Hämtade idag ut en begagnad ID7 GTX i som skall ersätta vår Model S Raven. Lite första intryck och jämförelser.
Plus för ID7:an
- Känns mer rejält byggd och en riktigt trevlig inredning
- Stabilare vid t.ex. filbyte på motorväg
- Uppskattade den högre sittpositionen mer än jag trodde
- Förvaringsutrymme i dörrarna, kurvhandtag ovanför dörrarna, nedfällbart armstöd och skidlucka känns lyxigt
- Kapacitiv avkänning i ratten var ett lyft
- Skönare framstolar, med lårstöd och massage
- Baksätet vinner på W/O. Det var en av de största anledningarna till bytet
- Framkamera och 360-kamera var najs (men backkameran har katastrofal upplösning)
Plus för Model S
- Infotainment, navigering och app fortfarande oslagbart
- Drivlinan smidigare och har riktig one-pedal driving. Bättre knuff
- Bättre komfort med luftfjädringen
- Stereon sopar banan med Harman Kardon systemet i VW:n
- Mer bagageutrymme
- Snyggare
Känns det som en uppgradering? På många håll ja, men Model S:en är fortfarande en riktigt skön bil.
ID7:an känns som en mer praktisk bil på många sätt. Bara att ha drag tillför en hel del flexiblitet. Att det sedan superenkelt fälls ut elektriskt är ju en bonus. Sen är ju laddningen hands down på ID7:an jämfört med S:en (Standard Range).
Vi får se hur jag känner om ett par veckor och någon lite längre resa. Lite nervöst efter snart 8 år med Telsa, men spännande att testa något nytt!
Model S Raven till ID7 GTX - första intryck
Moderator: Redaktion
- jeppe_sthlm
- Teslaägare
Model S Raven till ID7 GTX - första intryck
Model S Standard Range Raven
-
SwedishAdvocate
Re: Model S Raven till ID7 GTX - första intryck
Tourer (kombibaklucka) eller Sportback/halvkombi?jeppe_sthlm skrev: ↑28 jan 2026 22:55Hämtade idag ut en begagnad ID7 GTX i som skall ersätta vår Model S Raven. […
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
- jeppe_sthlm
- Teslaägare
Tourer
Model S Standard Range Raven
Skriv gärna om hur du upplever vinterförbrukningen jämfört med Teslan sen. Jag lånade en GTX över en kallare dag i december, och den drog uppseendeväckande mycket.
Trevlig bil på det hela taget, men jag kommer inte köpa en. Komforten var bra och massage var trevligt. Jag hade förväntat mig att den skulle vara nåt snäpp upp jämfört med min Ioniq 5, men det var den inte. Ganska lika, faktiskt, och sämre på flera punkter, totalt sett föredrar jag min Ioniq. Hade hoppats att GTX skulle ha längre räckvidd än Ioniq 5 på vintern, men det verkade också vara i princip lika då den drog mer. Jag saknade One Pedal Driving och gillade inte handtagen på utsidan på GTX.
Trevlig bil på det hela taget, men jag kommer inte köpa en. Komforten var bra och massage var trevligt. Jag hade förväntat mig att den skulle vara nåt snäpp upp jämfört med min Ioniq 5, men det var den inte. Ganska lika, faktiskt, och sämre på flera punkter, totalt sett föredrar jag min Ioniq. Hade hoppats att GTX skulle ha längre räckvidd än Ioniq 5 på vintern, men det verkade också vara i princip lika då den drog mer. Jag saknade One Pedal Driving och gillade inte handtagen på utsidan på GTX.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.