Hårdplast vs. mjukplast - vad föredrar ni?
Moderator: Redaktion
Hårdplast vs. mjukplast - vad föredrar ni?
Det har getts uttryck för många besvikelser på forumet i takt med att Tyskarna lanserar allt fler väldigt kompetenta elbilar. Särskilt vad det gäller att de har mycket billig hårdplast i interiören jämfört med till exempel Tesla och många Asiater.
Jag kan förstå besvikelsen om man jämför med tidigare generationer av samma bil. När BMW i4 fick en facelift 2024 ersatte man till exempel det snygga rattnavet i skinn med ett i plast. Ett fullständigt idiotiskt val att försämra just den detaljen, då det hela tiden finns i blickfånget.
Men är det alltid sämre med hårdplast än med mjukplast? Personligen föredrar jag högkvalitativ och gedigen hårdplast än en billig mjukplast som sitter på en ännu billigare tunn hårdplast. Jag har sett hemska exempel på A- och B-stolpar som är inklädda i ett tunt lager mjukplast eller plasttextil, som det känns som att de klistrat på direkt på en tunn kartong. Då föredrar jag hårdplast alla dagar i veckan. Jag tror dessutom det är en billigare lösning än ”billig hårdplast”, som hårdplast nästan alltid benämns som.
Är det bara jag som resonerar så här, eller är det fler som föredrar högkvalitativa hårda material än billiga mjuka material i interiören?
Jag kan förstå besvikelsen om man jämför med tidigare generationer av samma bil. När BMW i4 fick en facelift 2024 ersatte man till exempel det snygga rattnavet i skinn med ett i plast. Ett fullständigt idiotiskt val att försämra just den detaljen, då det hela tiden finns i blickfånget.
Men är det alltid sämre med hårdplast än med mjukplast? Personligen föredrar jag högkvalitativ och gedigen hårdplast än en billig mjukplast som sitter på en ännu billigare tunn hårdplast. Jag har sett hemska exempel på A- och B-stolpar som är inklädda i ett tunt lager mjukplast eller plasttextil, som det känns som att de klistrat på direkt på en tunn kartong. Då föredrar jag hårdplast alla dagar i veckan. Jag tror dessutom det är en billigare lösning än ”billig hårdplast”, som hårdplast nästan alltid benämns som.
Är det bara jag som resonerar så här, eller är det fler som föredrar högkvalitativa hårda material än billiga mjuka material i interiören?
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW i4 M50 -24 (Såld)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Re: Hårdplast vs. mjukplast - vad föredrar ni?
Jag tror väldigt få analyserar samt väljer bil efter vilken typ av plast det rör sig om.iAkita skrev: ↑08 dec 2025 18:29Det har getts uttryck för många besvikelser på forumet i takt med att Tyskarna lanserar allt fler väldigt kompetenta elbilar. Särskilt vad det gäller att de har mycket billig hårdplast i interiören jämfört med till exempel Tesla och många Asiater.
MY LR AWD -25 beställd
M3 P -24
M3 LR -22
M3 LR -20 - såld
M3 P -24
M3 LR -22
M3 LR -20 - såld
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Jag har täckt över "instrumentbrädan" med Alcantara, räknas det som mjuk plast?iAkita skrev: ↑08 dec 2025 18:29Det har getts uttryck för många besvikelser på forumet i takt med att Tyskarna lanserar allt fler väldigt kompetenta elbilar. Särskilt vad det gäller att de har mycket billig hårdplast i interiören jämfört med till exempel Tesla och många Asiater.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Ja. Fast av väldigt god kvalitét. Det jag reagerar på är att så många verkar tycka att hårdplast = billigt, och sen jämför med bilar som har ännu billigare mjuk plast i interiören. Mjuk plast är inte alltid billigare än hårdplast. Jag tycker det är ett förenklat sätt att bedöma kvalitén på interiören och hur billig den är enbart på hårdhetsgrad.mikebike skrev: ↑08 dec 2025 19:03Jag har täckt över "instrumentbrädan" med Alcantara, räknas det som mjuk plast?iAkita skrev: ↑08 dec 2025 18:29Det har getts uttryck för många besvikelser på forumet i takt med att Tyskarna lanserar allt fler väldigt kompetenta elbilar. Särskilt vad det gäller att de har mycket billig hårdplast i interiören jämfört med till exempel Tesla och många Asiater.
Alcantara upplever iallafall jag som ett både ganska lyxigt och funktionellt material, och väljer hellre det än hårdplast alla dagar i veckan. Men inte om den är klistrad på ett tunt och "sviktande" underlag.
BMW i4 M50 -24 (Såld)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
BMW i4 M50 -24 (Såld)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Något jag har väldigt svårt för är plast som skall se ut som metall, som i Mammas Subaru och Pappas dåvarande Mercedes.
Volvo PV 544 Special 1963
Plast som ska se ut som kolfiber är vanligt förekommande, instrumentbrädan i min M3P har det (lär ju knappast vara riktig kolfiber). Fejkträ är väl ändå det allra fulaste, och alcantara ser riktigt tattigt ut efter lite slitage.
MY LR AWD -25 beställd
M3 P -24
M3 LR -22
M3 LR -20 - såld
M3 P -24
M3 LR -22
M3 LR -20 - såld
Vet inte riktigt vad du refererar till som mjukplast men jag föredrar om alla ytor man tar på är i hårdplast klätt med konstläder så att det får en mjuk känsla och inte känns som något man kan repa med en fingernagel. T ex ett dörrhandtag på insidan ska inte kännas som en passat från 2001.
Model Y LR AWD 2025 (Juniper)
Model Y LR AWD 2021
Model 3 LR AWD 19” 2020 (såld)
BMW i3 94Ah REX 2018 (såld)
Model Y LR AWD 2021
Model 3 LR AWD 19” 2020 (såld)
BMW i3 94Ah REX 2018 (såld)
Materialet i Highland är nog närmare mjukost än mjukplast.
Jag håller med, särkilt när det det är ytor man ofta berör. Men bara om det är konstläder i vettig kvalitét och dörrhandtaget känns solidt i övrigt. Avskavd eller repad konstläder är ju ännu värre. Det bästa är naturligtvis riktigt skinn eller konstläder av hög kvalitét.ReNewAble skrev: ↑08 dec 2025 20:48Vet inte riktigt vad du refererar till som mjukplast men jag föredrar om alla ytor man tar på är i hårdplast klätt med konstläder så att det får en mjuk känsla och inte känns som något man kan repa med en fingernagel. T ex ett dörrhandtag på insidan ska inte kännas som en passat från 2001.
BMW i4 M50 -24 (Såld)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
BMW i4 M50 -24 (Såld)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Du får satsa på en Rolls eller Bentley, kan dock bli svårt på en Tesla-budget.iAkita skrev: ↑08 dec 2025 21:10Jag håller med, särkilt när det det är ytor man ofta berör. Men bara om det är konstläder i vettig kvalitét och dörrhandtaget känns solidt i övrigt. Avskavd eller repad konstläder är ju ännu värre. Det bästa är naturligtvis riktigt skinn eller konstläder av hög kvalitét.ReNewAble skrev: ↑08 dec 2025 20:48Vet inte riktigt vad du refererar till som mjukplast men jag föredrar om alla ytor man tar på är i hårdplast klätt med konstläder så att det får en mjuk känsla och inte känns som något man kan repa med en fingernagel. T ex ett dörrhandtag på insidan ska inte kännas som en passat från 2001.
MY LR AWD -25 beställd
M3 P -24
M3 LR -22
M3 LR -20 - såld
M3 P -24
M3 LR -22
M3 LR -20 - såld
För dyra. Och visst finns det väl vettiga bilar i lägre prisklasser som har bra material? Min fråga handlade om mjukplast vs. hårdplast och om jag är ensam att föredra hårdplast i bra kvalitét jämfört med mjukplast i dålig kvalitét. Rolls Roys eller Bentley platsar knappast i den diskussionen.holden skrev: ↑08 dec 2025 21:27Du får satsa på en Rolls eller Bentley, kan dock bli svårt på en Tesla-budget.iAkita skrev: ↑08 dec 2025 21:10Jag håller med, särkilt när det det är ytor man ofta berör. Men bara om det är konstläder i vettig kvalitét och dörrhandtaget känns solidt i övrigt. Avskavd eller repad konstläder är ju ännu värre. Det bästa är naturligtvis riktigt skinn eller konstläder av hög kvalitét.ReNewAble skrev: ↑08 dec 2025 20:48Vet inte riktigt vad du refererar till som mjukplast men jag föredrar om alla ytor man tar på är i hårdplast klätt med konstläder så att det får en mjuk känsla och inte känns som något man kan repa med en fingernagel. T ex ett dörrhandtag på insidan ska inte kännas som en passat från 2001.
BMW i4 M50 -24 (Såld)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
BMW i4 M50 -24 (Såld)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Mercor platsar ju tydligen, du får gå på en S-klass. Jag undrar varför någon skulle vara besviken på att andra märken blir bättre och bättre, konkurrens har drivit Tesla att sänka priserna ytterligare så det tackar åtminstone jag för.iAkita skrev: ↑08 dec 2025 21:31För dyra. Och visst finns det väl vettiga bilar i lägre prisklasser som har bra material? Min fråga handlade om mjukplast vs. hårdplast och om jag är ensam att föredra hårdplast i bra kvalitét jämfört med mjukplast i dålig kvalitét. Rolls Roys eller Bentley platsar knappast i den diskussionen.holden skrev: ↑08 dec 2025 21:27Du får satsa på en Rolls eller Bentley, kan dock bli svårt på en Tesla-budget.iAkita skrev: ↑08 dec 2025 21:10Jag håller med, särkilt när det det är ytor man ofta berör. Men bara om det är konstläder i vettig kvalitét och dörrhandtaget känns solidt i övrigt. Avskavd eller repad konstläder är ju ännu värre. Det bästa är naturligtvis riktigt skinn eller konstläder av hög kvalitét.ReNewAble skrev: ↑08 dec 2025 20:48Vet inte riktigt vad du refererar till som mjukplast men jag föredrar om alla ytor man tar på är i hårdplast klätt med konstläder så att det får en mjuk känsla och inte känns som något man kan repa med en fingernagel. T ex ett dörrhandtag på insidan ska inte kännas som en passat från 2001.
MY LR AWD -25 beställd
M3 P -24
M3 LR -22
M3 LR -20 - såld
M3 P -24
M3 LR -22
M3 LR -20 - såld
Vad menar du? Vad har Teslas prissänkningar och att andra märken blivit bättre med frågan att göra? Eller att jag ska köpa en S-klass för den delen?holden skrev: ↑08 dec 2025 21:38Mercor platsar ju tydligen, du får gå på en S-klass. Jag undrar varför någon skulle vara besviken på att andra märken blir bättre och bättre, konkurrens har drivit Tesla att sänka priserna ytterligare så det tackar åtminstone jag för.iAkita skrev: ↑08 dec 2025 21:31För dyra. Och visst finns det väl vettiga bilar i lägre prisklasser som har bra material? Min fråga handlade om mjukplast vs. hårdplast och om jag är ensam att föredra hårdplast i bra kvalitét jämfört med mjukplast i dålig kvalitét. Rolls Roys eller Bentley platsar knappast i den diskussionen.holden skrev: ↑08 dec 2025 21:27Du får satsa på en Rolls eller Bentley, kan dock bli svårt på en Tesla-budget.iAkita skrev: ↑08 dec 2025 21:10Jag håller med, särkilt när det det är ytor man ofta berör. Men bara om det är konstläder i vettig kvalitét och dörrhandtaget känns solidt i övrigt. Avskavd eller repad konstläder är ju ännu värre. Det bästa är naturligtvis riktigt skinn eller konstläder av hög kvalitét.ReNewAble skrev: ↑08 dec 2025 20:48Vet inte riktigt vad du refererar till som mjukplast men jag föredrar om alla ytor man tar på är i hårdplast klätt med konstläder så att det får en mjuk känsla och inte känns som något man kan repa med en fingernagel. T ex ett dörrhandtag på insidan ska inte kännas som en passat från 2001.
Det känns om att du läser in saker jag inte skrivit. Självklart blir jag inte besviken för att bilar blir bättre och billigare och inte har jag väl påstått något annat? Kan du inte bara svara på vad du föredrar och varför, om du nu har en preferens.
Tänk att till och med en så här enkel fråga till forumet kan bli kontroversiell... Jag skriver nästan aldrig här numera för att människor är så lättkränkta. Men den här frågan kunde jag inte ana att någon skulle ta illa upp av.
BMW i4 M50 -24 (Såld)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
BMW i4 M50 -24 (Såld)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Jag vet inte hur man annars ska tolka:iAkita skrev: ↑08 dec 2025 22:04Vad menar du? Vad har Teslas prissänkningar och att andra märken blivit bättre med frågan att göra? Eller att jag ska köpa en S-klass för den delen?holden skrev: ↑08 dec 2025 21:38Mercor platsar ju tydligen, du får gå på en S-klass. Jag undrar varför någon skulle vara besviken på att andra märken blir bättre och bättre, konkurrens har drivit Tesla att sänka priserna ytterligare så det tackar åtminstone jag för.iAkita skrev: ↑08 dec 2025 21:31För dyra. Och visst finns det väl vettiga bilar i lägre prisklasser som har bra material? Min fråga handlade om mjukplast vs. hårdplast och om jag är ensam att föredra hårdplast i bra kvalitét jämfört med mjukplast i dålig kvalitét. Rolls Roys eller Bentley platsar knappast i den diskussionen.holden skrev: ↑08 dec 2025 21:27Du får satsa på en Rolls eller Bentley, kan dock bli svårt på en Tesla-budget.iAkita skrev: ↑08 dec 2025 21:10
Jag håller med, särkilt när det det är ytor man ofta berör. Men bara om det är konstläder i vettig kvalitét och dörrhandtaget känns solidt i övrigt. Avskavd eller repad konstläder är ju ännu värre. Det bästa är naturligtvis riktigt skinn eller konstläder av hög kvalitét.
Det känns om att du läser in saker jag inte skrivit. Självklart blir jag inte besviken för att bilar blir bättre och billigare och inte har jag väl påstått något annat? Kan du inte bara svara på vad du föredrar och varför, om du nu har en preferens.
Tänk att till och med en så här enkel fråga till forumet kan bli kontroversiell... Jag skriver nästan aldrig här numera för att människor är så lättkränkta. Men den här frågan kunde jag inte ana att någon skulle ta illa upp av.
”Det har getts uttryck för många besvikelser på forumet i takt med att Tyskarna lanserar allt fler väldigt kompetenta elbilar.”
Som icke-intresserad av tyska elbilar kan jag inte hävda att du har fel, men jag har inte sett några sådana uttryck i de trådar jag följer.
MY LR AWD -25 beställd
M3 P -24
M3 LR -22
M3 LR -20 - såld
M3 P -24
M3 LR -22
M3 LR -20 - såld
överallt. Jag tycker materialet lätt får märken. Kanske är det så överlag med alla fejkmaterial.
Tycker nog det är bättre nu än när mittkonsolen var pianolackad, det var verkligen lättrepat.
MY LR AWD -25 beställd
M3 P -24
M3 LR -22
M3 LR -20 - såld
M3 P -24
M3 LR -22
M3 LR -20 - såld
-
SwedishAdvocate
Tror det är rätt svårt att helt undvika i digital kommuniktion i text nuförtiden… Jag hade bara bortsett från det. Särskilt i den här frågan.iAkita skrev: ↑08 dec 2025 22:04Vad menar du? Vad har Teslas prissänkningar och att andra märken blivit bättre med frågan att göra? Eller att jag ska köpa en S-klass för den delen?holden skrev: ↑08 dec 2025 21:38Mercor platsar ju tydligen, du får gå på en S-klass. Jag undrar varför någon skulle vara besviken på att andra märken blir bättre och bättre, konkurrens har drivit Tesla att sänka priserna ytterligare så det tackar åtminstone jag för.iAkita skrev: ↑08 dec 2025 21:31För dyra. Och visst finns det väl vettiga bilar i lägre prisklasser som har bra material? Min fråga handlade om mjukplast vs. hårdplast och om jag är ensam att föredra hårdplast i bra kvalitét jämfört med mjukplast i dålig kvalitét. Rolls Roys eller Bentley platsar knappast i den diskussionen.holden skrev: ↑08 dec 2025 21:27Du får satsa på en Rolls eller Bentley, kan dock bli svårt på en Tesla-budget.iAkita skrev: ↑08 dec 2025 21:10
Jag håller med, särkilt när det det är ytor man ofta berör. Men bara om det är konstläder i vettig kvalitét och dörrhandtaget känns solidt i övrigt. Avskavd eller repad konstläder är ju ännu värre. Det bästa är naturligtvis riktigt skinn eller konstläder av hög kvalitét.
Tänk att till och med en så här enkel fråga till forumet kan bli kontroversiell... Jag skriver nästan aldrig här numera för att människor är så lättkränkta. Men den här frågan kunde jag inte ana att någon skulle ta illa upp av. [Min u.]
Det enda sociala media jag känner till där ingen blir kränkt skulle väl i så fall kanske kunna vara Bluesky.
Har ingen egen erfarenhet av Instagram eller Threads. Facebook blev jag bannlyst från för kanske 18 år sedan för att jag kallade någon Peter eller Niklas för Petter-Niklas(!) i ett av Aftonbladets kommentarsfält…
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
-
SwedishAdvocate
Kan du ge något exempel på en bil där det här förekommer?iAkita skrev: ↑08 dec 2025 18:29…] Men är det alltid sämre med hårdplast än med mjukplast? Personligen föredrar jag högkvalitativ och gedigen hårdplast än en billig mjukplast som sitter på en ännu billigare tunn hårdplast. Jag har sett hemska exempel på A- och B-stolpar som är inklädda i ett tunt lager mjukplast eller plasttextil, som det känns som att de klistrat på direkt på en tunn kartong. […
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
-
SwedishAdvocate
Alcantara slits väl bara på ytor där det utsätts för kontakt med händer vid varje användningstillfälle – så dvs. ratt eller manuell växelspak. Eller?…
Se t.ex:
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
-
SwedishAdvocate
Skulle det kunna finnas någon miljö/hållbarhetsaspekt på det här?…
Kan det vara så att hårdplast alstrar mindre giftigt skit i produktionen? Och/eller ger mindre emmissioner i kupén än mjukplast? Och/eller är lättare att återanvända?
Hörde på något radioprogram att X antal företag har slutat tala om positiva aspekter av div. miljöarbete. Delvis pga av någon slags upplevd backlash. Bland annat i ett visst 'lite större land'… Och… ojsan, hoppsan… Där har vi det igen – någon slags politisk dimension… Och jag vet ärligt talat inte vad man ska kunna göra åt det, eftersom allt IMO har en politisk dimension – inte minst bilar och alla deras beståndsdelar. Så det blir tyvärr rätt svårt att undvika…
Men å andra sidan… Den här tråden befinner ju sig i Övrigt-delen av forumet som går att välja bort, och dessutom skulle det ju kunna handla om miljövänlig teknik – och det har ju faktiskt också en avdelning på forumet…
EDIT:
Radioprogrammet:
https://www.sverigesradio.se/avsnitt/fr ... greenhusha
Jag är ingen plast-entusiast
. På mina gamla Land Rover finns/fanns det hårdplast av den enklare sorten, som nu, efter några decennier, börjar vittra sönder. Man borde ha sparat sig eländet om de hade byggt bilarna som förr med enbart plåt (eller diskreta trädetaljer där de behövs). Även på min bättre hälfts Merca, som har passerat 30 år med råge, börjar visa plastbitar få denna klibbiga yta, som inte alls är kul.
För mig är dåligt monterade detaljer som skramlar från fabrik eller börjar skramla efter en tid inte speciellt aptitligt.iAkita skrev: ↑08 dec 2025 19:08Men är det alltid sämre med hårdplast än med mjukplast? Personligen föredrar jag högkvalitativ och gedigen hårdplast än en billig mjukplast som sitter på en ännu billigare tunn hårdplast. Jag har sett hemska exempel på A- och B-stolpar som är inklädda i ett tunt lager mjukplast eller plasttextil, som det känns som att de klistrat på direkt på en tunn kartong. Då föredrar jag hårdplast alla dagar i veckan. Jag tror dessutom det är en billigare lösning än ”billig hårdplast”, som hårdplast nästan alltid benämns som.
Hårdplast i dörrsidorna så att det skramlar från allt man lägger där (tex en isskrapa) som inte består av mjukt tyg eller motsv.
Hård plast reflekterar mer ljud än mjuka material så bullret ombord blir antagligen högre med det.
Det är viktigt att det inte skramlar i bilen.
Det är viktigt att inredningen inte degraderar så den ser ut som 20 år efter tre år. Där har Tesla stora problem, som prioriterar ”billigt” så hårt att kvaliten på grejerna är nära noll.
Det är bra om det känns ombonat och upplevelse av kvalite. Dörrar som skramlar när man stänger den för att innehållet sitter löst går bort och kassaskåpsfeeling är bra.
Exakt vilket materiel man använder är nog inte viktigt för mig så, men jag tror tex att en ratt i riktigt skinn är bra och miljövänligt. Så länge vi äter kött blir det ändå skinn över.
Tesla som tvingad byta minst hälften av alla rattar och den resterande halvan ser ut som skit där någon kommer köpa en eftermarknadslösning. En ratt i skinn är nog bättre än flera som ger upp under bilens livslängd.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- Xyborg
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/robin28307
Jag instämmer generellt i den här beskrivningen. Dålig kvalitet är dåligt, och den frågan är viktigare för mig än om plasten är mjuk eller hård.AAKEE skrev: ↑09 dec 2025 09:34För mig är dåligt monterade detaljer som skramlar från fabrik eller börjar skramla efter en tid inte speciellt aptitligt.iAkita skrev: ↑08 dec 2025 19:08Men är det alltid sämre med hårdplast än med mjukplast? Personligen föredrar jag högkvalitativ och gedigen hårdplast än en billig mjukplast som sitter på en ännu billigare tunn hårdplast. Jag har sett hemska exempel på A- och B-stolpar som är inklädda i ett tunt lager mjukplast eller plasttextil, som det känns som att de klistrat på direkt på en tunn kartong. Då föredrar jag hårdplast alla dagar i veckan. Jag tror dessutom det är en billigare lösning än ”billig hårdplast”, som hårdplast nästan alltid benämns som.
Hårdplast i dörrsidorna så att det skramlar från allt man lägger där (tex en isskrapa) som inte består av mjukt tyg eller motsv.
Hård plast reflekterar mer ljud än mjuka material så bullret ombord blir antagligen högre med det.
Det är viktigt att det inte skramlar i bilen.
Det är viktigt att inredningen inte degraderar så den ser ut som 20 år efter tre år. Där har Tesla stora problem, som prioriterar ”billigt” så hårt att kvaliten på grejerna är nära noll.
Det är bra om det känns ombonat och upplevelse av kvalite. Dörrar som skramlar när man stänger den för att innehållet sitter löst går bort och kassaskåpsfeeling är bra.
Exakt vilket materiel man använder är nog inte viktigt för mig så, men jag tror tex att en ratt i riktigt skinn är bra och miljövänligt. Så länge vi äter kött blir det ändå skinn över.
Tesla som tvingad byta minst hälften av alla rattar och den resterande halvan ser ut som skit där någon kommer köpa en eftermarknadslösning. En ratt i skinn är nog bättre än flera som ger upp under bilens livslängd.