Toyota bZ4X Touring

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

SwedishAdvocate

Toyota bZ4X Touring

Inlägg av SwedishAdvocate »

Vispen74 skrev: 17 feb 2026 08:05
Tycker att nya Bz4x touring verkar väldigt smutt. De verkar även ha kommit tillrätta med de flesta sakerna sedan första modellerna, inkl vinterladdning och ljudnivå i kupén. Även V2G ska komma genom senare uppdatering.

150 Kw max laddhastighet Är. väl det enda minus jag hittar på pappret.

Ska ge denna en chans i kampen mot Model Y inför nästa byte. Väldigt olika bilar, väldigt olika företag.

Bra pris på privatleasing, fortfarande något billigare än Model Y på Tesla senaste kampanj.
Bild
Bild
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
vrid_i_skogen
Teslaägare

Re: Toyota bZ4X Touring

Inlägg av vrid_i_skogen »

Hoppas denna kommer i Lexux utbud också. Då tar de alla Volvos kombi-kunder. Ser lovande ut. Hoppas den har en bra dragvikt.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

SwedishAdvocate skrev: 17 feb 2026 13:20
Tycker att nya Bz4x touring verkar väldigt smutt. De verkar även ha kommit tillrätta med de flesta sakerna sedan första modellerna, inkl vinterladdning och ljudnivå i kupén. Även V2G ska komma genom senare uppdatering.

Ska ge denna en chans i kampen mot Model Y inför nästa byte. Väldigt olika bilar, väldigt olika företag.

Bra pris på privatleasing, fortfarande något billigare än Model Y på Tesla senaste kampanj.
Bild
Bild
Denna tar "skärmbreddare av plast" till helt nya höjder! :D
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Vispen74
elbilist

Inlägg av Vispen74 »

Fint med egen tråd. Blir intressant att följa, och kanske blir det en order.

Skiljer sig denna markant attt köra mot vanliga Bz4x tro? Hittar inga tester när den provkörs, än.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ke18519

Inlägg av AAKEE »

mikebike skrev: 17 feb 2026 13:35
SwedishAdvocate skrev: 17 feb 2026 13:20

Bild
Bild
Denna tar "skärmbreddare av plast" till helt nya höjder! :D
Toyota och elbilar låter inte som någon lysande mix ännu (Trots att de var tidigt ute med Prius).

Jag skulle inte hoppas så mycket.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
SwedishAdvocate

AAKEE skrev: 17 feb 2026 15:19
Toyota och elbilar låter inte som någon lysande mix ännu (Trots att de var tidigt ute med Prius).

Finns det andra elbilstillverkare som erbjuder motsvarande?
…]

8 års EV-batterigaranti avseende försämring av kapacitet
Omfattar försämring av EV-batteriet under 70% av den ursprungliga kapaciteten. Gäller under 8 år eller 160 000 km vilket som först inträffar och utan begränsning av körsträckan under det första året.

10 års förlängd EV-Batterigaranti
För bZ4X, bZ4X Touring, C-HR+ och Hilux BEV kan Toyota erbjuda en förlängning av garantitiden på EV-batteriet om serviceprogrammet följs hos en Toyota-auktoriserad serviceverkstad. Förlängningen omfattar alla funktionsfel på EV-batteriet vilket även innefattar om EV-batteriets kapacitet skulle understiga 70%. Gäller från 8 år eller 160 000 km upp till 10 år eller 1 000 000 km, beroende på vilket som först inträffar. […

https://www.toyota.se/garantier
Är väl ändå inte så pjåkigt – eller?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
GustavE

Inlägg av GustavE »

Tror Toyota har service var 1500e mil även på elbilar. Sanslöst ofta (även när det gäller bensin tycker jag). Och naturligtvis måste man serva för att den rejäla garantin ska gälla.
Användarvisningsbild
Arctic Drifter
Teslaägare
Referralkod: ts.la/anders453430
Kontakt:

Inlägg av Arctic Drifter »

GustavE skrev: 17 feb 2026 15:51
Tror Toyota har service var 1500e mil även på elbilar. Sanslöst ofta (även när det gäller bensin tycker jag). Och naturligtvis måste man serva för att den rejäla garantin ska gälla.
Absolut, och garanti låter fint för den som köper den först, men när bilen är 8 år och gått 80 000 mil tror jag inte alla servicar hållts till pricka. :D

2026-02-17 3.jpg
Blir nog inte så många bilar på världsmarknaden som kommer hinna överskrida 100 000 mil innan den fyller 10 år, speciellt om man ska serva efter 1500 mil. Serva mer än 6,7 ggr / år =)

Men garanti är bra, så inget fel med det... men det är väl tidsaspekten som begränsar skulle jag säga.
Tesla Model Y Performance
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

SwedishAdvocate skrev: 17 feb 2026 15:41

…]

Omfattar försämring av EV-batteriet under 70% av den ursprungliga kapaciteten. Gäller under 8 år eller 160 000 km vilket som först inträffar och utan begränsning av körsträckan under det första året.

För bZ4X, bZ4X Touring, C-HR+ och Hilux BEV kan Toyota erbjuda en förlängning av garantitiden på EV-batteriet om serviceprogrammet följs hos en Toyota-auktoriserad serviceverkstad. Förlängningen omfattar alla funktionsfel på EV-batteriet vilket även innefattar om EV-batteriets kapacitet skulle understiga 70%. Gäller från 8 år eller 160 000 km upp till 10 år eller 1 000 000 km, beroende på vilket som först inträffar. […

Garanti är en sak, håller med tidigare talare om den biten.

Hur bilen fungerar är en annan.

Har någon Toyota fullföljt något räckviddstest i kyla än och om den har, var det rimlig räckvidd?

(Toyota har ju inte gjort dåliga bilar, men de har vart ytterst ambivalenta med ”Nej, elbilar är värdelöst vi ska istället göra X eller Y…” för att vända på ett par månader ”Vi ska göra solid state med 120 mil räckvidd”

Outputen jag sett so far har inte imponerat. De kommer säkerligen komma ikapp på nåt år.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
SwedishAdvocate

AAKEE skrev: 17 feb 2026 17:08
…] (Toyota har ju inte gjort dåliga bilar, men de har vart ytterst ambivalenta med ”Nej, elbilar är värdelöst vi ska istället göra X eller Y…” för att vända på ett par månader ”Vi ska göra solid state med 120 mil räckvidd”

Outputen jag sett so far har inte imponerat. De kommer säkerligen komma ikapp på nåt år.
Den kritiken håller jag så klart med om. Vore ju onekligen på sin plats med någon liknande som det nedanstående…

SwedishAdvocate

AAKEE skrev: 17 feb 2026 17:08
SwedishAdvocate skrev: 17 feb 2026 15:41

…]

Garanti är en sak, håller med tidigare talare om den biten.

Hur bilen fungerar är en annan.

Har någon Toyota fullföljt något räckviddstest i kyla än och om den har, var det rimlig räckvidd? […
Tycker det verkar som det fungerar…

Bilen i filmen nedan är SUV/Crossovern bZ4X, men tekniken lär ju vara densamma eller åtm. motsvarande.

Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

SwedishAdvocate skrev: 17 feb 2026 17:53

Tycker det verkar som det fungerar…
Bra om de löser det. Jag har inget emot Toyota på så vis.

Däremot har de betett sig väldigt konstigt i EV-frågan där de vart synnerligen ambivalenta och ändrat inriktning 180 grader varannan månad.

Det i kombination med att de haft en del rent utav dåliga floppar till misslyckade försök i elvärlden ger en ganska märklig bismak i mina ögon.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
GustavE

Inlägg av GustavE »

Klickade på en annons och läste lite mer om bilen. För den 2 hjulsdrivna står det:
Dragvikt 750 kg (bromsat släp)

Det måste väl ändå vara en felskrivning av annonsavdelningen? Har för mig att väldigt lätta bilar inte får dra släp överstigande halva tjänstevikten i mer än 40 km/h. Men den här väger ju garanterat mer än 1500 kg.
Skulle va väldigt skumt om den bara får dra bromsade släp. Obromsade 750 släp är ju väldigt populära numera.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

GustavE skrev: 17 feb 2026 19:36
Klickade på en annons och läste lite mer om bilen. För den 2 hjulsdrivna står det:
Dragvikt 750 kg (bromsat släp)

Det måste väl ändå vara en felskrivning av annonsavdelningen? Har för mig att väldigt lätta bilar inte får dra släp överstigande halva tjänstevikten i mer än 40 km/h. Men den här väger ju garanterat mer än 1500 kg.
Skulle va väldigt skumt om den bara får dra bromsade släp. Obromsade 750 släp är ju väldigt populära numera.
750kg är alltid lätt släp oavsett.

Det är väl Toyota som satt begränsning på bilen/kroken till 750kg.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Skriv svar