Rekommendation begagnad Model Y
Moderator: Redaktion
Rekommendation begagnad Model Y
Hej! Jag tittar på en begagnad Model Y, eller rättare sagt en begagnad elbil men eftersom jag har hund så har jag svårt att hitta stort bagageutrymme om jag inte väljer EV9, G9 eller liknande.
Nu till frågan, skulle ni satsa på att hitta en under 8000 mil / 4 år alt. köpa en från Tesla med garanti? Med tanke på att väldigt få servar Tesla och majoriteten är begagnade tjänstebilar så misstänker jag att det finns risk för problem som kanske inte upptäcks när man köper.
Nu till frågan, skulle ni satsa på att hitta en under 8000 mil / 4 år alt. köpa en från Tesla med garanti? Med tanke på att väldigt få servar Tesla och majoriteten är begagnade tjänstebilar så misstänker jag att det finns risk för problem som kanske inte upptäcks när man köper.
Re: Rekommendation begagnad Model Y
Garantin är inte mycket att hänga på julgranen. Efter 4 år så gäller att titta på bilens historik. 0 problem ger större sannolikhet för robustare bil än någon som har lagats innan på garanti.
Så kolla på historien samt se på några videos på vad man ska titta på bilen. Hos Tesla kan man köra diverse test direkt från skärmen. Man kan också be ägaren att göra ett batteritest.
Lycka till!
Så kolla på historien samt se på några videos på vad man ska titta på bilen. Hos Tesla kan man köra diverse test direkt från skärmen. Man kan också be ägaren att göra ett batteritest.
Lycka till!
Tesla MY RWD grå/svart 20"
Kika beggat på kvd, de är väldigt bra och transparent aktör, väljer de alla dagar i veckan före Riddermark eller liknande säljare.
Behöver du fyrhjulsdrift? en ny Y-rwd för 460K räntefritt i 5 år är en mycket bättre affär än en beggad likvärdig för +300K i mitt tycke..
Behöver du fyrhjulsdrift? en ny Y-rwd för 460K räntefritt i 5 år är en mycket bättre affär än en beggad likvärdig för +300K i mitt tycke..
-
SwedishAdvocate
KIA EV6 eller Hyundai Ioniq 5 har väl lika stort bagageutrymme som en Y om man vill präga in en voffsing i skuffen – eller?…
Hyundai är dock tydligen extremt kinkiga om att all service måste vara utförd inom intervallerna för att garanti ska gälla. Så det lär väl vara viktigt att kontrollera. Osäker på hur det är med KIA.
Vad kostar en beg. Pegga E-5008?…
viewtopic.php?p=873093#p873093
viewtopic.php?p=845853#p845853
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
-
SwedishAdvocate
@matt_s:
Vet inte om det går att få räntefritt, men en beg. ID.7 Tourer med ~2K mil (versionen med kombibaklucka), verkar också ligga runt ~460K.
Se t.ex:
https://www.bytbil.com/stockholms-lan/p ... 1-18888226
Blocket verkar för tillfället ha ballat ur helt. För närvarande går det inte att sortera bort leasingerbjudandena, och man kan bara se en sida med ~20(?) träffar… Men eftersom det verkar finnas 50% mer ID.7-annonser på Blocket så kanske den ligger 'ännu' lägre än ~460K…
Förhoppnigsvis så fungerar väl Blocket igen efter X antal timmar…
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Hade en Ioniq 5 och tveksamt om det bagaget är i samma nivå som Model Y. Jag tycker nog inte det.SwedishAdvocate skrev: ↑25 feb 2026 21:09KIA EV6 eller Hyundai Ioniq 5 har väl lika stort bagageutrymme som en Y om man vill präga in en voffsing i skuffen – eller?…
Hyundai är dock tydligen extremt kinkiga om att all service måste vara utförd inom intervallerna för att garanti ska gälla. Så det lär väl vara viktigt att kontrollera. Osäker på hur det är med KIA.
Vad kostar en beg. Pegga E-5008?…
viewtopic.php?p=873093#p873093
viewtopic.php?p=845853#p845853
Köpte begagnad M3P hos tesla med 11 tusen mil med 1 års garanti.matt_s skrev: ↑25 feb 2026 19:01Hej! Jag tittar på en begagnad Model Y, eller rättare sagt en begagnad elbil men eftersom jag har hund så har jag svårt att hitta stort bagageutrymme om jag inte väljer EV9, G9 eller liknande.
Gjort hittills på garanti (hade kostat mig cirka 52000kr enligt fakturorna om bilen saknat garanti):
Länkarmar övre och nedre fram på båda sidor
Länkarmar övre bak på båda sidor
Ny spoiler på bagageluckan
Ny motor till bagageluckan
Justering av interiörpaneler p.g.a missljud
Byte parkeringssensor fram
Byte ställdon frunk
Hjälp med avläsning på diverse felkoder på distans vid ett par tillfällen
Batteribyte dock på batterigarantin.
Nu kan jag bara tala för mig själv, men baserat på min erfarenhet hade jag inte fått samma smidiga hjälp med ovan nämnda fel om jag köpt en bil med samma miltal hos annan handlare som Riddermark osv.
Bilen hade även ny uppsättning fälgar och däck, både vinter och sommar, verkade vara standard på deras begagnat utbud, kommande däckbyte var mer regel än undantag när jag letade bil hos andra handlare.
-
SwedishAdvocate
Lite mindre pengar i en annons på Blocket. Undrar hur mycket förhandlingsutrymme kring priset det kan finnas på en sån här…SwedishAdvocate skrev: ↑25 feb 2026 21:21@matt_s:
Vet inte om det går att få räntefritt, men en beg. ID.7 Tourer med ~2K mil (versionen med kombibaklucka), verkar också ligga runt ~460K.
Se t.ex:
https://www.bytbil.com/stockholms-lan/p ... 1-18888226
Blocket verkar för tillfället ha ballat ur helt. För närvarande går det inte att sortera bort leasingerbjudandena, och man kan bara se en sida med ~20(?) träffar… Men eftersom det verkar finnas 50% mer ID.7-annonser på Blocket så kanske den ligger 'ännu' lägre än ~460K…
Förhoppnigsvis så fungerar väl Blocket igen efter X antal timmar…
https://www.blocket.se/mobility/item/21112623?ci=2
- Maltino
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mattias13016
Jag körde en y i två år och det var alltid väldigt trångt pga. Hundbur. Rekommenderar inte en Y om man har en hund som är större än typ en beagle.matt_s skrev: ↑25 feb 2026 19:01Hej! Jag tittar på en begagnad Model Y, eller rättare sagt en begagnad elbil men eftersom jag har hund så har jag svårt att hitta stort bagageutrymme om jag inte väljer EV9, G9 eller liknande.
Har en Variocage L och den precis plats, dock var det ändå gränsfall för vår labbe. Var sugen på galler med avdelare, men valde att byta bil innan det blev av.
Tack för bra svar!! Men ev6 och ioniq måste vara enorm skillnad på bagage? Det är ju framför allt djupet som är viktig om man ska in med en bur och inte nödvändigtvis antal liter. Inte jättesugen på Volkswagen faktiskt. Ja, det kanske får bli något annat än el då
Xpeng G9 tycker jag verkar trevlig men lite dyr…
-
SwedishAdvocate
Har du kollat på en Ioniq 5?matt_s skrev: ↑26 feb 2026 21:53Tack för bra svar!! Men ev6 och ioniq måste vara enorm skillnad på bagage? Det är ju framför allt djupet som är viktig om man ska in med en bur och inte nödvändigtvis antal liter. Inte jättesugen på Volkswagen faktiskt. Ja, det kanske får bli något annat än el då
Xpeng G9 tycker jag verkar trevlig men lite dyr…
Bagageutrymmet är tydligen större än vad det ser ut att vara. Är ngn slags optisk illusion. Dessutom går det att justera baksätet i längsled. Så om det går bra att ha baksätet i något av de främre lägena blir bagageutrymmet ännu större. Kolla t.ex. Björn Nylands bananlådetest… Verkar således som Ioniq 5 har större bagageutrymme än EV6…
Ioniq 5: 11 bananlådor
Kia EV6: 8
Model Y: 9
https://docs.google.com/spreadsheets/d/ ... id=0#gid=0
Borde väl vidare även vara bättre höjd-/huvudutrymme för en voffsing i en Ioniq 5 än i en Model Y…