Personalbil
Moderator: Redaktion
Personalbil
Jag har fått uppfattningen att många här inne har personalbil och att det är fördelaktigt mot att köpa bilen privat. Jag börjar nytt jobb till våren med möjlighet till kostnadsneutral personalbil med bruttolöneavdrag. Har läst igenom bilpolicyn och försökt räkna via personalbilskalkylen men har svårt att se att det blir fördelaktigt att ta en bil som personalbil jämfört med att istället privatleasa samma bil.
En nackdel i sammanhanget som jag förstår kan variera är att min arbetsgivare inte kompenserar bortfall av pensionsavsättning. Om jag förstår rätt så förlorar jag (som tillhörande ITP1) 30% av bruttolöneavdragets storlek?
Hur har ni andra resonerat, har jag tänkt fel?
En nackdel i sammanhanget som jag förstår kan variera är att min arbetsgivare inte kompenserar bortfall av pensionsavsättning. Om jag förstår rätt så förlorar jag (som tillhörande ITP1) 30% av bruttolöneavdragets storlek?
ID4 GTX 340 hk MY25
Tidigare: XC40 Recharge ER RWD MY24, Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
Re: Personalbil
Om bilen ska vara kostnadsneutral för företaget ska dom ju fortfarande betala in samma tjänstepensionsbelopp som innan. Annars blir det en kostnadssänkning för företaget. Eftersom man har en nerskrivning på förmånsvärdet på en elbil blir även sociala avgifter lägre.toppo skrev: ↑10 dec 2025 13:43Jag har fått uppfattningen att många här inne har personalbil och att det är fördelaktigt mot att köpa bilen privat. Jag börjar nytt jobb till våren med möjlighet till kostnadsneutral personalbil med bruttolöneavdrag. Har läst igenom bilpolicyn och försökt räkna via personalbilskalkylen men har svårt att se att det blir fördelaktigt att ta en bil som personalbil jämfört med att istället privatleasa samma bil.
Det är ju viktigt att det verkligen blir kostnadsneutralt för företaget, varken billigare eller dyrare i total kostnad. Vinsten för den anställde, jämfört med privatleasing, är det lägre förmånsvärdet samt tillgång till eventuella rabatter företaget har på bilar.
Viktigt är också att man tjänar över brytpunkten för allmän pension eftersom den, till skillnad mot tjänstepensionen, inte valfritt kan betalas in av arbetsgivaren utan den går bara på taxerad inkomst.
Kompenserar de inte tjänstepensionsbortfall så är bilen per definition inte kostnadsneutral. Låter suspekt.
Edit: Fredrik ovan hann före.
Edit: Fredrik ovan hann före.
Intressant! Det är nog faktiskt inte utlovat i policyn att den är kostnadsneutral utan något jag själv utgått från att den ska vara. Det framgår väldigt tydligt i bilpolicyn att för ITP 1 ”finns inte möjligheten att den anställdes ålderspension beräknas på lönen före bruttolöneavdrag”. Har man däremot ITP 2 baseras avsättningen på lön före bruttolöneavdrag. Låter ju oerhört märkligt att det ska vara dyrare för
ITP 1-or än 2-or med personalbil.
ID4 GTX 340 hk MY25
Tyvärr är det så. När jag jobbade i Sverige undvek jag personalbil av denna anledning.toppo skrev: ↑10 dec 2025 14:17Intressant! Det är nog faktiskt inte utlovat i policyn att den är kostnadsneutral utan något jag själv utgått från att den ska vara. Det framgår väldigt tydligt i bilpolicyn att för ITP 1 ”finns inte möjligheten att den anställdes ålderspension beräknas på lönen före bruttolöneavdrag”. Har man däremot ITP 2 baseras avsättningen på lön före bruttolöneavdrag. Låter ju oerhört märkligt att det ska vara dyrare för
Räknade man in allt kostade det lika mkt eller tom mer vs att köpa privat. Vilket som jag skrivit i andra trådar är syftet med förmånsbeskattning. Det är till för att jämna ut skillnaden.
Kostnadsneutral brukar förövrigt betyda att det inte kostar något för företaget. Dvs de varken tjänar eller förlorar på det.
Om de skulle kompensera dig så kostar det ju dem extra. Dvs det blir som att ge dig högre lön.
- slugger75
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/per28997
Kolla med HR direkt hur det ligger till.
Min erfarenhet från olika bolag är att det inte alltid är lätt att läsa sig till, men det brukar vara så att företaget kompenserar pensionsbortfall (även om de inte alltid är bra på att informera om det).
Min erfarenhet från olika bolag är att det inte alltid är lätt att läsa sig till, men det brukar vara så att företaget kompenserar pensionsbortfall (även om de inte alltid är bra på att informera om det).
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Ja, avseende pensionsavsättningen ska jag stämma av med HR även om jag tyvärr tycker policyn är ganska tydlig.
Men bortsett från detta, hur förmånligt är personalbil i praktiken? Hur ser kalkylerna ut? Vet inte om jag missar något, kanske ska man inte jämföra med de bästa privatleasingkampanjerna?
ID4 GTX 340 hk MY25
- Gustafsson
- Teslaägare
Om Dannis trådar finns kvar på forumet så avhandlas brutto resp nettoavdrag mm ingående i äldre trådar.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Ok. Jag har ITP2 och där är det möjligt. Hur som helst, om lägre bruttolön innebär lägre pensionsinbetalning så ska du ju ha dom pengarna.toppo skrev: ↑10 dec 2025 14:17Intressant! Det är nog faktiskt inte utlovat i policyn att den är kostnadsneutral utan något jag själv utgått från att den ska vara. Det framgår väldigt tydligt i bilpolicyn att för ITP 1 ”finns inte möjligheten att den anställdes ålderspension beräknas på lönen före bruttolöneavdrag”. Har man däremot ITP 2 baseras avsättningen på lön före bruttolöneavdrag. Låter ju oerhört märkligt att det ska vara dyrare för
Visst kan man väl göra engångsinbetalning på ITP1 också? Går det inte att få bonus som pension?
Staten använder förmånsvärdet för att styra bilvalet. Det är därför man lämnar 350’ rabatt på förmånsvärdet för elbilar. Det slår hårt på jämförelsen mot privat bil.manneson skrev: ↑10 dec 2025 14:24Tyvärr är det så. När jag jobbade i Sverige undvek jag personalbil av denna anledning.toppo skrev: ↑10 dec 2025 14:17Intressant! Det är nog faktiskt inte utlovat i policyn att den är kostnadsneutral utan något jag själv utgått från att den ska vara. Det framgår väldigt tydligt i bilpolicyn att för ITP 1 ”finns inte möjligheten att den anställdes ålderspension beräknas på lönen före bruttolöneavdrag”. Har man däremot ITP 2 baseras avsättningen på lön före bruttolöneavdrag. Låter ju oerhört märkligt att det ska vara dyrare för
Räknade man in allt kostade det lika mkt eller tom mer vs att köpa privat. Vilket som jag skrivit i andra trådar är syftet med förmånsbeskattning. Det är till för att jämna ut skillnaden.
Kostnadsneutral brukar förövrigt betyda att det inte kostar något för företaget. Dvs de varken tjänar eller förlorar på det.
Om de skulle kompensera dig så kostar det ju dem extra. Dvs det blir som att ge dig högre lön.
Sen beror det på om det finns kampanjer på bilar, då kan det faktiskt bli mer ekonomiskt att ta den privat än på företaget med förmån.
Förmånsvärdet baserar sig på listpriset utan rabatt.
Min PS2 har lägre privatleasingavgift än vad förmånsvärdet är.
Förmånsvärdet baserar sig på listpriset utan rabatt.
Min PS2 har lägre privatleasingavgift än vad förmånsvärdet är.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Polestar 2 LRSM -25
Beställd: BMW iX3 50 xDrive.
Polestar 2 LRSM -25
Beställd: BMW iX3 50 xDrive.
Listpriset kan även vara en viss edition eller liknande med en del tillval inbakade som ör inrapporterade till Skatteverket. Att ta en grundbil och lägga på tillval blir dyrare.
Jag har en personalbil men har itp2 och man betalar in och ligger över gräns, men har även haft när jag legat under, blir inte så vansinnigt sämre pension tänker jag och man ska ju ändå jobba till man är 70
Det finns nog helt klart privatleasing som är billigare men med den rabatten vi har på bilar så blir det rätt bra tycker jag, dock var den markant bättre på fossilbil, typ 9% på elbil men var ca 17 på fossil. IX som jag har tror jag dock man inte ens kan privatleasa. Utöver rabatten så tycker jag att det är skönt att slippa risken med godtycklig bedömning av skick vid inlämning då våra bilar säljs på auktion till handlare och man kan själv välja att köpa loss den till högstbjudande budet.
Jag har en personalbil men har itp2 och man betalar in och ligger över gräns, men har även haft när jag legat under, blir inte så vansinnigt sämre pension tänker jag och man ska ju ändå jobba till man är 70
Det finns nog helt klart privatleasing som är billigare men med den rabatten vi har på bilar så blir det rätt bra tycker jag, dock var den markant bättre på fossilbil, typ 9% på elbil men var ca 17 på fossil. IX som jag har tror jag dock man inte ens kan privatleasa. Utöver rabatten så tycker jag att det är skönt att slippa risken med godtycklig bedömning av skick vid inlämning då våra bilar säljs på auktion till handlare och man kan själv välja att köpa loss den till högstbjudande budet.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 20 kWh/20 kW
BMW IX xDrive60 M Sport Pro
Pixii Home 20 kWh/20 kW
BMW IX xDrive60 M Sport Pro