Jag mer eller mindre förväntar mig att fransoserna vill rösta nej i frågan, men om det ser ut att bli majoritet för ja i TCMV så lägger de sig troligen.
Det land som är avgörande är Tyskland, röstar de ja så skulle jag säga att det hela är mer eller mindre klart, dels för att de är så stor del av befolkningen, dels för att obeslutsamma länder kommer att rösta ja mer eller mindre automatiskt om RDW och KBA är eniga.
Tyskland kommer försvara sin egen bilindustri med näbbar och klor, jag tror inte dom kommer visa vägen. Många konkurrenter till Tesla är nog väldigt oroliga då de är ljusår efter gällande FSD.
Tre länder som kommer bromsa hårdast är nog just troligen Tyskland, Frankrike och Sverige.
Känns inte så lovande inför TCMV-möte i oktober. Verkar som Tyskland blir avgörande.
Daniel
"In France. we're fortunate to have world-class automakers and automotive suppliers, as well as some of the best engineers in the world in artificial intelligence and digital technology. We have real cards to play, and we`'re ready to play them, but never at the expense of safety on our roads."
Väldigt konstigt uttalande från franska ministern. De mer eller mindre erkänner att de inväntar tills deras egen teknik är redo. Förstår dem dock, legacytillverkarna kommer ju se stenålders ut i jämförelse ifall FSD godkänns.
Känns inte så lovande inför TCMV-möte i oktober. Verkar som Tyskland blir avgörande.
Daniel
"In France. we're fortunate to have world-class automakers and automotive suppliers, as well as some of the best engineers in the world in artificial intelligence and digital technology. We have real cards to play, and we`'re ready to play them, but never at the expense of safety on our roads."
Väldigt konstigt uttalande från franska ministern. De mer eller mindre erkänner att de inväntar tills deras egen teknik är redo. Förstår dem dock, legacytillverkarna kommer ju se stenålders ut i jämförelse ifall FSD godkänns.
Man kan nog räkna 100% med att Sverige och Frankrike kommer att totalt motarbeta och blocka FSDs allt de kan (även på generell EU-nivå). Troligen kommer även andra stora biltillverkande länder i Europa som Italien och Tjeckien att vara skeptiska, och gissningsvis mer negativa än positiva.
Spanien är nog lite skeptiska till just Tesla, men deras starka kinesiska inflytande och kontraktstillverkning (även Kina är långt framme med liknande lösningar som FSDs), gör att de nog ändå kan balansera för och emot om EU-godkännande (banar vägen för sina kinesiska partners längre fram om Tesla fått gå i bräschen).
Jag gissar att Spanien är något lite mer för, än emot på EU-nivå (men kommer inte att gynna Tesla genom att godkänna separat innan).
Tyskland är svårast att tolka. De har en enorm egen bilindustri att ta hänsyn till å ena sidan (stor orsak till att blocka även på EU-nivå), men å andra sidan så är Tesla en allt större och viktigare arbetsgivare i Tyskland. Speciellt nu när de egna tyska märkena stänger ner fabriker och avskedar personal så blir Tesla en allt viktigare arbetsgivare, och även partner till tyska underleverantörer. Tyskland är det land som inrikespolitiskt sitter i en svårast sits, och är helt klart säkert det land som kommer ha svårast att bestämma sig över sin position. Enormt många olika inrikespolitiska hänsyn som kommer att behöva vägas för och emot, och förhandlas med mellan olika politiska fraktioner och regioner.
Tyskland blir oavsett de som avgör om FSDs blockeras på EU-nivå, eller inte. Det är absolut landet #1 att följa politiskt de närmaste månaderna.
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 1 gånger.
NACP has added the Chinese car manufacturer Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, etc) to the list of international sponsors of the war: https://tinyurl.com/NACP-Geely
Daniel
Man kan nog räkna 100% med att Sverige och Frankrike kommer att totalt motarbeta och blocka FSDs allt de kan (även på generell EU-nivå). Troligen kommer även andra stora biltillverkande länder i Europa som Italien och Tjeckien att vara skeptiska, och gissningsvis mer negativa än positiva.
Spanien är nog lite skeptiska till just Tesla, men deras starka kinesiska inflytande och kontraktstillverkning (även Kina är långt framme med liknande lösningar som FSDs), gör att de nog ändå kan balansera för och emot om EU-godkännande (banar vägen för sina kinesiska partners längre fram om Tesla fått gå i bräschen).
Jag gissar att Spanien är något lite mer för, än emot på EU-nivå (men kommer inte att gynna Tesla genom att godkänna separat innan).
Tyskland är svårast att tolka. De har en enorm egen bilindustri att ta hänsyn till å ena sidan (stor orsak till att blocka även på EU-nivå), men å andra sidan så är Tesla en allt större och viktigare arbetsgivare i Tyskland (nu när de egna tyska märkena stänger ner fabriker och avskedar personal). Tyskland är det land som inrikespolitiskt sitter i en svår sits, och är helt klart säkert det land som kommer ha svårast att bestämma sig över sin position. Många olika inrikespolitiska hänsyn som kommer att behöva vägas för och emot, och förhandlas med mellan olika politiska fraktioner.
Tyskland blir oavsett de som avgör om FSDs blockeras på EU-nivå, eller inte. Det är absolut landet #1 att följa politiskt de närmaste månaderna.
Detta är rena konspirationsteorier och extremt grund analys av tyska arbetsmarknaden. Menar du på allvar att en fabrik med 11 000 anställda har någon roll i trafiksäkerhetsfrågor? Vet du hur många som bor i Tyskland?
Menar du på allvar att en fabrik med 11 000 anställda har någon roll
De kommer självklart inte bara att se på nutid, utan även på framtida prognoser och trender. Ökande biltillverkning, och nu även allt så strategiskt (för både Tyskland och Europa) ny batteritillverkning och batteriforskning för Tesla, och även komponenter till Space X. Många arbeten och prestige för många tyska underleverantörer till Tesla och Space X. Det är ett företag som de strategiskt behöver hålla sig väl med.
Men det är absolut inget självklart. Håller med dig helt där.
De har, som du alluderar korrekt till ovan, en bra mycket större (nuvarande) bilindustri att ta behöva ta en väldigt stor hänsyn till. Som (i dag iaf.) omsätter enormt mycket mer både pengar och arbeten.
Räkna med att Tyskland kommer bestämma sig bland de sista av alla, och dessutom ha allra svårast att göra så.
NACP has added the Chinese car manufacturer Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, etc) to the list of international sponsors of the war: https://tinyurl.com/NACP-Geely
Jag skulle säga att Tesla, baserat på hur de typiskt hanterar myndighetsfrågor, kommer troligen att besvara alla tekniska frågor som KBA har på ett tillfredsställande sätt. Jämfört med alla andra ADAS-system som redan godkänts så klarar redan FSD en mycket högre ribba, och Teslas olycksstatistik är svår att vifta bort.
Det som kanske kommer att vara kvar är saker där det kan finnas mindre meningsskiljaktigheter som skulle kunna användas som svepskäl.
Så det kokar ner till om KBA vågar sig nej till att godkänna FSD (pga. påtryckningar) med hänsyn till relationerna med
1)RDW,
2)Tesla/Elon och
3)Trump.
Risken för KBA/Tyskland är
1) att de kan få framtida problem i TCMV,
2) Problem för tyska näringslivet (Tesla/SpaceX, deras expansionsplaner i Tyskland och underleverantörer) och
3) Anklagelser om handelshinder. Trump har ju redan rört om i tysk politik den här presidentperioden.
Så hur KBA kommer att rösta i TCMV kan mycket väl bli rent politiskt, och ju längre tiden går desto svårare kommer KBA få att säga nej.
Vet du var man kommer åt datan så att datakvalitet och metod går att verifiera? Om det är overifierbar Twitterreklamdata hör detta inlägg hemma i TSLA-tråden.
Steven Peters har gått igenom läget i några länder, och eftersom det ser ut som att Frankrike och Sverige tänker rösta nej så krävs att Tyskland röstar ja för att FSD ska godkännas i TCMV.
Han går också igenom varför DCAS-reglerna överhuvudtaget inte kan godkänna system som FSD, de är skrivna så de uttryckligen förbjuder systemet att själv vidta olycksminimerande åtgärder, och system som fungerar på annat än motorväg eller motorvägsliknande vägar.
Som jag tolkar det är det diskutabelt om DCAS-reglerna ens tillåter AP i sin nuvarande form.
Det är deprimerande att DCAS-reglerna nu är i direkt konflikt med bra säkerhetssystem.
Gällande Tesla Model Y:s farthållare, så tycker jag att bromsning till framförvarande bil är för sen och att jag skulle vilja att man kan ställa in ett längre avstånd under färd till framförvarande bil. Inställning av det längsta avståndet tycker jag och framförallt min fru, är för nära.
Detta borde kunna lätt justeras mjukvarumässigt från TESLA, tycker jag.
Är det någon som tycker som jag?
Eller varit i kontakt med TESLA i frågan?
Gällande Tesla Model Y:s farthållare, så tycker jag att bromsning till framförvarande bil är för sen och att jag skulle vilja att man kan ställa in ett längre avstånd under färd till framförvarande bil. Inställning av det längsta avståndet tycker jag och framförallt min fru, är för nära.
Det blev så efter att Tesla slutade använda radar. En radar kan mäta avstånd exakt, med kameror gissar bilen bara.
BMW iX3 50 2026
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Jag håller med (klart sämre nu, och som mikebike påpekar var AP mycket bättre på detta innan med mjukvara som inkluderade data från radarn), men skulle du inte kunna ta denna frågan/diskussionen i en tråd för AP, och inte i denna tråden som handlar om FSD/AD?
Inga problem (jag har själv ofta lätt att hamna OT i trådar, och behöver själv få påminnelser emellan varven)!
Varmt välkommen till forumet!