Seriös fråga: Varför köper ni Tesla?

Här diskuterar vi övriga ämnen.

Moderator: Redaktion

Magnus71

Re: Seriös fråga: Varför köper ni Tesla?

Inlägg av Magnus71 »

I pluspaketet ingår det Volvo kallar matrixlampor.är altså 15 segment som kan styras.
Det konkurrenterna kallar matrixstrålkastare kallar Volvo "högupplösta pixelstrålkastare" och vad jag kan se så måste man köpa Ultra paketet för 80 KSEK för att få dessa som motsvarar de Tesla har med som standard i Y LR.

i
-26 MY AWD
-21 MB EQC AMG
-19 Model 3 AWD med drag (såld)
-17 Bmw i3 94 Ah Rex (såld)
-14 Outlander PHEV (såld)
granlundii

Inlägg av granlundii »

andyb skrev: 25 jan 2026 10:32
När det gäller värdeminskning och prisstrategi tycker jag också att flera svar stärker min ursprungliga poäng. Teslas oförutsägbara prissänkningar och varumärkets allt mer polariserande image gör det svårare än tidigare att känna trygghet i andrahandsvärdet, vilket också är en del av helhetsbedömningen.
På denna punkt vill jag ändå påminna om att nästan alla elbilar har haft kraftig värdeminskning de första 2-3 åren, sen planar det ut. På den punkten sticker inte Tesla specifikt ut. Funderar man på andrahandsvärdet är det smartaste att köpa en begagnad 3-6 år gammal elbil tänker jag. Märket spelar sen i de flesta fallen inte jättestor roll.
Kia E-Niro 2020
Nissan Leaf 2014
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ke18519

Inlägg av AAKEE »

Magnus71 skrev: 25 jan 2026 20:06
I pluspaketet ingår det Volvo kallar matrixlampor.är altså 15 segment som kan styras.
Det konkurrenterna kallar matrixstrålkastare kallar Volvo "högupplösta pixelstrålkastare" och vad jag kan se så måste man köpa Ultra paketet för 80 KSEK för att få dessa som motsvarar de Tesla har med som standard i Y LR.

i
Jag hade en flong ny XC60 hyrbil med Volvos adaptiva ljus. Det var ingen höjdare som släckte ned väldigt stora fält så att man blev ungefär lika blind som när man slår sv till halvljus.
Har man bara testat vanligt ljus kanske man tycker det är bra, men har man testat VAG-lösningen eller Teslas så är Volvos underkänt.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael25

Inlägg av EnTraktor »

backe skrev: 25 jan 2026 10:04
EnTraktor skrev: 25 jan 2026 09:59
backe skrev: 25 jan 2026 09:34
EnTraktor skrev: 25 jan 2026 09:06
Jag vet inte vad Audis eller Hyundais eller Toyotas eller Lotus ledning, ägare eller VD har för politiska åsikter och ärligt talat så skiter jag i det. Jag köper en bil, inte politik.
Skiter du i barnarbete och andra moraliska aspekter också om produkten är bra? Det är såklart lättsamt att leva så.

Sen att du inte vet åsikter för en massa företagsledare är för att dom är just företagsledare och förstår att dom ska hålla det för sig själv för företagets bästa. Än viktigare vore det om man är åt det mer radikala hållet.
Vad är det för barnarbete du syftar på nu? Måste ha missat det helt, trodde diskussionen handlade om Tesla?
Du skriver att du skiter i att Elon sprider rasism och försöker skapa sprickor i samhällen där han inte har någon koppling alls så länge bilen är bra, så jag undrade om du hade samma åsikt överlag vad gäller tveksamma moraliska aspekter.
I princip alla oljebolag köper kobolt från Afrika, som används i rafineringsprocessen för att få bort bly från oljan och jag har aldrig hört någon som har klagat på detta vid bensinpumpen. Så jag förstår inte alls vad barnarbete har med frågan om att köpa Tesla att göra?
Teslaägare sedan 2014. Ägt S, 3, X, Y. Nuvarande bilar:
2023 Tesla Y LR
2023 Lotus Eletre
2026 Volvo EX30
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

i
Har model y adaptiva strålkastare som standard? Är inte det först i utrustningspaketet ”premium”?
Magnus71

Inlägg av Magnus71 »

Fredrik j skrev: 25 jan 2026 20:55

i
Har model y adaptiva strålkastare som standard? Är inte det först i utrustningspaketet ”premium”?
Ja, du har rätt. Jag menade LR AWD dvs premium.
-26 MY AWD
-21 MB EQC AMG
-19 Model 3 AWD med drag (såld)
-17 Bmw i3 94 Ah Rex (såld)
-14 Outlander PHEV (såld)
tesla newbie

Inlägg av tesla newbie »

Niklas Z skrev: 25 jan 2026 12:12
I det segment av bilar jag letar har alternativen varit ganska få. Hade jag letat bil i de segment som Model Y, S och X befinner sig i hade jag kanske inte valt Tesla, för jag tror att konkurrensen är värre där.
Det finns definitivt fler alternativ i Model Y segmentet, men tyvärr är även problemet där att konkurrenterna är för tunga. Jag var riktigt sugen på en Polestar 4 ett tag. Tycker om designen och interiören, men vikten förstör körglädjen på kurvig väg. Polestaren känns klumpigare och mer ovillig att byta riktning än min Model Y. Även Polestar 3, som hyllats för sina sportiga köregenskaper, lider av samma problem. Den är bättre avstämd än 4:an men känns ändå sävlig. Fysikens lagar är helt enkelt svåra att komma runt. Kanske man kan kompensera den höga vikten med bakaxelstyrning, men då är man snabbt uppe i väldigt höga prisklasser.
Användarvisningsbild
85n
Teslaägare

Inlägg av 85n »

Topic: Följt Elon i många år, mest hans eskapader med Space X. När Space X började landa raketer vilket var jävligt häftigt - visste inte många i min krets vem han var ännu, jag blev förvånad. Jag köpte aktier i Tesla första gången 2014. Elbilar har jag inte varit så imponerad av trots det. MY refreshen såg fin ut så nu när jag behövde större bil började det kännas självklart med Teslan. Alla andra hade någon form av dealbreaker för mig, och Teslan är långt ifrån perfekt - men den har priset, mjukvaran, laddnätverket/upplevelsen.

Vindrutetorkare som lever ett eget liv, TACC/AP som spökbromsar,... det är saker som kan påverka ens bilkörande lite. Jag vill inte köra bil längre. Många menar på att det är roligt, men när man hade bränslepriser på nästan 30:-/l och varenda gaspådrag framkallade irritation över den förda politiken så arbetades det roliga bort sakta men säkert. Nu är det 100% transport, även om det är "roligt" med ny bil just nu så kommer jag inte tacka nej till att dumpa av det fokuset som behövs bland dagens trafikanter till en dator som inte känner stress, irritation, sovit dåligt eller bara har en dålig dag där inte en enda mottrafikant verkar kunna hålla en jämn hastighet, använda blinkers m.m.

I många andra länder slipper man röra ratten öht iom FSD V.14.2.x. Det händer mer och mer till och med i EU också. 2027 inte omöjligt, blir det inte då så har förmodligen EU dragit på en Tesla-specifik ban och man får köpa en svindyr merca 2029 för att få någon form av FSD.

Tillsvidare löser man mycket med en liten grunka för 2,5k, och får hundratals andra funktioner.
tesla newbie skrev: 26 jan 2026 09:52
I det segment av bilar jag letar har alternativen varit ganska få. Hade jag letat bil i de segment som Model Y, S och X befinner sig i hade jag kanske inte valt Tesla, för jag tror att konkurrensen är värre där.
Det finns definitivt fler alternativ i Model Y segmentet, men tyvärr är även problemet där att konkurrenterna är för tunga. Jag var riktigt sugen på en Polestar 4 ett tag. Tycker om designen och interiören, men vikten förstör körglädjen på kurvig väg. Polestaren känns klumpigare och mer ovillig att byta riktning än min Model Y. Även Polestar 3, som hyllats för sina sportiga köregenskaper, lider av samma problem. Den är bättre avstämd än 4:an men känns ändå sävlig. Fysikens lagar är helt enkelt svåra att komma runt. Kanske man kan kompensera den höga vikten med bakaxelstyrning, men då är man snabbt uppe i väldigt höga prisklasser.
Här har vi nästan bara feldoserade kurvor. Rondellerna särskilt. Man märker vikten på Y:n där, nu på vintern med is. Några 100kg till hade dragit ner hastigheten till vad jag anser är snigelfart.
-26 MY LR AWD
Användarvisningsbild
85n
Teslaägare

Inlägg av 85n »

85n skrev: 26 jan 2026 21:41
Topic: Följt Elon i många år, mest hans eskapader med Space X. När Space X började landa raketer vilket var jävligt häftigt - visste inte många i min krets vem han var ännu, jag blev förvånad. Jag köpte aktier i Tesla första gången 2014. Elbilar har jag inte varit så imponerad av trots det. MY refreshen såg fin ut så nu när jag behövde större bil började det kännas självklart med Teslan. Alla andra hade någon form av dealbreaker för mig, och Teslan är långt ifrån perfekt - men den har priset, mjukvaran, laddnätverket/upplevelsen.

Vindrutetorkare som lever ett eget liv, TACC/AP som spökbromsar,... det är saker som kan påverka ens bilkörande lite. Jag vill inte köra bil längre. Många menar på att det är roligt, men när man hade bränslepriser på nästan 30:-/l och varenda gaspådrag framkallade irritation över den förda politiken så arbetades det roliga bort sakta men säkert. Nu är det 100% transport, även om det är "roligt" med ny bil just nu så kommer jag inte tacka nej till att dumpa av det fokuset som behövs bland dagens trafikanter till en dator som inte känner stress, irritation, sovit dåligt eller bara har en dålig dag där inte en enda mottrafikant verkar kunna hålla en jämn hastighet, använda blinkers m.m.

I många andra länder slipper man röra ratten öht iom FSD V.14.2.x. Det händer mer och mer till och med i EU också. 2027 inte omöjligt, blir det inte då så har förmodligen EU dragit på en Tesla-specifik ban och man får köpa en dyr merca 2029 för att få någon form av FSD.

Tillsvidare löser man mycket med en liten grunka för 2,5k, och får hundratals andra funktioner.
Här har vi nästan bara feldoserade kurvor. Rondellerna särskilt. Man märker vikten på Y:n där, nu på vintern med is. Några 100kg till hade dragit ner hastigheten till vad jag anser är snigelfart.
-26 MY LR AWD
Anderzzon
elbilist

Inlägg av Anderzzon »

Jag vet inte vilken Y du kör men jämfört med vår gamla 2022 LR så upplevs inte Polestar 4 tyngre på kurviga vägar iaf. Sedan ska man komma ihåg att det är vinter i Sverige rätt många månader om året, och då är Polestar 4 definitivt roligare att köra på kurviga vägar jämfört med Model Y.
tesla newbie

Inlägg av tesla newbie »

Anderzzon skrev: 27 jan 2026 08:23

Jag vet inte vilken Y du kör men jämfört med vår gamla 2022 LR så upplevs inte Polestar 4 tyngre på kurviga vägar iaf. Sedan ska man komma ihåg att det är vinter i Sverige rätt många månader om året, och då är Polestar 4 definitivt roligare att köra på kurviga vägar jämfört med Model Y.
Då har vi helt enkelt olika upplevelser. Den Polestar 4 jag provkörde upplevdes definitivt som tyngre än min 2021 MY LR. När man gör snabba rattrörelser så tar det längre tid för Polestaren att "kränga klart" upplever jag.
Skriv svar