Begagnad elbil med låg budget?

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Begagnad elbil med låg budget?

Inlägg av OfarligTesla »

Hej på er alla!

Funderar på att ge mig in i bilträsket igen men hålla budgeten låg eftersom den inte används så mycket. Tanken är att köpa begagnat max 2 år gammal med under 4k mil och inte betala mer än runt 400k. Till största delen kommer bilen åka runt i och kring stan men blir lite längre resor då och då så den ska inte vara helt värdelös på långresa.

Det första jag kom att tänka på var en EX30 men nu på senare tid har även en Model 3 RWD Highland seglat upp där,. Tänkte ett tag på en Polestar 2 men den känns lite osäker att äga så som företaget går.

Mina frågor till er som garanterat har bättre koll på vad som hänt på marknaden senaste tiden är först och främst om ni har andra idéer på vettiga bilar? En andra fråga är hur strejk mm påverkar ägandet av en Tesla idag, en tid var det ju svårt att få lackjobb mm? Har det blivit tillräckligt med galenskaper att idioter reagerar på att man har en Tesla osv?

Har inte kört Highland men hade Model 3 LR AWD från 2021 förut, förutom ny design/interiör och tystare/bekvämare är det några stora skillnader mot den ifall man skaffar en 2024 RWD? Utöver avsaknaden av sensorer och spakar då. Någon som kanske kört både den och EX30 och kan ge lite input på skillnader?

Tacksam för alla svar :D .
Användarvisningsbild
vrid_i_skogen
Teslaägare

Re: Begagnad elbil med låg budget?

Inlägg av vrid_i_skogen »

En ny topputrustad lagerbil; Renault 5 Techno kanske?
Användarvisningsbild
Vindens
Teslaägare

Inlägg av Vindens »

Jag hade röstat på en Model 3 Highland RWD om du inte behöver större bil. Dock 50 tkr över budget men du får en ny bil och kan utnyttja låg ränta om du inte tänkt casha...
Model Y RWD, 2026, incoming!
Model 3 LR AWD, 2020, SÅLD
Model S 75D, 2018 SÅLD
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

Vindens skrev: 06 feb 2026 09:41
Jag hade röstat på en Model 3 Highland RWD om du inte behöver större bil. Dock 50 tkr över budget men du får en ny bil och kan utnyttja låg ränta om du inte tänkt casha...
Den nya Model3 RWD är väl rätt försämrad jämfört med en från säg 2024 iom att de gjorde den billigare? Saknar bakskärm osv. Vill helst inte heller ha en helt ny bil eftersom värdeminskningen blir högre.
Maetlarv

Inlägg av Maetlarv »

OfarligTesla skrev: 06 feb 2026 09:20
Hej på er alla!

Funderar på att ge mig in i bilträsket igen men hålla budgeten låg eftersom den inte används så mycket. Tanken är att köpa begagnat max 2 år gammal med under 4k mil och inte betala mer än runt 400k. Till största delen kommer bilen åka runt i och kring stan men blir lite längre resor då och då så den ska inte vara helt värdelös på långresa.

Det första jag kom att tänka på var en EX30 men nu på senare tid har även en Model 3 RWD Highland seglat upp där,. Tänkte ett tag på en Polestar 2 men den känns lite osäker att äga så som företaget går.

Mina frågor till er som garanterat har bättre koll på vad som hänt på marknaden senaste tiden är först och främst om ni har andra idéer på vettiga bilar? En andra fråga är hur strejk mm påverkar ägandet av en Tesla idag, en tid var det ju svårt att få lackjobb mm? Har det blivit tillräckligt med galenskaper att idioter reagerar på att man har en Tesla osv?

Har inte kört Highland men hade Model 3 LR AWD från 2021 förut, förutom ny design/interiör och tystare/bekvämare är det några stora skillnader mot den ifall man skaffar en 2024 RWD? Utöver avsaknaden av sensorer och spakar då. Någon som kanske kört både den och EX30 och kan ge lite input på skillnader?

Jag tror inte Polestar är speciellt osäkra att äga framgent även om företaget blöder rätt mycket pengar. Det ät ju ingen startup även om de försökte låtsas det för att få upp aktiekursen. Det är ju i praktiken en division inom Geelykoncernen på samma sätt som Volvo, Zeekr, Lotus o en massa andra.
SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

Hur mkt kostar en två år gammal ID.3 el. Cupra Born som gått max 2k mil?

(Orkar inte kolla själv.)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Vindens
Teslaägare

Inlägg av Vindens »

SwedishAdvocate skrev: 06 feb 2026 14:18

Förvisso 3 år gammal men under 2k mil:

https://www.kvd.se/auktioner/vw-id-3-58kwh-204hk-280068

Det borde ge ett hum i alla fall.
Model Y RWD, 2026, incoming!
Model 3 LR AWD, 2020, SÅLD
Model S 75D, 2018 SÅLD
SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

Vindens skrev: 06 feb 2026 15:20

Förvisso 3 år gammal men under 2k mil:

https://www.kvd.se/auktioner/vw-id-3-58kwh-204hk-280068

Det borde ge ett hum i alla fall.
Kom på att man nog vill ha en årsmodell '24. Innan dess så förvärmde dom väl inte när det var kallt ute…

Den på Kvarndammen är en '23, så den vill man nog inte ha…

Men då känns det väl som en '24 borde kunna ligga under 400K.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Referralkod: ts.la/gustav72756

Inlägg av Dinsdale »

OfarligTesla skrev: 06 feb 2026 10:44
Den nya Model3 RWD är väl rätt försämrad jämfört med en från säg 2024 iom att de gjorde den billigare? Saknar bakskärm osv. Vill helst inte heller ha en helt ny bil eftersom värdeminskningen blir högre.
Model 3 rwd/standard är faktiskt inte jätteförsämrad. Vissa saker är nästan bättre som tex tygsäten istället för svettiga plastsäten och fysiska reglage för fläktutblås bak som inte återställer sig. Bakre skärmen ersätter du enkelt med en surfplatta.

Matrixljusen är kvar, glastaket är kvar (går att se ut igenom), utvändigt ser du ingen skillnad på standard och premium förutom hjulen. Jag hade personligen inte haft något problem att köpa en sån. Det enda jag hade saknat är sätesvärmen bak, tror inte man kan köpa till det i efterhand som man kunde på SR+ förr. Tror prissänkningen drabbar andrahandsvärdet på föregående rwd hårt, har svårt att se att tex ljuslisten värderas speciellt högt på begagnatmarknaden. Så det kan vara en öppning kanske?

Y rwd/standard är betydligt mer avskalad, den har inte matrixljus tex och förmodligen rätt kasst helljus. Den har glastaket kvar (går på dyr vagnskada vid stenskott) men man ser inte ut genom det. Helt meningslöst. Jag tycker man snålat för mycket på Y, men 3 är ok.
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021
Användarvisningsbild
nek0

Inlägg av nek0 »

Här får du förslag på en ny bilunder din budget som är billig att försäkra, långa garantier, smidig i och runt städerna och går att köra lite längre om man vill.
https://hedinautomotive.se/kop-bil/36810/pc-sc-mg-4
Neostar

Inlägg av Neostar »

OfarligTesla skrev: 06 feb 2026 09:20
Hej på er alla!

Provkör Renault Megane Etech, bättre alternativ finns inte med de krav du har.

Beroende på utrustnings nivå och om du kan tänka dig en något äldre bil så får du en från 250k till 320k.

Autocharge gör det smidigt på snabbladdning där det är ganska lätt att snitta strax över 100kW första kvarten.
Renault Zoe 22kWh Q210 2014 - 6000mil - Såld
Renault Zoe 52kWh R135 2020 - 11 000mil - Såld
Skoda Enyaq 85kWh 2021 - 4 500 mil - Såld
Nissan Leaf 62kWh 2021 - 7 500 mil
Renault Megane 60kWh 2022 - 5 500 mil
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

Varit lite inne på de faktiskt, inte kört den faceliftade ID.3 men den tidigare var ingen höjdare. Får kanske kika lite mer på dem. Bra tips iaf!
Dinsdale skrev: 07 feb 2026 08:07
OfarligTesla skrev: 06 feb 2026 10:44
Model 3 rwd/standard är faktiskt inte jätteförsämrad. Vissa saker är nästan bättre som tex tygsäten istället för svettiga plastsäten och fysiska reglage för fläktutblås bak som inte återställer sig. Bakre skärmen ersätter du enkelt med en surfplatta.

Matrixljusen är kvar, glastaket är kvar (går att se ut igenom), utvändigt ser du ingen skillnad på standard och premium förutom hjulen. Jag hade personligen inte haft något problem att köpa en sån. Det enda jag hade saknat är sätesvärmen bak, tror inte man kan köpa till det i efterhand som man kunde på SR+ förr. Tror prissänkningen drabbar andrahandsvärdet på föregående rwd hårt, har svårt att se att tex ljuslisten värderas speciellt högt på begagnatmarknaden. Så det kan vara en öppning kanske?

Y rwd/standard är betydligt mer avskalad, den har inte matrixljus tex och förmodligen rätt kasst helljus. Den har glastaket kvar (går på dyr vagnskada vid stenskott) men man ser inte ut genom det. Helt meningslöst. Jag tycker man snålat för mycket på Y, men 3 är ok.
Okej, ja det var väl inte så illa även om jag tycker borttaget av bakre skärmen och tygsäten blir lite nedköp och tror nog den kommer ses som en sämre utrustad variant av samma bil i framtiden för icke pålästa köpare. Tack för infon iaf :) .
nek0 skrev: 07 feb 2026 08:51
Här får du förslag på en ny bilunder din budget som är billig att försäkra, långa garantier, smidig i och runt städerna och går att köra lite längre om man vill.
https://hedinautomotive.se/kop-bil/36810/pc-sc-mg-4
Tack för tipset!
Neostar skrev: 07 feb 2026 09:34
Provkör Renault Megane Etech, bättre alternativ finns inte med de krav du har.

Beroende på utrustnings nivå och om du kan tänka dig en något äldre bil så får du en från 250k till 320k.

Autocharge gör det smidigt på snabbladdning där det är ganska lätt att snitta strax över 100kW första kvarten.

Tack för tipset!
krille

Inlägg av krille »

OfarligTesla skrev: 07 feb 2026 10:48
Varit lite inne på de faktiskt, inte kört den faceliftade ID.3 men den tidigare var ingen höjdare. Får kanske kika lite mer på dem. Bra tips iaf!
Jag körde en Id3 MY21 fram tills i höstas, nu kör jag en EX30 MY26 som är en betydligt "modernare" bil rent upplevelsemässigt. Jag vill ändå påstå att en Id3 av nyare modellår nog är en ganska trevlig och praktisk bil, den utnyttjar utrymmena effektivt. Det man ska vara högst medveten om är bristen av förvärmning av batteriet (bara de äldre modellåren) samt att den inte är typgodkänd för vare sig taklast eller dragkrok.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

krille skrev: 07 feb 2026 12:03
Jag körde en Id3 MY21 fram tills i höstas, nu kör jag en EX30 MY26 som är en betydligt "modernare" bil rent upplevelsemässigt. Jag vill ändå påstå att en Id3 av nyare modellår nog är en ganska trevlig och praktisk bil, den utnyttjar utrymmena effektivt. Det man ska vara högst medveten om är bristen av förvärmning av batteriet (bara de äldre modellåren) samt att den inte är typgodkänd för vare sig taklast eller dragkrok.
Ja jag tycker EX30 är rätt cool ändå, gillar designen och infotainment mm (även om jag föredrar att ha en förardisplay också). ÄR DU nöjd med EX30?

Har du kört några andra elbilar en del och kan jämföra med dem? Även större och dyrare funkar.
krille

Inlägg av krille »

OfarligTesla skrev: 07 feb 2026 12:41
krille skrev: 07 feb 2026 12:03
Ja jag tycker EX30 är rätt cool ändå, gillar designen och infotainment mm (även om jag föredrar att ha en förardisplay också). ÄR DU nöjd med EX30?

Har du kört några andra elbilar en del och kan jämföra med dem? Även större och dyrare funkar.
Det jag stör mig mest på med EX30 är att man styr typ allt via mittskärmen och ibland är det lite svårt att hitta det man söker... Men det blir bättre för varje dag, så jag tror att jag kommer att vara helt ok med det inom kort. I övrigt en väldigt trevlig bil. Jag kommer nog att ha den i många år. Det jag saknar är skidluckan som min Id3 hade, men jag åker mest själv ändå, så ingen jättegrej. Det hade varit fint om man kunnat styra batteriförvärmningen mer manuellt, och kanske se mer batteridata såsom temperatur och/eller förväntad max aktuell DC-laddhastighet, lite som VW gjort på de nyare ID-bilarna.

Om jag jämför med PS2, som också är en bra bil och som jag kör till och från, så gillar jag EX30 mycket bättre.. men det är mer hur jag vill ha förarmiljön organiserad. Google Maps på PS2 är ljusår bättre på att estimera korrekt förbrukning för en rutt, där den på EX30 konsekvent räknar fel på ca 10-15% på en långkörning från fullt till tomt batteri.

Har provkört lite andra bilar också, tex Kia EV3 och Skoda Enyaq.. Kians körkänsla var en riktig besvikelse och Skodan föll bort pga storleken (jag har ett litet garage) och att jag störde mig på att den liggande skärmen inte var mer vinkld mot föraren... Det kändes bara "fel" på något sätt.

En bil jag inte kört, men åkt med i flera gånger är Teslas modell 3, men trots saftiga rabatter och nollränta så har den aldrig lockat mig, mycket pga upplevelsen i kupén.
Användarvisningsbild
Mrl
Teslaägare

Inlägg av Mrl »

Jag snubblade över nån reklam på leapmotor b10 igår, pris 350k.
https://www.leapmotor.se/modeller/b10/? ... 9VEALw_wcB

Ganska bra specs för den pengen på en helt ny bil...
Nackdelen är väl att de inte fått ner energiförbrukningen mer

B10

EN VERSION, ALLTID FULLUTRUSTAD
SÄKERHET
Krockkuddar för förare och passagerare fram ●
Sidokrockkuddar fram ●
Mittkrockkudde ●
Krockgardiner ●
Automatisk dörrupplåsning efter kollision ●
ADAS
Adaptiv farthållare (ACC) ●
Filcentreringsassistent (LCC) ●
Intelligent hastighetsassistans (ISA) ●
Filhållningsassistent (LKA) ●
Förebyggande av filbyte vid nödsituation (ELK) ●
Främre kollisionsvarning (FCW) ●
Bakre kollisionsvarning (RCW) ●
Automatiskt nödbromssystem (AEBS) ●
Döda vinkeln-varning (BSD) ●
Varning för dörröppning (DOW) ●
Körfältsavvikelsevarning (LDW) ●
Varning för korsande trafik vid backning (RCTA) ●
Bromsning för korsande trafik vid backning (RCTB) ●
Varning för trötthet och distraktion hos föraren (DDAW) ●
Avancerad varning för förardistraktion (ADDW) ●
Köassistent (TJA) ●
PARKERINGSASSISTANS
360° Surround View-kamera ●
Parkeringssensorer bak ●
BELYSNING
Automatisk strålkastaraktivering ●
Automatisk hel-/halvljus ●
LED-strålkastare ●
LED-dimljus fram och bak ●
LED-varselljus ●
LED-bakljus ●
INFOTAINMENT
8,8” digital instrumentkluster ●
14,6” central infotainmentskärm med hög upplösning ●
Online-navigation ●
Apple CarPlay & Android Auto ●
Trådlös uppdateringar (OTA) ●
Röststyrning ●
Appbutik ●
Wi-Fi i bilen ● B10
Angivna priser är rekommenderade cirkapriser. Wismo Automotive AB förbehåller sig rätten att när som helst ändra priser, tekniska uppgifter,
utrustning, tillval och färgsättning. Vi reserverar oss för eventuella tryckfel
LEAPMOTOR APP
BATTERIFÖRVÄRMNING
Förbättrar laddningseffektiviteten i kallt klimat för
snabbare och optimal batteriprestanda.
FJÄRRSTYRNING AV LUFTKONDITIONERING
Värm upp eller kyl ner bilens interiör innan du kliver in
för maximal komfort.
FJÄRRKONTROLL AV FORDONSSTATUS
Kontrollera batteriladdning, återstående räckvidd,
körsträcka, position, felmeddelanden, status för
dörrar/fönster och luftkonditionering när som helst.
FJÄRRSTYRT CENTRALLÅS
Lås eller lås upp din bil på distans för trygghet och
bekvämlighet.
STÖD FÖR BLUETOOTH-NYCKEL
Nyckelfri åtkomst låter dig låsa/låsa upp bilen smidigt
via Bluetooth.
SCHEMA-LÄGG BATTERILADDNING
Ställ in laddningstider för att optimera
energianvändning och kostnader.
ELEKTRISKA FÖNSTER ÖPPNA/STÄNG
Styr dina fönster på distans för ventilation eller
säkerhet
ELEKTRISK BAKLUCKA ÖPPNA/STÄNG
Öppna eller stäng bakluckan på distans för enkel i- och
urlastning
RATTUPPVÄRMNING
Förvärm ratten för behaglig körning i kallt väder
ELEKTRISKT SOLSKYDD ÖPPNA/STÄNG
Justera solskyddet på distans för att skydda mot solljus
vid behov
SKICKA TILL BIL
Skicka din destination till fordonets navigation innan
du sätter dig i bilen
BILENS POSITION
Hitta snabbt ditt parkerade fordon när som helst med
hjälp av din telefon.
ELEKTRISK SÄTESVÄRME/VENTILATION
Förkonditionera dina säten för personlig värme eller
kyla B10
Angivna priser är rekommenderade cirkapriser. Wismo Automotive AB förbehåller sig rätten att när som helst ändra priser, tekniska uppgifter,
TEKNISK DATA
ProMax
Bränsle El
Transmission Automat
Drivlina Bakhjulsdrift
Räckvidd enligt WLTP i km 434
Batterikapacitet (kWh) 67,1 (ProMax)
Snabbladdning vid DC 30-80% på 20 minuter
Tjänstevikt inkl. förare 1920
Tillåten totalvikt (kg) 2290
Tillåten last (kg) 445
Tillåten taklast (kg) 75
Släpvagnsvikt, bromsat (kg) 750
Maxhastighet (km/h) 170
Motoreffekt i kW (hk) vid varv/min 160 (218)
Max vridmoment i Nm vid varv/min 240
FÖRBRUKNING
Energiförbrukning, WLTP blandad (kWh/100 km) 17,3 B10
DIMENSIONER
MÅTT
Längd (mm) 4 515
Höjd (mm) 1 885
Bredd (mm) 1 655
Bagagerumsvolym (L) 430 – 1700
Markfrigång (mm) 170
Användarvisningsbild
Rasmussen
Teslaägare

Inlägg av Rasmussen »

Vi köpte en ex30(twin ultra)-24 före jul. Har tidigare haft tre olika tesla model 3 och ett par bmw i3. Har alltid gillat lite quirky bilar som går sin egen väg, haft massa saabar tidigare.

Det var dags att byta i3an eftersom frun börjat pendla motorväg och hon tyckte den var för vindkänslig, så vi kollade på en del olika. Stod mellan ps2 och ex30 tillslut men hon gillade att ex30n är kompakt och lättparkerad, jag gillade att den är ljus och härlig innuti och ganska pigg. Inte som m3p men ganska bra knuff ändå. Sen tycker jag att den är snygg, ger lite range rover-vibbar, lite baktung i designen sådär. Vi hittade en med ultrapaketet som har glastak och den ljusgrå ullklädseln vilket gör den både luftig och ombonad interiört. Gillar inte(so far…):
-Ganska törstig, märks inte jättemycket att vi gått från 38kwh i i3 till knappt 60 i volvon. Kanske 5-7 mil mer räckvidd, men som någon annan nämner så är den också skapligt värdelös på att upskatta procent vid ankomst så man får nog lära känna bilen lite mer.
-Nyckeln. Den har ingen knapp för att låsa på ”nyckeln” utan man förlitar sig på telefonen som nyckel eller nyckelkort, vilket är fine, men tyvärr låser den inte bilen en av tio ggr man går ifrån den så man får hela tiden vända sig och kolla om den låser sig. Störigt.
-att man måste stänga av ögonsensor och hastighetsvarnare vid varje start. Går på ngn sekund, 4 klick men ändå lite störigt.

På det stora gillar vi den väldigt mycket. Hade vi varit längre hade vi nog inte gillat stolarna, de är ganska korta i sittdynan. Men den är kul och bekväm. Bra som bil men lite att önska i mjukvaruväg. Betalade 349kkr för en som gått 6000mil. Verkar finnas rätt många som legat ute ett tag, vi prutade ner vår från 369 utan problem och vi är ganska kassa på att pruta :D
manneson

Inlägg av manneson »

Skoda Elroq kanske?
Smidigare insteg än M3 om man kör mkt korta resor.

https://www.blocket.se/15764401
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Referralkod: ts.la/gustav72756

Inlägg av Dinsdale »

Okej, ja det var väl inte så illa även om jag tycker borttaget av bakre skärmen och tygsäten blir lite nedköp och tror nog den kommer ses som en sämre utrustad variant av samma bil i framtiden för icke pålästa köpare. Tack för infon iaf :) .
Sämre utrustad är den förstås relativt sett, sen om man tycker att valen de gjort är värt pengarna är en annan sak. Hoppas resten andrahandsmarknaden tänker som du när det är dags att sälja min rwd "premium" ;-)

Angående bakskärmen, det finns ganska få video-appar på den, den är liten och den sitter dessutom rätt lågt så man får titta nedåt för att se på den. En surfplatta monterad på ryggstödet kan ge större bild, fler video-appar och en bekvämare "titt-vinkel". Man måste även betala för premium connectivity eller hålla på och fippla med att dela ut internet från telefonen för att komma in i videoapparna i teslan. Går föraren ur släcks skärmen även om alla andra säten har folk sittandes i sig. Det hade kunnat vara så mycket bättre, skärmen borde tex tändas om det sitter nån BAK istället för att strikt gå på om nån sitter vänster fram.

Spelutbudet i bilen är milt uttryckt skralt om det är det man är ute efter, mycket bättre med en Switch där man dessutom också går att montera skärmen på sätet framför om man vill.

Det är som med ljuslisten, det ser coolt ut men det finns ingen jättestor nytta med det. Jag skulle inte bli förvånad om man tar bort bakre skärmen på fler modeller när statistiken över användningen trillar in, kan inte tänka mig att den används speciellt mycket.
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021
Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten

Inlägg av Sportbilsentusiasten »

Rasmussen skrev: 07 feb 2026 18:27
Vi köpte en ex30(twin ultra)-24 före jul. Har tidigare haft tre olika tesla model 3 och ett par bmw i3. Har alltid gillat lite quirky bilar som går sin egen väg, haft massa saabar tidigare.

Det var dags att byta i3an eftersom frun börjat pendla motorväg och hon tyckte den var för vindkänslig, så vi kollade på en del olika. Stod mellan ps2 och ex30 tillslut men hon gillade att ex30n är kompakt och lättparkerad, jag gillade att den är ljus och härlig innuti och ganska pigg. Inte som m3p men ganska bra knuff ändå. Sen tycker jag att den är snygg, ger lite range rover-vibbar, lite baktung i designen sådär. Vi hittade en med ultrapaketet som har glastak och den ljusgrå ullklädseln vilket gör den både luftig och ombonad interiört. Gillar inte(so far…):
-Ganska törstig, märks inte jättemycket att vi gått från 38kwh i i3 till knappt 60 i volvon. Kanske 5-7 mil mer räckvidd, men som någon annan nämner så är den också skapligt värdelös på att upskatta procent vid ankomst så man får nog lära känna bilen lite mer.
-Nyckeln. Den har ingen knapp för att låsa på ”nyckeln” utan man förlitar sig på telefonen som nyckel eller nyckelkort, vilket är fine, men tyvärr låser den inte bilen en av tio ggr man går ifrån den så man får hela tiden vända sig och kolla om den låser sig. Störigt.
-att man måste stänga av ögonsensor och hastighetsvarnare vid varje start. Går på ngn sekund, 4 klick men ändå lite störigt.

På det stora gillar vi den väldigt mycket. Hade vi varit längre hade vi nog inte gillat stolarna, de är ganska korta i sittdynan. Men den är kul och bekväm. Bra som bil men lite att önska i mjukvaruväg. Betalade 349kkr för en som gått 6000mil. Verkar finnas rätt många som legat ute ett tag, vi prutade ner vår från 369 utan problem och vi är ganska kassa på att pruta :D
Är EX30 med lilla eller stora batteriet? Räckvidd runt motorn i 100 knyck?
Hur är 360-kamera och förarstöden jämfört med Polestar 2?

Kört hustruns C40 Twin en hel del sedan i somras och inser att Google systemet är underbart.
Hittar därefter på att själv köpa elbil där EX30 och P2 ligger bra till…
Är inte helt nöjd med 360-kamera och förarstöden i C40 dock.
Bilnjutare som äntligen köpt elbil
- C40 Twin Ultimate 2024, plus all extrautrustning
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, moddad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
Användarvisningsbild
Rasmussen
Teslaägare

Inlägg av Rasmussen »

Sportbilsentusiasten skrev: 08 feb 2026 10:25
Rasmussen skrev: 07 feb 2026 18:27

Är EX30 med lilla eller stora batteriet? Räckvidd runt motorn i 100 knyck?
Hur är 360-kamera och förarstöden jämfört med Polestar 2?

Kört hustruns C40 Twin en hel del sedan i somras och inser att Google systemet är underbart.
Hittar därefter på att själv köpa elbil där EX30 och P2 ligger bra till…
Är inte helt nöjd med 360-kamera och förarstöden i C40 dock.
Det är det stora batteriet, twin motor. Inte mer än provkört p2 så ingen jätteerfarenhet av den. Tycker dock ex30 känns mer modern interiört. Nu har det ju varit vinter och igensnöade kameror ända sen vi hämtade den i julas så har inte riktigt använt mig av 360-kameran. Väldigt nöjd med ”autopiloten”, helt i paritet med hur teslorna var när jag körde dom 2020-2022. Kanske något lite vingligare, men har som sagt bara kört vintervägar.

Skulle säga runt 25mil räckvidd motorväg nu på vintern, dock har batteriet bara 92% kvar efter 6500mil. Den väger ju 600kg mer än vår i3s, tycker den drar ca 20% mer. Gissar att förbrukningen är ungefär samma som i en p2, dock har ju en p2 större batteri i en LR.
Skriv svar