Begagnad X eller ny kines?

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
vrid_i_skogen
Teslaägare

Re: Begagnad X eller ny kines?

Inlägg av vrid_i_skogen »

Jag tror Xpeng dansar virvlar runt en Tesla tekniskt sett men drivlinan i en Tesla är effektivare i dagsläget. Men jag befarar att det tar kineserna en generation G6 och G9 till och då är de ikapp och förmodligen förbi. Mjukvarumässigt är de redan förbi även om deras system i dagsläget inte har tillgång till de bästa apparna som Google maps osv men det kommer komma antar jag. Googla Xcombos så förstår ni hur många år före resten av bilbranschen Xpeng är mjukvarumässigt.
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare

Inlägg av MangeT »

fth skrev: 26 jan 2026 13:10
Jag har kört X i tio år nu, och det är ju en unik bil ur många aspekter, jag är rädd för att jag kommer att sakna den när jag nu skaffat en ny Juniper.

En X är väsentligt mycket rymligare än en Y, skillnaden var faktiskt betydligt större än vad jag hade trott. Detta är förstås både på gott och ont, bilen är ju gigantisk både in- och utvändigt, vilket ibland inte är särskilt praktiskt, inte minst här i Paris.

Vindrutan på X är helt oslagbar, och har i praktiken förstört alla andra bilar för mig, vad jag än sätter mig i så känns det som jag plirar ut genom ett brevinkast.

FWD är lite blandat, onekligen väldigt coola, och i dom flesta fall rätt praktiska, med gott om utrymme att kliva i och ur, hamnar man i garage med låg takhöjd är dom dock tvärtom väldigt opraktiska.

Du bör definitivt provköra X innan du fattar ett beslut i vilket fall, storleken, vindrutan, FWD etc måste upplevas för att man skall få en känsla för om det passar en eller inte.

/fth
Hur har det gått med din Y? Saknar du fortfarande stora vindrutan i X? Hunnit testa Y i parkeringsgaraget i Paris?
MangeT
2025 Model Y Uniper
2022 Model 3 LR - Såld!
2016 Model S60D - Såld!
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Inlägg av fth »

MangeT skrev: 30 jan 2026 13:48
fth skrev: 26 jan 2026 13:10
Jag har kört X i tio år nu, och det är ju en unik bil ur många aspekter, jag är rädd för att jag kommer att sakna den när jag nu skaffat en ny Juniper.

En X är väsentligt mycket rymligare än en Y, skillnaden var faktiskt betydligt större än vad jag hade trott. Detta är förstås både på gott och ont, bilen är ju gigantisk både in- och utvändigt, vilket ibland inte är särskilt praktiskt, inte minst här i Paris.

Vindrutan på X är helt oslagbar, och har i praktiken förstört alla andra bilar för mig, vad jag än sätter mig i så känns det som jag plirar ut genom ett brevinkast.

FWD är lite blandat, onekligen väldigt coola, och i dom flesta fall rätt praktiska, med gott om utrymme att kliva i och ur, hamnar man i garage med låg takhöjd är dom dock tvärtom väldigt opraktiska.

Du bör definitivt provköra X innan du fattar ett beslut i vilket fall, storleken, vindrutan, FWD etc måste upplevas för att man skall få en känsla för om det passar en eller inte.

/fth
Hur har det gått med din Y? Saknar du fortfarande stora vindrutan i X? Hunnit testa Y i parkeringsgaraget i Paris?
Y är trevlig, betydligt tystare än min X, främst map vindbruset, bättre räckvidd och snabbare laddning.

Den är dock som sagt betydligt mindre invändigt, mer så än vad jag kanske hade väntat mig, lyxkänslan i min gamla X är den ju förstås inte heller i närheten av.

Vindrutan saknar jag absolut, det är kanske den enskilt bästa egenskapen hos X, helt oslagbart, finns vad jag vet ingen annan bil som ens är i närheten.

Det går förstås som en dans att parkera Y i garaget här, nu har jag flera cm tillgodo, ibland tom på båda sidor. ;)

Jag hade tänkt skriva ett längre inlägg efter min första långresa, men har inte riktigt hunnit, det hade kanske inte heller blivit riktigt rättvist eftersom det var 220 mil i snöstorm/snöglopp/ösregn... :roll:

Jag ska försöka hinna skriva ihop en liten jämförelse efter nästa resa Paris-Gävle 28/2 - 1/3, då kommer jag ha iaf typ 500 mil bakom ratten med Y att basera mina intryck på.

/fth
2016 X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
2026 YLR4WD Quicksilver
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare

Inlägg av MangeT »

Ska bli kul att läsa din recension. Tack för första input.
MangeT
2025 Model Y Uniper
2022 Model 3 LR - Såld!
2016 Model S60D - Såld!
Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten

Inlägg av Sportbilsentusiasten »

+Alex+ skrev: 28 jan 2026 23:44
Kina har blivit duktiga på väldigt kort tid. Visst det hjälper säkerligen på när man bara kan strunta i vad folk tycker. Tidigare var ju mycket av det som kom från Kina rena skrotet, nu är det inte så längre.
Kvalitet på kort sikt och lång sikt är olika saker. Jag tror att vi kommer att se många Kinabilar rosta då de blir några år gamla och får repor och bli utsatta för de svenska saltvägarna undertill.
Bilnjutare som äntligen köpt elbil
- C40 Twin Ultimate 2024, plus all extrautrustning
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, moddad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
Användarvisningsbild
pp3
Teslaägare

Inlägg av pp3 »

vrid_i_skogen skrev: 29 jan 2026 08:06
Jag tror Xpeng dansar virvlar runt en Tesla tekniskt sett men drivlinan i en Tesla är effektivare i dagsläget. Men jag befarar att det tar kineserna en generation G6 och G9 till och då är de ikapp och förmodligen förbi. Mjukvarumässigt är de redan förbi även om deras system i dagsläget inte har tillgång till de bästa apparna som Google maps osv men det kommer komma antar jag. Googla Xcombos så förstår ni hur många år före resten av bilbranschen Xpeng är mjukvarumässigt.
Åkte xpeng taxi för några veckor sen. Imponerande bil, bra ihopsatt men aningen stötigt i fjädringen.

Tog tillfället att observera gränssnittet, där jag insåg att det var ett vettigt försök att få till det bra men tyckte det var osammanhängande och en del Windows vista känsla. Skulle behöva poleras en hel del tycker jag, om jag jämför med min m3.

Beror på vad man är ute helt enkelt.
roffe_s
elbilist

Inlägg av roffe_s »

Sportbilsentusiasten skrev: 31 jan 2026 10:22
Kina har blivit duktiga på väldigt kort tid. Visst det hjälper säkerligen på när man bara kan strunta i vad folk tycker. Tidigare var ju mycket av det som kom från Kina rena skrotet, nu är det inte så längre.
Kvalitet på kort sikt och lång sikt är olika saker. Jag tror att vi kommer att se många Kinabilar rosta då de blir några år gamla och får repor och bli utsatta för de svenska saltvägarna undertill.
I beg to differ. Eller nåja - i alla fall baserat på mina erfarenheter av våra två bilar tillverkade i öst.

I korthet - vår PS2 fungerar ungefär som våra föregående fossiler (V90, MBE 250), lite knirk i inredningen efter 12 600 mil men inget uppseendeväckande mekaniskt (utvändig högtalare fram och LED-ramp lucka bak med mörka fält). I övrigt i klass med tidigare européer.

Vår 001 fungerar, med dryga 7 000 mil på mätaren, oklanderligt. Knäpptyst i inredningen precis som när den hämtades och oklanderlig i funktionen. Bästa bilen jag haft i det avseendet, våra bilar körs inte bara på slät asfalt utan ser en del grus- och skogsväg. En dåligt plogad mindre landsväg i skyltad hastighet avslöjar en del om hur väl allt är ihopskruvat, särskilt efter ett par år.

Karosserimässigt finns inte mycket att klaga på, moderna lacker kräver ett viss engagemang för att hålla stenskotten i schack.

Så vi får väl hur det utvecklar sig. Baserat på egen erfarenhet ser jag inga tecken på större degradering av fordon byggda i Kina än tidigare europeiska.

Mina 2p
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten

Inlägg av Sportbilsentusiasten »

roffe_s skrev: 31 jan 2026 10:57
Sportbilsentusiasten skrev: 31 jan 2026 10:22
I beg to differ. Eller nåja - i alla fall baserat på mina erfarenheter av våra två bilar tillverkade i öst.

I korthet - vår PS2 fungerar ungefär som våra föregående fossiler (V90, MBE 250), lite knirk i inredningen efter 12 600 mil men inget uppseendeväckande mekaniskt (utvändig högtalare fram och LED-ramp lucka bak med mörka fält). I övrigt i klass med tidigare européer.

Vår 001 fungerar, med dryga 7 000 mil på mätaren, oklanderligt. Knäpptyst i inredningen precis som när den hämtades och oklanderlig i funktionen. Bästa bilen jag haft i det avseendet, våra bilar körs inte bara på slät asfalt utan ser en del grus- och skogsväg. En dåligt plogad mindre landsväg i skyltad hastighet avslöjar en del om hur väl allt är ihopskruvat, särskilt efter ett par år.

Karosserimässigt finns inte mycket att klaga på, moderna lacker kräver ett viss engagemang för att hålla stenskotten i schack.

Så vi får väl hur det utvecklar sig. Baserat på egen erfarenhet ser jag inga tecken på större degradering av fordon byggda i Kina än tidigare europeiska.

Mina 2p
Dar dock lång tid innan rostskador blir allvarliga och syns.
Vi kommer se. Jag hoppas jag har fel...
Bilnjutare som äntligen köpt elbil
- C40 Twin Ultimate 2024, plus all extrautrustning
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, moddad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
Skriv svar