Standard RWD vs 2022 AWD
Moderator: Redaktion
Standard RWD vs 2022 AWD
Vad är skillnaden i komfort och ljudnivå mellan dessa två? 2022 har ju stötigare känsla än Juniper, men Standard är ju något annat med andra dämpare. Kör 2022 med singel eller dubbelglas i rutorna likt Juniper?
Vad är skillnaderna åt det positiva hållet för standard? Frugan som varit strängt emot Tesla har börjat smälta när priset går neråt för ägande och även jag tycker att som en ersättare till vår Zoe kommer den inte skämma ut sig.
Vad är skillnaderna åt det positiva hållet för standard? Frugan som varit strängt emot Tesla har börjat smälta när priset går neråt för ägande och även jag tycker att som en ersättare till vår Zoe kommer den inte skämma ut sig.
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Standard RWD vs 2022 AWD
2022 har dubbelglas, och parkeringssensorer, dubbla flerfunktionsspakar o.s.v.Drevet skrev: ↑18 feb 2026 16:37Vad är skillnaden i komfort och ljudnivå mellan dessa två? 2022 har ju stötigare känsla än Juniper, men Standard är ju något annat med andra dämpare. Kör 2022 med singel eller dubbelglas i rutorna likt Juniper?
Juniper har garanterat bättre komfort än en 2022:a.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Premium har bättre dämpare men icke premium har väl dom gamla dämparna samt enkelglas.
Så det låter som att en Standard är en 2022 utan extra glas och lull i ett Juniper-chassi och massa tyg.
Så ljudnivå och komfort är troligen närmare en 2022 än en Juniper AWD.
Någon som faktiskt jämfört?
Så ljudnivå och komfort är troligen närmare en 2022 än en Juniper AWD.
Någon som faktiskt jämfört?
Tvärtom, en Standard är mkt närmare Premium Juniper än en gammal 2022.
De flesta märker nog ingen skillnad på Standard och Premium.
Det låter ju lovande om frugan släpper på de sista bromsarna.
- Tellus
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/magnus93984
om man jämför "gamla" Juniper RWD med lilla batteriet vs dagens standard modell så trycker jag det skiljer mycket i utrustning.
Tycker den nya är prisvärd, men saknar Premium Juniper LFP RWD som jag köpte.
Nu måste man lägga till väldigt mycket pengar för att få premiumutrustningen, dom andra modellerna borde också sänkas typ 40 papp
kommer på dessa skillnader mellan Juniper Premium RWD LFP vs dagens RWD LFP
- Manuellt justerbar ratt
- Tyg på insidan glastak
- Öppen mittkonsol
- HEPA filter saknas
- Manuella luftventiler bak
- Skärm bak saknas
- Stolsvärme bak saknas
- Manuellt fälld stolsrygg bak
- Manuell inställning ratt
- Sämre stötdämpare, ej adaptiva
- Enkelglas sidorutor
- Tygklädsel
- Sätesventilation saknas
- Matrix strålkastare saknas
- LED bar fram och bak saknas
- FM radio saknas
- Begränsat färgval
- Fälgarna, no comments
- Avbländning backspeglar saknas
- 7 högtalare vs 9st
Tycker den nya är prisvärd, men saknar Premium Juniper LFP RWD som jag köpte.
Nu måste man lägga till väldigt mycket pengar för att få premiumutrustningen, dom andra modellerna borde också sänkas typ 40 papp
kommer på dessa skillnader mellan Juniper Premium RWD LFP vs dagens RWD LFP
- Manuellt justerbar ratt
- Tyg på insidan glastak
- Öppen mittkonsol
- HEPA filter saknas
- Manuella luftventiler bak
- Skärm bak saknas
- Stolsvärme bak saknas
- Manuellt fälld stolsrygg bak
- Manuell inställning ratt
- Sämre stötdämpare, ej adaptiva
- Enkelglas sidorutor
- Tygklädsel
- Sätesventilation saknas
- Matrix strålkastare saknas
- LED bar fram och bak saknas
- FM radio saknas
- Begränsat färgval
- Fälgarna, no comments
- Avbländning backspeglar saknas
- 7 högtalare vs 9st
3P -19 / $ Pläd -23 / Y LFP Premium FSD -26 / VW E-UP -15 / SigenStor/ Rökfri sedan 2012-02-10 (Nissan Leaf)
- Tellus
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/magnus93984
rätt stor skillnad enligt listan ovan
3P -19 / $ Pläd -23 / Y LFP Premium FSD -26 / VW E-UP -15 / SigenStor/ Rökfri sedan 2012-02-10 (Nissan Leaf)
Frågan rörde specifikt komfort och ljudnivå (vägbuller antar jag). På de punkterna kanske det inte skiljer så mycket.
Model Y LR AWD -24
Finns många tester på YT, dom flesta verkar påpeka att man märker skillnad på komfort i fjädring jämfört med premium.mussla skrev: ↑19 feb 2026 15:58Frågan rörde specifikt komfort och ljudnivå (vägbuller antar jag). På de punkterna kanske det inte skiljer så mycket.
Finns det tester som jämför standard mot premium årsmodell 22 som frågan rörde?elbilly skrev: ↑19 feb 2026 16:37Finns många tester på YT, dom flesta verkar påpeka att man märker skillnad på komfort i fjädring jämfört med premium.mussla skrev: ↑19 feb 2026 15:58Frågan rörde specifikt komfort och ljudnivå (vägbuller antar jag). På de punkterna kanske det inte skiljer så mycket.
Model Y LR AWD -24
Jämförde med Juniper, men flertalet anser att den liknar äldre och inte nya Juniper.mussla skrev: ↑19 feb 2026 16:47Finns det tester som jämför standard mot premium årsmodell 22 som frågan rörde?elbilly skrev: ↑19 feb 2026 16:37
Så dom är nog svåra att skilja åt då som såvitt jag vet är i stort sett identiska.
Det är stor skillnad har jag hört mellan 22 och 24:or. Jag kan tänka mig att standard är mer lik 24:orna men jag har inte provat. Enklast är ju för TS att provköra bägge och jämföra.elbilly skrev: ↑19 feb 2026 17:05Jämförde med Juniper, men flertalet anser att den liknar äldre och inte nya Juniper.
Så dom är nog svåra att skilja åt då som såvitt jag vet är i stort sett identiska.
Model Y LR AWD -24
Jag provkörde en Juniper standard rwd idag, jämför mot en MY 2021 awd och det är en markant skillnad i fjädringen..
Du missar helt poängen med tråden och missar målet.
Det relevanta är inringat i första inlägget.