativ till Tesla MY utöver den jag valde. iX3, EX 60 P10 och Audi Q4. BMW och Volvon blev för dyra, Audi för gammal i tekniken. IONIQ 5 erbjuds ofta med olika väldigt fina erbjudanden så det blir då väldigt mycket bil för pengarna.

Tesla MY är också väldigt mycket bil för pengarna, men jag är färdig med Tesla. Trött på Musk, trött på papperstunn lack och knirr och vibrationer i inredningen. Trött på stötigheten och ljudnivån. Trött på blinkersspak hit och dit och samma med växelväljare. Har en MY -23 som gått lite mer än 3000 mil men som låter som den gått 30 000 mil i allt som knirrar och vibrerar. Men jag erkänner samtidigt att det är en jäkla bra bil.. :D
Tesla Model Y LR -23
SAAB 9-3 Cab -04
tesla newbie

Inlägg av tesla newbie »

Har inte bytt från Tesla än men funderar på det. Jag skulle välja Volvo EX60 av följande skäl:

- Juniper är förbättrad på många områden jämfört med min 2021:a, men i mångt och mycket är det samma bil. Omväxling förnöjer!
- Gillar inte chassit i Juniper Long Range, för mjukt vid aktiv körning. Gillar inte stolarna heller
- Gillar inte tanken på att behöva betala 990 kr i månaden för FSD om det kommer och annars vara helt utan filhållning.
- Vill ha växelspak på ratten.
- Volvon har hyfsat bra filhållning redan idag utan att behöva vänta på EU godkännande.
- Visst kan jag välja en MYP som löser chassi- och sittkomfortproblemet. Men om jag betalar för FSD varje månad under hela ägandetiden så närmar priset sig en EX60 P10. Då tycker jag faktiskt att Volvon är otroligt mycket mer bil för pengarna.

Summa sumarum: Det enda ekonomiskt vettiga valet hos Tesla är Model Y LR och den hade jag inte trivts med. Dock ska sägas att om EX60s mjukvara visar sig vara lika katastrofal som EX90 så kommer jag kanske bli kvar i Tesla-träsket ändå 😃. Står inte ut med saker som strular konstant
Testarmigfram

Inlägg av Testarmigfram »

Andra bilar använder fler laddstationer när de planerar rutten. Tesla använder bara SuC. (Iaf min Tesla). Det gör att det blir smidigare än med Tesla. Inte tvärtom. Det är verkligen min genuina åsikt.

Glöm även forna tiders krångliga laddare. Nuförtiden är det väldigt lätt.

BMW har tillräckligt bra mjukvara och med Apple Carplay och Android Auto så har man en mycket smidigare integration till mobilen. Du kan fortsätta lyssna på en podd när du lämnar bilen osv utan att behöva leta fram var du var osv.
Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare

Inlägg av Dexter86 »

Yes EX60 är tidigt -27, tråkigt som fasiken och tur jag inte slog till på en sådan
P10, nja, det sticker fasiken iväg för mycket i pris.

Känns som Tesla tar bort och försämrar vissa saker jämfört med tidigare också, bort med spaken, kan endast använda autopilot eller adaptiv osv, känns som fel håll för utvecklingen.

Ioniq 5 testade jag direkt när den kom ut, gillar utseendet men får ingen direkt feeling för det, och egentligen inte många andra heller

Testade G6, den va nice även om sätena va ganska kass och inte skålade för fem öre.
Känns som ska man ha mycket bil för pengarna är kineserna valet, vettigt prissatta också, men vet inte om det är så mkt LR i G6…500nått km wltp

Det jag stör mig på mest är servicearna samt man blivit bortskämd med räntan på Tesla…det sparas in en Hel Del cash där.

Chassi osv är inget jag tänkt speciellt mkt på, har småkids så blir inget rallyåkande ändå hehe
Skramlet kan man tyvärr åka på överallt :/ vissa Audi o MB man hört är katastrof
Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten

Inlägg av Sportbilsentusiasten »

Har haft en Y innan o beställt en Juniper, mest för allt bara fungerar och är smidigt osv. Men velar ändå om man ska ta något annat eller inte.
Kvar står typ Xpeng G6 eventuellt G9, även om den sista är i det krispigaste laget prismässigt
Beg EQE/EQE SUV

Input…kör!
Juniper är otroligt prisvärda enl mig, "bara funkar" som du skriver är ett synnerligen bra skäl.
Annars beg EQE/EQE SUV.
De andra går bort av de skäl du nämnt. Kört Xpeng G9 och Xpeng P7 och är inte imponerad, men testa själv,
Bilnjutare som köpt andra elbilen
- C40 Twin Ultimate 2024, plus all extrautrustning
- MB EQS 450+ 2022 Fullutrustad förutom hyperscreen och executive baksäte
Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare

Inlägg av Dexter86 »

:evil:
Sportbilsentusiasten skrev: 16 aug 2026 23:27
Beg EQE/EQE SUV

Input…kör!
Juniper är otroligt prisvärda enl mig, "bara funkar" som du skriver är ett synnerligen bra skäl.
Annars beg EQE/EQE SUV.
De andra går bort av de skäl du nämnt. Kört Xpeng G9 och Xpeng P7 och är inte imponerad, men testa själv,
Blev du Inte impad av G9? Tyckte den va Fantastisk faktiskt, men något i överkant prismässigt
Skulle nog säga den mest prisvärda är G6, ok prestanda, mkt utr, laddar snabbt…visst, stolarna va sådär men.
Fan så svårt detta är!