Uppgörelse med Tesla, möjligt, hur?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Xerxes
Teslaägare

Uppgörelse med Tesla, möjligt, hur?

Inlägg av Xerxes »

Jag har en 2022a där garantin går ut senare i år och tyvärr har jag fel som inte riktigt lösts, det handlar om parkeringssensorer och luftkonditionering, intermittenta fel som stundtals lösts men återkommer.

Egentligen ska ju bilen återtas men det verkar inte hända, näst efter detta vill man ju göra en överenskommelse framåt, dvs hur ska nya fel på detta hanteras efter garantitiden.

Min känsla är att det inte är lönt att diskutera detta med kundmottagarna, upplever inte att de har mandat, men vem ska man be att få prata med och är det lönt?
M3LR 2022
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Re: Uppgörelse med Tesla, möjligt, hur?

Inlägg av Jerker »

Du lär inte komma nån vart, är det korta svaret. Vill inte Tesla hjälpa dig så kommer de inte att göra det. Det är också ett sätt att hålla nere kostnaderna för Tesla, att inte erkänna sina skyldigheter mot kunderna. The american way. Och de lyssnar inte heller på vad ARN kommer fram till.
roffe_s
elbilist

Inlägg av roffe_s »

Jerker skrev: 26 jan 2026 09:54
Du lär inte komma nån vart, är det korta svaret. Vill inte Tesla hjälpa dig så kommer de inte att göra det. Det är också ett sätt att hålla nere kostnaderna för Tesla, att inte erkänna sina skyldigheter mot kunderna. The american way. Och de lyssnar inte heller på vad ARN kommer fram till.
När det gäller ARN vs Tesla publicerade ju Peter Esse precis ytterligare en video med facit från 2025. Jag tror han nämner att antalet olösta fall nu passerat gränsen till tvåsiffrigt...?
Senast redigerad av roffe_s, redigerad totalt 1 gånger.
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

roffe_s skrev: 26 jan 2026 10:26
När det gäller ARN vs Tesla publicerade ju Peter Esse precis ytterligare en video med facit från 2025. Jag tror han nämner att antalet olösta fall nu passerat tvåsiffrigt...?
Nej inte passerat tvåsiffrigt, vilket skulle innebära 100 fall eller fler.
Han säger att det är 10 fall totalt sedan 2021,
vilket jag anser är 10 fall för mycket.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015 - 2015
roffe_s
elbilist

Inlägg av roffe_s »

Nicke Nyfiken skrev: 26 jan 2026 10:59
När det gäller ARN vs Tesla publicerade ju Peter Esse precis ytterligare en video med facit från 2025. Jag tror han nämner att antalet olösta fall nu passerat tvåsiffrigt...?
Njae - tvåsiffrigt är nog 10, men jag håller med om att jag kunnat vara tydligare :) Redigerar till gränsen till tvåsiffrigt så kan vi alla bli nöjda? Då menar jag inte nöjda med de faktiska fallen men kanske med formuleringen i inlägget...
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare

roffe_s skrev: 26 jan 2026 11:02
Nicke Nyfiken skrev: 26 jan 2026 10:59
Njae - tvåsiffrigt är nog 10, men jag håller med om att jag kunnat vara tydligare :) Redigerar till gränsen till tvåsiffrigt så kan vi alla bli nöjda?
Ja tvåsiffrigt är 10 men om man passerat tvåsiffrigt så blir det väl tresiffrigt? :)

Hur man än räknar så är det uselt med 10 fall.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015 - 2015
Användarvisningsbild
Freez
Teslaägare

Inlägg av Freez »

Svårt att hitta statistik för hela 2025 men inte speciellt många anmälningar mot Tesla i jämförelse med andra bilföretag.
Skärmavbild 2026-01-26 kl. 11.11.49.png
MY RWD Vit 2023
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Freez skrev: 26 jan 2026 11:16
Svårt att hitta statistik för hela 2025 men inte speciellt många anmälningar mot Tesla i jämförelse med andra bilföretag.
Det är skillnad på anmälningar och fällningar som diskuteras här.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare

spacecoin skrev: 26 jan 2026 11:17
Det är väl egentligen inte fällningar heller som diskuteras utan fall där man inte följt ARN rekommendation.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015 - 2015
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Nicke Nyfiken skrev: 26 jan 2026 11:23
Det är väl egentligen inte fällningar heller som diskuteras utan fall där man inte följt ARN rekommendation.
Ja. Men "fällning" avsåg jag att inte företaget följer ARN:s rekommendation. Det är ju ingen domstol så det var lite klumpigt uttryckt.

De flesta företag respekterar och följer ju ARN så man ska slippa processa i domstol och riskera massor av pengar som konsument. Tesla jobbar inte så. Det tror jag TS fått svar på och de flesta är överens om?

Jag skulle anmäla till ARN om jag vore TS förutsatt att det rör sig om ett privatköp. Om det blir allvarliga fel på bilen som kan härledas till de befintliga felen så är det bra att ha gjort det.
Användarvisningsbild
Freez
Teslaägare

Inlägg av Freez »

Har svårt att tro att just Tesla blir fällda mer än andra. Det finns i alla fall ingen fakta på det. Enligt ARN får kunden i genomsnitt rätt i 40% av fallen inom motor kategorin. Tesla har totalt 10 fall där man inte följer ARNs rekommendationer. Se nedan bild. Rätt eller fel? I vissa av dessa 10 fall kan jag ändå förstå Tesla.

https://www.arn.se/om-arn/statistik/
https://teknikveckan.se/tesla-fortsatte ... onsnamnden
Skärmavbild 2026-01-26 kl. 11.28.33.png
MY RWD Vit 2023
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare

Freez skrev: 26 jan 2026 11:36
Har svårt att tro att just Tesla blir fällda mer än andra. Det finns i alla fall ingen fakta på det. Enligt ARN får kunden i genomsnitt rätt i 40% av fallen inom motor kategorin. Tesla har totalt 10 fall där man inte följer ARNs rekommendationer. Se nedan bild. Rätt eller fel? I vissa av dessa 10 fall kan jag ändå förstå Tesla.

https://www.arn.se/om-arn/statistik/
https://teknikveckan.se/tesla-fortsatte ... onsnamnden
Hur man än vänder och vrider på det så sägs Tesla vara ensamma inom nybilsförsäljningsföretagen att strunta i ARNs rekommendationer, och det har inte heller hänt 1 gång utan 10 gånger sedan 2021.

Ett stort och seriöst företag vill inte smutsa ner varumärket med att hamna på svarta listan, även i de fall de tycker att ARN har fel. Man tar det som goodwill för det lönar sig i längden. Här tänker Tesla helt annorlunda.

Rätt eller fel får var och en själv avgöra, men konsumenterna och potentiella bilköpare bör upplysas så de kan göra medvetna val.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015 - 2015
Användarvisningsbild
Xerxes
Teslaägare

Inlägg av Xerxes »

Ok, men egentligen inga tips om hur man kommer till "next level" med en konversation gissar jag?
M3LR 2022
Användarvisningsbild
Teslaaa
Teslaägare

Inlägg av Teslaaa »

Xerxes skrev: 26 jan 2026 13:36
Ok, men egentligen inga tips om hur man kommer till "next level" med en konversation gissar jag?
Du kan få konsumentvägledning av kommunen du bor i.
roffe_s
elbilist

Inlägg av roffe_s »

Av vad random ägare berättat så kan det bli svårt att eskalera ärenden av denna typ på traditionellt vis.

På forumet finns, som jag förstår det, personer med god kontakt in i Teslas organisation, möjligen att någon av dem kan skicka Dig ett namn och mail/telefonnummer. Sannolikt via PM i så fall.

I vart fall - lycka till med Ditt ärende!
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Användarvisningsbild
Xerxes
Teslaägare

Inlägg av Xerxes »

roffe_s skrev: 26 jan 2026 14:30
Av vad random ägare berättat så kan det bli svårt att eskalera ärenden av denna typ på traditionellt vis.

På forumet finns, som jag förstår det, personer med god kontakt in i Teslas organisation, möjligen att någon av dem kan skicka Dig ett namn och mail/telefonnummer. Sannolikt via PM i så fall.

Tack, ja skulle någon ha några tips ni vill DMa till mig så vore jag såklart både intresserad och tacksam!
M3LR 2022
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Xerxes skrev: 26 jan 2026 14:45
roffe_s skrev: 26 jan 2026 14:30

Tack, ja skulle någon ha några tips ni vill DMa till mig så vore jag såklart både intresserad och tacksam!
Du kommer inte att komma något vart med Tesla oavsett nivå i Sverige.

Som jag skrev innan: Jag skulle anmäla till ARN om jag vore du förutsatt att det rör sig om ett privatköp. Om det blir allvarliga fel på bilen som kan härledas till de befintliga felen så är det bra att ha gjort det.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ke18519

Inlägg av AAKEE »

Jag köpte en model S Tesla hade i lager.
Jag vet att det var en hel del kvalitetsproblem just då i USA med skräckhistorier där (där finns dock lemon car-lagen som gör att man får lämna igen bilar som är ”skit”).

Jag kontaktade min lokala (närmaste handlare) med lite frågor för att säkerställa att jag inte skulle få exemplar med en massa issues.
Säljaren lovade att hen skulle få bilder från där bilen stod (100 mil bort) och kontrollera skicket. Jag fick sedan svar att bilen absolut motsvarade representerade ett skick för en ny bil, inga skador och inga konstigheter.

När jag hämtade bilen hittade jag en lackskada på vänster bakdörr, och några andra grejer som att det var tätningsklet (butyllim) smetat på bakskärmen.

Bilen var extremt dammig, Tesla höll på att bygga om parkeringen vilket kan ha gjort att den var dammig.
På väg hem hittade jag ett streck ritat med kulspetspenna på förardörrens klädsel.

Efter hemkomst stod bilen i låst/larmat garage i en vecka medan jag och familjen var på utlandsresa.
När jag kom hem tvättadejag bilen det första jag gjorde, då fanns det en buckla på framskärmens ovansida. Vid en koll på bilder från utlämningen kunde man tydligt identifiera att bucklan fanns vid leverans. Noll tvekan trots att vi inte såg den på leveransdagen pga allt damm på bilen.

Jag gjorde ett ärende sv alla saker, inkl de jag hade påpekat på plats vid leveransen (som de helt ointresserade skit-typerna viftade bort med ”lägg det i appen bara”).

Tesla strök ärendet asap och slutade svara trots att det fanns en bild som visar att bucklan fanns vid tidpunkten för öeveransen på leveransplatsen. Motiveringen var att garantin mot leveransskador endast gäller 16 mil och jag hade 100 mil hem. Samt att jag väntat en vecka med att göra själva ärendet i appen.
De skickade en länk till firmor de rekommenderade mig att vända mig till när jag själv skulle låta laga och betala för reparationen.
Jag hade alltså ärenden jag dismuterat på plats med bilutlämnarna som även det ströks.
Någon ytterligare komminikation var inte möjlig.

”Hen”, lokale försäljerskan gick upp i rök samma sekund som bilen var betald. Omöjlig att få tag på och de tidigare väldigt snabba svaren på tex mail uteblev helt.

Tesla skiter högaktningsfullt i sunt förnuft och att man faktiskt måste leverera det kunden har betalat för.
Tesla vet inte vad Goodwill är och de vet inte vad normalt hyfs är heller.
Tesla är bara intresserade tills de fått betalningen. Efter detta minskar intresset av dig dom kund med 100%.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Skriv svar