Tankar kring bilval

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

tesla newbie

Tankar kring bilval

Inlägg av tesla newbie »

I flertalet trådar så har det nu diskuterats om varför man fortfarande väljer Tesla när det nu finns fullgoda alternativ från bland annat Volvo, BMW och Mercedes. Jag tycker det är onödigt att störa trådarna för BMW iX3 och Volvo EX60 med för mycket Tesla-snack, så tänkte starta en ny tråd om varför man kanske fortfarande väljer Tesla trots uppsjön av alternativ. Innan jag köpte min Model Y så körde jag en BMW X3 20d i 6 år och 10000 mil. Innan dess (med ett olyckligt mellanspel med en Skoda Superb) en BMW 118d. Har dessutom provkört otaliga BMW modeller så känner att jag har ganska bra koll på märket. Det jag uppskattar med BMW har alltid varit köregenskaperna. Direktheten i hur bilen svarar på styrning, den fasta dämpningen som gör att bilen ligger platt på vägen och den låga krängningen. När jag köpte min Model Y 2021 så var det just dessa egenskaper hos den som tilltalade mig. Jag provkörde både VW ID4 och Ford Mustang Mach-e, men blev helt såld på Model Y:s väguppträdande. Älskade direktheten i styrningen och den låga krängningen. Hade inte Model Y funnits 2021 så är det tveksamt om jag bytt till elbil då.
Numera finns det ju en uppsjö av alternativ och jag har provkört flera av dem, men de enda som tilltalat mig är nya BMW iX3 och Model Y performance Juniper. Jag gillar väl även Model 3 performance Highland, men tycker den går lite väl hårt över ojämnheter. Övriga jag har provkört lider i olika utsträckning av samma problem, det känns alldeles för tunga. Detta märks tydligt när man kör lite snabbare på kurviga vägar. Tunga elbilar hänger helt enkelt inte med på snabba rattutslag utan känns som att de "släpar efter". Detta fenomen har jag känt i allt från VW ID7 till BMW i4. Därför blev jag enormt positivt överraskad av BMW iX3 neue klasse som helt saknar denna "tunghetskänsla" och känns oerhört rapp och alert på vägen.
Egenskapsmässigt så går det egentligen på ett ut för mig mellan iX3 och MYP. Visst finns det funktioner i MYP som jag skulle sakna i iX3, men absolut inga dealbreakers. Prismässigt så skulle jag också ha råd med iX3. Men för mig handlar det till syvende och sist om att jag helt enkelt trivs bättre i Model Y. Visst så kan jag räkna upp funktioner som jag saknar i BMW iX3, men BMW:n har också en hel del saker som Tesla saknar. Men när jag sätter mig i en Tesla så känns på något sätt som att "komma hem". Svårt att motivera rationellt men det är så jag känner. Om det gör mig till inbiten Tesla-sektmedlem så so be it :-). Det är lite samma sak som med mobiltelefoner kanske. En Samsung kan ha mycket bättre egenskaper på pappret än en iPhone, men jag gillar ändå iPhone bättre.
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare

Re: Tankar kring bilval

Inlägg av holden »

Jag har i likhet med nästan alla andra inte kört de senaste bilarna från BMW och Volvo, med det sagt är huvudskälet för mig att att fortfarande välja Tesla: mjukvaran och användargränssnittet i bilen och appen. Sen kommer prestanda/låg vikt, konkurrenskraftigt pris, smidig laddupplevelse på semestern.

Tillägg: Köp- och leveransprocessen är också grymt enkel och bra hos Tesla, inte en massa tillvalspaket och skit. Leta sedan rätt på bilen på parkeringen, bekräfta i appen och kör därifrån.
Senast redigerad av holden, redigerad totalt 1 gånger.
MY LR AWD -26
M3 P -24
M3 LR -22 - såld
M3 LR -20 - såld
SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

tesla newbie skrev: 22 maj 2026 16:46
…] Övriga jag har provkört lider i olika utsträckning av samma problem, det känns alldeles för tunga. Detta märks tydligt när man kör lite snabbare på kurviga vägar. Tunga elbilar hänger helt enkelt inte med på snabba rattutslag utan känns som att de "släpar efter". Detta fenomen har jag känt i allt från VW ID7 till BMW i4. Därför blev jag enormt positivt överraskad av BMW iX3 neue klasse som helt saknar denna "tunghetskänsla" och känns oerhört rapp och alert på vägen. […
Vilken i4? Bakhjuldrivna eDrive40 eller prestandaversionerna M50/M60? Verkar ju vara rätt markant skillnad mellan dom versionerna. Se t.ex:
viewtopic.php?p=734453#p734453

Har du även kört A6 e-tron, BMW i5 och Mercas nya CLA EV?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
tesla newbie

Inlägg av tesla newbie »

SwedishAdvocate skrev: 22 maj 2026 17:13
…] Övriga jag har provkört lider i olika utsträckning av samma problem, det känns alldeles för tunga. Detta märks tydligt när man kör lite snabbare på kurviga vägar. Tunga elbilar hänger helt enkelt inte med på snabba rattutslag utan känns som att de "släpar efter". Detta fenomen har jag känt i allt från VW ID7 till BMW i4. Därför blev jag enormt positivt överraskad av BMW iX3 neue klasse som helt saknar denna "tunghetskänsla" och känns oerhört rapp och alert på vägen. […
Vilken i4? Bakhjuldrivna eDrive40 eller prestandaversionerna M50/M60? Verkar ju vara rätt markant skillnad mellan dom versionerna. Se t.ex:

i4 M60. Har till och med kört i4:an och Model 3 performance på samma dag när jag hjälpte en kollega med bilköp. Skillnaden var markant till Teslans fördel. Har även kört A6 e-tron och BMW i5. Dock inte CLA EV.
SwedishAdvocate

tesla newbie skrev: 22 maj 2026 17:42
SwedishAdvocate skrev: 22 maj 2026 17:13

i4 M60. Har till och med kört i4:an och Model 3 performance på samma dag när jag hjälpte en kollega med bilköp. Skillnaden var markant till Teslans fördel. Har även kört A6 e-tron och BMW i5. Dock inte CLA EV.
Ok. Bakhjuldrivna i4 eDrive40 verkar ju som sagt vara roligare att svänga med än M50/M60…
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate

…] Tunga elbilar hänger helt enkelt inte med på snabba rattutslag utan känns som att de "släpar efter". Detta fenomen har jag känt i allt från VW ID7 till BMW i4. Därför blev jag enormt positivt överraskad av BMW iX3 neue klasse som helt saknar denna "tunghetskänsla" och känns oerhört rapp och alert på vägen.
Egenskapsmässigt så går det egentligen på ett ut för mig mellan iX3 och MYP. […
Funderar man på ny elbil idag så är ju vidare nya i3 Neue Klasse Touring inte så långt borta… Skulle ju förvåna mig rätt mycket ifall den inte blir ännu roligare att köra än iX3…
viewtopic.php?p=881646#p881646

OBS: Nedanstående är endast en inofficiell rendering från en bilpublikation…

Bild