Har arbetsgivaren kollektivavtal råder fredsplikt om parterna inte ligger i konflikt. Vet inte vad som skulle hända om en ansluten arbetsgivare skulle på egen hand utlysa sympatilockout men sannolikt skulle den väl bli utesluten.MarkusL skrev: ↑21 dec 2025 00:45Var inget särskilt seriöst resonemang jag förde så du behöver inte bemöta men såhär fungerar det:Fredrik j skrev: ↑20 dec 2025 22:43Det du beskriver är en lockout vilket är arbetsgivarens motsvarighet till strejk.MarkusL skrev: ↑20 dec 2025 22:02Jag menar sympatiblockad inte sympatistrejk. Nu har ju inte Tesla satt sin personal i blockad och det går helt säkert inte men hade ändå varit roligt att pröva. Dvs att arbetsgivare sätter sin personal i blockad i sympati med Tesla.Fredrik j skrev: ↑20 dec 2025 11:51Nej, det är skäl för att bli uppsagd. Lagen om anställningsskydd ger dig inget skydd i en sån situation. Det är precis det du beskriver som var en av anledningarna till varför arbetsgivarna ville ha kollektiva avtal med arbetarna. Att individuella åsikter skulle resultera i störningar i produktionen.MarkusL skrev: ↑20 dec 2025 11:35
Kan man start en strejk mot strejken kanske? Jag tar ut en sympatiblockad och låter ingen komma till jobbet förrän det fakförbundet vi jobbar med slutar sympatisera med IF metall. Är det lagligt tro? Borde ju vara lagligt med tanke på att sympatistrejk av någon märklig anledning är lagligt.
Men det gäller företag som har kollektivavtal. Om tesla skulle skicka hem sina anställda skulle dom ju fortfarande få betala lön (enligt anställningsavtalet) samtidigt som verksamheten skulle upphöra.
Vilken effekt skulle det ha på IF metall menar du?
En arbetsgivare med kollektivavtal som varslar om lockout utan att det finns en konflikt mellan parterna blir väl sannolikt utesluten ur arbetsgivarorganisationen.
Vid Lockout: Arbetsgivaren betalar ingen lön. Facket betalar ut konfliktersättning.
Vid Strejk: Arbetsgivaren betalar ingen lön. Facket betalar ut konfliktersättning.
Vad händer i strejken?
Moderator: Redaktion
Kategoriregler
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Re: Vad händer i strejken?
I detta hypotetiska exempel borde ju konflikten man sympatiserar med åsidosätta fredsplikten på samma sätt som den gör i fallet med sympatistrejkerna.Fredrik j skrev: ↑21 dec 2025 08:26Har arbetsgivaren kollektivavtal råder fredsplikt om parterna inte ligger i konflikt. Vet inte vad som skulle hända om en ansluten arbetsgivare skulle på egen hand utlysa sympatilockout men sannolikt skulle den väl bli utesluten.MarkusL skrev: ↑21 dec 2025 00:45Var inget särskilt seriöst resonemang jag förde så du behöver inte bemöta men såhär fungerar det:Fredrik j skrev: ↑20 dec 2025 22:43Det du beskriver är en lockout vilket är arbetsgivarens motsvarighet till strejk.MarkusL skrev: ↑20 dec 2025 22:02Jag menar sympatiblockad inte sympatistrejk. Nu har ju inte Tesla satt sin personal i blockad och det går helt säkert inte men hade ändå varit roligt att pröva. Dvs att arbetsgivare sätter sin personal i blockad i sympati med Tesla.Fredrik j skrev: ↑20 dec 2025 11:51
Nej, det är skäl för att bli uppsagd. Lagen om anställningsskydd ger dig inget skydd i en sån situation. Det är precis det du beskriver som var en av anledningarna till varför arbetsgivarna ville ha kollektiva avtal med arbetarna. Att individuella åsikter skulle resultera i störningar i produktionen.
Men det gäller företag som har kollektivavtal. Om tesla skulle skicka hem sina anställda skulle dom ju fortfarande få betala lön (enligt anställningsavtalet) samtidigt som verksamheten skulle upphöra.
En arbetsgivare med kollektivavtal som varslar om lockout utan att det finns en konflikt mellan parterna blir väl sannolikt utesluten ur arbetsgivarorganisationen.
Vid Lockout: Arbetsgivaren betalar ingen lön. Facket betalar ut konfliktersättning.
Vid Strejk: Arbetsgivaren betalar ingen lön. Facket betalar ut konfliktersättning.
Fredsplikten är en överenskommelse i kollektivavtalet. Vad som gäller framgår av avtalet. Skulle tro att villkoret för stridsåtgärder är att det finns en konflikt mellan parterna. Att en enskild arbetsgivare vill sympatisera med tesla tror jag hamnar utanför.MarkusL skrev: ↑21 dec 2025 09:44I detta hypotetiska exempel borde ju konflikten man sympatiserar med åsidosätta fredsplikten på samma sätt som den gör i fallet med sympatistrejkerna.Fredrik j skrev: ↑21 dec 2025 08:26Har arbetsgivaren kollektivavtal råder fredsplikt om parterna inte ligger i konflikt. Vet inte vad som skulle hända om en ansluten arbetsgivare skulle på egen hand utlysa sympatilockout men sannolikt skulle den väl bli utesluten.MarkusL skrev: ↑21 dec 2025 00:45Var inget särskilt seriöst resonemang jag förde så du behöver inte bemöta men såhär fungerar det:Fredrik j skrev: ↑20 dec 2025 22:43Det du beskriver är en lockout vilket är arbetsgivarens motsvarighet till strejk.
- Sportbilsentusiasten
Så hur kan då IF Metall och andra parter, vidtaa dessa åtgärder om det nu skulle råda Fredsplikt?Fredrik j skrev: ↑21 dec 2025 09:56Fredsplikten är en överenskommelse i kollektivavtalet. Vad som gäller framgår av avtalet. Skulle tro att villkoret för stridsåtgärder är att det finns en konflikt mellan parterna. Att en enskild arbetsgivare vill sympatisera med tesla tror jag hamnar utanför.MarkusL skrev: ↑21 dec 2025 09:44I detta hypotetiska exempel borde ju konflikten man sympatiserar med åsidosätta fredsplikten på samma sätt som den gör i fallet med sympatistrejkerna.Fredrik j skrev: ↑21 dec 2025 08:26Har arbetsgivaren kollektivavtal råder fredsplikt om parterna inte ligger i konflikt. Vet inte vad som skulle hända om en ansluten arbetsgivare skulle på egen hand utlysa sympatilockout men sannolikt skulle den väl bli utesluten.MarkusL skrev: ↑21 dec 2025 00:45Var inget särskilt seriöst resonemang jag förde så du behöver inte bemöta men såhär fungerar det:Fredrik j skrev: ↑20 dec 2025 22:43
Det du beskriver är en lockout vilket är arbetsgivarens motsvarighet till strejk.
Tesla har ingen skyldighet att teckna KA och kan därför inte anses ha konflikt med IF Metall
Bilnjutare som äntligen köpt elbil
- C40 Twin Ultimate 2024, plus all extrautrustning
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, moddad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- Miata ND 2017 Recarostolar, moddad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
Jösses. ”Fredsplikt” är inskrivet i kollektivavtalet och gäller mellan medlemsföretag i arbetsgivarorganisationer och fackföreningar.Sportbilsentusiasten skrev: ↑23 dec 2025 12:45Så hur kan då IF Metall och andra parter, vidtaa dessa åtgärder om det nu skulle råda Fredsplikt?Fredrik j skrev: ↑21 dec 2025 09:56Fredsplikten är en överenskommelse i kollektivavtalet. Vad som gäller framgår av avtalet. Skulle tro att villkoret för stridsåtgärder är att det finns en konflikt mellan parterna. Att en enskild arbetsgivare vill sympatisera med tesla tror jag hamnar utanför.MarkusL skrev: ↑21 dec 2025 09:44I detta hypotetiska exempel borde ju konflikten man sympatiserar med åsidosätta fredsplikten på samma sätt som den gör i fallet med sympatistrejkerna.
Tesla har ingen skyldighet att teckna KA och kan därför inte anses ha konflikt med IF Metall
Tesla (eller IF metalls medlemmar på tesla) har ingen fredsplikt.
- Sportbilsentusiasten
Varför "jösses"?Fredrik j skrev: ↑23 dec 2025 13:10Jösses. ”Fredsplikt” är inskrivet i kollektivavtalet och gäller mellan medlemsföretag i arbetsgivarorganisationer och fackföreningar.Sportbilsentusiasten skrev: ↑23 dec 2025 12:45Så hur kan då IF Metall och andra parter, vidtaa dessa åtgärder om det nu skulle råda Fredsplikt?Fredrik j skrev: ↑21 dec 2025 09:56Fredsplikten är en överenskommelse i kollektivavtalet. Vad som gäller framgår av avtalet. Skulle tro att villkoret för stridsåtgärder är att det finns en konflikt mellan parterna. Att en enskild arbetsgivare vill sympatisera med tesla tror jag hamnar utanför.
Var en ärlig fråga.
Försök förstå att för många är det extremt märkligt att det i Sverige är lagligt att IF Metall försöker tvinga en annan part till KA. Något som är frivilligt.
Lika märkligt att uppmana andra till sympatiåtgärder...tydligen är ok
Den Svenska modellen.Sportbilsentusiasten skrev: ↑23 dec 2025 13:19Varför "jösses"?Fredrik j skrev: ↑23 dec 2025 13:10Jösses. ”Fredsplikt” är inskrivet i kollektivavtalet och gäller mellan medlemsföretag i arbetsgivarorganisationer och fackföreningar.Sportbilsentusiasten skrev: ↑23 dec 2025 12:45Så hur kan då IF Metall och andra parter, vidtaa dessa åtgärder om det nu skulle råda Fredsplikt?
Var en ärlig fråga.
Försök förstå att för många är det extremt märkligt att det i Sverige är lagligt att IF Metall försöker tvinga en annan part till KA. Något som är frivilligt.
Klart du får välja själv, men om du inte väljer det som vi tycker så gör vi allt för att tvinga dig välja rätt.
Den är obsolet. Antingen ska det vara lagkrav eller på riktigt frivilligt. Att ena parten kan mer eller mindre tvinga på en villkor utan att du kan göra nått är inte det jag kallar frivilligt. Det är avtal under hot/tvång.
I dagens samhälle finns det massor av arbetsgivare, om du anser att KA är viktigt så välj en arbetsplats som har det. Det är frivilligt att välja…
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Polestar 2 LRSM -25
Beställd: BMW iX3 50 xDrive.
Polestar 2 LRSM -25
Beställd: BMW iX3 50 xDrive.
Jag har förstått att det är flera här i tråden som tycker den svenska modellen är märklig och som inte förstår varken syfte eller metoder förknippade med den.Sportbilsentusiasten skrev: ↑23 dec 2025 13:19Varför "jösses"?Fredrik j skrev: ↑23 dec 2025 13:10Jösses. ”Fredsplikt” är inskrivet i kollektivavtalet och gäller mellan medlemsföretag i arbetsgivarorganisationer och fackföreningar.Sportbilsentusiasten skrev: ↑23 dec 2025 12:45Så hur kan då IF Metall och andra parter, vidtaa dessa åtgärder om det nu skulle råda Fredsplikt?
Var en ärlig fråga.
Det tycker jag och andra sidan är märkligt.
Det är ok att ha olika åsikter om vårt system för arbetsmarknaden men att inte förstå den tycker jag inte är ok. I varje fall inte om man vill debattera om den.
Fredsplikt och sympatiåtgärder är reglerat i kollektivavtalet. Ett företag med kollektivavtal har avtalat bort möjligheten till individuella åtgärder.
Tesla har inget kollektivavtal och lyder inte under någon fredsplikt.
Din fråga tolkade jag som om ett företag med kollektivavtal på egen hand, utan stöd från sin organisation, får starta en sympatiblockad till stöd för tesla. Jag skulle tro att man då blir utesluten.
Varför utgår du från att alla företag naturligt vill slippa kollektivavtal?
- Sportbilsentusiasten
HejFredrik j skrev: ↑23 dec 2025 14:52Jag har förstått att det är flera här i tråden som tycker den svenska modellen är märklig och som inte förstår varken syfte eller metoder förknippade med den.Sportbilsentusiasten skrev: ↑23 dec 2025 13:19Varför "jösses"?Fredrik j skrev: ↑23 dec 2025 13:10Jösses. ”Fredsplikt” är inskrivet i kollektivavtalet och gäller mellan medlemsföretag i arbetsgivarorganisationer och fackföreningar.Sportbilsentusiasten skrev: ↑23 dec 2025 12:45Så hur kan då IF Metall och andra parter, vidtaa dessa åtgärder om det nu skulle råda Fredsplikt?
Var en ärlig fråga.
Det är ok att ha olika åsikter om vårt system för arbetsmarknaden men att inte förstå den tycker jag inte är ok. I varje fall inte om man vill debattera om den.
Fredsplikt och sympatiåtgärder är reglerat i kollektivavtalet. Ett företag med kollektivavtal har avtalat bort möjligheten till individuella åtgärder.
Din fråga tolkade jag som om ett företag med kollektivavtal på egen hand, utan stöd från sin organisation, får starta en sympatiblockad till stöd för tesla. Jag skulle tro att man då blir utesluten.
1/ du bör läsa frågan som den står
2/ är det tämligen arrogant att påstå att "Det är ok att ha olika åsikter om vårt system för arbetsmarknaden men att inte förstå den tycker jag inte är ok". Jag frågar för att försöka förstå.
3/ föredrar en vuxen diskussion. Där ingår inte "jösses", "inte förstå" och andra förminskande uttryck.
Frågan var alltså inte "ett företag med kollektivavtal på egen hand". Inte heller att "alla företag naturligt vill slippa kollektivavtal" - utan om att IF Metall försöker tvinga Tesla till något som är frivilligt.
Lösningen är lika självklar som enkel - gör kollektivavtal så fördelaktigt, att Tesla VILL teckna avtalet.
Nja, Du förbiser en smärre detalj, nämligen att ytterligare ett alternativ är att Tesla av ideologiska skäl inte VILL teckna kollektivavtal. Då spelar innehållet i erbjudandet inte längre någon roll.Sportbilsentusiasten skrev: ↑29 dec 2025 12:00HejFredrik j skrev: ↑23 dec 2025 14:52Jag har förstått att det är flera här i tråden som tycker den svenska modellen är märklig och som inte förstår varken syfte eller metoder förknippade med den.Sportbilsentusiasten skrev: ↑23 dec 2025 13:19Varför "jösses"?Fredrik j skrev: ↑23 dec 2025 13:10Jösses. ”Fredsplikt” är inskrivet i kollektivavtalet och gäller mellan medlemsföretag i arbetsgivarorganisationer och fackföreningar.Sportbilsentusiasten skrev: ↑23 dec 2025 12:45
Så hur kan då IF Metall och andra parter, vidtaa dessa åtgärder om det nu skulle råda Fredsplikt?
Var en ärlig fråga.
2/ är det tämligen arrogant att påstå att "Det är ok att ha olika åsikter om vårt system för arbetsmarknaden men att inte förstå den tycker jag inte är ok". Jag frågar för att försöka förstå.
3/ föredrar en vuxen diskussion. Där ingår inte "jösses", "inte förstå" och andra förminskande uttryck.
Frågan var alltså inte "ett företag med kollektivavtal på egen hand". Inte heller att "alla företag naturligt vill slippa kollektivavtal" - utan om att IF Metall försöker tvinga Tesla till något som är frivilligt.
Lösningen är lika självklar som enkel - gör kollektivavtal så fördelaktigt, att Tesla VILL teckna avtalet.
Vi vet, bland annat via Tibor (som måste betraktas som en välunderrättad källa), att:
1 - Tesla Sweden har en VD som inte har (hade?) befogenhet att själv teckna ett sådant avtal, av vilken typ det vara månde. En berättigad fråga är väl då vilka inskränkningar i övrigt som finns i dennes mandat?
2 - Ovanstående måste vara ett stort hinder i förhandlingarna då den första frågan är (eller borde vara) om parterna har förhandlingsmandat, d v s befogenhet att teckna en eventuell överenskommelse. Utan ett sådant mandat är överenskommelser som bekant inte giltiga.
3 - Vi vet, utifrån uttalanden och tweets från hövdingen själv - Elon Musk, att fackliga frågor och rättigheter inte prioriteras särskilt högt i dennes agenda. Milt uttryckt.
4 - Fredsplikten är den starkaste förmån som fackliga organisationer kan erbjuda i utbyte mot villkor och inflytande. Men det innebär omvänt att större företag verksamma inom ett fackförbunds avtalsområde och som inte VILL teckna kollektivavtal löper stor risk att drabbas av sanktioner. Allom till varnagel som det brukar heta.
5 - Fortfarande tror jag ingen som skrivit i tråden de facto suttit med vid förhandlingarna och lyssnat in förhandlingsklimatet. Så vi vet mycket litet om parternas positionering, de håller korten nära bröstet.
Ergo - Vi vet egentligen inte mycket mer efter år av strejkande än vi gjorde de första veckorna. Vi har två starka parter som agerar utifrån sina intressen och inom ramen för lagens råmärken. Vi vet vidare att IF Metall vill teckna kollektivavtal. Om Tesla över huvud taget är villiga eller har mandat att förhandla och nå en överenskommelse vet vi inte, i alla fall inte jag.
Men ingen av parterna förefaller i vart fall beredda att vika sig, så strejken lär kunna pågå länge än…
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Polestar 2 2021
Du frågade hur IF metall och andra parter kan vidta konfliktåtgärder om det råder fredsplikt.Sportbilsentusiasten skrev: ↑29 dec 2025 12:00HejFredrik j skrev: ↑23 dec 2025 14:52Jag har förstått att det är flera här i tråden som tycker den svenska modellen är märklig och som inte förstår varken syfte eller metoder förknippade med den.Sportbilsentusiasten skrev: ↑23 dec 2025 13:19Varför "jösses"?Fredrik j skrev: ↑23 dec 2025 13:10Jösses. ”Fredsplikt” är inskrivet i kollektivavtalet och gäller mellan medlemsföretag i arbetsgivarorganisationer och fackföreningar.Sportbilsentusiasten skrev: ↑23 dec 2025 12:45
Så hur kan då IF Metall och andra parter, vidtaa dessa åtgärder om det nu skulle råda Fredsplikt?
Var en ärlig fråga.
Svaret är att det inte råder någon fredsplikt mot icke anslutna företag.
Den svenska modellen handlar mycket om kollektiva regler på arbetsmarknaden men inte nödvändigtvis samma för alla branscher.
Möjligheten till stridsåtgärder mot företag som inte tecknar avtal har fackföreningarna fått som kompensation för att man avtalat bort den fria strejkrätten. Det var något facket var mycket tveksamma till när arbetsgivarna föreslog kollektivavtal.
Rätt tröttsamt med alla barnsliga kommentarer om ”hur kan det vara lagligt” och ”maffiametoder” när IF metall gör precis vad systemet förväntar av dom.
Frivilligheten är inte central i den svenska modellen. Det är avsaknaden av tvingande lagstiftning som gör det möjligt att inte teckna avtal.
Bilden att arbetsgivare som har kollektivavtal generellt vill slippa kollektivavtal stämmer inte.
- TiborBlomhall
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Ingen på TM Sweden AB hade attesträtt när förhandlingarna sägs ha börjat för nu åtta år sedan. Sedan dess har de fått både det och egen beslutanderätt.
Tack för det förtydligandet Tibor! Då vet vi att mandatet, i alla fall formellt, ligger hos rätt juridisk person. Jag tänker att det må ju underlätta avsevärt även vad gäller övriga arbetsrättsliga frågor.TiborBlomhall skrev: ↑29 dec 2025 13:52Ingen på TM Sweden AB hade attesträtt när förhandlingarna sägs ha börjat för nu åtta år sedan. Sedan dess har de fått både det och egen beslutanderätt.
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Polestar 2 2021