Tesla fortfarande bäst?

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Referralkod: ts.la/magnus93984

Tesla fortfarande bäst?

Inlägg av Tellus »

Om vi bortser från politik och annat och bara pratar om bilen.
Jag är så nöjd med Tesla men det har dykt upp många andra bra elbilar sista åren, kineserna anfaller starkt bland annat.

Alla har olika preferenser, jag uppskattar nedanstående egenskaper starkt.
Är dåligt påläst på andra märken, finns det någon/några andra elbilar som har det mesta av detta?

- Förhållande prestanda/förbrukning
- Inget krav på service, garantin gäller ändå
- Mycket enkel infotainment och navigation, stor horisontell skärm.
- Youtube, Netflix, TuneIn, YoutubeMusic, web läsare, spel kul ibland
- Dashcam och vaktläge
- platt bagage där madrass(säng) 90x190 får plats
- Camp mode
- Frunk
- tar värme från batteri till kupè (lång räckvidd vintertid)
- billig att köpa och TCO och mycket utrustning är standard
- Driftsäker (inte ett stopp på 7 år och väldigt få mindre fel)
- Gratis ranger är lyxigt
- Stabil app
- Bra helljusautomatik(matrix) ny xc90 funkar sämre
3P -19 / $ Pläd -23 / Y LFP Premium FSD -26 / VW E-UP -15 / SigenStor/ Rökfri sedan 2012-02-10 (Nissan Leaf)
Användarvisningsbild
tnjo
Teslaägare

Re: Tesla fortfarande bäst?

Inlägg av tnjo »

Jag hade nog tagit bort: "inte ett stopp på 7 år" som en punkt i jämförlse då det är en personlig upplevelse.

Min har varit på verkstad totalt 5 månader på 3 år för garantifel, med en ny inbokad tid i mars för mer fel... (nej kommer absolut inte ha kvar den här bilen efter garantin går ut...), så för min del så är det den värsta bil jag någonsin haft kvalitetsmässigt.

Glömde också: Gratis Ranger? Kostade 1250 senast dom var på besök (icke garantiärende..)
chaffis75
elbilist

Inlägg av chaffis75 »

Alla bilar har olika egenskaper. Vissa saker är. Tesla bäst på, andra BMW och den tredje Volvo.

Om du är helt låst till just denna listan så skulle jag säga varför ens försöka byta märke. Därmed inte sagt att Tesla är bäst på alla dessa punkter men de blir nära nog omöjligt att ge råd med en så specifik lista.

Men ja lycka till med nästa bilbyte.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
tesla newbie

Inlägg av tesla newbie »

Tellus skrev: 07 feb 2026 14:12
Om vi bortser från politik och annat och bara pratar om bilen.
Jag är så nöjd med Tesla men det har dykt upp många andra bra elbilar sista åren, kineserna anfaller starkt bland annat.

Alla har olika preferenser, jag uppskattar nedanstående egenskaper starkt.
Är dåligt påläst på andra märken, finns det någon/några andra elbilar som har det mesta av detta?

Undrar detsamma. Gillar Tesla skarpt och uppskattar ungefär samma saker, men skulle gärna vilja prova ett annat märke för omväxlings skull. Tittar man utanför europa så har väl Rivian, Lucid och flertalet kinesiska märken snarlik funktionalitet som Tesla men det är väl rimligt att begränsa sig till de bilar som säljs i Sverige för närvarande.
- Förhållande prestanda/förbrukning
Det är en av Teslas styrkor, är mycket få bilar som slår Tesla när det gäller låg förbrukning. Gillar man kantigt SUV-stuk så kan man ju dock tycka att Tesla offrat designen på aerodynamikens altare :-). Volvo gör en stor grej av att Volvo EX60 har cd på 0,26, Model Y Juniper har cd på 0,22....
- Inget krav på service, garantin gäller ändå
Osäker på detta, inte sannolikt. Dock har väl Teslas dåliga resultat på besiktningen visat att viss service kanske inte är så dumt ändå....
- Mycket enkel infotainment och navigation, stor horisontell skärm.
Polestar 4, Zeekr 7X, Zeekr 001, BMW ix3 (nya), Volvo EX60 m.fl. har alla stor skärm. Om sen deras infotainment är enkelt är väl mycket en smaksak
- Youtube, Netflix, TuneIn, YoutubeMusic, web läsare, spel kul ibland
Polestar 4, BMW ix3 och Volvo EX60 har åtminstone inbyggt spotify och youtube. iX3 har även inbyggda spel.
- Dashcam och vaktläge
Nya iX3 har något motsvarande där bilen spelar in om den blir påkörd när den står parkerad:
- Camp mode
Här blir det lite värre. De traditionella tyska tillverkarna håller envist fast vid 30 minuters förvärmning och vägrar implementera Camp mode av någon anledning. Men Volvo och Polestar har något liknande. Även Zeekr och Hyundai/Kia.
- Frunk
BMW ix3, Polestar 3 och 4, Mercedes GLC, Audi Q6 e-tron, Volvo EX60 har alla frunk av varierande storlek.

Min största käpphäst är annars vikten. Har hittills inte hittat någon elbil som slår Tesla på den punkten. Nya BMW ix3 verkar också hamna runt 2,4 ton tyvärr med lite större fälgar. En Model Y performance med 21-tums hjul väger 2118 kg. Hoppas innerligt att BMW lyckats trolla med knäna och fått bort känslan av vikten i snäva kurvor.
Användarvisningsbild
Oscar11
Teslaägare
Referralkod: ts.la/oscar23897

Inlägg av Oscar11 »

Trots alla nya elbilar som kommer så står fortfarande en ny MYP överst på önskelistan. Kör mkt i jobbet så tex en Polestar 4 verkar inte vara ett alternativ där laddningen verkar strula för väldigt många.

Skärmen bak är nog dessutom en höjdare för barnen.

Gillar varken Elon eller Kina så det är inte lätt…
Tesla MYLR -23
Användarvisningsbild
T4s
Teslaägare
Referralkod: ts.la/tobias894955

Inlägg av T4s »

Extremt besviken på Polestar 4. Snygg men mjukvaran är sämst och laddningen sämst.

MY har en bra balans av allt, oavsett vilken situation du är i. Själv? Hela familj? Hela familj + någon till? Lets go! Inga problem
Dafro
elbilist

Inlägg av Dafro »

Ang camp mode, hur många använder det? Skulle tro att fler har nytta av dog mode men själv har jag inga större problem med att dra igång kyla igen efter en halvtimme och längre än så vill jag nog inte lämna hunden utan tillsyn, man kan ju inte helt lita på att det fungerar och med värme så behöver man ju inte värma så ofta om man har klätt in buren med tex en komarock.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 20 kWh/20 kW
BMW IX xDrive60 M Sport Pro
Användarvisningsbild
PiCa
Teslaägare
Referralkod: ts.la/pierre834101

Inlägg av PiCa »

När jag beställde min Y RWD i oktober 2022 så var det då den mest kompetenta elektriska husvagnsdragaren jag kunde hitta.

Nu tänkte jag iofs behålla denna minst 7 år till. Är grymt nöjd med bilen och även appar mm. Service mm funkar ju grymt bra.

Skulle jag byta bil idag så står en Performance överst på önskelistan. Men det skulle nog bli något "nuftigare" dvs en Long Range. Kan inte se några andra märken som lockar.

/Pierre
Användarvisningsbild
SIR N
Teslaägare
Referralkod: ts.la/sren49192

Inlägg av SIR N »

Dafro skrev: 07 feb 2026 17:48
Ang camp mode, hur många använder det? Skulle tro att fler har nytta av dog mode men själv har jag inga större problem med att dra igång kyla igen efter en halvtimme och längre än så vill jag nog inte lämna hunden utan tillsyn, man kan ju inte helt lita på att det fungerar och med värme så behöver man ju inte värma så ofta om man har klätt in buren med tex en komarock.
Just Dog Mode har Tesla fått till riktigt bra. Notiser i appen om nåt går snett, kamerabilder på mobilens låsskärm, etc.

Vet inte om jag skulle lämna hunden i en bil där det enda funktionen är att lämna AC:n på (som dessutom stänger av sig efter stund, vad händer om jag blir fördröjd) och inte ha någon övervakning mha mobilapp
Model 3 SR+ 2019 | Model 3 LR 2023
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare

Inlägg av frippe »

De automatiska förarprofilerna är otroligt smidiga. Detta ihop med mobilnyckeln gör användandet väldigt smidigt.
Lägg till hur bra appen funkar.
Utrymmena i model y i förhållande till yttre storlek.
Snålhet, räckvidd och smidighet på resor.
En avskalad inredning.

Där är nog mina plus.

Lite svårt att veta hur bra andra märken är på sin app och på förarprofil/mobilnyckel. Men det är nog svårt att gå ned i smidighet som jag känner det.
Model Y LR.
Model S70D
Skriv svar