Tesla kör själv i Finland
Moderator: Redaktion
- TiborBlomhall
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Tesla kör själv i Finland
Varenda gång vi berättar om Teslas självkörande mjukvara FSD, som i gårdagens artikel om testkörningarna i Nacka, frågar folk “ja ja, men hur ska den klara sig på vintern, med snötäckta vägar?”
Svaret “på samma sätt som du” verkar inte övertyga folk. Många är kvar i tron att självkörande bilar måste se övertydligt målade vägmarkeringar för att kunna ta sig fram.
Medan Tesla precis med nöd och näppe fått tillstånd att provköra sin FSD mjukvara i Sverige har testerna kommit mycket längre i övriga länder i Europa. I många länder har mjukvaran blivit så pass bra att Tesla erbjuder folk att få åka med. Bland annat i Finland, där ovan video spelades in av Jani Kalttonen i Uleåborg i fredags.
“Inga problem, hanterar vintern galant” skriver han på X. “Inga synliga vägmarkeringar, -20 grader och isiga vägar. Gör flera stopp för att lämna företräde åt fotgängare (enligt lokala trafikregler).”
Körningen övervakades av Teslas personal som satt bakom ratten, beredd att ta över vid behov. Men bilen klarade isiga, hala vintervägar utan problem. Navigerade mellan uppskottade snöberg på smågator och den trafikkaos centrala Uleåborg kunde bjuda på. Ifall du undrar vad det är som blinkar ovanför backspegeln så är det två små infraröda lysdioder, osynliga för det mänskliga ögat, som lyser upp kupén så att kameran mellan dem ska kunna se förarens ansikte och ögon även på natten. Bilen kollar om föraren är uppmärksam på trafiken och bilens omgivningar och varnar och stänger av självkörningsfunktionen annars. Även om bilen kör själv är det människan bakom ratten som är ansvarig.
Orkar du inte titta på 28 minuter video på en bil som åker kan du spola fram till vissa höjdpunkter:
4:25 – bilen byter fil innan högersväng vid ett trafikljus och kör sedan genom en rondell
10:30 – tight trafik med parkerade taxibilar och mötande
12:15 – mötande trafik på smal gata med enorma snöhögar
13:25 – vänstersväng med mötande trafik
23:35 – här gör bilen ett litet misstag, åker mellan filerna efter en vänstersväng en stund innan den rättar till sig
Åkturen består av tre delsträckor, på slutet av varje hittar bilen en trafiksäker plats den kan stanna på. Synd att de inte bad den parkera själv på slutet av någon av körningarna.
Vill man se fler videos på hur Tesla FSD klarar finsk vinterväglag kan man hitta många sådana på YouTube.
Source: https://teslaclubsweden.se/tesla-kor-sjalv-i-finland/
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Tesla kör själv i Finland
Att den korsar en rondell får anses som ett allvarligt fel.....
Det är ändå märkligt att min och andra bilar inte ens klarar av att hålla en jämn hastighet, uppenbarligen struntar Tesla i gamla kunder.
Förresten, har bilarna med nya FSD-programvaran helt slutat spökbromsa?
Det är ändå märkligt att min och andra bilar inte ens klarar av att hålla en jämn hastighet, uppenbarligen struntar Tesla i gamla kunder.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Har du ens sett filmen? Korsa en rondell betyder, felfrittköra igenom en rondell med blinkers och allt.mikebike skrev: ↑03 feb 2026 08:05Att den korsar en rondell får anses som ett allvarligt fel.....
- mikebike
- Teslaägare
Du kanske inte har förstått vad en rondell är?MarkusL skrev: ↑03 feb 2026 08:38Har du ens sett filmen? Korsa en rondell betyder, felfrittköra igenom en rondell med blinkers och allt.mikebike skrev: ↑03 feb 2026 08:05Att den korsar en rondell får anses som ett allvarligt fel.....
- TiborBlomhall
För övertydlighetens skull har jag ändrat till "kör sedan genom en rondell" så att alla kan vara med på vad som hände.
Har du sett filmen? Vad är de med rondellkörningen du tycker är ett allvarligt fel?mikebike skrev: ↑03 feb 2026 08:58Du kanske inte har förstått vad en rondell är?MarkusL skrev: ↑03 feb 2026 08:38Har du ens sett filmen? Korsa en rondell betyder, felfrittköra igenom en rondell med blinkers och allt.mikebike skrev: ↑03 feb 2026 08:05Att den korsar en rondell får anses som ett allvarligt fel.....
Förresten, har bilarna med nya FSD-programvaran helt slutat spökbromsa?![]()
- Xyborg
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/robin28307
Att "korsa en rondell" är ju ett felaktigt uttryck i sammanhanget. Korsa skulle ju innebära att man kör rakt igenom centrumet av rondellen. Så MikeBike gör sig mest troligtvis lustig över det ordvalet.MarkusL skrev: ↑03 feb 2026 09:22Har du sett filmen? Vad är de med rondellkörningen du tycker är ett allvarligt fel?mikebike skrev: ↑03 feb 2026 08:58Du kanske inte har förstått vad en rondell är?MarkusL skrev: ↑03 feb 2026 08:38Har du ens sett filmen? Korsa en rondell betyder, felfrittköra igenom en rondell med blinkers och allt.mikebike skrev: ↑03 feb 2026 08:05Att den korsar en rondell får anses som ett allvarligt fel.....
Förresten, har bilarna med nya FSD-programvaran helt slutat spökbromsa?![]()
- mikebike
- Teslaägare
Korrekt är "kör sedan genom en cirkulationsplats".TiborBlomhall skrev: ↑03 feb 2026 09:05För övertydlighetens skull har jag ändrat till "kör sedan genom en rondell" så att alla kan vara med på vad som hände.
Rondellen är delen i mitten och den skall man inte köra över eller genom.
Det finns dessutom rondeller som inte omges av någon cirkulationsplats, jag passerar en sådan på väg hem från jobbet, och cirkulationsplatser utan rondell
- TiborBlomhall
Fungerar bra men steget från ett riktigt bra hjälpsystem till full självkörning i alla tänkbara omständigheter är enormt.
Jag kan inte tänka mig att bilar utan ratt som folk utan körkort får åka runt i blir tillåtna inom EU på minst ett decennium, om någonsin.
Dom bör döpa om FSD till Avancerad Körhjälp eller något liknande.
Jag kan inte tänka mig att bilar utan ratt som folk utan körkort får åka runt i blir tillåtna inom EU på minst ett decennium, om någonsin.
Faktiskt så blir helt autonoma (ADS) bilar troligen godkända av UNECE (FN) och därmed högst troligen i EU från 2027. Dessa fordon framförs utan någon med körkort i bilen. FSDS regleras inom förarstöd, det heter DCAS på UNECE-språk.elbilly skrev: ↑03 feb 2026 11:14Fungerar bra men steget från ett riktigt bra hjälpsystem till full självkörning i alla tänkbara omständigheter är enormt.
Det är lättare för lagstiftare att godkänna ADS eftersom att det är systemtillverkaren som är ansvarig för körningen. I FSDS och andra DCAS är det människan (även fast den är passiv) som kör enligt lagen.
Autonoma bilar (L3) har varit tillåta på motorväg enligt R157 i fem år fast det finns bara en implementation, som nu är nedlagd.
Man kan följa arbetet här:
https://wiki.unece.org/spaces/trans/pag ... System+ADS
För övrigt öppnar Waymo för allmänheten i London i år. Visst inte EU, men det kommer även EU-städer 2027 från Waymo eller andra.
ps. @Tibor Dottern tar körkort, och får lära sig att rondell är det man inte ska köra på i mitten av cirkulationsplatsen
Ok, jag tror det när jag ser det.spacecoin skrev: ↑03 feb 2026 11:56Faktiskt så blir helt autonoma (ADS) bilar troligen godkända av UNECE (FN) och därmed högst troligen i EU från 2027. Dessa fordon framförs utan någon med körkort i bilen. FSDS regleras inom förarstöd, det heter DCAS på UNECE-språk.elbilly skrev: ↑03 feb 2026 11:14Fungerar bra men steget från ett riktigt bra hjälpsystem till full självkörning i alla tänkbara omständigheter är enormt.
Det är lättare för lagstiftare att godkänna ADS eftersom att det är systemtillverkaren som är ansvarig för körningen. I FSDS och andra DCAS är det människan (även fast den är passiv) som kör enligt lagen.
Autonoma bilar (L3) har varit tillåta på motorväg enligt R157 i fem år fast det finns bara en implementation, som nu är nedlagd.
För övrigt öppnar Waymo för allmänheten i London i år. Visst inte EU, men det kommer även EU-städer 2027 från Waymo eller andra.
ps. @Tibor Dottern tar körkort, och får lära sig att rondell är det man inte ska köra på i mitten av cirkulationsplatsen![]()
Men detta skulle innebära att jag kan ta bilen till krogen och låta den köra hem mig när jag är packad sen?
Jag har svårt att tro att Tesla kommer att typgodkänna kundbilar för ADS och ta ansvar för körningen, men i så fall är det teoretiskt möjligt.elbilly skrev: ↑03 feb 2026 13:13Ok, jag tror det när jag ser det.spacecoin skrev: ↑03 feb 2026 11:56Faktiskt så blir helt autonoma (ADS) bilar troligen godkända av UNECE (FN) och därmed högst troligen i EU från 2027. Dessa fordon framförs utan någon med körkort i bilen. FSDS regleras inom förarstöd, det heter DCAS på UNECE-språk.elbilly skrev: ↑03 feb 2026 11:14Fungerar bra men steget från ett riktigt bra hjälpsystem till full självkörning i alla tänkbara omständigheter är enormt.
ps. @Tibor Dottern tar körkort, och får lära sig att rondell är det man inte ska köra på i mitten av cirkulationsplatsen![]()
![]()
Men detta skulle innebära att jag kan ta bilen till krogen och låta den köra hem mig när jag är packad sen?
I praktiken innebär det snarare att vi kommer att se fler och fler städer innan 2030 där det finns Waymo och liknande (förarlösa taxibilar) tjänster.
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 1 gånger.
Kanske om du inte sitter i förarplatsen.elbilly skrev: ↑03 feb 2026 13:13Ok, jag tror det när jag ser det.spacecoin skrev: ↑03 feb 2026 11:56Faktiskt så blir helt autonoma (ADS) bilar troligen godkända av UNECE (FN) och därmed högst troligen i EU från 2027. Dessa fordon framförs utan någon med körkort i bilen. FSDS regleras inom förarstöd, det heter DCAS på UNECE-språk.elbilly skrev: ↑03 feb 2026 11:14Fungerar bra men steget från ett riktigt bra hjälpsystem till full självkörning i alla tänkbara omständigheter är enormt.
![]()