Takata airbags - körförbud Frankrike - mångmiljoner i böter för varje bil som där inte åtgärdas
Moderator: Redaktion
Takata airbags - körförbud Frankrike - mångmiljoner i böter för varje bil som där inte åtgärdas
Hej
På hemväg genom Frankrike stod det varningsmeddelande på motorvägarnas elektroniska skyltar angående Takata airbags.
Väl hemkommen läser jag följande:
Flera dödsolyckor har inträffat där airbagen från Takata även skjuter ut metalldelar.
En sådan dödsolycka i Frankrike har föranlett myndigheterna där att reagera:
- körförbud för 1,7 miljoner franska bilar
- billeverantörerna skall byta airbag/s inom 2 veckor från det ägaren begärt det
- om de inte kan det skall det utgå utbytesbil
- om det inte sker skall billeverantören böta 10 miljoner (sannolikt 1 miljon € )per vecka per bil.
De flesta bilmärken har installerat airbag/s från Takata i några eller fler bilmodeller (så många att Ni sannolikt redan ägt eller äger en sådan bil) så även Tesla S fram till 2016 enl artikel.
Undertecknad fick bytt passagerarairbagen 2020 då det var en kampanj pga Takata.
På frågan om även övriga airbags är från Takata fått svävande svar och om man vill byta (är inte det = ja de är från Takata) så får man bekosta det själv.
Är det dags för Sverige att agera lika kraftfullt som Fransosen?
På hemväg genom Frankrike stod det varningsmeddelande på motorvägarnas elektroniska skyltar angående Takata airbags.
Väl hemkommen läser jag följande:
Flera dödsolyckor har inträffat där airbagen från Takata även skjuter ut metalldelar.
En sådan dödsolycka i Frankrike har föranlett myndigheterna där att reagera:
- körförbud för 1,7 miljoner franska bilar
- billeverantörerna skall byta airbag/s inom 2 veckor från det ägaren begärt det
- om de inte kan det skall det utgå utbytesbil
- om det inte sker skall billeverantören böta 10 miljoner (sannolikt 1 miljon € )per vecka per bil.
De flesta bilmärken har installerat airbag/s från Takata i några eller fler bilmodeller (så många att Ni sannolikt redan ägt eller äger en sådan bil) så även Tesla S fram till 2016 enl artikel.
Undertecknad fick bytt passagerarairbagen 2020 då det var en kampanj pga Takata.
På frågan om även övriga airbags är från Takata fått svävande svar och om man vill byta (är inte det = ja de är från Takata) så får man bekosta det själv.
Är det dags för Sverige att agera lika kraftfullt som Fransosen?
Re: Takata airbags - körförbud Frankrike - mångmiljoner i böter för varje bil som där inte åtgärdas
Jag tror att Citroen är det enda bilmärke som byter ut Takata airbags i Sverige. VAG-gruppen gör det inte. Jag har en Seat med en Takata-airbag som anses säker eftersom klimatet här inte är varmt och fuktigt. Det sägs vara varmt och fuktigt klimat som gör Takata airbags instabila. Det känns sådär att köra runt med den airbagen.
Model Y LR AWD -24
Re: Takata airbags - körförbud Frankrike - mångmiljoner i böter för varje bil som där inte åtgärdas
Ökar risken med tiden? Takata gick ju i konkurs 2017 så bilarna börjar ju bli gamla nu.mussla skrev: ↑30 nov 2025 23:12Jag tror att Citroen är det enda bilmärke som byter ut Takata airbags i Sverige. VAG-gruppen gör det inte. Jag har en Seat med en Takata-airbag som anses säker eftersom klimatet här inte är varmt och fuktigt. Det sägs vara varmt och fuktigt klimat som gör Takata airbags instabila. Det känns sådär att köra runt med den airbagen.
- Zkronk
- Teslaägare
- Inlägg: 24
- Blev medlem: 27 jun 2024 05:17
- Referralkod: ts.la/emil606168
Re: Takata airbags - körförbud Frankrike - mångmiljoner i böter för varje bil som där inte åtgärdas
Det rullar väl ett antal Saab-bilar i Sverige med Takata-airbags också, utan att något görs åt saken?
Re: Takata airbags - körförbud Frankrike - mångmiljoner i böter för varje bil som där inte åtgärdas
Det har väl heller inte varit några problem?
Re: Takata airbags - körförbud Frankrike - mångmiljoner i böter för varje bil som där inte åtgärdas
Gissningsvis är inte varje Takata försedd med järnsplitter, och det blir väl inte problem föränn man skjuter en airbag med järnskrot i och får skrotet i ansiktet ? Risken är inte jättetilltalande.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Takata airbags - körförbud Frankrike - mångmiljoner i böter för varje bil som där inte åtgärdas
Utfallet har ju inte varit normalfördelat. Läste att en stor andel av dödsolyckorna skett i hondabilar. Man kan tänka sig att applicationen i just Honda lider mer av Takatas svagheter än i andra bilmärken. När det gått så här lång tid borde resultatet varit mer jämt fördelat.
Re: Takata airbags - körförbud Frankrike - mångmiljoner i böter för varje bil som där inte åtgärdas
Jag förstår det som att risken ökar med tiden. Något i drivmedlet regerar med fukt och värme och resultatet är att explosionen när kudden löser ut blir för kraftig. Detta leder till att järnskrot slungas ut i kupén.Fredrik j skrev: ↑30 nov 2025 23:43Ökar risken med tiden? Takata gick ju i konkurs 2017 så bilarna börjar ju bli gamla nu.mussla skrev: ↑30 nov 2025 23:12Jag tror att Citroen är det enda bilmärke som byter ut Takata airbags i Sverige. VAG-gruppen gör det inte. Jag har en Seat med en Takata-airbag som anses säker eftersom klimatet här inte är varmt och fuktigt. Det sägs vara varmt och fuktigt klimat som gör Takata airbags instabila. Det känns sådär att köra runt med den airbagen.
Seats hemsida för detta informerar mig om att min bil har Takata airbags men att de inte behöver bytas ut. Vidare uppmanar den till hålla sig uppdaterad eftersom situationen kan förändras.
Model Y LR AWD -24
Re: Takata airbags - körförbud Frankrike - mångmiljoner i böter för varje bil som där inte åtgärdas
Det är explosionen som blir för kraftig. Järnskrotet kommer från höljet som kudden har. Det krävs att klimatet är varmt och fuktigt för att drivenheten skall förändras på detta vis och därför anser biltillverkare att kuddarna inte behöver bytas ut i Sverige. Hittills har det gått bra såvitt jag vet…
Model Y LR AWD -24
Re: Takata airbags - körförbud Frankrike - mångmiljoner i böter för varje bil som där inte åtgärdas
Jag har en BMW 320d från 2012 som jag köpte till barnen i somras. Jag fick ett brev från BMW för lite sedan om att airbagen behöver bytas ut. Undrar om det är det är samma som det här?
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Re: Takata airbags - körförbud Frankrike - mångmiljoner i böter för varje bil som där inte åtgärdas
Det har bytts kopiösa mängder airbags på väldigt många olika bilmärken dom senaste åren, på kampanj/aktion alltså. Om jag inte missminner mig så fanns det i princip tidigare bara 2 leverantörer av airbags globalt, Takata var en av dessa leverantörer, då förstår man storleken på detta problem...
Inte heller så konstigt att det blev konkurs...
Inte heller så konstigt att det blev konkurs...
Model 3 Performance Highland
Re: Takata airbags - körförbud Frankrike - mångmiljoner i böter för varje bil som där inte åtgärdas
Här är en dokumentärfilm om Takatas airbags. Obehagligt hur företaget har försökt mörka omfattning av detta.
Model Y LR AWD -24
Re: Takata airbags - körförbud Frankrike - mångmiljoner i böter för varje bil som där inte åtgärdas
Jag bytte nyligen krockkudde på min BMW. Är nog samma problem. Det var gratis.
Re: Takata airbags - körförbud Frankrike - mångmiljoner i böter för varje bil som där inte åtgärdas
Seat skriver så här angående min andrabil:
Dear SEAT customer,
Your vehicle has a Takata driver airbag, but is currently not affected by a Takata airbag recall.
Recalls are managed based on comprehensive analyses conducted by the manufacturer worldwide since 2016. The main criteria are the age of the vehicle and the climatic conditions in which the vehicle is operated (heat and humidity). Recalls are regularly expanded based on the results of these tests.
Efter att ha sett filmen som jag länkade ovan så känns det inte särdeles bra att köra med den.
Dear SEAT customer,
Your vehicle has a Takata driver airbag, but is currently not affected by a Takata airbag recall.
Recalls are managed based on comprehensive analyses conducted by the manufacturer worldwide since 2016. The main criteria are the age of the vehicle and the climatic conditions in which the vehicle is operated (heat and humidity). Recalls are regularly expanded based on the results of these tests.
Efter att ha sett filmen som jag länkade ovan så känns det inte särdeles bra att köra med den.
Model Y LR AWD -24
Re: Takata airbags - körförbud Frankrike - mångmiljoner i böter för varje bil som där inte åtgärdas
Detta handlar om enormt stora volymer airbags som behöver bytas, byten av dessa har redan pågått flera år hos många märken.
Eftersom att det handlar om så extremt många airbags måste tillverkarna byta dessa lite vartefter, dvs man aktiverar inte kampanjen/aktionen/återkallelsen på alla berörda bilar samtidigt. Om man skulle göra detta skulle det bli fullt på verkstäderna och produktionen av nya "kuddar" skulle inte hinna med....
Eftersom att det handlar om så extremt många airbags måste tillverkarna byta dessa lite vartefter, dvs man aktiverar inte kampanjen/aktionen/återkallelsen på alla berörda bilar samtidigt. Om man skulle göra detta skulle det bli fullt på verkstäderna och produktionen av nya "kuddar" skulle inte hinna med....
Model 3 Performance Highland
Re: Takata airbags - körförbud Frankrike - mångmiljoner i böter för varje bil som där inte åtgärdas
Vilket år är den bilen tillverkad?
Model Y LR AWD -24
Re: Takata airbags - körförbud Frankrike - mångmiljoner i böter för varje bil som där inte åtgärdas
2016. Det är en 520d Xdrive, kombimodell.
Jag glömde nämna att de uttryckligen skrev att krockkudden skulle bytas pga risken för utskjutande metalldelar.
Re: Takata airbags - körförbud Frankrike - mångmiljoner i böter för varje bil som där inte åtgärdas
Intressant att Seat tycker att Takata airbagen i min Seat från 2015 är säker medans BMW byter ut från 2016.
Model Y LR AWD -24
Re: Takata airbags - körförbud Frankrike - mångmiljoner i böter för varje bil som där inte åtgärdas
Barnens BMW är från 2012 och ska få en ny airbag kostnadsfritt från BMW. Men egentligen spelar det ingen roll hur gammal den är, om den är farlig måste den bytas.mussla skrev: ↑02 dec 2025 10:51
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Re: Takata airbags - körförbud Frankrike - mångmiljoner i böter för varje bil som där inte åtgärdas
Bra att de får kudden utbytt.Maw skrev: ↑02 dec 2025 11:10Barnens BMW är från 2012 och ska få en ny airbag kostnadsfritt från BMW. Men egentligen spelar det ingen roll hur gammal den är, om den är farlig måste den bytas.mussla skrev: ↑02 dec 2025 10:51
Äldre kuddar är farligare. De tillsatte fuktabsorberande medel från något år vilket gjorde kuddarna något säkrare. Åldern påverkar också genom att laddningen binder fukt över tid och ju mer fukt desto mer instabil blir den.
Model Y LR AWD -24
Re: Takata airbags - körförbud Frankrike - mångmiljoner i böter för varje bil som där inte åtgärdas
Nu har jag kontaktat en auktoriserad verkstad för Seat och frågat om Takata airbag igen. De visste inget om detta och de har inte bytt några kuddar på återkallelse. De tog min fråga seriöst och ställde den vidare till Seat. Svaret är att kudden skall bytas ut någon gång framtiden. Oklart när. Jag tycker att det är konstigt att olika tillverkare resonerar olika här. Tydligen betraktar VAG det som att dessa kuddar är säkra i Sverige medans tex BMW och Citroën inte gör det fast det är samma kuddar. Tesla byter väl inte heller ut dessa kuddar. Det känns verkligen som en tidsinställd bomb.
Model Y LR AWD -24
Re: Takata airbags - körförbud Frankrike - mångmiljoner i böter för varje bil som där inte åtgärdas
Någon gång i framtiden låter som den vanliga livslängden på sån pyroteknik och detaljer.mussla skrev: ↑09 dec 2025 17:09Nu har jag kontaktat en auktoriserad verkstad för Seat och frågat om Takata airbag igen. De visste inget om detta och de har inte bytt några kuddar på återkallelse. De tog min fråga seriöst och ställde den vidare till Seat. Svaret är att kudden skall bytas ut någon gång framtiden. Oklart när. Jag tycker att det är konstigt att olika tillverkare resonerar olika här. Tydligen betraktar VAG det som att dessa kuddar är säkra i Sverige medans tex BMW och Citroën inte gör det fast det är samma kuddar. Tesla byter väl inte heller ut dessa kuddar. Det känns verkligen som en tidsinställd bomb.
Jag har för mig Audi specade 16 år på Airbagsysyemet i min A6 -00.
Det vill säga, egentligen byte efter 16 år för garanterad funktion.
Jag tror Volvo hade liknande men ändrade sig för rätt långe sedan om det till att livslängden = bilens livslängd. Man hade väl mer erfarenhet helt enkelt och tordes stå för det.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Takata airbags - körförbud Frankrike - mångmiljoner i böter för varje bil som där inte åtgärdas
Just för Takata så blir laddningen instabil av fukt eftersom de använde ammoniumnitrat som drivmedel. VAG påstår att det är lugnt i nordiskt klimat medans BMW och Citroen byter här. Det känns smått obehagligt att lita på deras sannolikhetskalkyl. Ett visst svinn kanske de räknar med?AAKEE skrev: ↑09 dec 2025 18:44Någon gång i framtiden låter som den vanliga livslängden på sån pyroteknik och detaljer.mussla skrev: ↑09 dec 2025 17:09Nu har jag kontaktat en auktoriserad verkstad för Seat och frågat om Takata airbag igen. De visste inget om detta och de har inte bytt några kuddar på återkallelse. De tog min fråga seriöst och ställde den vidare till Seat. Svaret är att kudden skall bytas ut någon gång framtiden. Oklart när. Jag tycker att det är konstigt att olika tillverkare resonerar olika här. Tydligen betraktar VAG det som att dessa kuddar är säkra i Sverige medans tex BMW och Citroën inte gör det fast det är samma kuddar. Tesla byter väl inte heller ut dessa kuddar. Det känns verkligen som en tidsinställd bomb.
Jag har för mig Audi specade 16 år på Airbagsysyemet i min A6 -00.
Det vill säga, egentligen byte efter 16 år för garanterad funktion.
Jag tror Volvo hade liknande men ändrade sig för rätt långe sedan om det till att livslängden = bilens livslängd. Man hade väl mer erfarenhet helt enkelt och tordes stå för det.
Model Y LR AWD -24