Det var översvämning på vägen och frugan plogade igenom det med Teslan MY. Det verkar ha varit tio cm djupt ungefär. Borde inte vara några problem men hur känsligt är det att köra i djupt vatten? Säg att plastjoken under bilen går i vatten, kan man räkna med vatteninträngning i batteriet eller så?
Jag vet att man inte skall köra ned i varjen eftersom man inte vet hur djupt det är. Men jag undrar i varje fall om någon vet.
Köra i djupt vatten
Moderator: Redaktion
Re: Köra i djupt vatten
mussla skrev: ↑09 dec 2025 17:15Det var översvämning på vägen och frugan plogade igenom det med Teslan MY. Det verkar ha varit tio cm djupt ungefär. Borde inte vara några problem men hur känsligt är det att köra i djupt vatten? Säg att plastjoken under bilen går i vatten, kan man räkna med vatteninträngning i batteriet eller så?
Jag vet att man inte skall köra ned i varjen eftersom man inte vet hur djupt det är. Men jag undrar i varje fall om någon vet.
Tanken är att det *ska* vara tätt. Men åven 3/Y har en typ av umbrella valves så man utmanar ödet om man kör så vattennivån når batteriet.
Jag skulle undvika till nästan varje pris. Kör man i djupt vatten är det inte säkert att garantin täcker batteriet, då blir det försäkringen som ska täcka.
Det finns bolag som skriver av halva batteriet efter 2-3 år, så man kanske får sig en chock om bytet kostar 170K och man får stå för 50% plus självrisk.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Köra i djupt vatten
Tack för svar. Det var lite som jag misstänkte. Det är ju aldrig lämpligt att köra ned i vattensamlingar med någon bil men nog känns det som att elbilar är lite känsligare än fossiler för oöm hantering av förare som inte är intresserade/pålästa.AAKEE skrev: ↑09 dec 2025 18:41mussla skrev: ↑09 dec 2025 17:15Det var översvämning på vägen och frugan plogade igenom det med Teslan MY. Det verkar ha varit tio cm djupt ungefär. Borde inte vara några problem men hur känsligt är det att köra i djupt vatten? Säg att plastjoken under bilen går i vatten, kan man räkna med vatteninträngning i batteriet eller så?
Jag vet att man inte skall köra ned i varjen eftersom man inte vet hur djupt det är. Men jag undrar i varje fall om någon vet.
Tanken är att det *ska* vara tätt. Men åven 3/Y har en typ av umbrella valves så man utmanar ödet om man kör så vattennivån når batteriet.
Jag skulle undvika till nästan varje pris. Kör man i djupt vatten är det inte säkert att garantin täcker batteriet, då blir det försäkringen som ska täcka.
Det finns bolag som skriver av halva batteriet efter 2-3 år, så man kanske får sig en chock om bytet kostar 170K och man får stå för 50% plus självrisk.
Model Y LR AWD -24
Re: Köra i djupt vatten
Skojar du? Förbränningsmotorer stannar ju direkt om vattnet går upp i fronten då de får in vatten i luftintaget med krökta vevstakar och motorbyte som vanlig följd. Sedan kanske förbränningsmotorn pajar direkt medan batteriet kan skadas senare. Jag har kört ett par ggr genom några dm djupt vatten och ännu ej märkt något problem med vattenskador trots att det var 3-4 år sedan. En Audi som körde före mig fick bärgas från platsen. Tror man ska undvika djupt vatten med alla bilar oavsett drivmedel men tror det är något större risk att skada en förbränningsmotor.mussla skrev: ↑09 dec 2025 19:25Tack för svar. Det var lite som jag misstänkte. Det är ju aldrig lämpligt att köra ned i vattensamlingar med någon bil men nog känns det som att elbilar är lite känsligare än fossiler för oöm hantering av förare som inte är intresserade/pålästa.AAKEE skrev: ↑09 dec 2025 18:41mussla skrev: ↑09 dec 2025 17:15Det var översvämning på vägen och frugan plogade igenom det med Teslan MY. Det verkar ha varit tio cm djupt ungefär. Borde inte vara några problem men hur känsligt är det att köra i djupt vatten? Säg att plastjoken under bilen går i vatten, kan man räkna med vatteninträngning i batteriet eller så?
Jag vet att man inte skall köra ned i varjen eftersom man inte vet hur djupt det är. Men jag undrar i varje fall om någon vet.
Tanken är att det *ska* vara tätt. Men åven 3/Y har en typ av umbrella valves så man utmanar ödet om man kör så vattennivån når batteriet.
Jag skulle undvika till nästan varje pris. Kör man i djupt vatten är det inte säkert att garantin täcker batteriet, då blir det försäkringen som ska täcka.
Det finns bolag som skriver av halva batteriet efter 2-3 år, så man kanske får sig en chock om bytet kostar 170K och man får stå för 50% plus självrisk.
Re: Köra i djupt vatten
Jag tror man ska undvika det oavsett biltyp. Och att jämföra de på det sättet skapar nog risk att någon missförstår och dränker sitt batteri.
Vatten som kommer in i hjullager för att det inte är helt tätt när det hamnar under vattenytan, korrosion och lagerbyte nåt år senare.
Batteriet ligger rätt lågt så det krävs inte oerhörda mängder vatten innan man tar en stor risk.
För att strejka förbränningsmotorn och få vätskekompression krävs nog betydligt mer vatten.
Det finns video på någon som tejpade sin model S (?) tät, lastade den med sten så den inte flöt och sedan körde som ubåt helt under vatten.
Videon visar inte om batteriet mpr bra idag några år efteråt eller om tex motorerna tog in vatten och blev skadade på lång sikt.
= Det är jättemycket man kan göra, men allt av det är kanske inte helt klokt. Det är bra att veta riskerna och vad man riskerar innan.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Köra i djupt vatten
Det jag menar ör att batteriet sitter lägre än insuget på en fossil gör. Model Y röcker det med 20cm vatten för att batteriet skall komma i kontakt med vatten. Insuget sitter väl för det mesta högre upp än så.MarkusL skrev: ↑09 dec 2025 22:21Skojar du? Förbränningsmotorer stannar ju direkt om vattnet går upp i fronten då de får in vatten i luftintaget med krökta vevstakar och motorbyte som vanlig följd. Sedan kanske förbränningsmotorn pajar direkt medan batteriet kan skadas senare. Jag har kört ett par ggr genom några dm djupt vatten och ännu ej märkt något problem med vattenskador trots att det var 3-4 år sedan. En Audi som körde före mig fick bärgas från platsen. Tror man ska undvika djupt vatten med alla bilar oavsett drivmedel men tror det är något större risk att skada en förbränningsmotor.mussla skrev: ↑09 dec 2025 19:25Tack för svar. Det var lite som jag misstänkte. Det är ju aldrig lämpligt att köra ned i vattensamlingar med någon bil men nog känns det som att elbilar är lite känsligare än fossiler för oöm hantering av förare som inte är intresserade/pålästa.AAKEE skrev: ↑09 dec 2025 18:41mussla skrev: ↑09 dec 2025 17:15Det var översvämning på vägen och frugan plogade igenom det med Teslan MY. Det verkar ha varit tio cm djupt ungefär. Borde inte vara några problem men hur känsligt är det att köra i djupt vatten? Säg att plastjoken under bilen går i vatten, kan man räkna med vatteninträngning i batteriet eller så?
Jag vet att man inte skall köra ned i varjen eftersom man inte vet hur djupt det är. Men jag undrar i varje fall om någon vet.
Tanken är att det *ska* vara tätt. Men åven 3/Y har en typ av umbrella valves så man utmanar ödet om man kör så vattennivån når batteriet.
Jag skulle undvika till nästan varje pris. Kör man i djupt vatten är det inte säkert att garantin täcker batteriet, då blir det försäkringen som ska täcka.
Det finns bolag som skriver av halva batteriet efter 2-3 år, så man kanske får sig en chock om bytet kostar 170K och man får stå för 50% plus självrisk.
Model Y LR AWD -24
Re: Köra i djupt vatten
Det var ju precis det jag skrev i sista meningen också. Är mycket på en bil som inte gillar vatten. Titta bara på någon video på någon som ska rädda en bil som har fått vatten högre upp än lämligt, mycket kan gå sönder.AAKEE skrev: ↑09 dec 2025 22:39Jag tror man ska undvika det oavsett biltyp. Och att jämföra de på det sättet skapar nog risk att någon missförstår och dränker sitt batteri.
Vatten som kommer in i hjullager för att det inte är helt tätt när det hamnar under vattenytan, korrosion och lagerbyte nåt år senare.
Batteriet ligger rätt lågt så det krävs inte oerhörda mängder vatten innan man tar en stor risk.
För att strejka förbränningsmotorn och få vätskekompression krävs nog betydligt mer vatten.
Det finns video på någon som tejpade sin model S (?) tät, lastade den med sten så den inte flöt och sedan körde som ubåt helt under vatten.
Videon visar inte om batteriet mpr bra idag några år efteråt eller om tex motorerna tog in vatten och blev skadade på lång sikt.
= Det är jättemycket man kan göra, men allt av det är kanske inte helt klokt. Det är bra att veta riskerna och vad man riskerar innan.
-
granlundii
- Inlägg: 369
- Blev medlem: 10 apr 2019 08:35
Re: Köra i djupt vatten
Rent logiskt tänker jag att det blir farligare med åldern att köra i djupt vatten. När bilen börjar vara gammal och rostig undertill så skulle jag inte våga lita på att det håller helt tätt.
Men överlag skulle jag nog undvika djupt vatten så mycket det bara går - onödigt att ta risken.
Men överlag skulle jag nog undvika djupt vatten så mycket det bara går - onödigt att ta risken.
Nissan Leaf 2014