Ahh. Det var ju totalt fel information då! Skulle checkat bättre innan jag publicerade länken här.
Öppet brev till Transportstyrelsen
Moderator: Redaktion
-
martinot
- Teslaägare
- Inlägg: 12280
- Blev medlem: 13 maj 2019 19:22
- Referralkod: ts.la/martin65735
Re: Öppet brev till Transportstyrelsen
NACP has added the Chinese car manufacturer Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, etc) to the list of international sponsors of the war: https://tinyurl.com/NACP-Geely
Alriks Bilar - Kinas bilindustri kraschar: https://tinyurl.com/Alrik-CCP
Alriks Bilar - Kinas bilindustri kraschar: https://tinyurl.com/Alrik-CCP
-
Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 6059
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Öppet brev till Transportstyrelsen
Det är rätt intressant att Sverige har halva dödligheten jämfört med snittet i Europa.
Ca 20 /miljon innevånare och år.
Det finns ca 85000 teslor i Sverige varav en mindre del med FSD.
Låt säga 10000.
Av dessa 10000 drabbas i snitt någon av ett trafikdödsfall vart femte år. Vad skulle skillnaden med FSD bli? Om FSD används hela tiden och förebygger trafikdöd, är effekten att dödsfall i genomsnitt inträffar var 6:e år eller var 10:e år?
Effekten på totalen i Sverige kan knappast utläsas i statistiken över trafikdödlighet i stort.
Tar man med små kollisioner med mindre skador blir ju skillnaden större förstås.
Men likafullt handlar det om små (iofs viktiga) förväntade effekter.
Det finns mycket kul statistik över vilka insatser som ger flest räddade liv per investerad krona. FSD blir aldrig en del av dem om det inte blir gratis/krav.
Ca 20 /miljon innevånare och år.
Det finns ca 85000 teslor i Sverige varav en mindre del med FSD.
Låt säga 10000.
Av dessa 10000 drabbas i snitt någon av ett trafikdödsfall vart femte år. Vad skulle skillnaden med FSD bli? Om FSD används hela tiden och förebygger trafikdöd, är effekten att dödsfall i genomsnitt inträffar var 6:e år eller var 10:e år?
Effekten på totalen i Sverige kan knappast utläsas i statistiken över trafikdödlighet i stort.
Tar man med små kollisioner med mindre skador blir ju skillnaden större förstås.
Men likafullt handlar det om små (iofs viktiga) förväntade effekter.
Det finns mycket kul statistik över vilka insatser som ger flest räddade liv per investerad krona. FSD blir aldrig en del av dem om det inte blir gratis/krav.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
-
Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 6059
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Öppet brev till Transportstyrelsen
Reservation för fel i huvudräkningen…Gustafsson skrev: ↑26 maj 2026 17:39Det är rätt intressant att Sverige har halva dödligheten jämfört med snittet i Europa.
Ca 20 /miljon innevånare och år.
Det finns ca 85000 teslor i Sverige varav en mindre del med FSD.
Låt säga 10000.
Av dessa 10000 drabbas i snitt någon av ett trafikdödsfall vart femte år. Vad skulle skillnaden med FSD bli? Om FSD används hela tiden och förebygger trafikdöd, är effekten att dödsfall i genomsnitt inträffar var 6:e år eller var 10:e år?
Effekten på totalen i Sverige kan knappast utläsas i statistiken över trafikdödlighet i stort.
Tar man med små kollisioner med mindre skador blir ju skillnaden större förstås.
Men likafullt handlar det om små (iofs viktiga) förväntade effekter.
Det finns mycket kul statistik över vilka insatser som ger flest räddade liv per investerad krona. FSD blir aldrig en del av dem om det inte blir gratis/krav.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
-
Sportbilsentusiasten
- Inlägg: 1348
- Blev medlem: 31 okt 2023 06:41
Re: Öppet brev till Transportstyrelsen
Tippar att bälte ligger högt upp på den listan, med ABS-bromsar och antisladd på top-10Gustafsson skrev: ↑26 maj 2026 17:39Det finns mycket kul statistik över vilka insatser som ger flest räddade liv per investerad krona. FSD blir aldrig en del av dem om det inte blir gratis/krav.
Bilnjutare som köpt andra elbilen
- C40 Twin Ultimate 2024, plus all extrautrustning
- MB EQS 450+ 2022 Fullutrustad förutom hyperscreen och executive baksäte
- C40 Twin Ultimate 2024, plus all extrautrustning
- MB EQS 450+ 2022 Fullutrustad förutom hyperscreen och executive baksäte
-
ErransEgo
- Inlägg: 220
- Blev medlem: 21 jan 2026 21:26
Re: Öppet brev till Transportstyrelsen
Mina tankar om människans och Sveriges officiella skepsis mot FSD.
Det är psykologiska trösklar som ska överkommas.
Hur många sa inte nej till EU, internet, mobiltelefoner, krockkuddar, säkerhetsbälten, elbilar och plaströr istället för stålrör.
Vår upplevda risk för skada eller död pga FSD skrämmer oss, där kontrollillusionen låter oss känna att det är oacceptabelt med dödsfall från en självkörande bil men vi accepterar alla manuellt orsakade dödsfall.
Om vi vill förhindra dödsfall i trafiken så borde vi skynda på med att förbjuda manuell körning om det finns autonoma system tillgängliga.
Det är psykologiska trösklar som ska överkommas.
Hur många sa inte nej till EU, internet, mobiltelefoner, krockkuddar, säkerhetsbälten, elbilar och plaströr istället för stålrör.
Vår upplevda risk för skada eller död pga FSD skrämmer oss, där kontrollillusionen låter oss känna att det är oacceptabelt med dödsfall från en självkörande bil men vi accepterar alla manuellt orsakade dödsfall.
Om vi vill förhindra dödsfall i trafiken så borde vi skynda på med att förbjuda manuell körning om det finns autonoma system tillgängliga.
-
Autonom
- Teslaägare
- Inlägg: 521
- Blev medlem: 03 feb 2026 13:52
Re: Öppet brev till Transportstyrelsen
Det finns lite dåliga antagande i beräkningen, och bortser från andra effekter än rena dödsfall.Gustafsson skrev: ↑26 maj 2026 17:39Det är rätt intressant att Sverige har halva dödligheten jämfört med snittet i Europa.
Ca 20 /miljon innevånare och år.
Det finns ca 85000 teslor i Sverige varav en mindre del med FSD.
Låt säga 10000.
Av dessa 10000 drabbas i snitt någon av ett trafikdödsfall vart femte år. Vad skulle skillnaden med FSD bli? Om FSD används hela tiden och förebygger trafikdöd, är effekten att dödsfall i genomsnitt inträffar var 6:e år eller var 10:e år?
Effekten på totalen i Sverige kan knappast utläsas i statistiken över trafikdödlighet i stort.
Tar man med små kollisioner med mindre skador blir ju skillnaden större förstås.
Men likafullt handlar det om små (iofs viktiga) förväntade effekter.
Det finns mycket kul statistik över vilka insatser som ger flest räddade liv per investerad krona. FSD blir aldrig en del av dem om det inte blir gratis/krav.
Det första antagandet är att andelen trafikarbete är samma som andelen bilar. För detta måste man väga in körsträckan, men en schablonskattning är att de grovt räknat 1% av bilarna som är Tesla utför ungefär 2% av trafikarbetet, detta baserat på att de är nyare bilar.
Nästa antagande är 12% av bilarna kommer att använda FSD. Från USA så hade man de siffrorna för ett år sedan, men det har gått upp kraftigt sedan dess och är nu snarare 25% (uppskattning baserat på globala siffror och ett antagande att det huvudsakligen säljs i USA). Och andelen verkar nu öka i storleksordningen 3% per månad, och på sikt gissar jag att det blir väsentligt högre, speciellt om man får rabatt på bilförsäkringen som i USA med Lemonade som försäkringsbolag.
Nästa sak är att en hel del av olyckorna FSD undviker är det två olika trafikanter inblandade i. Så om 2% av bilarna när en olycka undviks är en Tesla med FSD så betyder det att kanske 3% av krockarna undviks.
Så det blir nog snarare över ett dödsfall mindre per år ganska omgående. Och det kommer att öka över tid.
Sedan är tumregeln att det är ungefär 10x svårt skadade, typiskt invalidiserade, jämfört med dödsfall, och att varje dödsfall i sig påverkar flera personer.
-
Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 6059
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Öppet brev till Transportstyrelsen
Det ena antagandet är knappast sämre än det andra, bara olika sannolikt där framtiden får utvisa vilket som kom närmast. Jag nämnde också att siffrorna blir högre om man inte bara ser dödsfall utan även andra olyckor. En av mina poänger är dock att i det stora hela så blir effekten på dödligheten i Svergie så liten att den kommer att bli svår att mäta med vanlig statistik. Om man nu hårddrar åt andra hållet så lär det bara vara bilar med HW4 som öht kan få FSD som fungerar som tänkt, Hur många sådana med FSD rullar idag på vägarna? Ska man vänta till antalet bilar med påslagen/avslagen FSD går att jämföra bra så blir det en lång väntan. Att FSD undviker olyckor är ju poängen med systemet. Att identifiera de tillfällen när föraren inte också skulle undvikit olyckan är nog inte så lätt.Autonom skrev: ↑26 maj 2026 22:28Det finns lite dåliga antagande i beräkningen, och bortser från andra effekter än rena dödsfall.Gustafsson skrev: ↑26 maj 2026 17:39Det är rätt intressant att Sverige har halva dödligheten jämfört med snittet i Europa.
Ca 20 /miljon innevånare och år.
Det finns ca 85000 teslor i Sverige varav en mindre del med FSD.
Låt säga 10000.
Av dessa 10000 drabbas i snitt någon av ett trafikdödsfall vart femte år. Vad skulle skillnaden med FSD bli? Om FSD används hela tiden och förebygger trafikdöd, är effekten att dödsfall i genomsnitt inträffar var 6:e år eller var 10:e år?
Effekten på totalen i Sverige kan knappast utläsas i statistiken över trafikdödlighet i stort.
Tar man med små kollisioner med mindre skador blir ju skillnaden större förstås.
Men likafullt handlar det om små (iofs viktiga) förväntade effekter.
Det finns mycket kul statistik över vilka insatser som ger flest räddade liv per investerad krona. FSD blir aldrig en del av dem om det inte blir gratis/krav.
Det första antagandet är att andelen trafikarbete är samma som andelen bilar. För detta måste man väga in körsträckan, men en schablonskattning är att de grovt räknat 1% av bilarna som är Tesla utför ungefär 2% av trafikarbetet, detta baserat på att de är nyare bilar.
Nästa antagande är 12% av bilarna kommer att använda FSD. Från USA så hade man de siffrorna för ett år sedan, men det har gått upp kraftigt sedan dess och är nu snarare 25% (uppskattning baserat på globala siffror och ett antagande att det huvudsakligen säljs i USA). Och andelen verkar nu öka i storleksordningen 3% per månad, och på sikt gissar jag att det blir väsentligt högre, speciellt om man får rabatt på bilförsäkringen som i USA med Lemonade som försäkringsbolag.
Nästa sak är att en hel del av olyckorna FSD undviker är det två olika trafikanter inblandade i. Så om 2% av bilarna när en olycka undviks är en Tesla med FSD så betyder det att kanske 3% av krockarna undviks.
Så det blir nog snarare över ett dödsfall mindre per år ganska omgående. Och det kommer att öka över tid.
Sedan är tumregeln att det är ungefär 10x svårt skadade, typiskt invalidiserade, jämfört med dödsfall, och att varje dödsfall i sig påverkar flera personer.
Jag säger inte att systemet inte fungerar, bara att det är väldigt svårt att mäta nyttan. Jag vet inte vad du menar med "dåliga antaganden", för mig är ett antagande ett antagande. Huruvida det är ett rimligt sådant kan man väl diskutera, men "dåligt" är nog ett ord jag inte skulle använda då ordet innebär en förutfattad mening om hur det slutliga resultatet kommer att bli.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
-
Daniel R
- Teslaägare
- Inlägg: 177
- Blev medlem: 18 dec 2016 19:07
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/daniel77041
Re: Öppet brev till Transportstyrelsen
Teslas underlag till RDW kommer inte publiceras eftersom det innehåller företagshemligheter. Däremot kommer det att delas (om det inte redan är gjort) med TS och de andra ländernas motsvarighet.Gustafsson skrev: ↑26 maj 2026 12:32Teslas data och metod för att avgöra om systemet är säkert är inte publicerat vad jag vet. Att då kräva godkännande av transportstyrelsen känns inte OK.
Daniel
2024 MY LR EAP AI4
2022 MY LR EAP
-
Mickep
- Inlägg: 3718
- Blev medlem: 08 mar 2016 13:07
Re: Öppet brev till Transportstyrelsen
Jag tycker det är självklart att Tesla och andra tillverkare som har så kallade självkörande funktioner skall kunna testa och sedan erbjuda det till kunder (självklart inte agera bedrägligt).
Så länge som de lovar att stå för försäkringen och kostnaden när och i samband med att funktionen används. Tyvärr har Tesla vägrat ta ansvar (de menar att fsd är perfekt vilket är helt oväsentligt då alla måste ha försäkring då den försäkring som ägaren har troligtvis inte gäller för fsd, och kan vara svår att teckna)
Så länge som de lovar att stå för försäkringen och kostnaden när och i samband med att funktionen används. Tyvärr har Tesla vägrat ta ansvar (de menar att fsd är perfekt vilket är helt oväsentligt då alla måste ha försäkring då den försäkring som ägaren har troligtvis inte gäller för fsd, och kan vara svår att teckna)
-
Fredrik j
- elbilist
- Inlägg: 13685
- Blev medlem: 06 jun 2019 21:23
Re: Öppet brev till Transportstyrelsen
Naturligtvis gäller ägarens försäkring även när man använder självkörande funktioner. Finns det något bolag som har begränsningar menar du?Mickep skrev: ↑03 jun 2026 07:15Jag tycker det är självklart att Tesla och andra tillverkare som har så kallade självkörande funktioner skall kunna testa och sedan erbjuda det till kunder (självklart inte agera bedrägligt).
Så länge som de lovar att stå för försäkringen och kostnaden när och i samband med att funktionen används. Tyvärr har Tesla vägrat ta ansvar (de menar att fsd är perfekt vilket är helt oväsentligt då alla måste ha försäkring då den försäkring som ägaren har troligtvis inte gäller för fsd, och kan vara svår att teckna)
-
Maetlarv
- Inlägg: 439
- Blev medlem: 10 mar 2025 20:15
Re: Öppet brev till Transportstyrelsen
Försäkringen gäller väl för individen så länge man inte är gravt vårdslös. Men kostnaderna tas ändå av alla försäkringstagare som kollektiv.Fredrik j skrev: ↑03 jun 2026 07:38Naturligtvis gäller ägarens försäkring även när man använder självkörande funktioner. Finns det något bolag som har begränsningar menar du?Mickep skrev: ↑03 jun 2026 07:15Jag tycker det är självklart att Tesla och andra tillverkare som har så kallade självkörande funktioner skall kunna testa och sedan erbjuda det till kunder (självklart inte agera bedrägligt).
Så länge som de lovar att stå för försäkringen och kostnaden när och i samband med att funktionen används. Tyvärr har Tesla vägrat ta ansvar (de menar att fsd är perfekt vilket är helt oväsentligt då alla måste ha försäkring då den försäkring som ägaren har troligtvis inte gäller för fsd, och kan vara svår att teckna)
Om systemen minskar skadorna blir det billigare för alls annars blir det dyrare för alla.
Men grejen är väl att det skulle vara ett stort lyft förtroendemässigt om biltillverkaren som säljer ett självkörningssystem/ADAS också säger att vi står för kostnaden om systemet gör fel. Skulle ju också ge biltillverkaren incitament att göra systemet säkrare ”på riktigt” och inte bara att maxa pris och försäljning.
Just nu gör väl de allra flesta biltillverkare så att de lägger hela ansvaret på föraren för att slippa ta det själva.
De undantag jag kommer på är BMW o Mercedes L3-system (som är väldigt begränsade) och BYD’s motsvarighet till FSD, jag tror dessa tar ansvaret om de orsakar kostnader.
Tror också jag läst att både BMW o Mercedes planerar att ta bort sina L3-system där de tar ansvar och ersätta dem med L2++system dvs lägga tillbaka ansvaret på föraren, det blir väl lönsammare så.
-
Fredrik j
- elbilist
- Inlägg: 13685
- Blev medlem: 06 jun 2019 21:23
Re: Öppet brev till Transportstyrelsen
Det är ju egentligen ingen skillnad mot om du får ett mekaniskt haveri på styrning/bromsar som gör att du kör av vägen? Biltillverkaren kanske tar självrisken på goodwill om det är ett system i bilen som havererat men din försäkring gäller ju fortfarande i botten.Maetlarv skrev: ↑03 jun 2026 11:07Försäkringen gäller väl för individen så länge man inte är gravt vårdslös. Men kostnaderna tas ändå av alla försäkringstagare som kollektiv.Fredrik j skrev: ↑03 jun 2026 07:38Naturligtvis gäller ägarens försäkring även när man använder självkörande funktioner. Finns det något bolag som har begränsningar menar du?Mickep skrev: ↑03 jun 2026 07:15Jag tycker det är självklart att Tesla och andra tillverkare som har så kallade självkörande funktioner skall kunna testa och sedan erbjuda det till kunder (självklart inte agera bedrägligt).
Så länge som de lovar att stå för försäkringen och kostnaden när och i samband med att funktionen används. Tyvärr har Tesla vägrat ta ansvar (de menar att fsd är perfekt vilket är helt oväsentligt då alla måste ha försäkring då den försäkring som ägaren har troligtvis inte gäller för fsd, och kan vara svår att teckna)
Om systemen minskar skadorna blir det billigare för alls annars blir det dyrare för alla.
Men grejen är väl att det skulle vara ett stort lyft förtroendemässigt om biltillverkaren som säljer ett självkörningssystem/ADAS också säger att vi står för kostnaden om systemet gör fel. Skulle ju också ge biltillverkaren incitament att göra systemet säkrare ”på riktigt” och inte bara att maxa pris och försäljning.
Just nu gör väl de allra flesta biltillverkare så att de lägger hela ansvaret på föraren för att slippa ta det själva.
De undantag jag kommer på är BMW o Mercedes L3-system (som är väldigt begränsade) och BYD’s motsvarighet till FSD, jag tror dessa tar ansvaret om de orsakar kostnader.
Tror också jag läst att både BMW o Mercedes planerar att ta bort sina L3-system där de tar ansvar och ersätta dem med L2++system dvs lägga tillbaka ansvaret på föraren, det blir väl lönsammare så.
Skulle kunna handla om att ABS plötsligt faller bort eller om styrservon lägger av.
-
Maetlarv
- Inlägg: 439
- Blev medlem: 10 mar 2025 20:15
Re: Öppet brev till Transportstyrelsen
Du har rätt i att det inte är någon skillnad vad gäller försäkringen. Men om Volvo hade haft många mekaniska haverier på styrning och bromsar som gjorde att många körde av vägen så hade det knappast hjälpt Volvos försäljning att de sade ”det går ju ändå på försäkringen”, dessutom hade premierna rusat i höjden.Fredrik j skrev: ↑03 jun 2026 11:30Det är ju egentligen ingen skillnad mot om du får ett mekaniskt haveri på styrning/bromsar som gör att du kör av vägen? Biltillverkaren kanske tar självrisken på goodwill om det är ett system i bilen som havererat men din försäkring gäller ju fortfarande i botten.Maetlarv skrev: ↑03 jun 2026 11:07Försäkringen gäller väl för individen så länge man inte är gravt vårdslös. Men kostnaderna tas ändå av alla försäkringstagare som kollektiv.Fredrik j skrev: ↑03 jun 2026 07:38Naturligtvis gäller ägarens försäkring även när man använder självkörande funktioner. Finns det något bolag som har begränsningar menar du?Mickep skrev: ↑03 jun 2026 07:15Jag tycker det är självklart att Tesla och andra tillverkare som har så kallade självkörande funktioner skall kunna testa och sedan erbjuda det till kunder (självklart inte agera bedrägligt).
Så länge som de lovar att stå för försäkringen och kostnaden när och i samband med att funktionen används. Tyvärr har Tesla vägrat ta ansvar (de menar att fsd är perfekt vilket är helt oväsentligt då alla måste ha försäkring då den försäkring som ägaren har troligtvis inte gäller för fsd, och kan vara svår att teckna)
Om systemen minskar skadorna blir det billigare för alls annars blir det dyrare för alla.
Men grejen är väl att det skulle vara ett stort lyft förtroendemässigt om biltillverkaren som säljer ett självkörningssystem/ADAS också säger att vi står för kostnaden om systemet gör fel. Skulle ju också ge biltillverkaren incitament att göra systemet säkrare ”på riktigt” och inte bara att maxa pris och försäljning.
Just nu gör väl de allra flesta biltillverkare så att de lägger hela ansvaret på föraren för att slippa ta det själva.
De undantag jag kommer på är BMW o Mercedes L3-system (som är väldigt begränsade) och BYD’s motsvarighet till FSD, jag tror dessa tar ansvaret om de orsakar kostnader.
Tror också jag läst att både BMW o Mercedes planerar att ta bort sina L3-system där de tar ansvar och ersätta dem med L2++system dvs lägga tillbaka ansvaret på föraren, det blir väl lönsammare så.
Skulle kunna handla om att ABS plötsligt faller bort eller om styrservon lägger av.
Nu får vi väl hoppas och tro att FSDS och andra ADAS-system istället minskar olyckorna och då blir ju även försäkringarna billigare.
Det kan dock finnas en skillnad vad gäller ansvar. Tex om man kör ihjäl någon pga att styrningen havererar mekaniskt så ställs rimligen inte föraren till ansvar idag. Men vad händer i motsvarande fall om FSDS gör fel och föraren inte lyckas rädda situationen?
-
Mickep
- Inlägg: 3718
- Blev medlem: 08 mar 2016 13:07
Re: Öppet brev till Transportstyrelsen
Om man tolkar det så är det vårdslöshet i trafik att lämna över ansvaret till självkörande (om man inte själv sitter bakom ratten och är uppmärksam och därmed kan man glömma försäkringen ). Har för mig att Volvo etc har sagt att de kommer ta ansvar för vad deras självkörande gör.
-
Autonom
- Teslaägare
- Inlägg: 521
- Blev medlem: 03 feb 2026 13:52
Re: Öppet brev till Transportstyrelsen
Det finns ett antal rättsfall med liknande typ av problem (plötslig acceleration, och jag tänker inte på de fall där föraren blandat ihop pedalerna), och där har det alltid varit föraren som ställt till svars, och varit tvungen att försöka bevisa att det varit fel på bilen. Finns åtskilliga tveksamma fall där föraren fällts när det i efterhand visat sig att det rimligen var ett fel på bilen, finns ett uppseendeväckande fall på 80-talet på Strandvägen i Stockholm där även tillverkaren i efterhand beslogs med att ha vittnat falskt, inga konsekvenser för tillverkaren (annat än ett köpmotstånd).
Det finns flera fall där bilar (olika märken) gasat in i olika saker, som väggar, utan någon i förarstolen. Såvitt jag vet har i Sverige aldrig biltillverkaren råkat mer illa ut än att de tvingat till en återkallelsekampanj, och ofta inte ens det.
-
Fredrik j
- elbilist
- Inlägg: 13685
- Blev medlem: 06 jun 2019 21:23
Re: Öppet brev till Transportstyrelsen
Det behövs nog grov vårdslöshet eller någon form av uppsåt för att försäkringen inte ska gälla.Mickep skrev: ↑03 jun 2026 16:30Om man tolkar det så är det vårdslöshet i trafik att lämna över ansvaret till självkörande (om man inte själv sitter bakom ratten och är uppmärksam och därmed kan man glömma försäkringen ). Har för mig att Volvo etc har sagt att de kommer ta ansvar för vad deras självkörande gör.
Säger volvo att man tar ansvar för sina L2 system? När då?
-
Mickep
- Inlägg: 3718
- Blev medlem: 08 mar 2016 13:07
Re: Öppet brev till Transportstyrelsen
Få se hur det blir när det verkligen gäller (försäkrings bolag (vissa) kan få kalla fötter ibland)
https://www.vibilagare.se/nyheter/volvo ... ande-bilar
Man kan diskutera om det är bra eller dåligt. Men det är ju inte så att vanliga förare brukar köra ihjäl någon. Eller orsaka olycka (peppar peppar)
https://www.vibilagare.se/nyheter/volvo ... ande-bilar
Man kan diskutera om det är bra eller dåligt. Men det är ju inte så att vanliga förare brukar köra ihjäl någon. Eller orsaka olycka (peppar peppar)
-
martinot
- Teslaägare
- Inlägg: 12280
- Blev medlem: 13 maj 2019 19:22
- Referralkod: ts.la/martin65735
Re: Öppet brev till Transportstyrelsen
Nu kan jag ha fel, men tror det seminariet som Håkan snackade på gällde autonoma bilar. Dvs. när man nått L4 eller L5.Mickep skrev: ↑03 jun 2026 18:37Få se hur det blir när det verkligen gäller (försäkrings bolag (vissa) kan få kalla fötter ibland)
https://www.vibilagare.se/nyheter/volvo ... ande-bilar
Man kan diskutera om det är bra eller dåligt. Men det är ju inte så att vanliga förare brukar köra ihjäl någon. Eller orsaka olycka (peppar peppar)
NACP has added the Chinese car manufacturer Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, etc) to the list of international sponsors of the war: https://tinyurl.com/NACP-Geely
Alriks Bilar - Kinas bilindustri kraschar: https://tinyurl.com/Alrik-CCP
Alriks Bilar - Kinas bilindustri kraschar: https://tinyurl.com/Alrik-CCP
-
Maetlarv
- Inlägg: 439
- Blev medlem: 10 mar 2025 20:15
Re: Öppet brev till Transportstyrelsen
Jo du har säkert rätt i att det största problemet för en förare i bägge fallen är att föraren alltid anses ansvarig om han inte kan bevisa motsatsen, och det är väl oftast väldigt svårt.Autonom skrev: ↑03 jun 2026 17:11Det finns ett antal rättsfall med liknande typ av problem (plötslig acceleration, och jag tänker inte på de fall där föraren blandat ihop pedalerna), och där har det alltid varit föraren som ställt till svars, och varit tvungen att försöka bevisa att det varit fel på bilen. Finns åtskilliga tveksamma fall där föraren fällts när det i efterhand visat sig att det rimligen var ett fel på bilen, finns ett uppseendeväckande fall på 80-talet på Strandvägen i Stockholm där även tillverkaren i efterhand beslogs med att ha vittnat falskt, inga konsekvenser för tillverkaren (annat än ett köpmotstånd).
Det finns flera fall där bilar (olika märken) gasat in i olika saker, som väggar, utan någon i förarstolen. Såvitt jag vet har i Sverige aldrig biltillverkaren råkat mer illa ut än att de tvingat till en återkallelsekampanj, och ofta inte ens det.
Men antag att man vid två olika olyckor har kunnat bevisa att bilen gjort fel. I fallet med mekaniskt haveri på styrningen borde föraren rimligen gå fri. I fallet med FSDS är det mer tveksamt vem som är ansvarig, även om FSDS orsakat olyckan så borde ju föraren ha övervakat och ingripit även om det kanske inte heller är så lätt i alla lägen. Känns inte självklart.
-
Mickep
- Inlägg: 3718
- Blev medlem: 08 mar 2016 13:07
Re: Öppet brev till Transportstyrelsen
Jag vet inte men när en motpart kommer med någon information som inte går att styrka. Det är som om flygbolag skulle säga att de kollat i sina loggar och det var absolut inget fel på deras flygplan utan planet trodde att piloten svängt vänster eftersom det var vad planet gjorde.