Värmepumpar
Moderator: Redaktion
Värmepumpar
Hej!
Enligt inlägg på diverse Tesla-grupper på Facebook så verkar värmepumpar haverera i mängder just nu på MY. Några har bytt VP flera gånger. Ofta är det årsmodell 22 och någon enstaka årsmodell 23. Jag har inte läst om 24/25:or ännu. Antingen är de för nya eller så är problemen åtgärdade.
Det finns olika teorier om varför de går sönder. En teori är att Berlinfabriken hade inkörningsproblem vilket resulterade i att kylsystemen blev kontaminerade med metallspån. Detta skall gälla årsmodell 22. En annan teori är att det kommer in snö och smuts i fronten som täpper till någon kylare vilket skulle orsaka överhettning. Det förekommer rekommendationer om att man skall montera något skydd i fronten för att minska risken för att skräp kommer in och täpper till kylaren. Jag är skeptisk till detta och tänker att Tesla kanske inte byter en VP på garanti om man har minskat luftintaget. En tredje teori är att systemet inte klarar kyla tillräckligt bra.
Någon som har koll på hur det ligger till med detta? Hur stort är problemet och vad beror det på egentligen?
Enligt inlägg på diverse Tesla-grupper på Facebook så verkar värmepumpar haverera i mängder just nu på MY. Några har bytt VP flera gånger. Ofta är det årsmodell 22 och någon enstaka årsmodell 23. Jag har inte läst om 24/25:or ännu. Antingen är de för nya eller så är problemen åtgärdade.
Det finns olika teorier om varför de går sönder. En teori är att Berlinfabriken hade inkörningsproblem vilket resulterade i att kylsystemen blev kontaminerade med metallspån. Detta skall gälla årsmodell 22. En annan teori är att det kommer in snö och smuts i fronten som täpper till någon kylare vilket skulle orsaka överhettning. Det förekommer rekommendationer om att man skall montera något skydd i fronten för att minska risken för att skräp kommer in och täpper till kylaren. Jag är skeptisk till detta och tänker att Tesla kanske inte byter en VP på garanti om man har minskat luftintaget. En tredje teori är att systemet inte klarar kyla tillräckligt bra.
Någon som har koll på hur det ligger till med detta? Hur stort är problemet och vad beror det på egentligen?
Model Y LR AWD -24
Re: Värmepumpar
Inte svar på din fråga men värmepumpen på min Y 2025 (ej juniper) verkar fungera som den ska hittills.
Dock tycker jag den låter ganska högt när den går hårt, och man känner i ratten att det vibrerar. Är detta normalt eller ska dom gå tyst och mjukt?
Jag har monterat ett "nätskydd" för luftintaget, men det bör inte påverka mängden luft den får in nämnvärt.
Dock tycker jag den låter ganska högt när den går hårt, och man känner i ratten att det vibrerar. Är detta normalt eller ska dom gå tyst och mjukt?
Jag har monterat ett "nätskydd" för luftintaget, men det bör inte påverka mängden luft den får in nämnvärt.
Min VP fungerar också bra såvitt jag kan bedöma. Det vibrerar i ratten på min till och från. Såvitt jag vet ör det normalt.tesly skrev: ↑13 feb 2026 21:16Inte svar på din fråga men värmepumpen på min Y 2025 (ej juniper) verkar fungera som den ska hittills.
Model Y LR AWD -24
- jonasl
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Har inte hört om så många (någon?) kinabyggd Y som bytt ännu? Däremot var det ju en del sensorproblem där i början.
Börjar närma mig 8000 mil så lite oro finns ju förstås. Vår är byggd i mars i Kina, levererad vid halvårsskiftet.
Börjar närma mig 8000 mil så lite oro finns ju förstås. Vår är byggd i mars i Kina, levererad vid halvårsskiftet.
Model Y LR AWD 2022
Kan vara bra att kolla maskinskadeförsäkringen när garantin går ur. På TH kan man teckna upp till 10 år och 15 000 mil.
Model Y LR AWD -24
- jonasl
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Samma med M försäkring som jag har nu. Men det är definitivt en faktor när jag ser över försäkringen framöver.
Model Y LR AWD 2022
Det har vart så sen värmepumpen kom.
När det är riktigt kallt, går de sönder.
Initialt skylldes på dåliga batchar med värmepumpar, skräp i systemet från tillverkning osv. Då kunde man hoppas att problemet löser sig med tiden, men det verkar inte blivit någon skillnad. Tvärtom verkar det vara fler som drabbas men antalet Y har ju ökat. Jag antar stt det är lika vanligt på model 3, och kanske nya S/X också.
Det är definitivt mer än en som fått byta värmepumpen mer än en gång.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Visst bor du i Norrland? Hur har det fungerat med kyla för din del?AAKEE skrev: ↑14 feb 2026 09:01Det har vart så sen värmepumpen kom.
Initialt skylldes på dåliga batchar med värmepumpar, skräp i systemet från tillverkning osv. Då kunde man hoppas att problemet löser sig med tiden, men det verkar inte blivit någon skillnad. Tvärtom verkar det vara fler som drabbas men antalet Y har ju ökat. Jag antar stt det är lika vanligt på model 3, och kanske nya S/X också.
Model Y LR AWD -24
Inga problem.mussla skrev: ↑14 feb 2026 12:40Visst bor du i Norrland? Hur har det fungerat med kyla för din del?AAKEE skrev: ↑14 feb 2026 09:01Det har vart så sen värmepumpen kom.
Den första Teslan (M3P med värmepump) hade ett par tillfällen när värmen slutade fungera. Bilen var bland de första med värmepump.
Efter byte av tre tryck/tempsensorer så fungerade det.
Min S med värmepump har riktigt fungerat bra, trots extremvärden ibland.
Exempelvis parkerat i -40C i tre dagar och startat i -42C via supercharging i -37C och kört 30 mil hem, ankomst i -32C.
Min 3 hade en del variation i värmen vid stark kyla, så man fick jobba en del med värmeinställningen. Nuvarande model S är mycket bättre men inte helt 100, den kan bli kallt om knäna på långa körningar. Har man varmt batteri så blir det, konstigt nog, mer jämn värme.
Jag har ett par Audi kvar (kört Audi länge). Där ställer man in 22C och sen får den i princip alltid stå på det. Riktigt så stabil är inte min S.
Men inga fel på systemet på drygt 2.5 år /7000 mil.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Då verkar det inte vara enbart kyla som kan orsaka haveri. Parkerar du ute eller i uppvärmt garage? Jag funderar på om det kan vara kraftiga temperaturväxlingar som ställer till det.AAKEE skrev: ↑14 feb 2026 12:54Inga problem.mussla skrev: ↑14 feb 2026 12:40Visst bor du i Norrland? Hur har det fungerat med kyla för din del?AAKEE skrev: ↑14 feb 2026 09:01Det har vart så sen värmepumpen kom.
Den första Teslan (M3P med värmepump) hade ett par tillfällen när värmen slutade fungera. Bilen var bland de första med värmepump.
Exempelvis parkerat i -40C i tre dagar och startat i -42C via supercharging i -37C och kört 30 mil hem, ankomst i -32C.
Min 3 hade en del variation i värmen vid stark kyla, så man fick jobba en del med värmeinställningen. Nuvarande model S är mycket bättre men inte helt 100, den kan bli kallt om knäna på långa körningar. Har man varmt batteri så blir det, konstigt nog, mer jämn värme.
Jag har ett par Audi kvar (kört Audi länge). Där ställer man in 22C och sen får den i princip alltid stå på det. Riktigt så stabil är inte min S.
Model Y LR AWD -24
Normalt i garage, men bilen står ute på mitt eller frugans jobb, hos våra föräldrar osv så inte bara i garaget.mussla skrev: ↑14 feb 2026 14:25Då verkar det inte vara enbart kyla som kan orsaka haveri. Parkerar du ute eller i uppvärmt garage? Jag funderar på om det kan vara kraftiga temperaturväxlingar som ställer till det.AAKEE skrev: ↑14 feb 2026 12:54Inga problem.mussla skrev: ↑14 feb 2026 12:40Visst bor du i Norrland? Hur har det fungerat med kyla för din del?AAKEE skrev: ↑14 feb 2026 09:01Det har vart så sen värmepumpen kom.
När det är ordentligt kallt ute och bilen stått ute och svalnat så kan inte värmepumpen arbeta som värmepump och det finns ingen alternativ värmekälla (tex inget PTC-element).
Då kör tesla värmepumpen (kompressorn som brukar gå sönder) med full gas för att generera värme med friktion i princip.
Det vibrerar i ratten, låter allmänt högre och det tar säkert hårt på själva värmepumpen.
Om det finns skräp i systemet så hjölper det kanske inte att köra VP på full gas.
(Värmepumpen/kompressorn drar kanske 1-1.5kW i stark kyla om batteriet är ordentligt varmt men kan dra mer än 6 kW på ren direktvärme.)
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Enligt videon länkad nedtill så finns det många olika värmekällor förutom VP. Värmesystemet uppnår en verkningsgrad på 560 % om man tittar på tillförd energi till VP och hur mycket värmeenergi som kommer ut i kupén. Rätt imponerande förutom om det nu går sönder såklart.AAKEE skrev: ↑14 feb 2026 14:34Normalt i garage, men bilen står ute på mitt eller frugans jobb, hos våra föräldrar osv så inte bara i garaget.mussla skrev: ↑14 feb 2026 14:25Då verkar det inte vara enbart kyla som kan orsaka haveri. Parkerar du ute eller i uppvärmt garage? Jag funderar på om det kan vara kraftiga temperaturväxlingar som ställer till det.AAKEE skrev: ↑14 feb 2026 12:54Inga problem.mussla skrev: ↑14 feb 2026 12:40Visst bor du i Norrland? Hur har det fungerat med kyla för din del?AAKEE skrev: ↑14 feb 2026 09:01
Det har vart så sen värmepumpen kom.
När det är ordentligt kallt ute och bilen stått ute och svalnat så kan inte värmepumpen arbeta som värmepump och det finns ingen alternativ värmekälla (tex inget PTC-element).
Då kör tesla värmepumpen (kompressorn som brukar gå sönder) med full gas för att generera värme med friktion i princip.
Det vibrerar i ratten, låter allmänt högre och det tar säkert hårt på själva värmepumpen.
Om det finns skräp i systemet så hjölper det kanske inte att köra VP på full gas.
(Värmepumpen/kompressorn drar kanske 1-1.5kW i stark kyla om batteriet är ordentligt varmt men kan dra mer än 6 kW på ren direktvärme.)
En värmekälla är batterierna. När de är 10 grader varma så kan de tillföra energi till värmesystemet. Även kabinfläktmotorn kan vara en värmekälla. Den körs då i ett särskilt läge som genererar spillvärme i spolarna. Detta orsakar vibrationer och kanske är det man kan känna i ratten. Spillvärme från styrelektronik för drivmotorerna används också som värmekälla. Jag tror att en del av detta används när man förvärmer bilen även fast den står still och drivmotorerna inte används. Kan det vara så att om man förvärmer kupén innan avfärd så är det mer skonsamt mot VP?
Model Y LR AWD -24
Enligt videon länkad nedtill så finns det många olika värmekällor förutom VP. Värmesystemet uppnår en verkningsgrad på 560 % om man tittar på tillförd energi till VP och hur mycket värmeenergi som kommer ut i kupén. Rätt imponerande förutom om det nu går sönder såklart.
En värmekälla är batterierna. När de är 10 grader varma så kan de tillföra energi till värmesystemet. Även kabinfläktmotorn kan vara en värmekälla. Den körs då i ett särskilt läge som genererar spillvärme i spolarna. Detta orsakar vibrationer och kanske är det man kan känna i ratten. Spillvärme från styrelektronik för drivmotorerna används också som värmekälla. Jag tror att en del av detta används när man förvärmer bilen även fast den står still och drivmotorerna inte används. Kan det vara så att om man förvärmer kupén innan avfärd så är det mer skonsamt mot VP?
[/quote]
Njae.
Har inte kollat videon (jag har sett flera andra av samma snubbe innan) men det är bättre att du läser de inlägg jag skrivit som jag länkade till här:
viewtopic.php?t=38462&start=75
Till att börja med så kan batteriet lämna olika mycket värme beroende på vilket batteri det är.
Min M3P 2021 hade först cirka 5C som lägsta-temp, men det som hände var att bilen knappt orkade hålla motorvägsfart om det var uppför (Teslabjörn har video om det). Ganska fort ändrades det till att vara ned till 12C som min M3P fick lämna värme från batteriet. Det finns bilder på loggar som visar det. Min M3P tog värme ur batteriet ned till batteritemp 12C, och lät sedan tempen stiga till 17-18C innan den började ta värme igen.
Min Model S Plaid drar ned tempen till 5C och låter den sedan stiga till 8C, och repeterar processen.
Kabinfläktmotorn är inte den som ger vibrationer i ratten utan det är kompressorn i värmepumpen som går i "lossy mode" som Tesla kallar det i patentet. När värmepumpen inte kan hämta energi från batteriet eller ytterluften så måste den köra "direktvärme" genom att generera värme genom att skapa förluster.
Kabinsystemet kan bara ta värme från värmepumpen som bara kan ta värme från batteriet eller uteluften.
Batteriet värms dock med spillvärme från motorerna (som är vattenkylda) och exempelvis datorn för självkörning är vattenkyld och värmen hamnar i batteriet. Det finns fler detaljer som är vattenkylda och värmer batteriet.
Det finns ett par väldigt svaga värmeelement i luftkanalerna till höger resp vänster sida fram, för att värmesystemet ska kunna ge olika temp till vänster och höger sida när man har olika inställning. Dessa gav dock antingen ingen värme eller extremt lite när min värmepump strejkade 2 ggr.
Här är teslas patentbeskrivning på värmepump och Octovalve. Vi ser att den högsta COP aom är beskriven är 5, dvs 500%.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5