Veckoparkering Tesla Model 3 – laddning & Sentry

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

LudwigTesla

Veckoparkering Tesla Model 3 – laddning & Sentry

Inlägg av LudwigTesla »

Hej alla,

Jag har en Tesla Model 3 Highland (2025) och ska snart lämna den parkerad i ungefär en vecka. Jag har tillgång till laddare och brukar normalt schemalägga laddningen på nätterna.

Min fråga är:

• Hur tänker ni kring laddning vid längre parkering? Är det bäst att låta bilen stå inkopplad hela tiden med laddgräns på 70–80 %, eller räcker det att schemalägga som vanligt?
• Hur gör ni med Sentry Mode under en vecka? Jag vet att det kan dra en hel del batteri, men med laddare inkopplad kanske det inte är ett problem. Är det värt att ha det på hela tiden för säkerhetens skull, eller stänger ni av för att minska onödig förbrukning?

Alla tips och erfarenheter uppskattas – särskilt från er som parkerat era Teslor längre perioder med laddare tillgänglig.

Tack på förhand!
Användarvisningsbild
Xyborg
Teslaägare
Referralkod: ts.la/robin28307

Re: Veckoparkering Tesla Model 3 – laddning & Sentry

Inlägg av Xyborg »

Bäst för batteriet och enklast är det om du kopplar in den och sätter landsgränsen till 50%.

Det finns hundratals trådar på ämnet, och forumets batteri-guru kan förklara bättre än mig ändå - så därför kommer jag inte riktigt våga mig på att brodera ut VARFÖR det är så - det gör han bättre än mig 😅

Ang. Sentry så beror det på var du parkerar bilen under veckan. Hemma på tomten? Då hade jag struntat i det. På en långtidparkering på flygplats eller tågstation? Ja, då hade jag lämnat den på eftersom du har tillgång till laddare. Men den drar ju runt 1kWh var fjärde timme med Sentry på, så det blir ju en slant - därav hade jag skippat det om bilen stod ”tryggt”.

När vi flög till dominikanska republiken och hälsade på svärföräldrarna sist så stod bilen i garaget hemma med sentry av, laddaren i och 50% laddgräns.
LudwigTesla

Inlägg av LudwigTesla »

Xyborg skrev: 14 dec 2025 17:43
Bäst för batteriet och enklast är det om du kopplar in den och sätter landsgränsen till 50%.

Det finns hundratals trådar på ämnet, och forumets batteri-guru kan förklara bättre än mig ändå - så därför kommer jag inte riktigt våga mig på att brodera ut VARFÖR det är så - det gör han bättre än mig 😅

Ang. Sentry så beror det på var du parkerar bilen under veckan. Hemma på tomten? Då hade jag struntat i det. På en långtidparkering på flygplats eller tågstation? Ja, då hade jag lämnat den på eftersom du har tillgång till laddare. Men den drar ju runt 1kWh var fjärde timme med Sentry på, så det blir ju en slant - därav hade jag skippat det om bilen stod ”tryggt”.

När vi flög till dominikanska republiken och hälsade på svärföräldrarna sist så stod bilen i garaget hemma med sentry av, laddaren i och 50% laddgräns.
Jag står parkerad hemma (brf) med kameror i garaget, dessvärre har jag två bil-grannar som inte är det minsta rädda om sina eller min bil. Ställer sig extremt nära och har ställt lådor på min huv (?!?) ingen skada skedd, men ändå…

Men angående att ha kabeln ansluten. Om jag ställer bilen på 50%, laddar den upp bilen konstant så att procenten inte går under 50%? Eller måste jag gå in o appen för att starta laddning? Behöver man ta bort schemaladdning på hemadressen?
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ke18519

Inlägg av AAKEE »

Ungefär som xyborg skriver.

Sentry:

Bara du kan avgöra om du tycker det är värt det. Bilen drar ~290W med sentry på så cirka 7 kWh/dygn. Det går ~9% per dygn så ~63% på en vecka.
Med laddare inkopplad är det inget problem, utan laddare fungerar Sebtry bara till 20% om du inte ställer om en inställning till tex 10%.

Vill man minimera degraderingen är det max 55% på en Highland som gäller. När det är vinter är ioffsg degraderingen när bilen står låg ändå.

Ställ 50-55% och koppla in bilen, kör Sentry om du vill och och höj laddningen med appen om du behöver mer ström när su ska hem.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ke18519

Inlägg av AAKEE »

LudwigTesla skrev: 14 dec 2025 17:56

Jag står parkerad hemma (brf) med kameror i garaget, dessvärre har jag två bil-grannar som inte är det minsta rädda om sina eller min bil. Ställer sig extremt nära och har ställt lådor på min huv (?!?) ingen skada skedd, men ändå…

Men angående att ha kabeln ansluten. Om jag ställer bilen på 50%, laddar den upp bilen konstant så att procenten inte går under 50%? Eller måste jag gå in o appen för att starta laddning? Behöver man ta bort schemaladdning på hemadressen?
Om du inte har ett schema på den platsen laddar bilen når den tycker det behövs förcatt hålla 50%.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Xyborg
Teslaägare
Referralkod: ts.la/robin28307

Inlägg av Xyborg »

LudwigTesla skrev: 14 dec 2025 17:56

Oj, ja då hade jag nog lämnat sentry på om sånt sker. Det är ju i princip skadegörelse om man ställer saker som repar bilen på den.

Om du sätter gränsen till 50% så kommer bilen själv se till att hålla batteriet laddat till 50%. Om du samtidigt har ett schema att bilen bara ska ladda nattetid exempelvis så kommer den också försöka hålla sig till det laddningschemat.
Skriv svar