Men är det alltid sämre med hårdplast än med mjukplast? Personligen föredrar jag högkvalitativ och gedigen hårdplast än en billig mjukplast som sitter på en ännu billigare tunn hårdplast. Jag har sett hemska exempel på A- och B-stolpar som är inklädda i ett tunt lager mjukplast eller plasttextil, som det känns som att de klistrat på direkt på en tunn kartong. Då föredrar jag hårdplast alla dagar i veckan. Jag tror dessutom det är en billigare lösning än ”billig hårdplast”, som hårdplast nästan alltid benämns som.
…] Hårdplast i dörrsidorna så att det skramlar från allt man lägger där (tex en isskrapa) som inte består av mjukt tyg eller motsv.
Hård plast reflekterar mer ljud än mjuka material så bullret ombord blir antagligen högre med det.
Det är viktigt att det inte skramlar i bilen.
Det är viktigt att inredningen inte degraderar så den ser ut som 20 år efter tre år. Där har Tesla stora problem, som prioriterar ”billigt” så hårt att kvaliten på grejerna är nära noll.
Det är bra om det känns ombonat och upplevelse av kvalite. Dörrar som skramlar när man stänger den för att innehållet sitter löst går bort och kassaskåpsfeeling är bra. […
Som jag minns det så har det ju skrivits en del på forumet om att nya A6 e-tron inte längre har filtbeklädda dörrfack. Sen dess tror jag att den fått OEM borttagbara gummiinlägg som ligger längst ner i dörrfacken. Vet ju inte hur det är med dig, men personligen hade jag kunnat tänka mig att kompromissa med det här. Antar att isskrapan är en sån där platt bricka. Kan ju inte vara så svårt att hitta något som skulle kunna funka som fodral till en sån. Och resten som man vill stoppa ner i dörrfacken borde väl kunna gå att fixera tillräckligt med typ en lagom liten ihoprullad svart frottéhandduk eller dylikt.
Minns att jag föreslog ngt liknande i tråden om A6 e-tron, och att det fanns någon eller några som inte var beredda att göra den kompromissen. Men vem vet – dom kanske hade mer anknytning än som 'enbart' kund till t.ex. Tesla el. ngn annan biltillverkare med fältinklädda dörrfack…
Isskrapan är ofta snöig och isig på vintern även om man petar bort det mesta. Man vill ha den lättåtkomlig så den går greppa med handskar.
I -42C vill man inte ta av sig handskarna.
Nu är det ju inte bara isskrapan utan allt möjligt som man lägger där som kan skramla.
Världen går nog åt fel håll om allt bygger på att ta bort vettiga funktioner för att göra bilarna till billig skit.
Hoppas inte alla tillverkare följer efter Tesla här…
Men är det alltid sämre med hårdplast än med mjukplast? Personligen föredrar jag högkvalitativ och gedigen hårdplast än en billig mjukplast som sitter på en ännu billigare tunn hårdplast. Jag har sett hemska exempel på A- och B-stolpar som är inklädda i ett tunt lager mjukplast eller plasttextil, som det känns som att de klistrat på direkt på en tunn kartong. Då föredrar jag hårdplast alla dagar i veckan. Jag tror dessutom det är en billigare lösning än ”billig hårdplast”, som hårdplast nästan alltid benämns som.
…] Hårdplast i dörrsidorna så att det skramlar från allt man lägger där (tex en isskrapa) som inte består av mjukt tyg eller motsv.
Hård plast reflekterar mer ljud än mjuka material så bullret ombord blir antagligen högre med det.
Det är viktigt att inredningen inte degraderar så den ser ut som 20 år efter tre år. Där har Tesla stora problem, som prioriterar ”billigt” så hårt att kvaliten på grejerna är nära noll.
Det är bra om det känns ombonat och upplevelse av kvalite. Dörrar som skramlar när man stänger den för att innehållet sitter löst går bort och kassaskåpsfeeling är bra. […
Som jag minns det så har det ju skrivits en del på forumet om att nya A6 e-tron inte längre har filtbeklädda dörrfack. Sen dess tror jag att den fått OEM borttagbara gummiinlägg som ligger längst ner i dörrfacken. Vet ju inte hur det är med dig, men personligen hade jag kunnat tänka mig att kompromissa med det här. Antar att isskrapan är en sån där platt bricka. Kan ju inte vara så svårt att hitta något som skulle kunna funka som fodral till en sån. Och resten som man vill stoppa ner i dörrfacken borde väl kunna gå att fixera tillräckligt med typ en lagom liten ihoprullad svart frottéhandduk eller dylikt.
Minns att jag föreslog ngt liknande i tråden om A6 e-tron, och att det fanns någon eller några som inte var beredda att göra den kompromissen. Men vem vet – dom kanske hade mer anknytning än som 'enbart' kund till t.ex. Tesla el. ngn annan biltillverkare med fältinklädda dörrfack…
Isskrapan är ofta snöig och isig på vintern även om man petar bort det mesta. Man vill ha den lättåtkomlig så den går greppa med handskar.
Nu är det ju inte bara isskrapan utan allt möjligt som man lägger där som kan skramla.
Världen går nog åt fel håll om allt bygger på att ta bort vettiga funktioner för att göra bilarna till billig skit.
Ok…
Boden med omnejd är ju onekligen en lite annan värld än Skåne…
Tror det värsta jag upplevt här nere de senaste ~11 åren är –17C… Och det händer inte särskilt ofta (eller länge), och antagligen typ bara i vissa 'köldhål' i mitten av landskapet… Det var –12C några få timmar under en natt för några veckor sedan. Nu är det typ 9 plusgrader…
Sen är ju det tragiskt i och för sig. Anledningen till att det mestadels är så milt väder under vinterhalvåret här nere i den allra mest södra delen av landet är ju Man-Made Global Warming. Vi är ju nästan uppe vid 1,5 graders uppvärmning av atmosfären…
Boden med omnejd är ju onekligen en lite annan värld än Skåne…
Tror det värsta jag upplevt här nere de senaste ~11 åren är –17C…
-17C eller -10C för den delen,
räcker för att man inte ska vilja ta av handskarna tänker jag.
+/-0C i Stockholm…
Jag hade faktiskt min bil ute tre dygn, parkerade i -37C som sjönk och blev -40 - -42C i Januari för två år sedan. -42C på morgonen officiell temperstur när jag skulle hem. Kollegorna var mest i samtal med sina familjer om bilar som inte startar .
Jag värmde ~20minuter före avfärd, klev in i en varm och go bil och åkte och laddade fullt på SuC (-37C) sedan körde jag 30 mil hem i -37 -> -32C (gick 70%, så ~ 43 mil räckvidd till 0km på skärmen).
För mig är dåligt monterade detaljer som skramlar från fabrik eller börjar skramla efter en tid inte speciellt aptitligt.
Hårdplast i dörrsidorna så att det skramlar från allt man lägger där (tex en isskrapa) som inte består av mjukt tyg eller motsv.
Det är bra om det känns ombonat och upplevelse av kvalite. Dörrar som skramlar när man stänger den för att innehållet sitter löst går bort och kassaskåpsfeeling är bra.
Exakt vilket materiel man använder är nog inte viktigt för mig så, men jag tror tex att en ratt i riktigt skinn är bra och miljövänligt. Så länge vi äter kött blir det ändå skinn över.
Tesla som tvingad byta minst hälften av alla rattar och den resterande halvan ser ut som skit där någon kommer köpa en eftermarknadslösning. En ratt i skinn är nog bättre än flera som ger upp under bilens livslängd.
Jag tycker min Model Y ser helt ok ut efter 4 år. Har inte märkt någon speciell degradering av materialen. Ratten på min förra BMW var betydligt blankare och mer nött än vad Teslans är. BMW:n hade också pianolackade detaljer som var rejält repiga efter några år. Tycker det finns många bilar som har betydligt billigare material än Tesla t.ex ett annat bilmärke som börjar på T