Studie: Förbränningsbilar borde skrotas direkt

Här diskuterar vi miljöteknik.

Moderator: Redaktion

Testarmigfram

Re: Studie: Förbränningsbilar borde skrotas direkt

Inlägg av Testarmigfram »

Maetlarv skrev: 16 aug 2026 01:19
Testarmigfram skrev: 15 aug 2026 14:17
manneson skrev: 15 aug 2026 11:05
Det är ju bara att se på resultaten av politiken för att inse vad som var bra respektive dåligt.

När det fanns miljöbonus på elbilar så köpte fler elbil. Omställningen accelererade rejält. När den togs bort och reduktionsplikten samt skatten sänktes på bensin och diesel så stannade utvecklingen och Sverige gick från att vara i topp i omställningstakt till att hamna i botten.

Man kan tycka vad man vill men det enda som spelar roll i slutändan är resultatet.
Var ju "lite" annat som hände också. Hög inflation kombinerat med lågkonjunktur gjorde inte att köpkraft och köplust exploderade direkt.
Nja, tror inte att Norge och Danmark skiljer sig speciellt mycket från Sverige vad gäller inflation och köpkraftsutveckling.

Nej men de har ju helt andra helt orimliga straffskatter på fossilbilar sen årtionden tillbaka.
SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

Testarmigfram skrev: 16 aug 2026 09:29
Maetlarv skrev: 16 aug 2026 01:19
Testarmigfram skrev: 15 aug 2026 14:17
manneson skrev: 15 aug 2026 11:05
Det är ju bara att se på resultaten av politiken för att inse vad som var bra respektive dåligt.

När det fanns miljöbonus på elbilar så köpte fler elbil. Omställningen accelererade rejält. När den togs bort och reduktionsplikten samt skatten sänktes på bensin och diesel så stannade utvecklingen och Sverige gick från att vara i topp i omställningstakt till att hamna i botten.

Man kan tycka vad man vill men det enda som spelar roll i slutändan är resultatet.
Var ju "lite" annat som hände också. Hög inflation kombinerat med lågkonjunktur gjorde inte att köpkraft och köplust exploderade direkt.
Nja, tror inte att Norge och Danmark skiljer sig speciellt mycket från Sverige vad gäller inflation och köpkraftsutveckling.
Nej men de har ju helt andra helt orimliga straffskatter på fossilbilar sen årtionden tillbaka.
Det beror väl på vad man tycker är 'orimligt'. Är det orimligt att straffbeskatta fossilbilar? Eller är det orimligt att släppa ut så pass mycket växthusgaser i atmosfären att havsnivån riskerar att stiga 6 meter eller mer på ~10000 år sikt?
viewtopic.php?p=895357#p895357

Sen kan man ju alltid diskutera nivån för den sortens malus/straffbeskattning.

Personligen tycker jag vissa sorters fossilbilar borde förbjudas rätt av. Möjligtvis att de skulle kunna tillåtas utifrån något slags case-by-case-dispansförfarande administrerat av lämplig myndighet.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Referralkod: ts.la/martin65735

Inlägg av martinot »

SwedishAdvocate skrev: 16 aug 2026 09:45
Personligen tycker jag vissa sorters fossilbilar borde förbjudas rätt av. Möjligtvis att de skulle kunna tillåtas utifrån något slags case-by-case-dispansförfarande administrerat av lämplig myndighet.
Detta "möjligtvis" tror jag är en mycket dålig idé.

Riskerar att skapa ett väldigt stort mått av godtycklig hantering och bli orättvist (och om inte annat upplevas som väldigt orättvist), samt kommer med dessa manuella granskningar och utredningar om vem som får köpa en viss bil eller inte, vara väldigt kostsamt genom att kräva mycket personella resurser.

Bättre med tydliga regler och gränser, oavsett vilka regler som man föredrar/förespråkar, som gäller lika för alla.
NACP has added the Chinese car manufacturer Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, etc) to the list of international sponsors of the war: https://tinyurl.com/NACP-Geely

Alriks Bilar - Kinas bilindustri kraschar: https://tinyurl.com/Alrik-CCP
ErransEgo

Inlägg av ErransEgo »

Jerka skrev: 13 aug 2026 16:34
Maetlarv skrev: 12 aug 2026 22:12
Intressant tråd. Det mest intressanta är att det verkar som även klimatskeptikerna kör elbil numera. Det måste väl betyda att elbilen håller på gå segrande ur striden mot fossilbrännarna?
Ja, det är intressant hur motargumenten har skiftat från ”elbilar kommer aldrig funka” till ”elbilar är dyra” och nu ”elbilar kommer ändå ta över snart, så de behöver inte subventioneras”.

Men kollar man på hur det ser ut runtom i världen så är andelen elbilar i nyförsäljningen väldigt olika stor mellan olika länder. I Norge är det 97%, i Sverige 61%, i Tyskland 30%, i USA 10% och i Japan 3%. Vilken politik som förs spelar roll. Jag är också övertygad om att elbilarna kommer ta över, men det är viktigt för klimatet att det sker så snabbt som möjligt. Det säger sig självt att om en majoritet av bilarna som kommer ut på marknaden nu i ett land drivs med fossila bränslen så kommer det dröja årtionden innan de är i hamn med sin omställning. Låt inte oss hamna där också.
Tror att årtionden är en underskattning på omställningen för länder som kommer framöver.
S-kurvor är mer troligt än några linjära skeenden, framför allt nu när tillverkningskapaciteten börjar vara i nivå med behoven och nu när kostnaderna för elbilar bara kommer bli lägre.
Även om vi är många som önskat snabbare omställning så hade vi ändå inte kunnat förse marknaden med bilarna, då tillverkningen och leveranskedjorna inte har funnits i tillräcklig omfattning.
Dvs det är bara naturligt och logiskt att omställningen sker i olika takt i olika regioner och länder, för att i närtid accelerera, med några få undantag.
SwedishAdvocate

martinot skrev: 16 aug 2026 10:03

Riskerar att skapa ett väldigt stort mått av godtycklig hantering och bli orättvist (och om inte annat upplevas som väldigt orättvist), samt kommer med dessa manuella granskningar och utredningar om vem som får köpa en viss bil eller inte, vara väldigt kostsamt genom att kräva mycket personella resurser.

Bättre med tydliga regler och gränser, oavsett vilka regler som man föredrar/förespråkar, som gäller lika för alla.
Ser överhuvudtaget inte något problem alls. Kan inte se att det skulle handla om särskilt många undantag. Men även det här kan vi ju så klart vara oense om. ;)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten

Inlägg av Sportbilsentusiasten »

martinot skrev: 16 aug 2026 10:03

Vi ska inte ha subventioner och inte straffskatter. Kasst med båda.
Har varit ett jäkla hattande med olika saker, en period var diesel frälsaren...och har varit gas...hybrid...etanol...reduktionsplikt...ja allt möjligt.
Det nästan enda vi åstadkommit är slöseri med pengar och förstöra vår konkurenskraft.
Tragiskt.
Kineserna bara skrattar åt oss och under tiden har de lagt beslag på teknikövertaget vi i väst en gång hade!
Solpanel, batteri, elbilar, vindkraft mm

Istället för bestämma vilken teknologi som "anses rätt" (vilket tyvärr skett), bör man definiera målet och låta alla parter jobba mot målet.
Bilnjutare som köpt andra elbilen
- C40 Twin Ultimate 2024, plus all extrautrustning
- MB EQS 450+ 2022 Fullutrustad förutom hyperscreen och executive baksäte
Jerka

Inlägg av Jerka »

Ett enkelt förbud mot mot bilar som drivs med fossila bränslen hade varit bäst. Hade man klargjort runt 2020 att detta skulle träda i kraft 2030 så hade saken varit biff vid det här laget. Nu är målet 2035 enligt kommande EU-regler och reglerna är urvattnade så viss försäljning tillåts, men jag är övertygad om att biltillverkarna sköt sig i foten när de lobbade för de ändringarna. Måste ju kosta multum att hålla liv i nya modeller med förbränningsmotor samtidigt som man ska försöka ta fram elbilar. Ett fast slutdatum hade ju eliminerat alla risker med dålig tajming, då hade de kunnat planera utifrån det.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ke18519

Inlägg av AAKEE »

Jerka skrev: 16 aug 2026 11:32
Ett enkelt förbud mot mot bilar som drivs med fossila bränslen hade varit bäst.
Nope.

Förbjud nya fossila bilar och de som finns idag blir kvar mycket länge.

Man kan inte tvinga fram något som inte är moget/redo.

Om vi tar de som drar husvagnar och hästsläp osv så skulle det innebära att folk oftast inte hade haft råd att köpa en ny bil som klarar uppgiften, eftersom en sån bil är väldigt dyr fortfarande.
Alltså att få lagligt dra släpet och ha rimlig räckvidd med släp.

Vi har fortfarande en massa folk som bor så att de inte kan ladda hemma där ett tvång skulle påverka dem negativt.

Elbilen kommer att vinna i slutändan, det råder ingen tvekan om det.

När det gäller miljön vill jag återkomma till just det att alla åtgärder ett land gör kostar $ och att man måste prioritera vilka åtgärder man väljer.

Antingen är man elbilsextremist och anser att det viktigaste är att alla bilar blir eldrivna eller så tar man bort skygglapparna och tittar på vilka åtgärder som faktiskt minskar CO2-utsläppen så mycket det är möjligt.
Rädda världen eller vara elbilsextrimist, det är bara välja.

Rena elbilar är knappt 10% i Sverige idag. Resten, 4.6 miljoner personbilar utav 5 miljoner är fossilt drivna.
Hur stor är rimligheten att alla bilar i världen blir eldrivet på kort tid? I alla världsdelar?

Vi kan gå före övriga världen i omställningen med lagom åtgärder men att låta den gå ut över allt är att satsa resurser på saker som inte ger speciellt bra pang för pengen när det gäller att minska CO2-utsläppen.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

Som vanligt blandar man ihop miljö med CO2-utsläpp....
BMW iX3 50 2026
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

mikebike skrev: 16 aug 2026 12:42
Inte jag i vart fall. Växthusgaser är det som är det universella problemet.

Miljö är gissningsvis luften i städer.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

AAKEE skrev: 16 aug 2026 13:11

Nej, inte du. Annars är det rätt vanligt att man blandar ihop miljö- och klimatpåverkan. Ibland går miljö och klimat hand i hand, ibland är de i motsatsförhållande.

Växthusgaser är ett universellt och (förhoppningsvis) långsamt förlopp.
Miljöpåverkan är lokal och direkt.
När det gäller svenska incitament för att öka antalet elbilar så tycker jag man bör koncentrera sig på miljöpåverkan. Det finns förhoppningsvis andra åtgärder som ger större effekt på klimatet.
BMW iX3 50 2026
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

mikebike skrev: 16 aug 2026 14:54
AAKEE skrev: 16 aug 2026 13:11

Nej, inte du. Annars är det rätt vanligt att man blandar ihop miljö- och klimatpåverkan. Ibland går miljö och klimat hand i hand, ibland är de i motsatsförhållande.

Växthusgaser är ett universellt och (förhoppningsvis) långsamt förlopp.
Miljöpåverkan är lokal och direkt.
När det gäller svenska incitament för att öka antalet elbilar så tycker jag man bör koncentrera sig på miljöpåverkan. Det finns förhoppningsvis andra åtgärder som ger större effekt på klimatet.
Och i storstäder finns det enligt min *gissning* ett gäng andra faktorer som orsakar partiklar som inte är bra. Övergång till *bara* elbilar (personbilar) tar inte bort så måna procent om bussar och lastbilar fortfarande går på diesel.
Varför tillåts lokaltrafik köra på diesel ännu?

När det gäller miljö och partiklar är ju avgasutsläpp från personbilar närapå försumbart pga av alla andra partiklar i sammanhanget: 98% kommer från *inte utsläpp* från avgasröret. Bara två procent kommer via avgasröret:
https://www.slb.nu/slb/rapporter/pdf8/o ... hatgpt.com

De 98% som inte är avgaser fördelas90% vägdamm/slitage + 6% däck och 4% bromsar.

Minskningen om det blir bara elbilar ger ytterligare någon procent på bromsar också men några under inträffar inte.

Media säger att världen håller på dö, och väldigt många verkar tro att elbilen är guds gåva till mänskligheten som räddar världen.

*Jag påstår inte att vi inte ska gå över till eldrift, det har jag defakto inte skrivit någonstans i inlägget. Man måste uppenbarligen skriva allt man inte påstår, så man inte ger någon chansen att misstolka.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Elbilar kommer tyvärr att snart vara med i att börja förorena Arktis och skynda på smältning av isarna:

Västerländska rederier väljer att avstå från rutten bland annat på grund av miljöriskerna.

– Sotpartiklar från föroreningar hamnar på is och snö, och snabbar på avsmältningen. Vid hårt väder kan det hända att man tappar last, säger Andersson.

Det rapporteras främst vara batterier och delar till elbilar som ska fraktas till Europa, med stopp i Nederländerna, Tyskland och Polen.
Förutom tillstånd, behöver rederierna oftast hyra en rysk isbrytare för att ta sig igenom hårda väderförhållanden.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/nu-a ... frontlinje

Synd att elbilar skall orsaka starten på detta potentiella enorma ofog för både miljö och klimat (samt att hjälpa Putins ekonomi).
NACP has added the Chinese car manufacturer Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, etc) to the list of international sponsors of the war: https://tinyurl.com/NACP-Geely

Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

martinot skrev: 16 aug 2026 16:11
Elbilar kommer tyvärr att snart vara med i att börja förorena Arktis och skynda på smältning av isarna:

Västerländska rederier väljer att avstå från rutten bland annat på grund av miljöriskerna.

– Sotpartiklar från föroreningar hamnar på is och snö, och snabbar på avsmältningen. Vid hårt väder kan det hända att man tappar last, säger Andersson.

Det rapporteras främst vara batterier och delar till elbilar som ska fraktas till Europa, med stopp i Nederländerna, Tyskland och Polen.
Förutom tillstånd, behöver rederierna oftast hyra en rysk isbrytare för att ta sig igenom hårda väderförhållanden.

Synd att elbilar skall orsaka starten på detta potentiella enorma ofog för både miljö och klimat (samt att hjälpa Putins ekonomi).
Att norra ishavsvägen skulle öppna och få betydelse har vart känt rätt länge, i vart fall i genomgångar jag fått tidigare i mitt tidigare yrke, även varför den öppnar och vilken strategisk betydelse det skulle få.

Jag skulle i vart fall gissa att det är mycket mer än elbilsdelar/batterier som skeppas den vägen.
Tillåt mig gissa att det skenat för reportern.

Pga ⬆️ tog jag hjälp av Gemini, eftersom jag inte trodde ett dugg på det med ”mestadels elbilsbatterier och…”
IMG_4271.jpeg
https://share.gemini.google/6LLg0REcW5lo

AI vet vi kan ha fel, så jag frågade två AI-tjänster innan (Gemini och ChatGPT).
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

AAKEE skrev: 16 aug 2026 17:02

Att norra ishavsvägen skulle öppna och få betydelse har vart känt rätt länge, i vart fall i genomgångar jag fått tidigare i mitt tidigare yrke, även varför den öppnar och vilken strategisk betydelse det skulle få.

Jag skulle i vart fall gissa att det är mycket mer än elbilsdelar/batterier som skeppas den vägen.
Tillåt mig gissa att det skenat för reportern.

Pga ⬆️ tog jag hjälp av Gemini, eftersom jag inte trodde ett dugg på det med ”mestadels elbilsbatterier och…”

IMG_4271.jpeg

https://share.gemini.google/6LLg0REcW5lo

AI vet vi kan ha fel, så jag frågade två AI-tjänster innan (Gemini och ChatGPT).
Presens vs futurum.

Som jag förstår SVT så är det inget som görs i dag. Men däremot något man planerar att man (tyvärr IMO) kommer börja med.
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 1 gånger.

Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten

Ganska vinklad slutsats.
Är tvärtom att vi fortfarande köper olja, kol och gas från Ryssland som hjälper Putins ekonomi.
Hade vi kört elfordon istället hade vi minskat Putins penningpåse som han nu krigar med.
Vad kriget innebär i miljöpåverkan är enkelt att förfasas över. Om vi nu bara titta på denna aspekten förstås…

Hade vi dessutom tillverkat våra egna bilar och annat i Europa hade vi dessutom sluppit transporterna feån Kina med all den miljöförstöring det innebär
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Sportbilsentusiasten skrev: 16 aug 2026 18:03
Ganska vinklad slutsats.
Är tvärtom att vi fortfarande köper olja, kol och gas från Ryssland som hjälper Putins ekonomi.
Hade vi kört elfordon istället hade vi minskat Putins penningpåse som han nu krigar med.
Vad kriget innebär i miljöpåverkan är enkelt att förfasas över. Om vi nu bara titta på denna aspekten förstås…

Hade vi dessutom tillverkat våra egna bilar och annat i Europa hade vi dessutom sluppit transporterna feån Kina med all den miljöförstöring det innebär
Naturligtvis. Men två fel gör inte ett rätt.

Som jag förstår artikeln hos SVT så är det just komponenter för elbilar och elbilsbatterier som skall börja skeppas via Arktis just till för tillverkning av elbilar i Europa.

Så det är ju bättre än att skeppa hela elbilar hit (även om just denna vägen kanske inte är den miljömässigt bästa).

Däremot så är det väldigt synd tycker jag att vi inte här i Europa kan bryta och raffinera våra egna mineraler, samt synd att vi inte har en egen större produktion av batterier här.

Hade varit bättre för vår ekonomi, miljön, klimatet och även strategiskt får vårt eget oberoende.

SwedishAdvocate

martinot skrev: 16 aug 2026 18:05
Ganska vinklad slutsats.

Som jag förstår artikeln hos SVT så är det just komponenter för elbilar och elbilsbatterier som skall börja skeppas via Arktis just till för tillverkning av elbilar i Europa.

Så det är ju bättre än att skeppa hela elbilar hit (även om just denna vägen kanske inte är den miljömässigt bästa). […
?…

Det är väl bara för EU att förbjuda transporter av elbilsbatterier och andra elbilskomponenter ämnade för EU genom nordostpassagen.

Vad är problemet liksom?

Förslagsvis kan dom klubba det här förbudet imorgon.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

SwedishAdvocate skrev: 16 aug 2026 18:18
Ganska vinklad slutsats.

Så det är ju bättre än att skeppa hela elbilar hit (även om just denna vägen kanske inte är den miljömässigt bästa). […
?…

Det är väl bara för EU att förbjuda transporter av elbilsbatterier och andra elbilskomponenter ämnade för EU genom nordostpassagen.

Vad är problemet liksom?

Så kanske det är. Har inte satt mig in i det, och tyvärr inget jag känner till något om.

Återger enbart vad SVT rapporterar (och de har inte nämnt något om några sådana stundande förbud).

Jerka

Inlägg av Jerka »

AAKEE skrev: 16 aug 2026 11:57
Nope.

Oookej… så vad händer om man fortsätter sälja dem? Går omställningen fortare då eller?
Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten

Hade varit bättre för vår ekonomi, miljön, klimatet och även strategiskt får vårt eget oberoende.
Exakt så. Vi i EU behöver kavla upp armarna och fokusera på konkurrenskraft och oberoende, istället för alla galna överregleringar och gröna projekt som inte ger resultat.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Sportbilsentusiasten skrev: 16 aug 2026 20:24

Exakt så. Vi i EU behöver kavla upp armarna och fokusera på konkurrenskraft och oberoende, istället för alla galna överregleringar och gröna projekt som inte ger resultat.
Tyvärr så tror jag att vår byråkrati, tex. när det gäller att få tillstånd att bryta och raffinera mineraler i gruvor (är tydligen extremt byråkratiskt och flera års långbänkar för att få miljötillstånd och andra myndighetsgodkännanden) riskerar att skjuta oss i foten.

Vi skall självklart göra det miljömässigt bra och ansvarsfullt, men ibland känns det som EU har gått alldeles för extremt långt med sina byråkratiska processer. Riskerar att bli ett tungt ok för vår Europeiska industri.

Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

SwedishAdvocate skrev: 16 aug 2026 18:18
Ganska vinklad slutsats.

?…

Vad är problemet liksom?

Man skeppar i huvudsak Råolja, naturgas(LNG), kol och malm. Det går redan 40 Miljoner ton årligen.

För att elbilsbatterier och elbilsdelar ska bli den huvudsakliga varan ska vi upp i minst 35 miljoner ton av det. Är det bara batterier räcker det till 160 miljoner elbilar per år. Det räcker faktiskt viktmässigt till 17.5 miljoner hela model 3 per år.

Nej, elbilsbatterierna kommer bara vara en bråkdel av totalen oavsett. Såklart.

Vilket innebär att bara förbjuda transport av batterier den vägen inte kommer göra någon som helst praktisk nytta för miljön när man kör då mycket annat den vägen ändå - vilket dessutom kan antas öka ju mer uppvärmningen gör norra sidenvägen isfri på årsbasis.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

Jerka skrev: 16 aug 2026 19:22
Nope.

Oookej… så vad händer om man fortsätter sälja dem? Går omställningen fortare då eller?
De gamla bilarna som annars hade vart kvar skrotas och ersätts med nyare fossilbilar med mindre förbrukning. Bättre miljö och mindre förstöring av vägen.

Jag undrar hur ni som tänker att det är enkelt att göra hela världen fossilfri på en kvart tänker, tex om Ryssland/Kina/Indien/Afrika/Sydamerikat?

Kina står för en tredjedel av världens utsläpp av växthusgaser, right? Hälften av det är deras el-och värmeproduktion. Kinas industri står gör 1/3-2/5 av Kinas utsläpp.

Halvera det så har vi minskad utsläpp av växthusgaser mer än fordonstrafiken i hela världen står för (16% av totalen).
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten

AAKEE skrev: 16 aug 2026 23:34
Jerka skrev: 16 aug 2026 19:22
Nope.

De gamla bilarna som annars hade vart kvar skrotas och ersätts med nyare fossilbilar med mindre förbrukning. Bättre miljö och mindre förstöring av vägen.

Jag undrar hur ni som tänker att det är enkelt att göra hela världen fossilfri på en kvart tänker, tex om Ryssland/Kina/Indien/Afrika/Sydamerikat?

Kina står för en tredjedel av världens utsläpp av växthusgaser, right? Hälften av det är deras el-och värmeproduktion. Kinas industri står gör 1/3-2/5 av Kinas utsläpp.

Halvera det så har vi minskad utsläpp av växthusgaser mer än fordonstrafiken i hela världen står för (16% av totalen).
Kina öppnar 1-2 nya kolkraftverk i VECKAN!
https://www.forbes.com/sites/katharinab ... year-high/