Batteritest
Moderator: Redaktion
- Orjanforsberg
- Teslaägare
Batteritest
Hej
Står att jag kan göra eget batteritest på min Model S 75 2018
Men hittar inte någonstans
Mvh
Örjan
Mvh
Örjan
Re: Batteritest
Classic S har inte batteritestet såvitt jag vet.Orjanforsberg skrev: ↑12 feb 2026 08:56Hej
Mvh
Örjan
Batteritestet fanns initialt bara i Service Mode.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- Orjanforsberg
- Teslaägare
Du kan räkna ut vilken kapacitet bilens BMS räknar med att batteriet har.
Från energigrafen och laddningsnivå vid batteriet:
Snitt x beräknad räckvidd x 100 / SOC% = Watt-timmar total batterikapacitet (inklusive buffer).
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Okej, så denna beräkning blir inkl buffer?
Jag trodde det var utan. Vi har en model Y performance -23 men jag blir inte riktigt klok på vad som anses som ”orginalkapacitet” och som man skall jämföra emot.
Finns det någon bra sida som anger korrekta värden?
Har varit inne på olika sidor men det står olika värden beroende på vilken sida man kollar. Värden som jag får fram anger 78 till 82 kWh
78.8 kWh, det är [Full pack when new] hårdkodat i batteriets dator.laagee skrev: ↑12 feb 2026 12:48
Okej, så denna beräkning blir inkl buffer?
Jag trodde det var utan. Vi har en model Y performance -23 men jag blir inte riktigt klok på vad som anses som ”orginalkapacitet” och som man skall jämföra emot.
Finns det någon bra sida som anger korrekta värden?
Har varit inne på olika sidor men det står olika värden beroende på vilken sida man kollar. Värden som jag får fram anger 78 till 82 kWh
De brukar kunna nå 79.0 kWh nominal full pack som högst.
Ja, det man räknar fram är totala kapaciteten.
Hinner inte nu men återkommer med varför det fungerar så.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Angående kapacitetsberäkningen och buffer:
Bilen räknar alltid alla beräkningar på hela kapaciteten (inkl. Buffer).
Anledningen är att EPA-testet som ger EPA-räckvidden körs tills bilen stannar (det gör WLTP också), vilket inkluderar hela batteriet inkl. Buffern. Den range bilen visar vid 100% inkluderar hela batteriet inkl buffern, precis som EPA-testet testar.
Tesla räknar alltså alltid på hela batteriet. Det gör att vi kan räkna baklänges och få totala batterikapaciteten.
Tesla räknar på hela batterikapaciteten men bilen justerar om den displayade SOC så att bufferten skapas efterhand som SOC sjunker.
LR/P av 3/Y och nya S/X gömmer undan 4.5% från 100% till 0% displayad SOC.
100% är på riktigt 100% men när bilen visar 0% har batteriet 4.5% av den riktiga kapaciteten kvar.
För varje procent som bilen visar lägre SOC sjunker verkliga SOC bara 0.955%, och 0.045% stuvas undan som buffer.
Bilen räknar alltid alla beräkningar på hela kapaciteten (inkl. Buffer).
Anledningen är att EPA-testet som ger EPA-räckvidden körs tills bilen stannar (det gör WLTP också), vilket inkluderar hela batteriet inkl. Buffern. Den range bilen visar vid 100% inkluderar hela batteriet inkl buffern, precis som EPA-testet testar.
Tesla räknar alltså alltid på hela batteriet. Det gör att vi kan räkna baklänges och få totala batterikapaciteten.
Tesla räknar på hela batterikapaciteten men bilen justerar om den displayade SOC så att bufferten skapas efterhand som SOC sjunker.
LR/P av 3/Y och nya S/X gömmer undan 4.5% från 100% till 0% displayad SOC.
100% är på riktigt 100% men när bilen visar 0% har batteriet 4.5% av den riktiga kapaciteten kvar.
För varje procent som bilen visar lägre SOC sjunker verkliga SOC bara 0.955%, och 0.045% stuvas undan som buffer.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- Orjanforsberg
- Teslaägare
De har inte gjort ett batteritest. Det tar inte bara någon minut.
De har antagligen bara läst av att det inte finns felkoder på batteriet.
Vill du veta kapaciteten får du göra bsräkning från energigrafen. Då får du BMS uppfattning om batteriet.
Vill du veta riktig kapacitet behöver du köra från 100 tills bilen stannar och se levererad energi.
Jag tror BTW att jag vart i kontakt med den Jesper. (Inte helt säker men namnet låter bekant. Väldigt trevlig kille, verkar ha huvudet på skaft också.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Min bil hade felkoder på obalans i servicemenyn som sträckte sig flera månader bak i tiden.
Enligt appen mådde batteriet bra, likaså enligt Tesla vid felanmälan.
Åkte till dem för att prata med dom muntligt, även på plats hävda dem att batteriet mår bra och att jag kan bortse från felkoderna.
Hela internet samt felkoden talade om att detta är en förvarning till annan felkod som kommer omöjliggöra laddning till över 50%, tesla hävdade fortsatt bestämt att jag kan bortse från felkoderna.
Vad sker någon månad senare? Jo, nästa felkod dyker upp och kan ej ladda över 50%, nu står bilen hos dem sedan veckor tillbaka.
Även när nya felkoden dök upp och bilen ej gick att ladda normalt så hävda appen att batteriet mår bra.
Så hade tagit det svaret du fick från dem med en nypa salt.
Intressant även hur kryptiska tesla är gentemot kund, likadant i ditt fall och även mitt, man får inte veta något egentligen. Jag vet fortsatt inte vad för batteri som tryckts in i min bil och dess verkliga kapacitet, och tesla vill inte dela med sig av det, utan hänvisar till sitt batteritest som jag som kund kan göra, som jag för övrigt inte litar på baserat på erfarenheten kring allting.
Nu tyder i för sig en del på att jag fått ett nytt batteri vilket är bra, men detta är fortsatt något tesla inte delar med sig av när jag är i kontakt med dem, och jag förstår inte riktigt varför, det är ju min bil trots allt.
Aldrig varit med om större hemlighetsmakeri gentemot kund som hos tesla.
- Orjanforsberg
- Teslaägare
Detta test avvänder Carla, riddermark m.fl. och du får det på papper.Orjanforsberg skrev: ↑15 feb 2026 18:58Men om jag vill ha ett grundligt test
Skall jag åka till bilprovningen eller dylikt
https://www.batteributik.se/product/187 ... hatgpt.com
Kanske finns billigare på nätet sök runt.
Model Y RWD, 2026
Model 3 LR AWD, 2020, SÅLD
Model S 75D, 2018 SÅLD
Model 3 LR AWD, 2020, SÅLD
Model S 75D, 2018 SÅLD
Gå in i service mode och kolla efter felkoder på HV Battery och relaterat.Orjanforsberg skrev: ↑15 feb 2026 18:58Men om jag vill ha ett grundligt test
Skall jag åka till bilprovningen eller dylikt
Du kan posta här så får du hjälp.
Du kan läsa av kapaciteten med energigrafen, det är lika bra som aviloos billigare test.
Det dyrare testet säger nog inte hela sanningen eftersom man antagligen måste köra bilen tills den stannar, speciellt S av tidigare modeller som ofta överskattar kapaciteten.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5