Via scriptet, och jag har fått slutfaktura. Då står vin i den.KeyserSoze skrev: ↑08 dec 2025 19:33Beställde 30/9. Har 12-17 Dec men ingen reg eller VIN… blir väl framflyttad då med tanke på att inget hänt i appen på en vecka. Är det via appen ni fått reda på både reg och VIN?
Väntrum model Y Juniper
Moderator: Redaktion
Re: Väntrum model Y Juniper
- Greengurkan
- Teslaägare
Vid samtal med Tesla så har de nu ändrat sig till slutet av December för leverans av min bil. Känns som de bara sitter och gissar.
-
KeyserSoze
Har nu också fått VIN, men varken reg eller annat uppdaterat i appen. Lev. 12-17 Dec, men håller det osannolikt nu :/. Ringde Tesla och de sa att det borde bli nu inom detta spann.. men var tydligt att det var höftat.
Från 4-26 Januari till 22-27dec. Den kan bli kämpig, hade tidigare hoppats på 15-21dec.
Har också fått tidigarelagt i morse. Beställde 29 okt. Hade innan 5-27 januari. Nu flyttat till 18-23 december. Inget VIN via appen, men kan se VIN via python scriptet, så är nog på gång. Long range AWD Marine Blue, Vit, 18". Trelleborg.
Senast redigerad av Tymrev, redigerad totalt 1 gånger.
Min bil är tillverkad och klar nu, kommer till Sverige under dagen och ska vidare upp till Jönköping för upphämtning. Betalade handpenningen under gårdagen också.
- Greengurkan
- Teslaägare
Grattis!
Hur fick du reda på att bilen kommit till Sverige?
Jag ska hämta min i nästa vecka.

Hur fick du reda på att bilen kommit till Sverige?
Jag ska hämta min i nästa vecka.
Tidigarelagt nu 18-23/12, inget vin ännu dock. Ultrared med vit interiör hämtning Trelleborg.
Du har säkert fått VIN då, men syns inte i appen än. Om du vill kolla direkt mot Teslas API kan du testa via denna app:
https://www.tesla-order-status-tracker.de/
Verkar som att vi som väntar på en blå MY inte får våra i år. Ingen ny info i appen, står fortfarande 4-26 januari. Men, det passar oss bra, vi kommer hem från semestern den 2a januari.
=================================
Beställt: Model Y Premium AWD LR Blå
Bestäld: 18 oktober 2025
Leverans: 4-26 januari 2026 (Först i dec)
Tidigare: Mercedes EQC AMG 2023
Det verkar som om Stealth Gray också blir sena då min är preliminär 2- 24 januari
Beställde 8 oktober.
Beställde 8 oktober.
Beställt Model Y LR DM Stealth Grey 8/10-25
- jimhalpert
- Teslaägare
Fortfarande januari som gäller för min blåa AWD som beställdes 15/10.
Läste att nya bidraget för elbilar gick igenom idag. Undrar hur mycket det kommer att påverka begagnatmarkanden. Eftersom det är max 450.000:- så är det inte orimligt att det skulle göra det. Funderar ibland på om man skulle avbeställa och vänta in våren i hopp om att få mer för bilen, samt, med lite tur, någon rolig uppdatering av Juniper.
Aja, i-landsproblem.
Läste att nya bidraget för elbilar gick igenom idag. Undrar hur mycket det kommer att påverka begagnatmarkanden. Eftersom det är max 450.000:- så är det inte orimligt att det skulle göra det. Funderar ibland på om man skulle avbeställa och vänta in våren i hopp om att få mer för bilen, samt, med lite tur, någon rolig uppdatering av Juniper.
Aja, i-landsproblem.
-
R_Vasteras
Jag beställde 16 november och har haft beräknad leverans 17/1-8/2 men nu står det ingen beräknad leverans alls. Hur ska det tolkas?
- m05erili
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/erik460049
Avbokade min bil också då värdet på inbytesbilen gick ner rätt mycket igen efter andra omvärderingen och att jag skulle behöva värdera om igen en gång till innan leverans, sedan kom skatten och servicelampan tändes så nu har jag betalt skatt och service på gammelbilen så den får rulla ett halvår till.
Hoppas på ett erbjudande med 0 ränta för MYP framåt sommaren.
Senast redigerad av M3170, redigerad totalt 1 gånger.
jimhalpert skrev: ↑11 dec 2025 20:15Fortfarande januari som gäller för min blåa AWD som beställdes 15/10.
Aja, i-landsproblem.
Tror inte bidraget blir någon större succé då det endast gäller för dom som tjänar max 80% av medelinkomsten och som bor i landsbygdskommuner. Medelinkomsten är ca 41.000kr och 80% av det är ca 33.000kr så jag tror inte det är många av dessa som kommer köpa en bil för 450.000kr. Kanske begagnade MG eller liknade ökar något.
Jag hade samma problem med min Volvo EX40, att bromsarna tjöt. Det är liksom ofrånkomligt då man inte använder bromsarna. Det löste sig genom att bromsa lite kraftigare i 50km/h någon gång i månaden.M3170 skrev: ↑11 dec 2025 23:18Avbokade min bil också då värdet på inbytesbilen gick ner rätt mycket igen efter andra omvärderingen och att jag skulle behöva värdera om igen en gång till innan leverans, sedan kom skatten och servicelampan tändes så nu har jag betalt skatt och service på gammelbilen så den får rulla ett halvår till.
Ingen aning om det är ett större specifikt problem för just Juniper. Det kan jag inte uttala mig om då jag inte äger någon för ens nästa vecka.
Min nuvarande Y LR 2023 är knäpptyst, kör one pedal driving och använder bara bromsarna ytterst sällan. Första gången jag sen åker i en Juniper så skriker bromsarna direkt...Ekologisk skrev: ↑12 dec 2025 06:56Jag hade samma problem med min Volvo EX40, att bromsarna tjöt. Det är liksom ofrånkomligt då man inte använder bromsarna. Det löste sig genom att bromsa lite kraftigare i 50km/h någon gång i månaden.M3170 skrev: ↑11 dec 2025 23:18Avbokade min bil också då värdet på inbytesbilen gick ner rätt mycket igen efter andra omvärderingen och att jag skulle behöva värdera om igen en gång till innan leverans, sedan kom skatten och servicelampan tändes så nu har jag betalt skatt och service på gammelbilen så den får rulla ett halvår till.
Ingen aning om det är ett större specifikt problem för just Juniper. Det kan jag inte uttala mig om då jag inte äger någon för ens nästa vecka.
- Dinsdale
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/gustav72756
Min förra model 3 skrek bara nån enstaka gång på tre år, några hårda bromsningar så var problemet borta. Nya Highland gnisslar varje gång jag backar ur garaget när väderförhållandena är de rätta. Nu försöker jag motorbromsa när det är kallt för att inte störa grannarna. När man kör iväg märks det att bilen lägger an bromsarna flera gånger under körningen, när jag kommer fram till destinationen är problemet således borta. Försvinner det även på Y om man gör på samma sätt?Jossi skrev: ↑12 dec 2025 07:02Min nuvarande Y LR 2023 är knäpptyst, kör one pedal driving och använder bara bromsarna ytterst sällan. Första gången jag sen åker i en Juniper så skriker bromsarna direkt...Ekologisk skrev: ↑12 dec 2025 06:56Jag hade samma problem med min Volvo EX40, att bromsarna tjöt. Det är liksom ofrånkomligt då man inte använder bromsarna. Det löste sig genom att bromsa lite kraftigare i 50km/h någon gång i månaden.M3170 skrev: ↑11 dec 2025 23:18Avbokade min bil också då värdet på inbytesbilen gick ner rätt mycket igen efter andra omvärderingen och att jag skulle behöva värdera om igen en gång till innan leverans, sedan kom skatten och servicelampan tändes så nu har jag betalt skatt och service på gammelbilen så den får rulla ett halvår till.
Jag tycker det är hanterbart men det är också en försämring som jag kommer göra garantiärende på nästa vinter om det finns en lösning då (i dagsläget hävdas det bara normal funktion, kör brake burnishing-funktionen)
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021
Jossi skrev: ↑12 dec 2025 07:02Min nuvarande Y LR 2023 är knäpptyst, kör one pedal driving och använder bara bromsarna ytterst sällan. Första gången jag sen åker i en Juniper så skriker bromsarna direkt...Ekologisk skrev: ↑12 dec 2025 06:56Jag hade samma problem med min Volvo EX40, att bromsarna tjöt. Det är liksom ofrånkomligt då man inte använder bromsarna. Det löste sig genom att bromsa lite kraftigare i 50km/h någon gång i månaden.M3170 skrev: ↑11 dec 2025 23:18Avbokade min bil också då värdet på inbytesbilen gick ner rätt mycket igen efter andra omvärderingen och att jag skulle behöva värdera om igen en gång till innan leverans, sedan kom skatten och servicelampan tändes så nu har jag betalt skatt och service på gammelbilen så den får rulla ett halvår till.
Nä och det är säkert ett problem och att när tillräckligt många klagar så löser (förhoppningsvis)Tesla det. Oavsett så kommer vår nya Juniper vara en uppgradering från vår nuvarande Citroën Picasso från 08, som mer eller mindre är en bil med 4 ståplatser i
Max 80% av medelinkomsten för hushållstypen (ensamstående, sambo, barnfamilj). Enligt Carlas kalkylator så är gränsen 320000kr/år före skatt för ett singelhushåll, 480000kr för sambos utan barn.M3170 skrev: ↑11 dec 2025 23:40jimhalpert skrev: ↑11 dec 2025 20:15Fortfarande januari som gäller för min blåa AWD som beställdes 15/10.
Aja, i-landsproblem.
Tror inte bidraget blir någon större succé då det endast gäller för dom som tjänar max 80% av medelinkomsten och som bor i landsbygdskommuner. Medelinkomsten är ca 41.000kr och 80% av det är ca 33.000kr så jag tror inte det är många av dessa som kommer köpa en bil för 450.000kr. Kanske begagnade MG eller liknade ökar något.
https://www.carla.se/elbilspremie
Elbilist sedan 2014
- jimhalpert
- Teslaägare
Jag tror primärt att barnfamiljer kommer vara intresserade.M3170 skrev: ↑11 dec 2025 23:40jimhalpert skrev: ↑11 dec 2025 20:15Fortfarande januari som gäller för min blåa AWD som beställdes 15/10.
Aja, i-landsproblem.
” För den som har barn hemma går gränsen snabbt upp. Två vuxna och ett barn höjer gränsen till 66 990 kronor. Med två vuxna och två barn blir gränsen 80 850 kronor och om hushållet består av två vuxna och tre barn blir taket plötsligt 94 710 kronor.”.
Eftersom bidraget även gäller begagnade bilar så kan det absolut öka intresset för MY med några år på nacken. Det skulle kunna vara så, men självklart svårt att sia om.
Intresset för begagnade MY lär åtminstone inte minska och värdet lär hålla i sig bättre. Det är mina två cents