Köpa tpms ventiler? Orginal eller skippa helt?
Moderator: Redaktion
-
Egon112
Köpa tpms ventiler? Orginal eller skippa helt?
Behöver köpa tpms ventiler för ska beställa nya däck & fälgar till en Model Y 2024.
Ska man köpa tesla orginal direkt från Tesla för 2200 kr eller finns det andra alternativ som fungerar lika bra på våra bilar?
Eller går det slippa dessa tpms ventiler och lika så felmeddelandet på något vis? Skulle va nöjd med vanliga ventiler bara man slapp allt plingade osv för tpms sensor fel.
Ska man köpa tesla orginal direkt från Tesla för 2200 kr eller finns det andra alternativ som fungerar lika bra på våra bilar?
Eller går det slippa dessa tpms ventiler och lika så felmeddelandet på något vis? Skulle va nöjd med vanliga ventiler bara man slapp allt plingade osv för tpms sensor fel.
-
Dexter86
- Teslaägare
Re: Köpa tpms ventiler? Orginal eller skippa helt?
Jag köpte på Gummihuset när jag beställde fälgarna därifrån, inga konstigheter.
-
tor-ake
- Teslaägare
Varifrån kommer priset 2200? shop.tesla.com listar dem för 680*4 = 2720kr, eller räknar du utan moms?
Gummihuset ska ha fått ordning på sina sensorer från Cub nu, men när jag köpte dem för tre år sedan blev det ingen ordning utan jag fick plocka bort och returnera dem till slut och köpa teslas egna. Nu när jag kollar på gummihuset så tar de 899x4 = 3596:- så det är ju absolut inte billigare än teslas, men kanske smidigare om man ändå skall köpa hjulen därifrån.
Gummihuset ska ha fått ordning på sina sensorer från Cub nu, men när jag köpte dem för tre år sedan blev det ingen ordning utan jag fick plocka bort och returnera dem till slut och köpa teslas egna. Nu när jag kollar på gummihuset så tar de 899x4 = 3596:- så det är ju absolut inte billigare än teslas, men kanske smidigare om man ändå skall köpa hjulen därifrån.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
-
martinot
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/martin65735
Jag kör på original till alla våra bilar, inklusive till Tesla, då det inte brukar vara någon enorm prisskillnad.Egon112 skrev: ↑23 jun 2026 14:11Behöver köpa tpms ventiler för ska beställa nya däck & fälgar till en Model Y 2024.
Sedan om de är bättre eller sämre har jag ingen aning om. Men är för oss inte värt att chansa för några i sammanhanget småpengar på några hundralappar i mellanskillnad (när fälg och däck oftast kostar flera 10-tusentals kronor tillsammans).
NACP has added the Chinese car manufacturer Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, etc) to the list of international sponsors of the war: https://tinyurl.com/NACP-Geely
Alriks Bilar - Kinas bilindustri kraschar: https://tinyurl.com/Alrik-CCP
-
Egon112
tor-ake skrev: ↑23 jun 2026 14:52Varifrån kommer priset 2200? shop.tesla.com listar dem för 680*4 = 2720kr, eller räknar du utan moms?
Blev att köpa ifrån .tpms-sensor.se blev 1795 kr för 4st svarta med frakt. De hade bra recensioner och verkar vettiga. Skiljer ju en tusenlapp upp till orginal.
-
Twarkie
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mathias507926
För ett par år sedan fick Tesla för sig att ta bort stödet för 3e-parts-TPMS i en uppdatering. Om det var medvetet eller en bugg vet jag inte, men det löste sig i en kommande uppdatering. Kanske efter påtryckningar då det var många som fick problem, inkl jag själv. Det var några jobbiga månader med plingande och varningar vid varje körning.
Valet för mig var därför ganska enkelt när jag nyligen köpte TPMS - det blev original.
Valet för mig var därför ganska enkelt när jag nyligen köpte TPMS - det blev original.
2020: Model 3 LR (såld)
2023: Model Y LR (såld)
2025: Model Y LR AWD Juniper
2023: Model Y LR (såld)
2025: Model Y LR AWD Juniper
-
Krasche
Bra pris. Återkom gärma med feedback när du testat dem.Egon112 skrev: ↑25 jun 2026 22:34tor-ake skrev: ↑23 jun 2026 14:52Varifrån kommer priset 2200? shop.tesla.com listar dem för 680*4 = 2720kr, eller räknar du utan moms?
Blev att köpa ifrån .tpms-sensor.se blev 1795 kr för 4st svarta med frakt. De hade bra recensioner och verkar vettiga. Skiljer ju en tusenlapp upp till orginal.
-
martinot
- Teslaägare
Nu är det få av oss som kör på Autobahn, och med tanke på batteriåtgången säkert sällan i höga hastigheter. Men det kan ändå vara värt att veta att det kan variera kvaliteten på tredjepartsventilerna vid sådana tillfällen (sedan skall sägas, att alla kan komma i trasiga batcher, även originalventiler från alla tillverkare).Twarkie skrev: ↑26 jun 2026 09:47För ett par år sedan fick Tesla för sig att ta bort stödet för 3e-parts-TPMS i en uppdatering. Om det var medvetet eller en bugg vet jag inte, men det löste sig i en kommande uppdatering. Kanske efter påtryckningar då det var många som fick problem, inkl jag själv. Det var några jobbiga månader med plingande och varningar vid varje körning.
Visst kan det bli fel på alla, och visst kan man spara några hundralappar (på ett set hjul för 30 000), men personligen så chansar jag inte på varken framtida mjukvarustrul eller andra potentiella problem.
NACP has added the Chinese car manufacturer Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, etc) to the list of international sponsors of the war: https://tinyurl.com/NACP-Geely
-
Egon112
martinot skrev: ↑26 jun 2026 10:45Nu är det få av oss som kör på Autobahn, och med tanke på batteriåtgången säkert sällan i höga hastigheter. Men det kan ändå vara värt att veta att det kan variera kvaliteten på tredjepartsventilerna vid sådana tillfällen (sedan skall sägas, att alla kan komma i trasiga batcher, även originalventiler från alla tillverkare).Twarkie skrev: ↑26 jun 2026 09:47För ett par år sedan fick Tesla för sig att ta bort stödet för 3e-parts-TPMS i en uppdatering. Om det var medvetet eller en bugg vet jag inte, men det löste sig i en kommande uppdatering. Kanske efter påtryckningar då det var många som fick problem, inkl jag själv. Det var några jobbiga månader med plingande och varningar vid varje körning.
Visst kan det bli fel på alla, och visst kan man spara några hundralappar (på ett set hjul för 30 000), men personligen så chansar jag inte på varken framtida mjukvarustrul eller andra potentiella problem.
Tpms ventilernas felmeddelande borde gå att slå av. Ett dumt EU påhitt som ska vara valfritt. Så otroligt onödigt med 2500 till varje däck set och säkert förnya var 5-6e år
-
martinot
- Teslaägare
Håller med. Tesla följer EU‑kravet (ECE R64) strikt och har låst funktionen.
-
jonasl
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Eftersom det finns tredjeparts-sensorer (dvs protokollet är känt) borde det egentligen inte vara jättesvårt att bygga en TPMS-emulator av en ESP32 för nån hundralapp som låtsas vara fyra sensorer och skicka 2.9 bar på alla. Det förvånar mig att ingen gjort det.
Speciellt när bilarna blir äldre kommer nog många åka runt med felmeddelande på skärmen för att de snålar in på att fixa ventiler som inte funkar längre.
Speciellt när bilarna blir äldre kommer nog många åka runt med felmeddelande på skärmen för att de snålar in på att fixa ventiler som inte funkar längre.
Model Y LR AWD 2022
-
Autonom
- Teslaägare
Jag försöker rent allmänt hålla mig till originaldelar, för erfarenhetsmässigt så är det piratdelarna som sänker tillförlitligheten på en bil, detta har gällt alla bilar jag haft.
Det är bara att inse att bilar kostar pengar. "Buy quality, cry once".
En uppsättning original TPMS-sensorer är billigare än ett pga. lågt lufttryck sönderkört däck, och speciellt om man inte har reservdäck vill man veta vad som pågår innan man blir stående. Fel ställe att spara pengar på.
En uppsättning original TPMS-sensorer är billigare än ett pga. lågt lufttryck sönderkört däck, och speciellt om man inte har reservdäck vill man veta vad som pågår innan man blir stående. Fel ställe att spara pengar på.
-
martinot
- Teslaägare
Exakt.Autonom skrev: ↑26 jun 2026 12:53Jag försöker rent allmänt hålla mig till originaldelar, för erfarenhetsmässigt så är det piratdelarna som sänker tillförlitligheten på en bil, detta har gällt alla bilar jag haft.
Det är så enormt lite pengar att spara, men enormt höga värden att förlora. För mig blir valet självklart.
Realistisk livslängd enligt däckverkstaden är ca 8-11 år för BLE-varianten (beroende på körsträcka givetvis).
Blir få hundralappar som skiljer i pris på 10 års tid.
Detta medans du kanske kommer köpa först fälgar med däck, och sedan nya däck under 10 års tid, för sammanlagt mellan 50 - 100 KSEK.
-
ReNewAble
- Teslaägare
Är för liten prisskillnad för att hålla på och ta risken med icke original.
Model Y LR AWD 2025 (Juniper)
Model Y LR AWD 2021
Model 3 LR AWD 19” 2020 (såld)
BMW i3 94Ah REX 2018 (såld)
Model Y LR AWD 2021
Model 3 LR AWD 19” 2020 (såld)
BMW i3 94Ah REX 2018 (såld)
-
holden
- Teslaägare
Enklast är väl att köpa hjul där det redan sitter sensorer som garanterat funkar, jag köpte vinterhjul från norska Megahjul och har aldrig haft några problem.
MY LR AWD -26
M3 P -24
M3 LR -22 - såld
M3 LR -20 - såld
M3 P -24
M3 LR -22 - såld
M3 LR -20 - såld
-
Cocacola123
- Teslaägare
Blev snål och köpte från AliExpress, 4st gick på 687kr och funkar bra än så länge…
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
jonasl
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Då börjar ju prisskillnaden bli stor nog för att det ska vara värt det.
Jag valde original även till vinterhjulen och det kändes ju som rätt val när det var sedan var stök med CUB-sensorerna.
Jag valde original även till vinterhjulen och det kändes ju som rätt val när det var sedan var stök med CUB-sensorerna.
Model Y LR AWD 2022
-
manneson
Det kan bli dyrt utan dock. Får man tex pyspunka kanske man inte märker det förrän däcket är förstört.Egon112 skrev: ↑26 jun 2026 12:32martinot skrev: ↑26 jun 2026 10:45Nu är det få av oss som kör på Autobahn, och med tanke på batteriåtgången säkert sällan i höga hastigheter. Men det kan ändå vara värt att veta att det kan variera kvaliteten på tredjepartsventilerna vid sådana tillfällen (sedan skall sägas, att alla kan komma i trasiga batcher, även originalventiler från alla tillverkare).Twarkie skrev: ↑26 jun 2026 09:47För ett par år sedan fick Tesla för sig att ta bort stödet för 3e-parts-TPMS i en uppdatering. Om det var medvetet eller en bugg vet jag inte, men det löste sig i en kommande uppdatering. Kanske efter påtryckningar då det var många som fick problem, inkl jag själv. Det var några jobbiga månader med plingande och varningar vid varje körning.
Tpms ventilernas felmeddelande borde gå att slå av. Ett dumt EU påhitt som ska vara valfritt. Så otroligt onödigt med 2500 till varje däck set och säkert förnya var 5-6e år
Jag fick en spik i ett däck och utan sensorer hade jag nog inte lyckats ”rädda” det(pluggade själv däcket på en mack med ett biltema-kit).
Har man då stora/dyra däck kan det ju bli många tusenlappar, särskilt som man då ofta måste byta två däck.