Samma här...lite för defensivt helt enkelt.Icerman skrev: ↑27 jan 2025 14:23Fick precis samma kommentar. Hade nog sänkt de lite för mkt pga av arga blinkningar. Arga blinkningar är ju ett minne blott nu när matrix:en gör sitt jobb. Enda gången de missat var de små positionsljusen uppe på en lastbilshytt. Fick mig en körare av lastbilshelljus![]()
Underkänd besiktning
Moderator: Redaktion
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Underkänd besiktning
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Expressen/Teknikens värld kör en variant med data från Danmark, då på model 3. Men betydligt allvarligare fel än felställda strålkastare, om man ska tro den artikeln.
Vart 4:e underkänd av 2020års modeller, Den danska besiktningsstatistiken visar att det främst är problem med bromsar, hjulupphängningar, hjul, styrning och belysning hos Tesla Model 3.
https://teknikensvarld.expressen.se/nyh ... i-danmark/
Vart 4:e underkänd av 2020års modeller, Den danska besiktningsstatistiken visar att det främst är problem med bromsar, hjulupphängningar, hjul, styrning och belysning hos Tesla Model 3.
https://teknikensvarld.expressen.se/nyh ... i-danmark/
Model Y LR.
Model S70D
-
granlundii
Jag har också kollat besiktningsstatistiken här i Finland. För årsmodell 2019 så är generellt Honda och Toyota bäst, med bara 1-2 % underkända år 2023. Överlägset sämst är Dacia Duster och Tesla Model 3 med 32 % (!) underkända. Visst påverkar det mycket att Tesla inte har några årskontroller, men siffran är nog usel i vilket fall som helst.
De vanligaste orsakerna är tyvärr inte välbeskrivna, utan står som "framaxel", "bakaxel", "övriga fönster". Men gissar att det är mycket hjulupphägning och sånt.
De vanligaste orsakerna är tyvärr inte välbeskrivna, utan står som "framaxel", "bakaxel", "övriga fönster". Men gissar att det är mycket hjulupphägning och sånt.
Kia E-Niro 2020
Nissan Leaf 2014
Nissan Leaf 2014
- kenjon
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/kent 76750
Jag besiktigade min Model Y LR 2021 för ett par månader sedan, inga anmärkningar.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå (ska säljas)
Model Y LR 2024 Midnight Cherry vit inredning
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Model Y LR 2021 blå (ska säljas)
Model Y LR 2024 Midnight Cherry vit inredning
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri

Resultat efter gårdagens besiktning – inga anmärkningar. Bilen har snart gått 15000 mil.
När jag kom blev personalen överraskad att alla ljus var rätt inställda. De hade ”fler fel än godkända” på just ljuset (nåväl, får stå för dem). Eftersom jag vet om problemet så hade jag kontrollerat innan på verkstad och de limmade ett fäste till höger dimljus som gått sönder (förmodligen efter mitt möte med en snödriva förra vintern).
Jag har skött om bilen på normalt sätt. Kontrollerat bromsarna vid däckbyte men inte gjort någon särskild service. Tvättar regelbundet (i maskintvätt, inklusive underrede).
Räknar med att köra den 15000 mil till.
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD som nu passerat 15000 mil utan problem.
- jonasl
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Ett tips från coachen är att ta loss plasten runt hjulhusen nån gång vartannat år eller så, de är små samlare av jord i fram och bakkant. Hade loss mina och tog bort ett 1-2 dl i samband med att jag folierade bilen. Om det får ligga där och vara fuktigt så lär det rosta (såvitt jag förstår är de gjorda av stål).
Exakt samma tendenser hade jag på Audi A6 i nederkant på dörrarna där det sitter en plastlist som det samlas jord i - väldigt många rostar sönder där och Audi fick lacka om mängder med dörrar.
Exakt samma tendenser hade jag på Audi A6 i nederkant på dörrarna där det sitter en plastlist som det samlas jord i - väldigt många rostar sönder där och Audi fick lacka om mängder med dörrar.
Model Y LR AWD 2022
- jonasl
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Första besiktning idag. Besiktningsmannen hade koll på var chassinummer fanns och de hade förlängare till lyftarmarna samt gummikuddar och lyfte rakt under lyftpunkterna, full koll.
Blankt papper förstås, bra och jämn bromsverkan och trevligt Tesla-snack med de på stationen, inga konstigheter.
De kollade dock inte den kroken alls - den monterades på bilen ett par månader efter leverans så den finns nog inte med i deras papper.
Brukar alltid ha nytvättad bil, ta fram varningstriangeln och koppla ihop bältena bak för att förenkla för dem, tror det uppskattas.
Blankt papper förstås, bra och jämn bromsverkan och trevligt Tesla-snack med de på stationen, inga konstigheter.
De kollade dock inte den kroken alls - den monterades på bilen ett par månader efter leverans så den finns nog inte med i deras papper.
Brukar alltid ha nytvättad bil, ta fram varningstriangeln och koppla ihop bältena bak för att förenkla för dem, tror det uppskattas.
Model Y LR AWD 2022
Statistik från Danmark, MY tillverkade -21. Undrar hur det kommer se ut när bilarna tillverkade i Berlin börjar besiktas.
https://www.nyteknik.se/nyheter/vaerre- ... nd/4430076
Enligt bilorganisationen FDM (Forenede Danske Motorejere) som utför kontrollbesiktningar har 45 procent av Teslas Model Y av årsmodell 2021 inte heller klarat fyra år på vägarna utan skavanker som leder till underkännande vid första besöket i besiktningshallen.
...
Enligt FDM är det särskilt bromsar, billjus, axlar, hjul, däck och styrning som orsakar problem – däribland i synnerhet glapp i hjulupphängningen, som påträffades hos 22 procent av Model Y och bara hos 0,1 procent av ID4.
Det är ganska många Y som bländar vid möte på halvljus fortfarande. Antagligen spelar det ingen roll var Teslorna byggs.RareEarth skrev: ↑27 jan 2026 11:39Statistik från Danmark, MY tillverkade -21. Undrar hur det kommer se ut när bilarna tillverkade i Berlin börjar besiktas.
Enligt bilorganisationen FDM (Forenede Danske Motorejere) som utför kontrollbesiktningar har 45 procent av Teslas Model Y av årsmodell 2021 inte heller klarat fyra år på vägarna utan skavanker som leder till underkännande vid första besöket i besiktningshallen.
...
Enligt FDM är det särskilt bromsar, billjus, axlar, hjul, däck och styrning som orsakar problem – däribland i synnerhet glapp i hjulupphängningen, som påträffades hos 22 procent av Model Y och bara hos 0,1 procent av ID4.
Det är satt i system att det ska gå extremt fort och då skiter man i ljusinställning och hjulinställning. Slumpen avgör vad man får.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
-
tesla newbie
Undrar varför det är så stor skillnad mellan Sverige och Danmark. Har de snävare toleranser för glapp i Danmark? Eller kör Danskarna hårdare....
Oklart, men Danmark har 4 år från ny bil till första besiktning, Sverige har tre år.tesla newbie skrev: ↑27 jan 2026 12:28Undrar varför det är så stor skillnad mellan Sverige och Danmark. Har de snävare toleranser för glapp i Danmark? Eller kör Danskarna hårdare....
Tesla har inte samma kvalité på komponenter som ”vanliga” bildproducenter.
Glapp i hjulupphängningar kommer ju efterhand och när kvaliten på prylarna är sämre som i detta fall kommer antalet underkända fordon öka exponentiellt tills de blivit underkända och fixade.
Teslas hjulupphängning i 3/Y verkar knappt klara 8000 mil så det är nog rimligt att många Y underkänns (tyngre än 3).
De allra flesta upptäcker inte glapp på bilarna före bilprovningen och eftersom det varken är någon service styrd på mil eller tid kommer ingen annan kolla på det innan bilprovningen gör det.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Kanske att Danmark har första besiktning efter fyra år, jämfört med tre i Sverige?tesla newbie skrev: ↑27 jan 2026 12:28Undrar varför det är så stor skillnad mellan Sverige och Danmark. Har de snävare toleranser för glapp i Danmark? Eller kör Danskarna hårdare....
Det beror nog på hur man kör också. Snart uppe i 20000 mil och har inget glapp i bussningar (kontrollerades senast vid byte till vinterdäck). Gick också igenom besiktningen med blankt papper för ett knappt år sen vid 15000 mil.
Och tur. Med Tesla måste man nog ha tur.
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD som nu passerat 15000 mil utan problem.
-
tesla newbie
Givetvis har det att göra med hur man kör. Om man inte saktar ner för fartgupp och ofta kör upp på trottoarkanter så blir slitaget större. Därav min undran om de kör hårdare i Danmark....themax skrev: ↑27 jan 2026 12:45Det beror nog på hur man kör också. Snart uppe i 20000 mil och har inget glapp i bussningar (kontrollerades senast vid byte till vinterdäck). Gick också igenom besiktningen med blankt papper för ett knappt år sen vid 15000 mil.
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
De kör som biltjuvar i Danmark rent generellt.tesla newbie skrev: ↑27 jan 2026 13:08Givetvis har det att göra med hur man kör. Om man inte saktar ner för fartgupp och ofta kör upp på trottoarkanter så blir slitaget större. Därav min undran om de kör hårdare i Danmark....themax skrev: ↑27 jan 2026 12:45Det beror nog på hur man kör också. Snart uppe i 20000 mil och har inget glapp i bussningar (kontrollerades senast vid byte till vinterdäck). Gick också igenom besiktningen med blankt papper för ett knappt år sen vid 15000 mil.
Och när de är i Sverige tror de att det är fri fart på motorvägen.
Danskjävlar, Danskjävlar!
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015 - 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015 - 2015
Det är såklart lite tur. Men det gäller inte statistiken. ”Tur” är för den enskilde som inte behöver byta länkarmar på 20.000 mil.themax skrev: ↑27 jan 2026 12:45Det beror nog på hur man kör också. Snart uppe i 20000 mil och har inget glapp i bussningar (kontrollerades senast vid byte till vinterdäck). Gick också igenom besiktningen med blankt papper för ett knappt år sen vid 15000 mil.
När Tesla har dåligt resultat i Danmark beror det inte på att 100.000 Teslaägare har otur.
En enskild bil/ägare som säger ”det är inget problem, det har aldrig hänt min Tesla” är det vanligaste svaret på alla frågor om Teslor på Facebook. Man förstår inte skillnaden helt enkelt.
Det är dessutom en del fanatism med på Facebook. Säger någon man brukar behöva ladda efter 30-40 mil kommer någon dra samma fras som ovan
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Man kan log inte nöta ut lånkarmar med trottoarkanter.tesla newbie skrev: ↑27 jan 2026 13:08Givetvis har det att göra med hur man kör. Om man inte saktar ner för fartgupp och ofta kör upp på trottoarkanter så blir slitaget större. Därav min undran om de kör hårdare i Danmark....themax skrev: ↑27 jan 2026 12:45Det beror nog på hur man kör också. Snart uppe i 20000 mil och har inget glapp i bussningar (kontrollerades senast vid byte till vinterdäck). Gick också igenom besiktningen med blankt papper för ett knappt år sen vid 15000 mil.
Grus, sakt och skit och att man tvättar sällan så skiten ställer till med skador, först på gummitätningen och sedan på leden med grus i leden påverkar nog betydligt mer.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
På hur allvarliga fel det är rent ekonomiskt.
Stora tunga bilar har väl generellt problem med slitage också.
Fick göra en hel del dyra byten på min 5-serie.
Det var inget försök att släta över problemen. De finns uppenbarligen och är allvarliga. Min poäng är att genom att ha en förståndig körstil (och tur) så klarar man sig nog betydligt längre än 8000 mil. Jag körde mycket ”standard” med min Model 3 2019, men intresset för 0-100-tider svalnade betydligt efter nåt år och har nog kört Y på 99 % chill.AAKEE skrev: ↑27 jan 2026 16:07Det är såklart lite tur. Men det gäller inte statistiken. ”Tur” är för den enskilde som inte behöver byta länkarmar på 20.000 mil.themax skrev: ↑27 jan 2026 12:45Det beror nog på hur man kör också. Snart uppe i 20000 mil och har inget glapp i bussningar (kontrollerades senast vid byte till vinterdäck). Gick också igenom besiktningen med blankt papper för ett knappt år sen vid 15000 mil.
När Tesla har dåligt resultat i Danmark beror det inte på att 100.000 Teslaägare har otur.
En enskild bil/ägare som säger ”det är inget problem, det har aldrig hänt min Tesla” är det vanligaste svaret på alla frågor om Teslor på Facebook. Man förstår inte skillnaden helt enkelt.
Det är dessutom en del fanatism med på Facebook. Säger någon man brukar behöva ladda efter 30-40 mil kommer någon dra samma fras som ovan![]()
Jag är inte särskilt fanatisk - vi är överens om att detta är vår sista Tesla i familjen. Men den får rulla så länge det över huvud taget går så jag tar det piano i trafiken men är inte heller nån bromskloss.
Nä, ingen fanatism upplevd heller.themax skrev: ↑28 jan 2026 16:38
Det var inget försök att släta över problemen. De finns uppenbarligen och är allvarliga. Min poäng är att genom att ha en förståndig körstil (och tur) så klarar man sig nog betydligt längre än 8000 mil. Jag körde mycket ”standard” med min Model 3 2019, men intresset för 0-100-tider svalnade betydligt efter nåt år och har nog kört Y på 99 % chill.
Jag är inte särskilt fanatisk - vi är överens om att detta är vår sista Tesla i familjen. Men den får rulla så länge det över huvud taget går så jag tar det piano i trafiken men är inte heller nån bromskloss.
Jag kunde säkert vart tydligare med att jag inte avsåg dig här
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
-
tesla newbie
Är givetvis trist att länkarmar ska slitas ut så snabbt. Förhoppningsvis har Tesla förbättrat konstruktionen på den nyare modellerna. Med det sagt så kan man ju ha en bil som klarar sig genom besiktningen men ändå är besvärlig att leva med. Min förra Skoda klarade besiktningen men drog 0,3 liter motorolja på 100 mil. X3:an därefter klarade också alla besiktningar men slet ut bakre bromsbeläggen på 3000 mil.