Hejjuristen skrev: ↑22 maj 2026 22:22Hur är dina intryck så här långt? Nöjd? Skön att köra? Vad får du för förbrukning? Något med bilen som stör dig?Sportbilsentusiasten skrev: ↑03 maj 2026 15:11Man har vant sig kan man säga. Klassiskt Merca-snygg är den tyvärr inte.
Men stilig, tveklöst!
Hjälper till med AMG-utrustad med 21” AMG-fälgar och mörk lack
här kommer EQS update efter knappa 600mil
WLTP på 78mil med verklig räckvidd 63 mil motorväg 100-0%, vid100km/h. Mycket nöjd.
Körde till Nice (via Lyon), 220mil. Startade kl 10 torsdags o kom fram lördag kl 15 med 24% kvar. Totalt 3 laddstopp på 30min vardera 5-80% med farthållare på 110km/h, samma tempo som med E-klassen. Lagom fart så man slipper trängas. Den kunde gått komma längre än de 55milen/stint.
Under 560mil från inköp, 18.6kWh/100km. 220 mil motorväg genom europa 110km/h, 17kWh/100km. Märks den är hal genom luften, lätt att man kommer upp i 140+ utan farthållare.
Rusningstrafik i Antibes och Cannes, tot 3 timmar, 65km med medelfart 23km/h, 19.7kWh/100km
Med akustikpaket (UV/IR-skydd runtom, även glastaket) blir det svalt trots svart lack på EQS.
Blev 35-40 grader redan i tyskland.
Kanon tycker jag, tokgillar värme!
EQS med äkta nappastolar med kyla och massage är skitbra, men inte bäst som fullutrustade Polestar och Volvo..
Mercan är skittyst trots 21" och har klima som inte låter. Ovanligt i elbilar som de flesta andra har ljud för sig även på lägsta fläkten, störande om man står stilla.
Kylt förvaringsfack mellan stolarna, men INTE handsfacket, hur tänkte de där? Är kanske för litet, det andra rymmer lätt 3st 50cl.
Nackdelar, ja jäklar vad stor den är i sydeuropeiska P-garage och gator.
Men otrolig långresekomfort uppväger. Förarstödet (filhållningsassistent mm) och headupdisplay med augmented reality är en grym kombination ihop med lång WLTP och tystnaden i kupen. Och pixel-ljuset är kanonbra.
Störande är
- handdagen som iof funkar 100%, då de åker ut då man närmar sig bilen och åker in automatiskt då man lämnar den, men VARFÖR???
Spara några km räckvidd...löjligt i en bil som kommer 55mil i 110 knyck.
- storleken, men svänger 10grader på bakhjulen sparar 2m vändcirkel. Magiskt, men den är bred och lång på p-platser ! Underbart stort baksäte och halvkombi som sväljer allt
- lång hög lasttröskel, kass om man är van vid en E-klass kombi
- den hälsar mig välkommen då man ska köra iväg, varför? Jag vet att jag ska köra och mitt namn vet jag med! Allt annat pling o plong är föredömligt frånvarande.
- kan vara nackdel att den ser SKIT-fet ut. Lång, svart, svarta rutor och 21" AMG-fälgar i grå/svart/silver = den sticker ut.
- avstämning gas/broms är inte optimal, märks vid krypkörning. Radanmäkning men jag är OTROLIGT "picky" på köregenskaper
- saknar farthållare på separat spak!
- rattknappar OK men inte alls som i E-klass
- rattnav i plast, fy skäms i en lyxbil !
Överlag väldigt nöjd och det är BRA betyg från en bilgalning
Märks att Merca ansträngt sig på småsaker som är omtänksamhet.
Tex sätter den på kyla i stol alt värme i stolar/ratt och klimatisering om det är varmt alt kallt, då man närmar sig bilen.
Sätter på läslampan i passagerarsätet om man sträcker fram handen för att ta något. Så man ser det!
Inga läslampor som bländar...lampor i baksäte som inte stör förare. Alla är riktade optimalt och inte rundstrålande som i andra bilar.
Och mycket mer!
Nappa, alctra, kontrastsömmar och nästan inga hårdplastade ytor. Saknar äkta trä som i min E-klass.
Alla reglage och knappar låter dovt och är distinkta, utan de i ratten.