Årest konstigaste rubrik kanske, men undrar om det finns några erfarenheter kring att köpa julgran och få med den hem. Hela går ju inte in men går det okej att få hem den om man kör stubben in först och spänner fast den?
Tänker mig kungsgran ca 220 cm.
Dela gärna era försök så jag vet vad jag ahr framför mig
En julgran i MY funkar fint. Bilarna är ju nästan lika långa så med en "strumpa" på granen som trycker ihop grenarna och stubben fram mellan framsätena samt en liten lätt böjd topp i bagagen borde det funka.
Årest konstigaste rubrik kanske, men undrar om det finns några erfarenheter kring att köpa julgran och få med den hem. Hela går ju inte in men går det okej att få hem den om man kör stubben in först och spänner fast den?
Tänker mig kungsgran ca 220 cm.
Dela gärna era försök så jag vet vad jag ahr framför mig
Få in den, inga problem. Att få ut den är betydligt marigare då grenarna gärna vill fastna på väg ut i hatthyllan och mattan på bagagegolvet trots strumpan. Stoppa granens nedre del, den som är inne i bilen, i svart sopsäck så den glider lättare ut utan att fastna. Plus så slipper du miljoner små barr överallt i bilen också.
Jag kör med takräcke då familjen är med vid granhuggningen så det går inte fälla sätena bak. Annars hade den absolut gått att trycka in i bagagen och köra med luckan lite öppen, plastsäck för att slippa barr var smart. Kanske tom att du kan trycka in den snett om du kan köra fram passagerarsätet. Det går böja granen utan att den går av.
En dum sak med takräcket är att det inte finns några hörn att fästa i, samtidigt som takräcket är både blankt och konvext. Granen vill gärna glida i sidled märkte jag förra året. Drygt när vi måste passera vad som känns som hundra rondeller på vägen hem, men praktiskt med glastaket så man märker om den glider. Såg nån som hade kanothållare på takräcket som de sedan lade granen i, ska skaffa en sån vid tillfälle.
I år ska jag prova att spänna spännbandet kors och tvärs mellan räckena istället för bara runt granen, får se om granen ligger mer still i rondellerna då.
Är ju inga problem alls att få in en 220 cm julgran? Upp mot 3 m aå börjar det bli jobbigare…..
Fäll den stora halvan av baksätet och stick fram toppen på julgranen mellan framstolarna. Den når ju inte ens fram mot skärmen. Förutsätter att den är nätad. Är heller inga problem att dra ut den via bakluckan. När man lägger in den så kn det vara bra om någon hjälper till med att lyfta och styra toppen men det går om man är själv också.
Lycka till med julgransjakten!
Model Y LR AWD 2025 (Juniper)
Model Y LR AWD 2021
Model 3 LR AWD 19” 2020 (såld)
BMW i3 94Ah REX 2018 (såld)