FSD Beta är imponerande!
Moderator: Redaktion
Kategoriregler
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Re: FSD Beta är imponerande!
Kanske finns det någon koppling mellan detta och varför det tagit Tesla så lång tid att lösa FSD...
Det viktiga är inte att jag vet hur man kastar ut buggar ur ett end-to-end-system, det viktiga är att Elon vet det.
Det viktiga är inte att jag vet hur man kastar ut buggar ur ett end-to-end-system, det viktiga är att Elon vet det.
Bingo.
Men Elon… Verkligen? Han fattar inte ett skit om detta. Det, om något, är klarlagt efter 10+ år.
Nu kommer Tesla att ösa på med exempel på båtramper på natten och dagen, och det kommer att göra att modellen dels blir skev någon annanstans och sedan tar det en månad att träna en ny release och efter det så är det något annat.
Tick tock så är det 2030 och man spelar fortfarande whack-a-mole. Det är det troligaste utfallet med Teslas hårdvara och arkitektur.
Jag rekommenderar en till lyssning på No Priors med Dolgov.
Har du bara ett fem minuter så lyssna här (37:20 -- 42:40):
Om alla lyssnade på detta och hade kapacitet att förstå vad han säger så borde Teslas aktiekurs vara närmare $50 än $500.
Det ska bli kul att få FSDS i Sverige 2027, det ser jag fram emot eftersom jag betalade för det* 2019. Men räkna med att vara "human in the loop" och ta legalt ansvar (med körkort) för Teslas mjukvara i ytterligare 5-10 år till för privata bilar.
Mvh,
Nostradamus
*) Jag betalade för Level 5 autonomi och fria uppgraderingar av bilen tills den klarade det. Det var så det marknadsfördes och såldes på den tiden av Tesla.
Ok, jag kan förstå att du är "lite" negativ, lång väntan. Min gissning är att du kommer att få leverans 2028 eller så och kanske med ny HW, kanske tidigare om du flyttar FSD till en ny bil med HW4 eller AI5.
Min tidigare kommentar om Wayos problem var huvudsakligen i den delen du pekar på. Och V12+ angriper problemet på ett annat sätt, inte för att det är problemfritt utan för att lösa de problemen kan man huvudsakligen angripa dem maskinellt i closed loop med vad som principiellt är en enorm mängd regressionstester, och detta är orsaken till Elons extrema investering i Cortex AI training cluster. Det är naturligtvis icke-trivialt att programmera upp och administrera detta.
Min tidigare kommentar om Wayos problem var huvudsakligen i den delen du pekar på. Och V12+ angriper problemet på ett annat sätt, inte för att det är problemfritt utan för att lösa de problemen kan man huvudsakligen angripa dem maskinellt i closed loop med vad som principiellt är en enorm mängd regressionstester, och detta är orsaken till Elons extrema investering i Cortex AI training cluster. Det är naturligtvis icke-trivialt att programmera upp och administrera detta.
Min bil eller andra Teslor med hw3 kommer aldrig att uppgraderas. Det är för dyrt och komplicerat. Jag är glad om FSD Supervised kommer till hw3 och hw3 utan förarkamera i EU. Det är inte säkert men troligt. Jag har lärt mig att tro det när jag ser det.Autonom skrev: ↑19 feb 2026 04:07Ok, jag kan förstå att du är "lite" negativ, lång väntan. Min gissning är att du kommer att få leverans 2028 eller så och kanske med ny HW, kanske tidigare om du flyttar FSD till en ny bil med HW4 eller AI5.
Det finns dessutom ingen möjlighet att överföra FSD till en ny bil och för övrigt har Tesla slutat tillverka den enda bilen jag är intresserad av, Model S.
Men det är en parentes. Det är inte därför jag är negativ om Teslas utsikter.
Jag tror inte du förstår Dolgovs kommentarer tyvärr. Vill du förklara vad du tror det är han säger om Waymo eller Teslas lösningar?
Enl min uppfattning så beskriver han utförligt hur E2E baserat på imitation inte skalar med rätt säkerhet och att Waymo körde liknande Tesla redan 2009 och att hela problemet är skalning med säkerhet. Allt annat är demo.
När det gäller compute, simulering och annat så tror du att Tesla har mer resurser än Google alltså? Bra att skilja på marknadsföring och verklighet där tänker jag.
Jag har idag skrivit på avtalet för flytt av FSD från min gamla bil till min nya som är på g, fick dock ta det manuellt med en rådgivare på Tesla.
MS LR -23
MS 100D -18
MS 100D -18
Grattis till nya bilen! Vad hade du innan (MS?) och vad blev det nu? En ny MS?
Jag rättar mig själv: Det mig veterligen finns ingen permanent eller allmän möjlighet att överföra FSD till en ny bil för de som har köpt FSD. Det är case-by-case och tillfälliga kampanjer.
Som jag ser det är de problem i mjukvaran som Dolgov beskriver inte särskilt applicerbara på Teslas lösning för V12+. Däremot var de relevanta för V11.spacecoin skrev: ↑19 feb 2026 07:37Jag tror inte du förstår Dolgovs kommentarer tyvärr. Vill du förklara vad du tror det är han säger om Waymo eller Teslas lösningar?
Enl min uppfattning så beskriver han utförligt hur E2E baserat på imitation inte skalar med rätt säkerhet och att Waymo körde liknande Tesla redan 2009 och att hela problemet är skalning med säkerhet. Allt annat är demo.
När det gäller compute, simulering och annat så tror du att Tesla har mer resurser än Google alltså? Bra att skilja på marknadsföring och verklighet där tänker jag.
Att säga att FSD V14 ägnar sig åt imitation är visserligen tekniskt korrekt, men beskriver inte systemlösningen för V12+ på ett rättvisande sätt. Vad man gjort är att i princip lämna det till syntesen att skapa överliggande taktik och strategi med proaktiva element som gör att man klarar alla regressionstester, dvs. lösningen är inte bara reaktiv. I princip finns det alldeles säkert en hel del handpåläggning i hur man styr maskineriet, men det mesta av detta (och de verktyg man använder) tillhör de företagshemligheter som Tesla håller för sig själva.
När det gäller att ha rätt verktyg för uppgiften FSD V14+ ligger Tesla långt före Google. Här är en lista på vilka saker av betydelse som är unika för Tesla enligt Genma_jp, och är i stora delar applicerbart även på Google/Waymo:
https://x.com/i/article/1996559891201216512
Overview: The 14 Non-Negotiable Ingredients for Unsupervised Driving in 2025
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Det Dolgov beskriver är problemområdets natur. Det handlar inte om någon speciell implementation, design eller strategi.
Det finns ingen som har hårdkodade regler i C++ längre. Det var förra årtiondet. Alla använder i princip 100% ML nu. Det som skiljer är arkitektur av lösningen. Skalar det med pixel-in policy-out? Behöver man mellanrepresentationer för att kunna simulera i tillräckligt stor skala och att kunna underhålla allt? Hur validerar man, hur uppdaterar man flottan med få eller inga regressionsfel? Hur snabb round-trip har man?
Lätt att göra: "jag kan köra"-demo (ex CommaAI jfr Tesla FSD inte superstor skillnad). Även Wayve, Momenta, MobilEye och många andra.
Svårt att göra: Ta bort människan, edge cases, skala med säkerhet, förbättra systemet när det är 99.999999%, köra 24x7 i alla väder med bibehållen säkerhet.
Det svåra börjar när man kan köra bra. Det är det Dolgov säger. "Det är det som är det ENDA PROBLEMET."
Jag har sagt i fem år att Teslas strategi med att spara "klipp" från kundbilar är otillräcklig. Det är först på senare år man jobbat seriöst med simulering på Tesla. Och deras lösning är verkligen inte SOTA.
Tesla ser ju ut att vara helt fantastiska när man jämför med företag som inte ens pysslar med autonomi som Stellantis och BMW. Imponerande...Autonom skrev: ↑19 feb 2026 16:53När det gäller att ha rätt verktyg för uppgiften FSD V14+ ligger Tesla långt före Google. Här är en lista på vilka saker av betydelse som är unika för Tesla enligt Genma_jp, och är i stora delar applicerbart även på Google/Waymo:
Du menar att Waymo är ungefär lika bra som en "legacy" biltillverkare på robotaxi??? Det är helt makalöst och även lite skrämmande om du verkligen tror på det du skriver ärligt talat.
Det är lite humor ändå att Tesla har typ ett par bilar utan förare i som kör i en pytteliten geofence, medan Waymo kör med 3000+ bilar i 8-10 städer och du tror Tesla har en helt överlägsen lösning för du har läst det av en någon hyper-bull på X?
Waymo kör fler 100% autonoma miles per dag (eller till och med varje timme kanske) än vad Tesla har gjort totalt med sin Robotaxi-demo sedan starten. 450 000 resor i veckan, utan förare med betalande kunder. Utan förare. Det kommer att vara över 1M resor i veckan innan 2026 är slut.
Ditt första stycke beskriver något annat än Tesla nuvarande problem och implementation för FSD och RoboTaxi. CommaAI är inte samma art som FSD.
Jag sa att informationen i tabellen är till stora delar även är applicerbar på Waymo, men inte allt. Tabellens utgångspunkt är problemen för andra att kunna duplicera Teslas lösning.
Jag kan också konstatera att Waymo inte säljer någon med FSD konkurrerande produkt, och inte verkar ha några planer på det heller. För de implementerar inte generell självkörning.
Jag sa att informationen i tabellen är till stora delar även är applicerbar på Waymo, men inte allt. Tabellens utgångspunkt är problemen för andra att kunna duplicera Teslas lösning.
Jag kan också konstatera att Waymo inte säljer någon med FSD konkurrerande produkt, och inte verkar ha några planer på det heller. För de implementerar inte generell självkörning.
Tesla har iofs sålt FSD under lång tid men aldrig levererat, och nu säljer man FSDS, en L2 körassistent.Autonom skrev: ↑20 feb 2026 05:44Ditt första stycke beskriver något annat än Tesla nuvarande problem och implementation för FSD och RoboTaxi. CommaAI är inte samma art som FSD.
Så tills man börjar sälja det till kund så är nog den delen ganska lika.
Du menade att Dolgov pratade om Waymo. Jag förklarade att det han säger är generella "naturregler" som alla i branschen är överens om. Det är inte en åsikt. Det är fakta.Autonom skrev: ↑20 feb 2026 05:44Ditt första stycke beskriver något annat än Tesla nuvarande problem och implementation för FSD och RoboTaxi. CommaAI är inte samma art som FSD.
Det finns absolut ingenting som Tesla gör som är unikt för dem förutom att de försöker göra autonomi med hårdvara som inte räcker till.
Det finns ingen som vill duplicera Teslas lösning om vi pratar L3+. Till att börja med så är Teslas lösning en kopia på Wayves lösning. För det andra så anser Wayve att det inte räcker med endast kameror för autonomi med dagens teknik inom dator-"seende" och maskinlärning.
Alla anser att det, i dagsläget, krävs minst en till modalitet, rengöring av alla kameror, bättre redundans och mer datorkraft för att köra säkrare än en människa.
Att Waymo inte ha en mjukvara som inte skulle generalisera är ju ett helt bisarrt påstående med tanke på att de kört/kört i 20 städer på 3 kontinenter (USA, London, Tokyo).
FSDS kör ju överallt så du kanske kan förklara för mig vad din spaning är angående mina funderingar nedan.
Mina frågor till dig:
Varför har Tesla bara ett par fordon utan förare i en pytteliten del av Austin.
Varför undviker de svåra korsningar?
Varför kör de inte snabbare än 40 mph?
Varför stänger dom ned när det regnar?
Varför kör de inte på natten?
Hur skiljer detta sig från hur alla andra har rullat ut denna teknik? Inte alls. Waymo gjorde precis likadant, fast det var 5-6 år sedan. Baidu, WeRide, Cruise, Zoox samma sak fast 2-4 år sedan.
Waymos plan och strategi är oförändrad: https://www.google.com/search?q=waymo+p ... Yg&csuir=1
Jag har bytt fån en ms lr till en myp och det finns en kampanj på det nu, om jag förstod rätt så måste man antingen byta in sin bil eller behålla den gamla minst en vecka efter det att man tagit leverans. Det verkar också vara en bugg i appen som gör att man inte ser kampanjen.spacecoin skrev: ↑19 feb 2026 16:46Grattis till nya bilen! Vad hade du innan (MS?) och vad blev det nu? En ny MS?
Jag rättar mig själv: Det mig veterligen finns ingen permanent eller allmän möjlighet att överföra FSD till en ny bil för de som har köpt FSD. Det är case-by-case och tillfälliga kampanjer.
MS LR -23
MS 100D -18
MS 100D -18
Ja Genma_Jp som skrivit inlägget är en klassisk TSLA aktiekurspumpare. Läser man andra inlägg från Genma_Jp så står det klart att människan är tungt investerad i TSLA med belåning.Autonom skrev: ↑19 feb 2026 16:53Som jag ser det är de problem i mjukvaran som Dolgov beskriver inte särskilt applicerbara på Teslas lösning för V12+. Däremot var de relevanta för V11.spacecoin skrev: ↑19 feb 2026 07:37Jag tror inte du förstår Dolgovs kommentarer tyvärr. Vill du förklara vad du tror det är han säger om Waymo eller Teslas lösningar?
Att säga att FSD V14 ägnar sig åt imitation är visserligen tekniskt korrekt, men beskriver inte systemlösningen för V12+ på ett rättvisande sätt. Vad man gjort är att i princip lämna det till syntesen att skapa överliggande taktik och strategi med proaktiva element som gör att man klarar alla regressionstester, dvs. lösningen är inte bara reaktiv. I princip finns det alldeles säkert en hel del handpåläggning i hur man styr maskineriet, men det mesta av detta (och de verktyg man använder) tillhör de företagshemligheter som Tesla håller för sig själva.
När det gäller att ha rätt verktyg för uppgiften FSD V14+ ligger Tesla långt före Google. Här är en lista på vilka saker av betydelse som är unika för Tesla enligt Genma_jp, och är i stora delar applicerbart även på Google/Waymo:
G7V4PnhWQAAfIh2_revid.png
Behöver ju inte betyda att allt hen skriver är fel men man bör vara medveten om att detta är en ren partsinlaga och inte en neutral analys. Follow the money!