Seriös fråga: Varför köper ni Tesla?

Här diskuterar vi övriga ämnen.

Moderator: Redaktion

tesla newbie

Re: Seriös fråga: Varför köper ni Tesla?

Inlägg av tesla newbie »

backe skrev: 25 jan 2026 09:34
EnTraktor skrev: 25 jan 2026 09:06
Jag vet inte vad Audis eller Hyundais eller Toyotas eller Lotus ledning, ägare eller VD har för politiska åsikter och ärligt talat så skiter jag i det. Jag köper en bil, inte politik.
Skiter du i barnarbete och andra moraliska aspekter också om produkten är bra? Det är såklart lättsamt att leva så.

Sen att du inte vet åsikter för en massa företagsledare är för att dom är just företagsledare och förstår att dom ska hålla det för sig själv för företagets bästa. Än viktigare vore det om man är åt det mer radikala hållet.
Men i Teslas fall handlar det inte om barnarbete, det handlar om VD:ns politiska åsikter. Volvo ägs av Geely vars ägare är medlem i CCP som, enligt många säkra källor, systematiskt förtrycker Uigurerna i Xnjiang. Varför är då Volvo ett bättre märke att köpa? I slutändan blir det omöjligt som konsument att välja produkt om man ska göra det efter vilket företag som är mest moraliskt högtstående. Om man inte gillar Tesla som produkt så finns det en myriad alternativ.
andyb
Kontakt:

Inlägg av andyb »

velig skrev: 24 jan 2026 16:59
Jag har leasing på en model y som löper ut i år och letar febrilt efter bra alternativ. Jag vill helst inte köpa en Tesla igen, men hittar ingen bra ersättare.
Jag vill ha bra utrymmen, AWD och inte sämre räckvidd än idag till ett hyfsat pris. Kollat på Zeekr 7x, ID7 gtx, mb GLB, men alla blir på tok för dyra eller känns som tveksamma köp. ID4 och Enyaq går bort.
Blir nog att köra ett år till med Teslan.
Har du kollat på Kia EV6 AWD, Hyundai IONIQ 5 AWD och Nissan Ariya e-4ORCE?
Jämför laddbox innan köp: Laddboxguiden.se
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Referralkod: ts.la/per28997

Inlägg av slugger75 »

andyb skrev: 25 jan 2026 10:11
Jag har leasing på en model y som löper ut i år och letar febrilt efter bra alternativ. Jag vill helst inte köpa en Tesla igen, men hittar ingen bra ersättare.
Jag vill ha bra utrymmen, AWD och inte sämre räckvidd än idag till ett hyfsat pris. Kollat på Zeekr 7x, ID7 gtx, mb GLB, men alla blir på tok för dyra eller känns som tveksamma köp. ID4 och Enyaq går bort.
Läs kraven: "inte sämre räckvidd än idag"

Alla de bilar du räknar upp har sämre räckvidd än MY LR.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
andyb
Kontakt:

Inlägg av andyb »

Teslajimpa skrev: 24 jan 2026 19:02
Är det så mycket bättre att stödja regimen i kina?
De flesta biltillverkare monterar delar därifrån,
Volvo är ju kinesiskt men byggd i Sverige.
Ska man köpa med samvete så blir det häst uppfödd i sverige och vagn byggd av snickargrannen.
Det går inte att undvika allt som på något sätt har koppling till Kina, men det går absolut att undvika de mest uppenbara valen om det är där man drar sin gräns. Att välja bort rena kinesiska varumärken och Tesla är för många ett ganska tydligt och konsekvent ställningstagande, utan att man behöver hamna i “häst och vagn”-resonemanget.

Det finns ju fortfarande gott om etablerade alternativ som Kia, Hyundai, Nissan, Skoda, Volkswagen med flera, där ägande, varumärke och produktutveckling är förankrade i Korea, Japan eller Europa. De har också funnits länge, har fungerande serviceorganisationer och känns för många som tryggare val, även om leverantörskedjorna förstås är globala.

Man kan göra ett val som känns rimligt för en själv, undvika det som skaver mest, och ändå få en fullt fungerande och konkurrenskraftig bil. Det behöver inte vara mer dramatiskt än så.
andyb
Kontakt:

Inlägg av andyb »

slugger75 skrev: 25 jan 2026 10:16

Beror på vilken model Y version vi pratar om.
andyb
Kontakt:

Inlägg av andyb »

Lurkern skrev: 24 jan 2026 14:55
Din världsbild är uppbyggd av dina erfarenheter och konsumption av information, andra av sina. Då blir alla olika i huvudet.
Men när du säger "mer balanserad" antyder du att din världsbild på något sätt är bättre? Kan du utveckla?
Användarvisningsbild
aeroslok
Teslaägare

Inlägg av aeroslok »

andyb skrev: 25 jan 2026 10:20
Ska man köpa med samvete så blir det häst uppfödd i sverige och vagn byggd av snickargrannen.
Det går inte att undvika allt som på något sätt har koppling till Kina, men det går absolut att undvika de mest uppenbara valen om det är där man drar sin gräns. Att välja bort rena kinesiska varumärken och Tesla är för många ett ganska tydligt och konsekvent ställningstagande, utan att man behöver hamna i “häst och vagn”-resonemanget.

Det finns ju fortfarande gott om etablerade alternativ som Kia, Hyundai, Nissan, Skoda, Volkswagen med flera, där ägande, varumärke och produktutveckling är förankrade i Korea, Japan eller Europa. De har också funnits länge, har fungerande serviceorganisationer och känns för många som tryggare val, även om leverantörskedjorna förstås är globala.

Man kan göra ett val som känns rimligt för en själv, undvika det som skaver mest, och ändå få en fullt fungerande och konkurrenskraftig bil. Det behöver inte vara mer dramatiskt än så.
Har du koll på vilka som är storägare i VW?
M3P 2020
MYP 2024
andyb
Kontakt:

Inlägg av andyb »

Tack för alla svar och inspel, både de som håller med och de som inte gör det. Det har varit intressant att läsa hur olika man kan se på samma val, och jag tycker diskussionen i stort har bekräftat att det här faktiskt inte längre bara handlar om en bil.

Många lyfter fullt rimliga skäl till att fortfarande välja Tesla så som pris, effektivitet, laddnät och enkelhet. Jag ifrågasätter egentligen inte det alls, och jag förstår att för vissa är det lätt att skilja på produkt och person. Samtidigt är det just där min egen gräns går. För mig har kopplingen mellan varumärket och Elon Musk blivit så stark och så politiserad att den inte längre går att bortse från, oavsett hur bra bilen är på pappret. När VD:n och storägaren aktivt använder sin position och sitt kapital för att driva politiska kampanjer och påverka samhällsutveckling i en riktning jag inte kan stå bakom, då blir ett köp svårt att motivera.

Argumentet att "allt ändå är smutsigt" eller att man annars får köra häst och vagn köper jag inte riktigt. Jag håller med om att ingen konsumtion är helt ren, men det går fortfarande att undvika det som skaver mest. För mig är det fullt möjligt att välja bort både rena kinesiska varumärken och Tesla och ändå ha gott om alternativ från etablerade tillverkare.

När det gäller värdeminskning och prisstrategi tycker jag också att flera svar stärker min ursprungliga poäng. Teslas oförutsägbara prissänkningar och varumärkets allt mer polariserande image gör det svårare än tidigare att känna trygghet i andrahandsvärdet, vilket också är en del av helhetsbedömningen.

Så nej, jag menar inte att alla som köper Tesla gör fel eller är politiskt likasinnade. Men för mig personligen har vågskålen sedan länge tippat över.
Senast redigerad av andyb, redigerad totalt 1 gånger.
andyb
Kontakt:

Inlägg av andyb »

aeroslok skrev: 25 jan 2026 10:27

Ja.
andyb
Kontakt:

Inlägg av andyb »

Matte skrev: 24 jan 2026 18:42
Magnus71 skrev: 24 jan 2026 18:36
Matte skrev: 24 jan 2026 18:28
Jag tror att många som köper Tesla inte har råd att köpa en bättre bil. Tyvärr tror jag det är så enkelt. Sen finns det ju dom som stöttar Elon och det finns även dom som kanske gillar delar med bilen o skulle välja den framför lite dyrare alternativ. Men för den stora massan handlar det nog om pengar.
Inte råd att köpa bättre bil är inte samma sak som inte råd att köpa dyrare bil.
Tesla är en bra bil. De andra är mest bara dyrare.
Kamprad körde 245. Det räckte då.
Underskatta inte mängden bil/vad det är värt för köparen
Håller med, borde ha skrivit dyrare. Och jag borde kanske inte heller använt ordet råd. Många har råd att köpa dyrare men dom har kanske inte marginalerna och vill prioritera annat.

Men jag står fast vid att jag tror att för dom flesta handlar det om pengar. Ingen jag har pratat med har sagt "jag köper Tesla 2025 för ett den är bäst". Alla har sagt ".... men dom andra är dyrare...". På detta forum finns det ju dom som köper Tesla för att dom verkligen gillar bilen (och kanske elon), men jag tror det extremt få i det stora hela
Jag kan köpa det resonemanget, men om man ser till helheten finns det ju stor risk att man har köpt en dyrare bil än man tänkt sig om andrahandsvärdet visar sig bli kasst på grund av någon ny Elon skandal eller plötslig prissänkning. Så även om det kanske ser bra ut när man tittar på inköpspriset är jag inte säker på att det är så ekonomiskt i det långa loppet.
Användarvisningsbild
aeroslok
Teslaägare

Inlägg av aeroslok »

andyb skrev: 25 jan 2026 10:37

Ja.
Ok, intressant att du ändå rekomenderar dom som alternativ , VW har ju ändå ganska mkt skit i bagaget om man nu vill vara en "god"köpare.
M3P 2020
MYP 2024
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Referralkod: ts.la/per28997

Inlägg av slugger75 »

andyb skrev: 25 jan 2026 10:32
Tack för alla svar och inspel, både de som håller med och de som inte gör det. Det har varit intressant att läsa hur olika man kan se på samma val, och jag tycker diskussionen i stort har bekräftat att det här faktiskt inte längre bara handlar om en bil.

Många lyfter fullt rimliga skäl till att fortfarande välja Tesla så som pris, effektivitet, laddnät och enkelhet. Jag ifrågasätter egentligen inte det alls, och jag förstår att för vissa är det lätt att skilja på produkt och person. Samtidigt är det just där min egen gräns går. För mig har kopplingen mellan varumärket och Elon Musk blivit så stark och så politiserad att den inte längre går att bortse från, oavsett hur bra bilen är på pappret. När VD:n och storägaren aktivt använder sin position och sitt kapital för att driva politiska kampanjer och påverka samhällsutveckling i en riktning jag inte kan stå bakom, då blir ett köp svårt att motivera.

Argumentet att "allt ändå är smutsigt" eller att man annars får köra häst och vagn köper jag inte riktigt. Jag håller med om att ingen konsumtion är helt ren, men det går fortfarande att undvika det som skaver mest. För mig är det fullt möjligt att välja bort både rena kinesiska varumärken och Tesla och ändå ha gott om alternativ från etablerade tillverkare.

När det gäller värdeminskning och prisstrategi tycker jag också att flera svar stärker min ursprungliga poäng. Teslas oförutsägbara prissänkningar och varumärkets allt mer polariserande image gör det svårare än tidigare att känna trygghet i andrahandsvärdet, vilket också är en del av helhetsbedömningen.

Så nej, jag menar inte att alla som köper Tesla gör fel eller är politiskt likasinnade. Men för mig personligen har vågskålen sedan länge tippat över.
Jag har läst dina inlägg en gång till. Om jag försöker sammanfatta din ståndpunkt så som jag uppfattar det så blir det ungefär så här:

Du verkar peka ut Tesla och Elon Musk som företeelser som du inte vill bli förknippad med. Samma sak med Trump, som du verkar ogilla. Även Kina får sig en släng av sleven. Men eftersom din tråd inte heter "Seriös fråga: Varför köper ni Volvo?", så kanske du ändå ogillar Tesla mer än Kinesiska bilar? Och du kanske inte ogillar tekniken, funktionaliteten, designen, visionen med Tesla. Utan mer att VD:n och den som äger ca en femtedel av aktierna är en person som du inte vill förknippas med?

Det vore intressant att höra mer om hur du väljer bort företeelser som Elon Musk och/eller Tesla är involverad i.

T.ex. har du avvecklat alla pensionsfonder och andra fonder som handlar med Tesla? Laddar du aldrig din elbil på Supercharger? Undviker du att surfa med Starlink om du flyger med SAS? Håller du dig ifrån forum på nätet som avhandlar Tesla eller drivs av Elon Musk (t.ex. teslaclubsweden och X)? Eller, skaver inte detta lika mycket som själva fysiska bilen?

Det vore också intressant att höra hur det för dig är fullt möjligt att välja bort rena kinesiska varumärken. Det är ju mycket kinesiskt vi använder i vardagen. Men det är nog en annan tråd.

Slutligen kan jag väl själv svara på ursprungsfrågan då, varför jag köper Tesla. Ungefär så här:
- Visionären Elon Musk har lyckas med att införa disruptiv teknologi, såväl i rymden som på jorden
- När jag skaffade elbil 2019 insåg jag att Tesla gjort allt rätt och tänkt på helheten, medan andra biltillverkare stod vid sidan av och skrattade
- Jag har sedan dess inte lyckats hitta något bättre alternativ (kanske kommer i framtiden, beroende på vad jag prioriterar då)
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Användarvisningsbild
Teslaaa
Teslaägare

Inlägg av Teslaaa »

Vill man vara så ”god” människa får man nog rota i ägarstrukturer i varje företag vars produkt man köper, lovar att du hittat personer lite överallt som försöker påverka politiken till fördel för den sidan man själv inte står för.

Men jag förstår er som väljer bort tesla på grund av en individ som äger x antal procent i företaget. Den enda gången vi ska skilja på verk och person är när det kommer till gangsterrappen.

(Nu kanske inte ens musk står för verket? Utan massa andra duktiga ingenjörer osv).

Apropå Trump, han blev vald av det amerikanska folket, vad man än må tycka om honom så är det just demokratin som satt han honom i den position han har.
Användarvisningsbild
aeroslok
Teslaägare

Inlägg av aeroslok »

andyb skrev: 25 jan 2026 10:55
aeroslok skrev: 25 jan 2026 10:51

Ja.
Ok, intressant att du ändå rekomenderar dom som alternativ , VW har ju ändå ganska mkt skit i bagaget om man nu vill vara en "god"köpare.
Det är svårt att diskutera med dig när du inte lägger fram några konkreta argument, utan mest ställer retoriska kontrollfrågor utan att själv tydliggöra vad du vill invända mot eller föra in i sakfrågan.
Du visste ju hur ägarstrukturen ser ut , det räcker för mig , Att VW inte vill sluta sälja fossilbilar , dieselgate och uppkomsten av VW kan vi lämna därhän.

Att hata på Tesla som företag känns bara korkat. Det är tack vare dom vi nu ser omställningen i fordonsflottan , Kineserna var smarta och kopierade tidigt , dom feta diriktörerna i Europa skrattade i många år.
M3P 2020
MYP 2024
andyb
Kontakt:

Inlägg av andyb »

slugger75 skrev: 25 jan 2026 11:06

Jag har läst dina inlägg en gång till. Om jag försöker sammanfatta din ståndpunkt så som jag uppfattar det så blir det ungefär så här:

Du verkar peka ut Tesla och Elon Musk som företeelser som du inte vill bli förknippad med. Samma sak med Trump, som du verkar ogilla. Även Kina får sig en släng av sleven. Men eftersom din tråd inte heter "Seriös fråga: Varför köper ni Volvo?", så kanske du ändå ogillar Tesla mer än Kinesiska bilar? Och du kanske inte ogillar tekniken, funktionaliteten, designen, visionen med Tesla. Utan mer att VD:n och den som äger ca en femtedel av aktierna är en person som du inte vill förknippas med?

Det vore intressant att höra mer om hur du väljer bort företeelser som Elon Musk och/eller Tesla är involverad i.

T.ex. har du avvecklat alla pensionsfonder och andra fonder som handlar med Tesla? Laddar du aldrig din elbil på Supercharger? Undviker du att surfa med Starlink om du flyger med SAS? Håller du dig ifrån forum på nätet som avhandlar Tesla eller drivs av Elon Musk (t.ex. teslaclubsweden och X)? Eller, skaver inte detta lika mycket som själva fysiska bilen?

Det vore också intressant att höra hur det för dig är fullt möjligt att välja bort rena kinesiska varumärken. Det är ju mycket kinesiskt vi använder i vardagen. Men det är nog en annan tråd.

Slutligen kan jag väl själv svara på ursprungsfrågan då, varför jag köper Tesla. Ungefär så här:
- Visionären Elon Musk har lyckas med att införa disruptiv teknologi, såväl i rymden som på jorden
- När jag skaffade elbil 2019 insåg jag att Tesla gjort allt rätt och tänkt på helheten, medan andra biltillverkare stod vid sidan av och skrattade
- Jag har sedan dess inte lyckats hitta något bättre alternativ (kanske kommer i framtiden, beroende på vad jag prioriterar då)
Jag förstår hur du menar, och jag tycker egentligen inte att din sammanfattning av min utgångspunkt är orimlig. Det stämmer att det inte i första hand är tekniken, prestandan eller användarupplevelsen i Teslas bilar som jag vänder mig mot. Tvärtom har Tesla haft, och till viss del fortfarande har, ett tekniskt försprång som varit viktigt för elektrifieringen. Min invändning handlar snarare om vad ett köp innebär i ett större sammanhang i dag.

För mig går det faktiskt en skillnad mellan att indirekt vara exponerad mot ett bolag genom fonder, infrastruktur eller allmän teknik i vardagen, och att aktivt välja att lägga en väldigt stor summa pengar på just en produkt där kopplingen till en enskild, extremt politiskt aktiv ägare är så tydlig. Att leva helt konsekvent i en globaliserad ekonomi är i praktiken omöjligt, och det ser jag inte som ett rimligt krav för att få göra värderingsbaserade val där man faktiskt kan. En bil är dessutom inte vilken konsumtionsvara som helst, utan ofta ett av de största privata inköpen man gör.

När det gäller Kina eller andra problematiska stater och aktörer så tycker jag inte heller att det är svartvitt. Man kan absolut problematisera även det, och jag har inga problem med den diskussionen. Men att det finns många svåra avvägningar betyder inte att alla avvägningar är meningslösa. För mig känns Tesla i dag ovanligt tydligt sammankopplat med en person som aktivt använder sin ekonomiska och tekniska makt för att driva politiska projekt jag har väldigt svårt för. Där går min personliga gräns, just nu.

Jag har inga problem med att andra landar i en annan prioritering. Om man värderar Teslas ekosystem, laddinfrastruktur och helhetslösning högst, då är det logiskt att välja Tesla. Min poäng var snarare att den avvägningen i dag ser annorlunda ut än för några år sedan, eftersom marknaden förändrats och eftersom företaget själv, genom sin frontfigur, valt att ta en tydligare politisk roll. För mig väger det över till nackdel, och det var det jag ville förstå hur andra resonerar kring.
andyb
Kontakt:

Inlägg av andyb »

aeroslok skrev: 25 jan 2026 11:20
andyb skrev: 25 jan 2026 10:55
aeroslok skrev: 25 jan 2026 10:51

Ja.
Det är svårt att diskutera med dig när du inte lägger fram några konkreta argument, utan mest ställer retoriska kontrollfrågor utan att själv tydliggöra vad du vill invända mot eller föra in i sakfrågan.
Du visste ju hur ägarstrukturen ser ut , det räcker för mig , Att VW inte vill sluta sälja fossilbilar , dieselgate och uppkomsten av VW kan vi lämna därhän.

Att hata på Tesla som företag känns bara korkat. Det är tack vare dom vi nu ser omställningen i fordonsflottan , Kineserna var smarta och kopierade tidigt , dom feta diriktörerna i Europa skrattade i många år.
Jag rekommenderar inte Volkswagen okritiskt, och jag har inga problem att erkänna att deras historik innehåller både rejäla övertramp och ett långsamt, ibland motvilligt förhållande till omställningen. Dieselgate var ett enormt svek, och att de fortfarande säljer fossilbilar är i sig ett problem. Det är inget jag försvarar, och det är absolut relevant att väga in när man väljer bil.

Skillnaden för mig är att kritiken mot VW främst rör företagsbeteenden och affärsbeslut, inte att nuvarande ledning aktivt använder bolagets plattform och kapital för att driva samtida politiska kampanjer, påverka val eller normalisera en viss politisk riktning. Det ena utesluter inte det andra, men det är olika typer av problem, och de träffar mig olika hårt i ett köpbeslut i dag.

När det gäller Teslas betydelse för omställningen håller jag helt med om att de varit extremt viktiga. Utan Tesla hade elbilsutvecklingen sannolikt sett helt annorlunda ut, och långsammare. Att europeiska tillverkare var arroganta och sena på bollen är också helt korrekt. Den kritiken delar jag fullt ut. Att erkänna det historiska bidraget betyder dock inte att företaget per automatik är bortom kritik i dag, eller att man måste tycka att Tesla fortfarande är det självklara valet nu när marknaden ser annorlunda ut.

Jag upplever inte att jag hatar på Tesla som företag. Jag ifrågasätter vad ett köp signalerar och bidrar till i nuläget, givet hur tätt varumärket och ägaren har flätats samman och hur den makten används. För vissa är det ointressant jämfört med produkten, för mig är det relevant. Det handlar inte om att vara konsekvent in i absurdum, utan om att göra rimliga värderingsval där man faktiskt har ett tydligt alternativ. Där landar vi helt enkelt olika.
Användarvisningsbild
velig
Teslaägare

Inlägg av velig »

andyb skrev: 25 jan 2026 10:24
slugger75 skrev: 25 jan 2026 10:16

Beror på vilken model Y version vi pratar om.
I mitt fall Model Y AWD LR, oavsett räckvidd så har de tre alternativen för litet bagage för min del.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas42449

Inlägg av Niklas Z »

Jag beställde min första Tesla, en Model 3 LR AWD, några veckor innan pandemin bröt ut 2020. Då var Teslan i en klass för sig när det kom till de egenskaper jag prioriterade och VD:n hade inte hunnit avslöja sina mörka sidor på det sätt som är fallet idag.
För mig är Elon Musk idag en stor minuspost för Tesla. Hans politiska aktiviteter har jag inget till övers för. Dessutom driver han företaget Tesla på dåligt sätt. Jag bedömer att han varit mycket viktig för Teslas utveckling fram till början av 20-talet och att det haft mycket stor betydelse för att elbilsmarknaden i världen utvecklats som den gjort. Det är dock annan situation idag. Nu är bollen rejält i rullning och andra tillverkare av elbilar sneglar nog inte så mycket på Tesla längre. på det sätt som de gjorde förut.
Trots detta valde jag ändå en ny Tesla Model 3 LR när jag bytte bil förra året. En viktig orsak var att det fanns få alternativ i den klassen. Jag vill inte ha en större bil än Model 3, absolut ingen SUV, men bilen ska vara rolig att köra och långfärdskapabel.
Egentligen fanns bara tre alternativ; BMW i4, Hyundai Ioniq 6 och Polestar 2.
Tyvärr är de inte alls tillräckligt bra. En brist de alla har gemensamt är hög förbrukning. Det är viktigt för mig, eftersom hög förbrukning leder till kortare räckvidd och långsammare laddning. Ingen av konkurrenterna klarar fyra timmar i sträck i 120 km/h, något som Model 3 LR Highland klarar (med lättrullade däck och 18 tums aerohjul). De laddar också långsammare mätt i km/min. Det gäller t o m Hyundai Ioniq 6, som behövde betydligt längre laddtid under SECC än min Model 3, trots att Ioniq 6 har mycket bättre laddkurva.
Sen har de andra brister, t ex:

- Hög vikt som förtar körglädje (BMW och Polestar, vet inte vad Hyundai väger, men den var mycket trist att köra)
- Plastiga interiörer (främst Polestar och Hyundai, men även BMW har en del sådana brister)
- Hög ljudnivå (Polestar och Hyundai, BMW:n är i stort sett lika tyst som Highland)

Hade konkurrenterna haft bättre alternativ hade valet inte fallit på Tesla. Men jag tror inte det blir någon mer Tesla för min del. Det mesta tyder på att konkurrenterna är på väg förbi.
I det segment av bilar jag letar har alternativen varit ganska få. Hade jag letat bil i de segment som Model Y, S och X befinner sig i hade jag kanske inte valt Tesla, för jag tror att konkurrensen är värre där.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Maetlarv

Inlägg av Maetlarv »

Teslaaa skrev: 25 jan 2026 11:19
Vill man vara så ”god” människa får man nog rota i ägarstrukturer i varje företag vars produkt man köper, lovar att du hittat personer lite överallt som försöker påverka politiken till fördel för den sidan man själv inte står för.

Men jag förstår er som väljer bort tesla på grund av en individ som äger x antal procent i företaget. Den enda gången vi ska skilja på verk och person är när det kommer till gangsterrappen.

(Nu kanske inte ens musk står för verket? Utan massa andra duktiga ingenjörer osv).

Apropå Trump, han blev vald av det amerikanska folket, vad man än må tycka om honom så är det just demokratin som satt han honom i den position han har.
Var och en får väl vara så ”god” som han vill och bilköp har aldrig varit något helt objektivt beslut. Bilval gör man minst lika mycket med hjärtat som med hjärnan även om de flesta försöker motivera valet med objektiva skäl.
Vi kan väl i alla fall konstatera att Elons agerande kostar Tesla en del försäljning vilket är synd för Tesla. Av den orsaken brukar övriga bildirektörer undvika att köra politiska kampanjer, ja och så hade de ju blivit sparkade om de gjorde det. Men Elon är ju osparkbar eftersom hela aktievärderingen hänger på hans axlar.
JockeX

Inlägg av JockeX »

För mig var det politiska inflytandet mot Ukraina en dealbreaker som gjorde att jag var utan bil och körde hyrbil i företaget istället för att köpa Juniper som var tänkt när den kom ut.

Men även om Elon delvis har Trumps öra fortfarande på ett eller annat sätt, så är hans inflytande begränsat vad gäller just Ukraina. Att han håller på med det övriga är mest hans svamlande nuförtiden, men jag personligen kan se bort från det. Jag kunde inte se bort hans direkta inflytande och personliga vendetta mot Ukraina.

Så nu när jag inte orkade hyra elbilar från andra märken som var direkt plågsamt i jämförelse med den Model 3:a jag hade tidigare så kunde jag göra en mer objektiv jämförelse och då föll valet till slut på en MY Performance när den kom ut här nu i slutet av året.

Hur nöjd som helst.

Sen vad gäller restvärden så spekulerar jag i att nya Juniper kommer hålla sitt värde rätt bra, gamla MY såldes i otroligt många exemplar medans nya Juniper är försvinnande få i jämförelse, så om 3 år när det är dags att byta så finns det inte särskilt mycket konkurrens som med gamla MY. Men det är vad jag tror, om det faller ut är en annan femma.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ke18519

Inlägg av AAKEE »

Så nej, jag menar inte att alla som köper Tesla gör fel eller är politiskt likasinnade.
Ett inköp av en bil behöver inte ha någon som helst koppling till politik.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
tesla newbie

Inlägg av tesla newbie »

Om min nästa bil blir en Tesla så beror det på följande anledningar:

- Låg vikt jämfört med konkurrenterna vilket har positiv inverkan på köregenskaperna.
- Teslas låssystem. Gillar tanken på att jag som ägare har full kontroll över alla bilens nycklar.
- Utrymmen i förhållande till bilstorlek
- Mjukvara som har utvecklats över lång tid och är relativt stabil.

Tittar jag enbart på specifikationer så känns EX60 också mycket intressant, men återstår att se hur den känns att köra och om Volvo får ordning på mjukvaran denna gång. Jag vet att vi har många duktiga mjukvaruutvecklare i Sverige så får hoppas att några av dem har hittat till Volvo.
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare

Inlägg av holden »

Ännu en Elontråd att sätta på ignorera-listan.
MY LR AWD -26 beställd
M3 P -24
M3 LR -22
M3 LR -20 - såld
Maetlarv

Inlägg av Maetlarv »

holden skrev: 25 jan 2026 17:20
Ännu en Elontråd att sätta på ignorera-listan.
Att posta i en tråd är ändå ett ganska märkligt sätt att ignorera den på😉.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Magnus71 skrev: 24 jan 2026 18:21
Jag skaffade min första Tesla TM3 AWD 2019 som företagsbil.
Då var det mixen av teknik och överkomligt pris som avgjorde.
Nu när jag i november 2025 ersatte den så blev det en ny MY AWD, privat.
Denna gång var det mixen utrustning och pris som avgjorde. Elon jobbade mot affären.
Så bilköpet har gått från teknikdrivet till praktiskt. Teslas teknik är nu ok, med tillägget att det fungerar för det mesta. Appen fortfarande topp.
Skulle gärna skaffa en Volvo EX60, men inte till priset av +200ksek (0% ränta) mindre bagage och frunk, inte riktiga matrixlampor (tillägg paket +80ksek).
Har en EQC 2021 sedan 4 år som frugan ville ha eftersom komforten på TM3 inte var ok på Norrlandsvägarna.
Jag trodde Yn skulle bli min vardagsbil. Men istället är det jag som får pendla till jobbet i EQCn eftersom Teslan är så enkel med laddning/spotify/bra stereo/snabb uppvärmning/mobiltelefon som nyckel/ cool bland kompisarna.
0% ränta på Y performance så åker nog EQCn direkt. Kan inte motivera att ha två exakt lika bilar på uppfarten.
Vad menar du med inga riktiga matrixlampor?
Skriv svar