+ längre räckvidd och fördubblad laddhastighet....tesla newbie skrev: ↑07 dec 2025 17:40Allt beror väl på vad man värdesätter. Dörrklangen på min 2021 Model Y är ganska ”klonkig” och bakluckan smäller igen hårt om en dörr är öppen. Båda dessa problem är avhjälpta på Juniper. För mig är Junipers byggkvalitet ”good enough” och jag vill inte betala 100 kkr mer för enbart bättre byggkvalitet. Om det kan kombineras med bättre köregenskaper blir det dock en annan femma.Rennwagen skrev: ↑07 dec 2025 13:14Det är en helt annan nivå på BMW förutom kanske 1 och 2 serie. Titta på lack, panelgap, inredningsdetaljer. Jag hade massor av stenskottsskador på min Model S på skärmarna framför bakhjulen efter en vinter (ingen garanti) på den ultratunna lacken. Vid avhämtning såg panelgliporna ut som en Trabant från 70-talet och hatthyllan på Model S skulle vilken 12 åring som helst kunnat snickra ihop i träslöjden. Det som är verkligt bra är som vi alla vet infotainement, laddinfrastruktur och räckvidd.mikebike skrev: ↑07 dec 2025 12:20Jag har bara erfarenhet av Z3, 330e och i4. De känns ju mycket exklusivare än MY.
Mycket ligger i materialval, skinnklädsel vs plast t.ex.
Även min XC60 kändes mer premium, med skinn i säten, ratt och instrumentpanel.
Att jämföra med någon basic 318 känns inte relevant.
BMW iX3
Moderator: Redaktion
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 10013
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: BMW iX3
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3775
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: BMW iX3
Jag jämförde BMW i4 innan jag köpte min M3LR Highland och kan verkligen inte hålla med om att det är en helt annan nivå på BMW. Huruvida lacken kommer att hålla bra eller inte är för tidigt att säga, men vad gäller panel gaps så är det ingen skillnad. Däremot kan äldre Teslor, inte minst från Fremont-fabriken i USA, uppvisa märkliga panelgap. Vad gäller inredningen så är det klart mer billig hårdplast i BMW i4 än i Model 3 Highland. Allt i inredningen sitter också fast bra. Dörrklangen är snarast bättre i Teslan. Det område där Teslan framför allt ligger efter BMW:n är fjädringen. Trots att Highland är bättre i det avseendet än den äldre Model 3 jag hade förut, är ändå BMW i4 komfortablare avfjädrad, utan att bli svampig.Rennwagen skrev: ↑07 dec 2025 13:14Det är en helt annan nivå på BMW förutom kanske 1 och 2 serie. Titta på lack, panelgap, inredningsdetaljer. Jag hade massor av stenskottsskador på min Model S på skärmarna framför bakhjulen efter en vinter (ingen garanti) på den ultratunna lacken. Vid avhämtning såg panelgliporna ut som en Trabant från 70-talet och hatthyllan på Model S skulle vilken 12 åring som helst kunnat snickra ihop i träslöjden. Det som är verkligt bra är som vi alla vet infotainement, laddinfrastruktur och räckvidd.
Har för övrigt ägt sju BMW genom åren.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Re: BMW iX3
Du kanske har rätt, jag vet faktiskt inte från vilken fabrik min S kommer. Och visst är det väsentliga förbättringar på Highland.Niklas Z skrev: ↑07 dec 2025 19:17Jag jämförde BMW i4 innan jag köpte min M3LR Highland och kan verkligen inte hålla med om att det är en helt annan nivå på BMW. Huruvida lacken kommer att hålla bra eller inte är för tidigt att säga, men vad gäller panel gaps så är det ingen skillnad. Däremot kan äldre Teslor, inte minst från Fremont-fabriken i USA, uppvisa märkliga panelgap. Vad gäller inredningen så är det klart mer billig hårdplast i BMW i4 än i Model 3 Highland. Allt i inredningen sitter också fast bra. Dörrklangen är snarast bättre i Teslan. Det område där Teslan framför allt ligger efter BMW:n är fjädringen. Trots att Highland är bättre i det avseendet än den äldre Model 3 jag hade förut, är ändå BMW i4 komfortablare avfjädrad, utan att bli svampig.Rennwagen skrev: ↑07 dec 2025 13:14Det är en helt annan nivå på BMW förutom kanske 1 och 2 serie. Titta på lack, panelgap, inredningsdetaljer. Jag hade massor av stenskottsskador på min Model S på skärmarna framför bakhjulen efter en vinter (ingen garanti) på den ultratunna lacken. Vid avhämtning såg panelgliporna ut som en Trabant från 70-talet och hatthyllan på Model S skulle vilken 12 åring som helst kunnat snickra ihop i träslöjden. Det som är verkligt bra är som vi alla vet infotainement, laddinfrastruktur och räckvidd.
Har för övrigt ägt sju BMW genom åren.
Men jag blev så glad häromdagen när beviset kom på att det går att koppla ur DSC helt och hållet i iX3. Se 28.42 in i denna film där även mycket annan funktionalitet visas för infotainement-nerdar.
Och iX3 fått väldigt mycket positiv kritik i körproverna vilket visar på att chassie-ingenjörerna i München fortfarande är bästa kompisar med oss som gillar att köra och inte bara åka bil
Model S LR 2023, tidigare Model 3 Performance 2022, M3 2021, S90D 2019, 2016
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3775
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: BMW iX3
Att ingenjörerna som jobbar på BMW är duktiga håller jag med om. Det som hämmar i4 vad gäller köregenskaperna i min jämförelse är att den väger mycket mer än Model 3 LR. Däremot är det uppenbart att BMW fått till fjädringen klart bättre än Tesla. Den riktigt svåra uppgiften när det gäller chassikonstruktion är ju att balansera köregenskaper och komfort, så att bilen klarar båda bra. Tesla har ju fått offra fjädringskomfort på ett sätt som i4 inte drabbats av. Det har genom åren varit BMW:s styrka och ett av de viktigaste skälen till att jag i så många år kört BMW. Min gissning är att om i4 vägt 400 kg mindre så hade den spöat Model 3 vad gäller körglädje.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Re: BMW iX3
Tesla bygger väl dessutom bilar som är lägre än andra elbilar. Tesla safear nog med *onödigt* hård fjädring för att inte bilen ska gunga ned och slå i batteriet?Niklas Z skrev: ↑12 dec 2025 11:56Att ingenjörerna som jobbar på BMW är duktiga håller jag med om. Det som hämmar i4 vad gäller köregenskaperna i min jämförelse är att den väger mycket mer än Model 3 LR. Däremot är det uppenbart att BMW fått till fjädringen klart bättre än Tesla. Den riktigt svåra uppgiften när det gäller chassikonstruktion är ju att balansera köregenskaper och komfort, så att bilen klarar båda bra. Tesla har ju fått offra fjädringskomfort på ett sätt som i4 inte drabbats av. Det har genom åren varit BMW:s styrka och ett av de viktigaste skälen till att jag i så många år kört BMW. Min gissning är att om i4 vägt 400 kg mindre så hade den spöat Model 3 vad gäller körglädje.
Och BMW med flera har mycket erfarenhet av chassiedesign med hög kvalitet.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3775
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: BMW iX3
Det kan nog stämma, men i jämförelse med den BMW jag hade innan (som vägde ungefär 700 kg mindre än en i4) är Model 3 LR stötigare, men också mindre krängstyv vid hård kurvtagning. BMW:n hade i och för sig adaptiva stötdämpare, men det är inte hela förklaringen, för även den BMW jag hade dessförinnan var bättre avstämd i chassit.
Det ska dock sägas att just den här förmågan att bygga chassin som klarade hård kurvtagning bra, utan att bli obekvämt stötiga, är något som BMW excellerade i, även jämfört med andra biltillverkare än Tesla. Sedan jag beställde första Teslan för snart sex år sedan har jag dock knappt provat annat än elbilar, så jag har inte så bra koll vad som hänt på avgasbilssidan sedan dess.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Re: BMW iX3
Det finns ingen anledning att beställa en iX3 nu egentligen? Dels tar det lång tid att få bilen. Under tiden så hinner EX60 komma och det kanske även kommer fler versioner av iX3 med bakhjulsdrift och annan batteri-teknik, nya paketeringar med mera. Man kommer även kunna provköra GLC snart. Och vad kommer Tesla göra när Volvo EX60 kommer dammsuga marknaden efter nybilsköpare. Kanske vi får se ännu bättre erbjudanden från Tesla. (Läs fri färg, sänkt pris, gratis laddning med mera).
Model 3 Highland 2024
Audi RS3 2026
BMW M2 CS 2026
Audi RS3 2026
BMW M2 CS 2026
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3775
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: BMW iX3
När jag kom till den avslutande parentesen i ditt inlägg läste jag "fri fart" i stället för "fri färg". Fri fart hade varit ett erbjudande att nappa på.current skrev: ↑12 dec 2025 13:31Det finns ingen anledning att beställa en iX3 nu egentligen? Dels tar det lång tid att få bilen. Under tiden så hinner EX60 komma och det kanske även kommer fler versioner av iX3 med bakhjulsdrift och annan batteri-teknik, nya paketeringar med mera. Man kommer även kunna provköra GLC snart. Och vad kommer Tesla göra när Volvo EX60 kommer dammsuga marknaden efter nybilsköpare. Kanske vi får se ännu bättre erbjudanden från Tesla. (Läs fri färg, sänkt pris, gratis laddning med mera).
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Re: BMW iX3
Vissa ÅF går väl med på att man fritt får avbeställa efter provkörning. I så fall kan det väl vara en idé att ”låsa in” en order, så man inte hamnar ännu längre bak i kön.current skrev: ↑12 dec 2025 13:31Det finns ingen anledning att beställa en iX3 nu egentligen? Dels tar det lång tid att få bilen. Under tiden så hinner EX60 komma och det kanske även kommer fler versioner av iX3 med bakhjulsdrift och annan batteri-teknik, nya paketeringar med mera. Man kommer även kunna provköra GLC snart. Och vad kommer Tesla göra när Volvo EX60 kommer dammsuga marknaden efter nybilsköpare. Kanske vi får se ännu bättre erbjudanden från Tesla. (Läs fri färg, sänkt pris, gratis laddning med mera).
Re: BMW iX3
Första anledningen är att min iX3 kommer i april/maj samtidigt som min Model S lease går ut.current skrev: ↑12 dec 2025 13:31Det finns ingen anledning att beställa en iX3 nu egentligen? Dels tar det lång tid att få bilen. Under tiden så hinner EX60 komma och det kanske även kommer fler versioner av iX3 med bakhjulsdrift och annan batteri-teknik, nya paketeringar med mera. Man kommer även kunna provköra GLC snart. Och vad kommer Tesla göra när Volvo EX60 kommer dammsuga marknaden efter nybilsköpare. Kanske vi får se ännu bättre erbjudanden från Tesla. (Läs fri färg, sänkt pris, gratis laddning med mera).
Andra anledningen är att det kommer att bli skönt att slippa Tesla-låg-kvalitet och åka bayerskt igen
Tredje anledningen är att leveransprecisionen som Volvo visat på EX90 gör att det ligger i farans riktning att EX60 också blir rejält försenad
Fjärde anledningen (för de som bryr sig) är att nya modeller som har "hype" och det är kö efter, ofta har bra andrahandsvärde i början.
Femte och sista är att det är kul att byta bil och att det alltid kommer något nytt som man kan vänta på. Och det innebär att risken är att ”Väntar du på nästa modell, väntar du för alltid.”
Model S LR 2023, tidigare Model 3 Performance 2022, M3 2021, S90D 2019, 2016
-
tesla newbie
- Inlägg: 931
- Blev medlem: 01 sep 2021 15:32
Re: BMW iX3
Jag tycker Teslas största styrka när det gäller kördynamik är stryrresponsen. Varje gång jag kör en annan elbil så känns det som att jag måste vänta på att vikten flyttas när jag styr in i en kurva men i Teslan känns det som att det går omedelbart. Det var också detta jag reagerade på när jag körde Model Y för första gången. Jag tyckte att min X3:a hade bra styrrespons men Model Y var på en helt annan nivå! Ärligt talat så upplever jag inte Model Y som så mycket hårdare än X3:an jag hade innan. Den största skillnaden är att X3:an gick tystare över ojämnheter. Dessutom så slipper man i Teslan nästan helt vaggandet i sidled som många SUV:ar lider av.Niklas Z skrev: ↑12 dec 2025 12:59Det kan nog stämma, men i jämförelse med den BMW jag hade innan (som vägde ungefär 700 kg mindre än en i4) är Model 3 LR stötigare, men också mindre krängstyv vid hård kurvtagning. BMW:n hade i och för sig adaptiva stötdämpare, men det är inte hela förklaringen, för även den BMW jag hade dessförinnan var bättre avstämd i chassit.
Det ska dock sägas att just den här förmågan att bygga chassin som klarade hård kurvtagning bra, utan att bli obekvämt stötiga, är något som BMW excellerade i, även jämfört med andra biltillverkare än Tesla. Sedan jag beställde första Teslan för snart sex år sedan har jag dock knappt provat annat än elbilar, så jag har inte så bra koll vad som hänt på avgasbilssidan sedan dess.
Innan Teslan levererade körde jag också mina föräldrars F20 BMW 118i med M-Sport chassi i några veckor. Jag upplevde den i stort sett lika hårt dämpad som Teslan. Speciellt i bakvagnen där den var på gränsen till studsig. Så jag är mycket nyfiken på hur Neue klasse kommer kännas. Min erfarenhet är att det är mycket svårt att få en lyckad kompromiss mellan sport och komfort med passiva dämpare. Ska man ha snabb styrrespons så måste man ha styva dämpare vilket gör bilen studsig. Vill man att bilen ska ”andas” mer över gupp så kommer styrresponsen att bli långsammare. Nya Model Y LR är ett exempel på det. Den är mindre abrupt över gupp än min 2021:a men viktförflyttningen vid snabba rattrörelser är också märkbart långsammare. Nya MYP är dock både minst lika snabb i styrresponsen som min bil OCH avsevärt mjukare över gupp tack vare de adaptiva dämparna.
Re: BMW iX3
Jag vet inte om det var en iX3 eller en vanlig X3 du hade. Men den iX3 av förra generationen jag körde i några månader var då verkligen inte byggd för någon körglädje, så det är kanske inte den bästa jämförelsen. iX3 kändes som den var byggd för komfort enbart och var underbar att puttra fram med i långsam takt på landsvägar och i stadsmiljö. Så fort det pressades det minsta var den inget vidare (men det var kanske för att jag kom från en Kia EV6 GT som är ganska brutal och jag var van vid det), och dessutom var den väldigt vindkänslig i motorvägsfart.tesla newbie skrev: ↑12 dec 2025 23:15Jag tycker Teslas största styrka när det gäller kördynamik är stryrresponsen. Varje gång jag kör en annan elbil så känns det som att jag måste vänta på att vikten flyttas när jag styr in i en kurva men i Teslan känns det som att det går omedelbart. Det var också detta jag reagerade på när jag körde Model Y för första gången. Jag tyckte att min X3:a hade bra styrrespons men Model Y var på en helt annan nivå! Ärligt talat så upplever jag inte Model Y som så mycket hårdare än X3:an jag hade innan. Den största skillnaden är att X3:an gick tystare över ojämnheter. Dessutom så slipper man i Teslan nästan helt vaggandet i sidled som många SUV:ar lider av.Niklas Z skrev: ↑12 dec 2025 12:59Det kan nog stämma, men i jämförelse med den BMW jag hade innan (som vägde ungefär 700 kg mindre än en i4) är Model 3 LR stötigare, men också mindre krängstyv vid hård kurvtagning. BMW:n hade i och för sig adaptiva stötdämpare, men det är inte hela förklaringen, för även den BMW jag hade dessförinnan var bättre avstämd i chassit.
Det ska dock sägas att just den här förmågan att bygga chassin som klarade hård kurvtagning bra, utan att bli obekvämt stötiga, är något som BMW excellerade i, även jämfört med andra biltillverkare än Tesla. Sedan jag beställde första Teslan för snart sex år sedan har jag dock knappt provat annat än elbilar, så jag har inte så bra koll vad som hänt på avgasbilssidan sedan dess.
Innan Teslan levererade körde jag också mina föräldrars F20 BMW 118i med M-Sport chassi i några veckor. Jag upplevde den i stort sett lika hårt dämpad som Teslan. Speciellt i bakvagnen där den var på gränsen till studsig. Så jag är mycket nyfiken på hur Neue klasse kommer kännas. Min erfarenhet är att det är mycket svårt att få en lyckad kompromiss mellan sport och komfort med passiva dämpare. Ska man ha snabb styrrespons så måste man ha styva dämpare vilket gör bilen studsig. Vill man att bilen ska ”andas” mer över gupp så kommer styrresponsen att bli långsammare. Nya Model Y LR är ett exempel på det. Den är mindre abrupt över gupp än min 2021:a men viktförflyttningen vid snabba rattrörelser är också märkbart långsammare. Nya MYP är dock både minst lika snabb i styrresponsen som min bil OCH avsevärt mjukare över gupp tack vare de adaptiva dämparna.
Min i4:a var en helt annan bil, och det var uppenbart att den var byggd för ett annat syfte. Ska man jämföra med Tesla är det nog snarare den man ska jämföra med. Jag tycker personligen att BMW varit oerhört duktiga med att maskera den höga vikten i i4, men det är klart att man inte kan trolla bort 300 kg mer än Model 3. Sen tror jag att Niklas är en duktigare chaufför än vad jag är, så han upplever säkert skillnaden som större än vad jag gör.
Jag tror att anledningen att många tycker att Model 3/Y har en bra styrrespons är att Tesla generellt har ett väldigt litet "glapp" i mitten vad det gäller rattutslag och dessutom en ovanligt liten ratt. Minsta lilla rörelse och den svänger. Det gör nog att de upplevs som att de har en direkt styrning/bra styrrespons av vissa, och som att de är oroliga på vägen av andra. Men det är inte så relevant om man kör aktivt. Att en bil reagerar snabbt på små rattutslag är inte samma sak som att den har en bra styrrespons, i min mening.
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
-
SwedishAdvocate
- Inlägg: 7773
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: BMW iX3
Tycker diskussionen på typ en sida bak i tråden om i4:ans köregenskaper är lite förvirrande utifrån att motorpressen som jag förstått det ansåg att det fanns en märkbar skillnad i köregenskaper mellan eDrive40 och M50. Se t.ex:iAkita skrev: ↑13 dec 2025 01:13Jag vet inte om det var en iX3 eller en vanlig X3 du hade. Men den iX3 av förra generationen jag körde i några månader var då verkligen inte byggd för någon körglädje, så det är kanske inte den bästa jämförelsen. iX3 kändes som den var byggd för komfort enbart och var underbar att puttra fram med i långsam takt på landsvägar och i stadsmiljö. Så fort det pressades det minsta var den inget vidare (men det var kanske för att jag kom från en Kia EV6 GT som är ganska brutal och jag var van vid det), och dessutom var den väldigt vindkänslig i motorvägsfart.tesla newbie skrev: ↑12 dec 2025 23:15Jag tycker Teslas största styrka när det gäller kördynamik är stryrresponsen. Varje gång jag kör en annan elbil så känns det som att jag måste vänta på att vikten flyttas när jag styr in i en kurva men i Teslan känns det som att det går omedelbart. Det var också detta jag reagerade på när jag körde Model Y för första gången. Jag tyckte att min X3:a hade bra styrrespons men Model Y var på en helt annan nivå! Ärligt talat så upplever jag inte Model Y som så mycket hårdare än X3:an jag hade innan. Den största skillnaden är att X3:an gick tystare över ojämnheter. Dessutom så slipper man i Teslan nästan helt vaggandet i sidled som många SUV:ar lider av.Niklas Z skrev: ↑12 dec 2025 12:59Det kan nog stämma, men i jämförelse med den BMW jag hade innan (som vägde ungefär 700 kg mindre än en i4) är Model 3 LR stötigare, men också mindre krängstyv vid hård kurvtagning. BMW:n hade i och för sig adaptiva stötdämpare, men det är inte hela förklaringen, för även den BMW jag hade dessförinnan var bättre avstämd i chassit.
Det ska dock sägas att just den här förmågan att bygga chassin som klarade hård kurvtagning bra, utan att bli obekvämt stötiga, är något som BMW excellerade i, även jämfört med andra biltillverkare än Tesla. Sedan jag beställde första Teslan för snart sex år sedan har jag dock knappt provat annat än elbilar, så jag har inte så bra koll vad som hänt på avgasbilssidan sedan dess.
Innan Teslan levererade körde jag också mina föräldrars F20 BMW 118i med M-Sport chassi i några veckor. Jag upplevde den i stort sett lika hårt dämpad som Teslan. Speciellt i bakvagnen där den var på gränsen till studsig. Så jag är mycket nyfiken på hur Neue klasse kommer kännas. Min erfarenhet är att det är mycket svårt att få en lyckad kompromiss mellan sport och komfort med passiva dämpare. Ska man ha snabb styrrespons så måste man ha styva dämpare vilket gör bilen studsig. Vill man att bilen ska ”andas” mer över gupp så kommer styrresponsen att bli långsammare. Nya Model Y LR är ett exempel på det. Den är mindre abrupt över gupp än min 2021:a men viktförflyttningen vid snabba rattrörelser är också märkbart långsammare. Nya MYP är dock både minst lika snabb i styrresponsen som min bil OCH avsevärt mjukare över gupp tack vare de adaptiva dämparna.
Min i4:a var en helt annan bil, och det var uppenbart att den var byggd för ett annat syfte. Ska man jämföra med Tesla är det nog snarare den man ska jämföra med. Jag tycker personligen att BMW varit oerhört duktiga med att maskera den höga vikten i i4, men det är klart att man inte kan trolla bort 300 kg mer än Model 3. Sen tror jag att Niklas är en duktigare chaufför än vad jag är, så han upplever säkert skillnaden som större än vad jag gör.
Jag tror att anledningen att många tycker att Model 3/Y har en bra styrrespons är att Tesla generellt har ett väldigt litet "glapp" i mitten vad det gäller rattutslag och dessutom en ovanligt liten ratt. Minsta lilla rörelse och den svänger. Det gör nog att de upplevs som att de har en direkt styrning/bra styrrespons av vissa, och som att de är oroliga på vägen av andra. Men det är inte så relevant om man kör aktivt. Att en bil reagerar snabbt på små rattutslag är inte samma sak som att den har en bra styrrespons, i min mening.
viewtopic.php?p=734453#p734453
Det skiljer ju vidare ~165kg i vikt mellan i4 eDrive40 och i4 M50…
Antar att du iAkita avser M50 eftersom det är en sån du har ägt, men vilken i4 avser du @Niklas Z?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
-
SwedishAdvocate
- Inlägg: 7773
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: BMW iX3
Din S är byggd i Freemont-fabriken i Kalifornien. Och på den modellen (och X?) kan det väl fortfarande förkomma 'lite udda' panelgaps som jag förstår det…Rennwagen skrev: ↑12 dec 2025 11:31Du kanske har rätt, jag vet faktiskt inte från vilken fabrik min S kommer. Och visst är det väsentliga förbättringar på Highland. […Niklas Z skrev: ↑07 dec 2025 19:17Jag jämförde BMW i4 innan jag köpte min M3LR Highland och kan verkligen inte hålla med om att det är en helt annan nivå på BMW. Huruvida lacken kommer att hålla bra eller inte är för tidigt att säga, men vad gäller panel gaps så är det ingen skillnad. Däremot kan äldre Teslor, inte minst från Fremont-fabriken i USA, uppvisa märkliga panelgap. Vad gäller inredningen så är det klart mer billig hårdplast i BMW i4 än i Model 3 Highland. Allt i inredningen sitter också fast bra. Dörrklangen är snarast bättre i Teslan. Det område där Teslan framför allt ligger efter BMW:n är fjädringen. Trots att Highland är bättre i det avseendet än den äldre Model 3 jag hade förut, är ändå BMW i4 komfortablare avfjädrad, utan att bli svampig.Rennwagen skrev: ↑07 dec 2025 13:14Det är en helt annan nivå på BMW förutom kanske 1 och 2 serie. Titta på lack, panelgap, inredningsdetaljer. Jag hade massor av stenskottsskador på min Model S på skärmarna framför bakhjulen efter en vinter (ingen garanti) på den ultratunna lacken. Vid avhämtning såg panelgliporna ut som en Trabant från 70-talet och hatthyllan på Model S skulle vilken 12 åring som helst kunnat snickra ihop i träslöjden. Det som är verkligt bra är som vi alla vet infotainement, laddinfrastruktur och räckvidd.
Har för övrigt ägt sju BMW genom åren.
De första Model 3 som kom till Sverige är också byggda i Freemont. Efter X antal tidsenheter bytte dock Tesla till Kina-fabriken som leverantör av Model 3 till den svenska marknaden. Minns inte på rak arm exakt när det bytet skedde.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
-
tesla newbie
- Inlägg: 931
- Blev medlem: 01 sep 2021 15:32
Re: BMW iX3
Jag hade en vanlig X3:a. En 2015 xDrive 20d.Jag vet inte om det var en iX3 eller en vanlig X3 du hade. Men den iX3 av förra generationen jag körde i några månader var då verkligen inte byggd för någon körglädje, så det är kanske inte den bästa jämförelsen. iX3 kändes som den var byggd för komfort enbart och var underbar att puttra fram med i långsam takt på landsvägar och i stadsmiljö. Så fort det pressades det minsta var den inget vidare (men det var kanske för att jag kom från en Kia EV6 GT som är ganska brutal och jag var van vid det), och dessutom var den väldigt vindkänslig i motorvägsfart.
Jo Teslor är generellt mycket direktstyrda, även om de faktiskt tonat ner detta på Highland och Juniper. Men det jag menar med styrrespons är hur lång tid det tar mellan att man rör på ratten och att bilen "krängt klart". Alltså hur snabbt viktförflyttningen sker vid kurvtagning. Denna fördröjning upplever jag som mycket liten i min Model Y, men den har blivit större i Juniper LR. Snabbheten på viktförflyttningen i sidled bestäms till stor del av hur styva dämparna är (men även av andra faktorer som viktfördelning och fordonsvikt). Så med en passiv dämpare (som i nya iX3) så måste man välja mellan snabb viktförflyttning vid kurvtagning eller mjuk dämpning av fjädringsrörelser. Därför tendererar passivt dämpade bilar med snabb viktförflyttning att bli "studsiga" över fartgupp och dylikt. Och bilar som gungar skönt över fartguppen känns som de tar en evighet att kränga klart efter rattrörelse.Jag tror att anledningen att många tycker att Model 3/Y har en bra styrrespons är att Tesla generellt har ett väldigt litet "glapp" i mitten vad det gäller rattutslag och dessutom en ovanligt liten ratt. Minsta lilla rörelse och den svänger. Det gör nog att de upplevs som att de har en direkt styrning/bra styrrespons av vissa, och som att de är oroliga på vägen av andra. Men det är inte så relevant om man kör aktivt. Att en bil reagerar snabbt på små rattutslag är inte samma sak som att den har en bra styrrespons, i min mening.
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3775
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: BMW iX3
Alla i4 jag kört har varit M50.SwedishAdvocate skrev: ↑13 dec 2025 04:42Antar att du iAkita avser M50 eftersom det är en sån du har ägt, men vilken i4 avser du @Niklas Z?
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3775
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: BMW iX3
Ja, dels är styrningen i Model 3 sådan att det krävs små rattrörelser, dels är det som du skriver, att bilen reagerar snabbt på styrimpulserna från föraren. Bilen har en snabb instyrning. Det hänger bland annat ihop med dämparna, precis som du skriver.tesla newbie skrev: ↑13 dec 2025 10:25Jo Teslor är generellt mycket direktstyrda, även om de faktiskt tonat ner detta på Highland och Juniper. Men det jag menar med styrrespons är hur lång tid det tar mellan att man rör på ratten och att bilen "krängt klart". Alltså hur snabbt viktförflyttningen sker vid kurvtagning. Denna fördröjning upplever jag som mycket liten i min Model Y, men den har blivit större i Juniper LR. Snabbheten på viktförflyttningen i sidled bestäms till stor del av hur styva dämparna är (men även av andra faktorer som viktfördelning och fordonsvikt). Så med en passiv dämpare (som i nya iX3) så måste man välja mellan snabb viktförflyttning vid kurvtagning eller mjuk dämpning av fjädringsrörelser. Därför tendererar passivt dämpade bilar med snabb viktförflyttning att bli "studsiga" över fartgupp och dylikt. Och bilar som gungar skönt över fartguppen känns som de tar en evighet att kränga klart efter rattrörelse.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Re: BMW iX3
Tesla 3 har riktigt fin turn-in, men det hänger i första hand på att CG värdet är lågt (Center of Gravity som uttrycks i cm ovanför vägen) genom batteriets låga placering. CG värdet är antagligen bättre än Ferrari m.fl. riktiga sportbilar. Som alla är inne på gör tyngden och den kort fjädringsvägen att den är rätt hårt dämpad.Niklas Z skrev: ↑13 dec 2025 12:19Ja, dels är styrningen i Model 3 sådan att det krävs små rattrörelser, dels är det som du skriver, att bilen reagerar snabbt på styrimpulserna från föraren. Bilen har en snabb instyrning. Det hänger bland annat ihop med dämparna, precis som du skriver.tesla newbie skrev: ↑13 dec 2025 10:25Jo Teslor är generellt mycket direktstyrda, även om de faktiskt tonat ner detta på Highland och Juniper. Men det jag menar med styrrespons är hur lång tid det tar mellan att man rör på ratten och att bilen "krängt klart". Alltså hur snabbt viktförflyttningen sker vid kurvtagning. Denna fördröjning upplever jag som mycket liten i min Model Y, men den har blivit större i Juniper LR. Snabbheten på viktförflyttningen i sidled bestäms till stor del av hur styva dämparna är (men även av andra faktorer som viktfördelning och fordonsvikt). Så med en passiv dämpare (som i nya iX3) så måste man välja mellan snabb viktförflyttning vid kurvtagning eller mjuk dämpning av fjädringsrörelser. Därför tendererar passivt dämpade bilar med snabb viktförflyttning att bli "studsiga" över fartgupp och dylikt. Och bilar som gungar skönt över fartguppen känns som de tar en evighet att kränga klart efter rattrörelse.
Att jämföra Modell 3 med en fossil-SUV, som har mycket högre CG värde och lång fjädringsväg är givetvis inte helt rättvist. Men Herr-Doktor-Doktor ingenjörerna i München kan verkligen trolla även med en SUV. Kolla in denna film
Model S LR 2023, tidigare Model 3 Performance 2022, M3 2021, S90D 2019, 2016
Re: BMW iX3
Jag kan ha slarvläst inläggen om detta, men krängningshämmaren är en viktig detalj som minskar krängningen för över kraft från ytterhjulet till innehjulet i kurvor.Rennwagen skrev: ↑13 dec 2025 13:56Tesla 3 har riktigt fin turn-in, men det hänger i första hand på att CG värdet är lågt (Center of Gravity som uttrycks i cm ovanför vägen) genom batteriets låga placering. CG värdet är antagligen bättre än Ferrari m.fl. riktiga sportbilar. Som alla är inne på gör tyngden och den kort fjädringsvägen att den är rätt hårt dämpad.Niklas Z skrev: ↑13 dec 2025 12:19Ja, dels är styrningen i Model 3 sådan att det krävs små rattrörelser, dels är det som du skriver, att bilen reagerar snabbt på styrimpulserna från föraren. Bilen har en snabb instyrning. Det hänger bland annat ihop med dämparna, precis som du skriver.tesla newbie skrev: ↑13 dec 2025 10:25Jo Teslor är generellt mycket direktstyrda, även om de faktiskt tonat ner detta på Highland och Juniper. Men det jag menar med styrrespons är hur lång tid det tar mellan att man rör på ratten och att bilen "krängt klart". Alltså hur snabbt viktförflyttningen sker vid kurvtagning. Denna fördröjning upplever jag som mycket liten i min Model Y, men den har blivit större i Juniper LR. Snabbheten på viktförflyttningen i sidled bestäms till stor del av hur styva dämparna är (men även av andra faktorer som viktfördelning och fordonsvikt). Så med en passiv dämpare (som i nya iX3) så måste man välja mellan snabb viktförflyttning vid kurvtagning eller mjuk dämpning av fjädringsrörelser. Därför tendererar passivt dämpade bilar med snabb viktförflyttning att bli "studsiga" över fartgupp och dylikt. Och bilar som gungar skönt över fartguppen känns som de tar en evighet att kränga klart efter rattrörelse.
Att jämföra Modell 3 med en fossil-SUV, som har mycket högre CG värde och lång fjädringsväg är givetvis inte helt rättvist. Men Herr-Doktor-Doktor ingenjörerna i München kan verkligen trolla även med en SUV. Kolla in denna film![]()
Hårdare krängningshämmare minskar behovet av hårda fjädrar för att motverka krängning.
(Fjädrarnas hårdhet ska egentligen inte anpassa för att minska krängningen utan för att få hjulet att följa marken optimalt (förutom åk-kvalité).
Jag tror att en sak till på i vart fall 3 men även troligen Y är att de har förhållandevis ”kort” styrväxel, dvs få varv från ändläge till ändläge.
Styrresponsen blir ”gladare” mår man byter styrutväxling till en kort styrväxel på samma bil.
Där är Model S betydligt sämre med en styrväxel som gör art man måste vrida väldigt mycket på ratten, vilket inte är så optimerat mot en yoke.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5