Tack för konkreta siffror. Det var ju verkligen fördelaktigt! Bara att gratulera!BaronHellJug skrev: ↑03 jun 2026 12:19Det blir ju olika för alla bilar och är starkt kopplat till restvärdet (som i vårt upplägg är en risk jag tar, men också möljig uppsida om det blir bättre än kalkylen). Min senaste bil är inte helt slutavräknad ännu så jag har inte helt facit. Dessutom var just den bilen en katastrof restvärdesmässigt - men det gör faktiskt att personalbilen framstår som mer förmånlig eftersom jag i praktiken betalar det "extra" värdefallet med oskattade pengar utan att förmånsvärdet går upp (dvs. får "rabatt" motsvarande min marginalskatt) .
En grov räkning på kända kostnader och vad jag faktiskt betalt (dvs. bruttolöneavdrag och förmånsvärde) ger vid handen att jämfört med ett privatköp utan lån (hade gått i praktiken för mig) har jag "sparat" 164k på min senaste bil. Då antar jag att jag fått samma restvärde som jag fick när en stor leasingaktör sålde min bil, inte uppenbart att jag skulle lyckats med det, men jag kunde ju också fått mer betalt om jag sålt själv (även om jag tycker det är osannolikt).
Till det kommer då att min arbetsgivare har ett lite märkligt upplägg som gör att parkering blir billigare om man har personalbil, jag skrev ovan att jag trodde det var ca 1000 per månad jag "sparade" men ser att det faktistkt är betyldigt mer (tror de höjt priset om man har privat bil så kanske inte varit så stor skillnad under hela löptiden), bara det är 70k extra i "besparing"
Dessutom ligger jag inte ute med pengar så det finns en alternativintäkt i form av avkastning, oklart vad man ska sätta för kalkylavkastning, kanske 3-4% är rimligt och då är det ganska stora belopp (upp emot 100k över perioden) . Men om jag känner mig själv rätt hade jag nog haft dessa pengar på ett konto med låg el. ingen ränta så tar inte med det här.
EDIT: "sparat" och "besparing" inom citationstecken eftersom det inte är en besparing, att äga bil, speciellt min förra, är dyyyrt men det hade varit ännu dyrare privat...
Hur ägs era elbilar?
Moderator: Redaktion
-
mussla
- Teslaägare
Re: Hur ägs era elbilar?
Model Y LR AWD -24
-
bmwixxdrive50
Åh fan. Trist.Smarve skrev: ↑03 jun 2026 11:56teslakalkylen.com verkar kapad/obetald domän?! teslakalkylen.se verkar också trasig.bmwixxdrive50 skrev: ↑03 jun 2026 11:29Jag sammanfattar ditt inlägg med att du inte förstår dig på det här men samtidigt inte bryr dig eftersom du är en rik jävel?krabbanidag skrev: ↑03 jun 2026 11:14Ja det är krångligt allt beror på anställningsform mm men överlag tror jag inte på tjänstebil. Låter ovärtmussla skrev: ↑03 jun 2026 11:09Jag förstår det som att det har varit fördelaktigt för brukaren av bilen med detta upplägg samtidigt som det är kostnadsneutralt för företaget. Det är väl skatt och moms som har fallit ut till fördel för brukaren. Kalkylen är komplex och jag har hört att det inte är lika fördelaktigt längre.krabbanidag skrev: ↑03 jun 2026 10:12
Låter väl inte som nåt jättebra inlägg. Man får låna betydligt mindre vid bostadsköp, taxerar sämre, påverkar tjp avsättningar m.m och man har ändå inte en egen bil.
I mitt fall är det exceptionellt ovärt med mkt bra lön via anställning och AB parallellt med mkt hög vinstmarginal där jag bara tar utdelningar
Ska jag ta ut en ny bil får mitt AB bekosta 31% sociala avgifter av förmånsvärdet, finansiell leasingkostnad, inget ränteavdrag på billånet, samtidigt som jag privat får nettolöneavdrag på 50% av förmånsvärdet.
Med en Plaid, även en begagnas från 2023, är förmånsvärdet typ 12 papp.
Så bolaget ska betala 3700/mån socavgifter och jag privat nettolönebeskattas 6 papp![]()
Här kan alla som vill räkna och få fram en jämförbar siffra på privatekonomin.
https://www.teslakalkylen.com
-
martinot
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/martin65735
Ja, man får räkna på det.krabbanidag skrev: ↑03 jun 2026 11:14Ja det är krångligt allt beror på anställningsform mm men överlag tror jag inte på tjänstebil. Låter ovärt
I mitt fall är det exceptionellt ovärt med mkt bra lön via anställning och AB parallellt med mkt hög vinstmarginal där jag bara tar utdelningar
Ska jag ta ut en ny bil får mitt AB bekosta 31% sociala avgifter av förmånsvärdet, finansiell leasingkostnad, inget ränteavdrag på billånet, samtidigt som jag privat får nettolöneavdrag på 50% av förmånsvärdet.
Så bolaget ska betala 3700/mån socavgifter och jag privat nettolönebeskattas 6 papp![]()
Jag räknade på det nu när jag skulle köpa en ny praktisk "lastbil" till familjen i form av en Model Y för 450 papp. Jag fuskade och använde AI/LLM för att räkna på det, men i mitt fall (med eget AB om möjlighet att ge mig eller min fru en förmånsbil utan problem), så blev det mest ekonomiskt fördelaktigt att köpa den privat med restvärdeslån på 5 år (med 0% ränta).
Detta trots att det var en elbil (som normalt är extra förmånligt skattemässigt) och trots eget AB (där man har max möjlighet att optimera detta), så blev det mest fördelaktigt att ta den helt privat.
Skall erkänna att jag själv blev förvånad av resultatet när jag hade räknat på det! Hade faktiskt inte väntat mig det utfallet.
(Men jag skippade min ursprungliga idé att ta den på företaget, och tog den privat istället. Det var det mest ekonomiskt vettiga i vårt fall.)
NACP has added the Chinese car manufacturer Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, etc) to the list of international sponsors of the war: https://tinyurl.com/NACP-Geely
Alriks Bilar - Kinas bilindustri kraschar: https://tinyurl.com/Alrik-CCP
-
Fredrik j
- elbilist
Den enda nackdelen du pekat ut är att du inte kan maxa ditt låneutrymme på bostaden. Var det något mer?krabbanidag skrev: ↑03 jun 2026 11:50Ja så är det men givet min situation är tjänstebil helt ovärt. Förstår däremot att nån veeerkligen vill ha en ny bil och om arbetsgivaren erbjuder ett ok upplägg så är det säkert ok i vissa fall. Har tydligt pekat på vad nackdelarna är också. Sen är väl en ny bil generellt rätt dåligt om man bara har en vanlig inkomst som intäktskälla men det är en annan diskussion också. Kan man komma undan ok och får ut mervärde av en ny bil så kör på detFredrik j skrev: ↑03 jun 2026 11:43Köper du en bil privat får du ju i praktiken avsäga dig delar av din lön. Inget är gratis.krabbanidag skrev: ↑03 jun 2026 11:39Jodå jag förstår kalkylen, men kostnadsneutralitet för arbetsgivaren innebär ju att någon (du) ska betala. Kort sagt blir det ju att man avsäger sig lön/andra ersättningar för att få förmånen att åka i arbetsgivarens bil. Det kan säkert vara ok för vissa, själv hade jag valt att maxa inkomst + tjp och andra förmåner än att få en bil från arb givaren. Men vi alla är olika och har olika förutsättningar.bmwixxdrive50 skrev: ↑03 jun 2026 11:29Jag sammanfattar ditt inlägg med att du inte förstår dig på det här men samtidigt inte bryr dig eftersom du är en rik jävel?krabbanidag skrev: ↑03 jun 2026 11:14
Ja det är krångligt allt beror på anställningsform mm men överlag tror jag inte på tjänstebil. Låter ovärt
I mitt fall är det, i mina ögon, extremt ovärt. För nån annan passar det säkert bättre
Tycker du kan sluta dra upp tjänstepensionen då den ofta kompenseras för i seriösa personalbilserbjudanden.
Vad är det för andra för företaget kostnadsneutrala ”förmåner” du tänker dig att maxa som du inte kan maxa om du har förmånsbil?
Finns massa andra förmåner man kan få. Betald restid, längre betald lunch, flexibla arbetstider och arbetsplats osv
Varför skulle möjligheten att få betald restid, längre lunch, flexibla arbetstider osv. påverkas av att du har en förmånsbil som är kostnadsneutral för företaget? Kostnadsneutral betyder alltså att företaget inte betalar någonting för din bil utan kostnaden för din anställning är oförändrad.
-
krabbanidag
- Teslaägare
Återigen, bara rundgång i vår diskussion. Att det är kostnadsneutralt för arbgivaren innebär att du betalar. Jag hade hellre valt att inte betala något utan maxa lön från arb givaren och andra förmåner som jag nämnt ovan. Med en vanlig anställning hade jag inte varit så sugen på en förmånsbil, med tanke på att jag i slutändan betalar. En ny bil blir dyrt liksomFredrik j skrev: ↑03 jun 2026 12:34Den enda nackdelen du pekat ut är att du inte kan maxa ditt låneutrymme på bostaden. Var det något mer?krabbanidag skrev: ↑03 jun 2026 11:50Ja så är det men givet min situation är tjänstebil helt ovärt. Förstår däremot att nån veeerkligen vill ha en ny bil och om arbetsgivaren erbjuder ett ok upplägg så är det säkert ok i vissa fall. Har tydligt pekat på vad nackdelarna är också. Sen är väl en ny bil generellt rätt dåligt om man bara har en vanlig inkomst som intäktskälla men det är en annan diskussion också. Kan man komma undan ok och får ut mervärde av en ny bil så kör på detFredrik j skrev: ↑03 jun 2026 11:43Köper du en bil privat får du ju i praktiken avsäga dig delar av din lön. Inget är gratis.krabbanidag skrev: ↑03 jun 2026 11:39Jodå jag förstår kalkylen, men kostnadsneutralitet för arbetsgivaren innebär ju att någon (du) ska betala. Kort sagt blir det ju att man avsäger sig lön/andra ersättningar för att få förmånen att åka i arbetsgivarens bil. Det kan säkert vara ok för vissa, själv hade jag valt att maxa inkomst + tjp och andra förmåner än att få en bil från arb givaren. Men vi alla är olika och har olika förutsättningar.bmwixxdrive50 skrev: ↑03 jun 2026 11:29
Jag sammanfattar ditt inlägg med att du inte förstår dig på det här men samtidigt inte bryr dig eftersom du är en rik jävel?
I mitt fall är det, i mina ögon, extremt ovärt. För nån annan passar det säkert bättre
Tycker du kan sluta dra upp tjänstepensionen då den ofta kompenseras för i seriösa personalbilserbjudanden.
Vad är det för andra för företaget kostnadsneutrala ”förmåner” du tänker dig att maxa som du inte kan maxa om du har förmånsbil?
Finns massa andra förmåner man kan få. Betald restid, längre betald lunch, flexibla arbetstider och arbetsplats osv
Varför skulle möjligheten att få betald restid, längre lunch, flexibla arbetstider osv. påverkas av att du har en förmånsbil som är kostnadsneutral för företaget? Kostnadsneutral betyder alltså att företaget inte betalar någonting för din bil utan kostnaden för din anställning är oförändrad.
Min brorsa verkar tex ha tänkt samma som jag, att det är ovärt. Han får om han vill en bil för typ 8k/m men eftersom han tackat nej får han lön med motsvarande belopp. Tror han har 98 i grundlön nu ist för 90k då. Och valde ist att kontant inköpa en 3 årig Aygo på blocket för under 100k.
Men som sagt alla har olika förutsättningar och ser olika värde i en ny bil. Hade jag varit i sitsen enbart anställd med ok lön så hade jag tackat nej till tj-bil till förmån för högre lön och ist köpt en treårig Y för 350k privat typ.
I mitt fall (verkar va rätt unikt) kan jag tex räkna lite snabbt:
Ponera S Plaiden som ligger ute på Blocket för 830k. Pruta till 800. Köpa på bolag (fin leasing), 160k handpenning, 640k lån med avbetaln säg 8 år med 0kr rest. Dvs ca 8000kr/mån.
Inget ränteavdrag ges, men halva momsen dras (klen tröst).
Förmånsvärde 14 600kr.
Mitt bolag betalar 8000/mån + 14600*0,31= ca 12 500/mån.
Privat nettolönebeskattas jag ~50% av förmånsvärdet så 7300/mån.
Så bolaget ger 12500/m och privat dras 7300/m.
Därtill försäkring underhåll parkering el osv.
Privat tar jag hellre bilen för 800k, 160k insats, 8 år med 0kr rest, 8000kr/mån där man får ränteavdrag på ~800kr/mån och kan enkelt finansiera med min lön elr med utdelningar (322,4k/år - 20% skatt).
Tesla Model S Pläd ’23
HW4.
HW4.
-
toppo
- elbilist
Blir det verkligen lägre låneutrymme på bostaden, någon som provat? Lönen är ju densamma, och alla seriösa bolånegivare tar ju hänsyn till billån/bilägande även privat.Fredrik j skrev: ↑03 jun 2026 12:34Den enda nackdelen du pekat ut är att du inte kan maxa ditt låneutrymme på bostaden. Var det något mer?krabbanidag skrev: ↑03 jun 2026 11:50Ja så är det men givet min situation är tjänstebil helt ovärt. Förstår däremot att nån veeerkligen vill ha en ny bil och om arbetsgivaren erbjuder ett ok upplägg så är det säkert ok i vissa fall. Har tydligt pekat på vad nackdelarna är också. Sen är väl en ny bil generellt rätt dåligt om man bara har en vanlig inkomst som intäktskälla men det är en annan diskussion också. Kan man komma undan ok och får ut mervärde av en ny bil så kör på detFredrik j skrev: ↑03 jun 2026 11:43Köper du en bil privat får du ju i praktiken avsäga dig delar av din lön. Inget är gratis.krabbanidag skrev: ↑03 jun 2026 11:39Jodå jag förstår kalkylen, men kostnadsneutralitet för arbetsgivaren innebär ju att någon (du) ska betala. Kort sagt blir det ju att man avsäger sig lön/andra ersättningar för att få förmånen att åka i arbetsgivarens bil. Det kan säkert vara ok för vissa, själv hade jag valt att maxa inkomst + tjp och andra förmåner än att få en bil från arb givaren. Men vi alla är olika och har olika förutsättningar.bmwixxdrive50 skrev: ↑03 jun 2026 11:29
Jag sammanfattar ditt inlägg med att du inte förstår dig på det här men samtidigt inte bryr dig eftersom du är en rik jävel?
ID4 GTX 340 hk MY25
Tidigare: XC40 Recharge ER RWD MY24, Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
Tidigare: XC40 Recharge ER RWD MY24, Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
-
Fredrik j
- elbilist
Naturligtvis blir en begagnad bil billigare än en ny.Syftet med personalbil är att kunna köra en NY bil till en lägre kostnad på grund av att man kan betala bilen med oskattade pengar. En förutsättning är ju att förmånsvärdet är lägre än den faktiska kostnaden.krabbanidag skrev: ↑03 jun 2026 13:06Återigen, bara rundgång i vår diskussion. Att det är kostnadsneutralt för arbgivaren innebär att du betalar. Jag hade hellre valt att inte betala något utan maxa lön från arb givaren och andra förmåner som jag nämnt ovan. Med en vanlig anställning hade jag inte varit så sugen på en förmånsbil, med tanke på att jag i slutändan betalar. En ny bil blir dyrt liksomFredrik j skrev: ↑03 jun 2026 12:34Den enda nackdelen du pekat ut är att du inte kan maxa ditt låneutrymme på bostaden. Var det något mer?krabbanidag skrev: ↑03 jun 2026 11:50Ja så är det men givet min situation är tjänstebil helt ovärt. Förstår däremot att nån veeerkligen vill ha en ny bil och om arbetsgivaren erbjuder ett ok upplägg så är det säkert ok i vissa fall. Har tydligt pekat på vad nackdelarna är också. Sen är väl en ny bil generellt rätt dåligt om man bara har en vanlig inkomst som intäktskälla men det är en annan diskussion också. Kan man komma undan ok och får ut mervärde av en ny bil så kör på detFredrik j skrev: ↑03 jun 2026 11:43Köper du en bil privat får du ju i praktiken avsäga dig delar av din lön. Inget är gratis.krabbanidag skrev: ↑03 jun 2026 11:39
Jodå jag förstår kalkylen, men kostnadsneutralitet för arbetsgivaren innebär ju att någon (du) ska betala. Kort sagt blir det ju att man avsäger sig lön/andra ersättningar för att få förmånen att åka i arbetsgivarens bil. Det kan säkert vara ok för vissa, själv hade jag valt att maxa inkomst + tjp och andra förmåner än att få en bil från arb givaren. Men vi alla är olika och har olika förutsättningar.
Min brorsa verkar tex ha tänkt samma som jag, att det är ovärt. Han får om han vill en bil för typ 8k/m men eftersom han tackat nej får han lön med motsvarande belopp. Tror han har 98 i grundlön nu ist för 90k då. Och valde ist att kontant inköpa en 3 årig Aygo på blocket för under 100k.
Men som sagt alla har olika förutsättningar och ser olika värde i en ny bil. Hade jag varit i sitsen enbart anställd med ok lön så hade jag tackat nej till tj-bil till förmån för högre lön och ist köpt en treårig Y för 350k privat typ.
I mitt fall (verkar va rätt unikt) kan jag tex räkna lite snabbt:
Ponera S Plaiden som ligger ute på Blocket för 830k. Pruta till 800. Köpa på bolag (fin leasing), 160k handpenning, 640k lån med avbetaln säg 8 år med 0kr rest. Dvs ca 8000kr/mån.
Inget ränteavdrag ges, men halva momsen dras (klen tröst).
Förmånsvärde 14 600kr.
Mitt bolag betalar 8000/mån + 14600*0,31= ca 12 500/mån.
Privat nettolönebeskattas jag ~50% av förmånsvärdet så 7300/mån.
Så bolaget ger 12500/m och privat dras 7300/m.
Därtill försäkring underhåll parkering el osv.
Privat tar jag hellre bilen för 800k, 160k insats, 8 år med 0kr rest, 8000kr/mån där man får ränteavdrag på ~800kr/mån och kan enkelt finansiera med min lön elr med utdelningar (322,4k/år - 20% skatt).
När man har en för företaget kostnadsneutral bil är det du som betalar men med dom skattetekniska fördelar som finns.
Om du blir erbjuden att ha en kostnadsneutral förmånsbil kan du inte, istället välja förmåner som inte är kostnadsneutrala för företaget.
Din bror verkar ju ha rätt till en bil i sitt anställningsavtal och tar han ingen bil får han högre lön.
Din bror har tydligt inte blivit erbjuden en kostnadsneutral förmånsbil.
Det du beskriver är inte exempel på en kostnadsneutral förmånsbil.
Personalbilar tror jag uteslutande är nya bilar eftersom det blir väldigt komplicerat att beräkna kostnaden för drift och underhåll på en äldre bil.
-
RareEarth
- Teslaägare
Den taxerade inkomsten påverkas inte förutom rabatten på förmånsvärdet. Att taktiskt maxbelåna sin bostad kan vara ekonomiskt rationellt men innebär en risk som de flesta knappast är beredda att ta. Det är hög fallhöjd vid börskrascher och efterföljande nedgång på bostadsmarknaden, vid långvarig sjukdom, och en rad andra händelser/faktorer. De allra flesta föredrar nog en mer balanserad ekonomisk risk i privatekonomin. Sen förutsätter det ju också att det är din inkomst som är begränsande för hur mycket du kan låna. För många är det snarare bostadens värde som är begränsande.krabbanidag skrev: ↑03 jun 2026 11:17Haha det handlar inte om låg lön men en hög lön ger en massa fördelar tex höjer det taxerad inkomst, tjp-avsättningar blir högre, låneförmåga ökar osv. I synnerhet om man satt i system att taktiskt maxbelåna bostad. Vi diskuterade i tråden några sidor bak. Tex med 6000kr skillnad i bruttolön månatligen får man bolåna ca 432 000kr mindre.RareEarth skrev: ↑03 jun 2026 11:12Om det är bättre eller sämre beror på individuella förutsättningar. Man kan avtala att få tjänstepension baserat på före avdrag. Taxeringen blir något lägre pga det rabatterade förmånsvärdet, vilket ju är en av poängerna. Om man har så låg lön att det "betydligt" påverkar hur mycket man får låna så ska man så klart inte ha förmånsbil. Att inte äga bilen själv är en av de stora fördelarna. Ett helt bekymmersfritt bilkörande.krabbanidag skrev: ↑03 jun 2026 10:12Fredrik j skrev: ↑03 jun 2026 09:58Naturligtvis. Du löneväxlar ju. Hela poängen är att du ska avstå mindre lön än vad bilen hade kostat att köpa privat.krabbanidag skrev: ↑03 jun 2026 09:36
Det är ju samma sak. Du får mindre i lön för att få åka i en bil din arbetsgivare äger. Dvs du avstår lön
Bilen är kostnadsneutral för FÖRETAGET.
Låter väl inte som nåt jättebra inlägg. Man får låna betydligt mindre vid bostadsköp, taxerar sämre, påverkar tjp avsättningar m.m och man har ändå inte en egen bil.
-
martinot
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/martin65735
Håller med dig helt. Det blir ju som att jämföra äpplen med päron att plötsligt börja blanda ihop nytt och beg.
Man måste ju räkna på en ny bil som förmånsbil vs exakt samma nya bilmodell som privatägd för att alls kunna få en rättvis jämförelse. Annars så blir det snabbt helt intetsägande jämförelse av de olika skatteeffekterna och de olika alternativa ekonomiska utfallen.
(Att beg. bilar, som redan gjort sitt största värdefall de första 2-3 åren, är lägre i TCO är nog inget varken nytt eller okänt för någon enda person här, men är väldigt irrelevanta kommentarer för denna diskussionen tycker jag.)
NACP has added the Chinese car manufacturer Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, etc) to the list of international sponsors of the war: https://tinyurl.com/NACP-Geely
-
alfons
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/daniel565963
Intressanta diskussioner.
Det verkar inte vara uppenbara skillnader i finansieringskostnader (individuella variationer finns åt båda håll). Det jag läser in mellan raderna plus mina fördomar kom på tre skäl till att finansiera bilköp via företag:
1. Man slipper förhandla/involvera eventuell partner i bilköp och kan referera till tjänstebilspolicys/optimerade skatteregler för företag.
2. Reglerna för företag verkar vara så sätt att det inte är ”värt” att köpa begagnande bilar genom företaget. Således kan man plocka ut en ny bil vart tredje år utan diskussioner eller att behöva jämföra med begagnande alternativ (se även punkt 1).
3. Det kan finnas en stolthet i att vara berättigad till en tjänstebil från företaget (anställd eller egenföretagare).
Om ovan inte räcker så kan jag skicka med en bonuspunkt som ingen pratar om av uppenbara skäl. Det är att omkostnader för företagsbilen kan utnyttjas på ett sätt som gynnar privatekonomin.
T.ex. att lämna in företagsbilen och en privat bil på rekond för 12000kr och få faktura på företaget som säger att företagsbilen kostat 12000kr eller att få en tv på köpet vid köp av företagsbil (om detta finns fortfarande) eller att få rabatt på privata bilen till frugan (ja det är sällan frugan gör sådana här dealar till sin man) om man signar företagsbilen (eller till och med företagsbilarna om man har flera anställda) till listpris hos samma bilförsäljare.
Det är dock alltid någon som betalar på ett eller annat sätt.
Det verkar inte vara uppenbara skillnader i finansieringskostnader (individuella variationer finns åt båda håll). Det jag läser in mellan raderna plus mina fördomar kom på tre skäl till att finansiera bilköp via företag:
1. Man slipper förhandla/involvera eventuell partner i bilköp och kan referera till tjänstebilspolicys/optimerade skatteregler för företag.
2. Reglerna för företag verkar vara så sätt att det inte är ”värt” att köpa begagnande bilar genom företaget. Således kan man plocka ut en ny bil vart tredje år utan diskussioner eller att behöva jämföra med begagnande alternativ (se även punkt 1).
3. Det kan finnas en stolthet i att vara berättigad till en tjänstebil från företaget (anställd eller egenföretagare).
Om ovan inte räcker så kan jag skicka med en bonuspunkt som ingen pratar om av uppenbara skäl. Det är att omkostnader för företagsbilen kan utnyttjas på ett sätt som gynnar privatekonomin.
T.ex. att lämna in företagsbilen och en privat bil på rekond för 12000kr och få faktura på företaget som säger att företagsbilen kostat 12000kr eller att få en tv på köpet vid köp av företagsbil (om detta finns fortfarande) eller att få rabatt på privata bilen till frugan (ja det är sällan frugan gör sådana här dealar till sin man) om man signar företagsbilen (eller till och med företagsbilarna om man har flera anställda) till listpris hos samma bilförsäljare.
Det är dock alltid någon som betalar på ett eller annat sätt.
BMW i3 120Ah -19
Model 3 LR -24
Model 3 LR -24