Tesla enkät 2026-03

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
BlevIngenCT
Teslaägare
Referralkod: ts.la/claes98950

Tesla enkät 2026-03

Inlägg av BlevIngenCT »

Fick ett mejl 1/3 från Tesla, där de ville att man skulle svara på en enkät...

Jag fyllde i följande fritext gälande "övriga önskemål" för min "Juniper" (LR AWD):

----

Batteritemperatur på både app och skärm, skulle var bra att ha, iaf på vintern.

Möjlighet att använda Android Auto och Apple Carplay.

Kunna välja laddplats(er) och "laddningstak" bättre vid planering av resor.

En autopilot värd namnet, som fungerar på svenska motor- och landsvägar, helst baserad på nyaste "FSD-stacken".

Bättre avläsning av hastighetsskyltar eller ev. bättre uppdatering av de karttjänster Tesla förlitar sig på (idag hallucinerar den aldeles för ofta).

Rimligare val av dimensioner på vinterhjul, dvs smalare 18"-tummare valbara till ALLA Model Y modeller..

Frunken borde gå att stänga med EN (1) hand, utan att man skall behöva göra åverkan.

Dörrhandtagen borde gå att göra mer "ergonomiska".

Kunna stänga av "positionsljusramperna" fram och bak via inställningar, och varför skall den lysa bak på dagtid?

220-uttag i baklucka och frunk.

Mindre smutskänsliga kameror, specielt bak, är nog svårt att efterinstallera spolning på alla kameror som man gjort
på vissa Robotaxis i staterna.

Förbereda redan från början för enklare utbyten/uppgraderingar av kameror, dataenhet och batteripack mm, dvs lite mer modulärt.

Fixa Androidappen så att den tar telefonens tidsformat även om man kör på engelska, vi använder 24 timmarsformat i Europa (eller lägga till en inställningsmöjlighet i appen)!

-----

Tror jag även skrev att en headupdisplay eller motsvarande, skulle kunna vara rimligt för en bil 700"-kronorsklassen.

Ovan var iaf vad jag kom på i stunden
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Tesla enkät 2026-03

Inlägg av mikebike »

Det går att stänga frunken med en hand, men jag har stora händer.

Stänga av bakre positionsljus?
Nä, jag saknar att min bil (och alla andra pre-Juniper) åker omkring med släckta bakljus.
Snart blir det f.ö. obligatoriskt på nya bilar.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Vindens
Teslaägare

Re: Tesla enkät 2026-03

Inlägg av Vindens »

Frunken på standard går att släppa ner så den stängs utan större åverkan. Dock inte rekommenderat enligt Tesla men på videos från USA så ska det inte vara några problem. Låter dock inte premium när man gör det. Det gör det iförsig sällan på en fossilare heller när man stänger motorhuven…
Model Y RWD, 2026
Model 3 LR AWD, 2020, SÅLD
Model S 75D, 2018 SÅLD
Skriv svar