DNB omotiverad räntehöjning på billån
Moderator: Redaktion
-
TeslaLeo
- Teslaägare
Re: DNB omotiverad räntehöjning på billån
Inga problem att få räntan ändrad. DNB har nog själva insett det otydliga/orimliga i att höja jämfört när lånen togs.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
——
Tesla Model Y AWD -24 Quicksilver
Tesla Model Y AWD -24 Quicksilver
-
shamrock1000
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/linda39795
Varför återbetalar Dnb om deras lönekostnader ökade?
Model Y LR AWD 2025
-
leolulz
- Teslaägare
Min vill de inte justera, ansökning gjord i Januari. Så visst jag har inte ett "minus-läge".
Någon ordentlig motivering (mer än höjda upplåningskostnader) eller redovisning kan de inte dela med sig med då det är en samlad bedömning av kostnadsbilden som görs.
Någon ordentlig motivering (mer än höjda upplåningskostnader) eller redovisning kan de inte dela med sig med då det är en samlad bedömning av kostnadsbilden som görs.
M3P -26
-
T4s
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/tobias894955
-
fth
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Nope, inte till mig tyvärr:
/fthHej,
Tack för ditt mail.
Räntan enligt ditt avtal är rörlig och kopplad till våra upplåningskostnader. När krediten ansöktes fastställdes räntan utifrån det dåvarande kostnadsläget. Därefter görs justeringar baserat på hur våra upplåningskostnader utvecklas över tid, utifrån en samlad bedömning av kostnadsbilden.
Kreditansökan var 12 dec 2025 i ditt fall. Du hade en startränta på 0 %. 17 april 2026 höjde vi räntan med 0,15 procentenheter pga. ökade upplåningskostnader. Din ränta ökade från 0 % till 0,15 %.
Med vänlig hälsning
Daniel | Kundservice | DNB Finans
2016 X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
2026 YLR4WD Quicksilver
2026 YLR4WD Quicksilver
-
leolulz
- Teslaägare
Man kan nog utgå från att om man fått beviljad kredit innan 2025-10-01 så kan det vara enkelt att få en sänkning.
Har väl inte med när man hämtar bilen att göra utan snarare när man beställt bilen då om jag tolkar det rätt?
Har väl inte med när man hämtar bilen att göra utan snarare när man beställt bilen då om jag tolkar det rätt?
M3P -26
-
maangee
Skulle ngn av er som mailat och fått räntan sänkt kunna dela med er vad ni författat?