Tesla har släppt Model 3 Standard i Sverige

Diskussioner om dagens nyhetsartikel på hemsidan

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 4450
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Tesla har släppt Model 3 Standard i Sverige

Inlägg av Tellus »

johan_m skrev: 05 dec 2025 19:09
Rena reklamen för bilen. Hur mycket får du i ersättning Tibor?
Jag såg bara fakta.
Överlägsen konkurrenterna totalt sett.
3P -19 / $ Pläd -23 / Y LFP Premium FSD -26 / VW E-UP -15 / Sigenergy / Rökfri sedan 2012-02-10 (Nissan Leaf)
manneson
Inlägg: 1904
Blev medlem: 22 sep 2024 12:13

Re: Tesla har släppt Model 3 Standard i Sverige

Inlägg av manneson »

Tellus skrev: 06 dec 2025 08:21
johan_m skrev: 05 dec 2025 19:09
Rena reklamen för bilen. Hur mycket får du i ersättning Tibor?
Jag såg bara fakta.
Överlägsen konkurrenterna totalt sett.
Problemet är nog mest formatet. Få är särskilt intresserade av en sedan idag.
Opraktiskt helt enkelt.
Sen som sagt att steget upp till premium är väldigt litet.
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1635
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Tesla har släppt Model 3 Standard i Sverige

Inlägg av holden »

manneson skrev: 06 dec 2025 12:02
Tellus skrev: 06 dec 2025 08:21
johan_m skrev: 05 dec 2025 19:09
Rena reklamen för bilen. Hur mycket får du i ersättning Tibor?
Jag såg bara fakta.
Överlägsen konkurrenterna totalt sett.
Problemet är nog mest formatet. Få är särskilt intresserade av en sedan idag.
Opraktiskt helt enkelt.
Sen som sagt att steget upp till premium är väldigt litet.
Jag tror att de flesta icke-elbilsägare inte inser att en renodlad elbil i sedanmodell är avsevärt rymligare än en motsvarande fossil med en kardantunnel som tar upp halva utrymmet. Väldigt få fraktar så skrymmande saker mer än undantagsvis att de inte ryms i en m3. Den gången man köper en 100 tums TV kan man ju betala för hemleverans.
MY LR AWD -25 beställd
M3 P -24
M3 LR -22
M3 LR -20 - såld
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 13221
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Tesla har släppt Model 3 Standard i Sverige

Inlägg av Fredrik j »

holden skrev: 06 dec 2025 12:26
manneson skrev: 06 dec 2025 12:02
Tellus skrev: 06 dec 2025 08:21
johan_m skrev: 05 dec 2025 19:09
Rena reklamen för bilen. Hur mycket får du i ersättning Tibor?
Jag såg bara fakta.
Överlägsen konkurrenterna totalt sett.
Problemet är nog mest formatet. Få är särskilt intresserade av en sedan idag.
Opraktiskt helt enkelt.
Sen som sagt att steget upp till premium är väldigt litet.
Jag tror att de flesta icke-elbilsägare inte inser att en renodlad elbil i sedanmodell är avsevärt rymligare än en motsvarande fossil med en kardantunnel som tar upp halva utrymmet. Väldigt få fraktar så skrymmande saker mer än undantagsvis att de inte ryms i en m3. Den gången man köper en 100 tums TV kan man ju betala för hemleverans.
Väldigt få ser kardantunneln som ett problem. Minns att min dotter t.o.m. uppskattade att ha fötterna på. Nu är det en ickefråga
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1635
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Tesla har släppt Model 3 Standard i Sverige

Inlägg av holden »

Fredrik j skrev: 06 dec 2025 12:30
holden skrev: 06 dec 2025 12:26
manneson skrev: 06 dec 2025 12:02
Tellus skrev: 06 dec 2025 08:21
johan_m skrev: 05 dec 2025 19:09
Rena reklamen för bilen. Hur mycket får du i ersättning Tibor?
Jag såg bara fakta.
Överlägsen konkurrenterna totalt sett.
Problemet är nog mest formatet. Få är särskilt intresserade av en sedan idag.
Opraktiskt helt enkelt.
Sen som sagt att steget upp till premium är väldigt litet.
Jag tror att de flesta icke-elbilsägare inte inser att en renodlad elbil i sedanmodell är avsevärt rymligare än en motsvarande fossil med en kardantunnel som tar upp halva utrymmet. Väldigt få fraktar så skrymmande saker mer än undantagsvis att de inte ryms i en m3. Den gången man köper en 100 tums TV kan man ju betala för hemleverans.
Väldigt få ser kardantunneln som ett problem. Minns att min dotter t.o.m. uppskattade att ha fötterna på. Nu är det en ickefråga
Folk som vill ha en SUV som MY efterfrågar antagligen utrymmet, som de tror är för litet i en M3. Vi har rest tusentals mil genom Europa med två kids och packning utan problem. Har man två barnvagnar är MY ett bättre val men i alla andra tillämpningar är det bara en dyrare och mindre körglad bil än M3.
MY LR AWD -25 beställd
M3 P -24
M3 LR -22
M3 LR -20 - såld
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 13221
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Tesla har släppt Model 3 Standard i Sverige

Inlägg av Fredrik j »

holden skrev: 06 dec 2025 12:35
Fredrik j skrev: 06 dec 2025 12:30
holden skrev: 06 dec 2025 12:26
manneson skrev: 06 dec 2025 12:02
Tellus skrev: 06 dec 2025 08:21


Jag såg bara fakta.
Överlägsen konkurrenterna totalt sett.
Problemet är nog mest formatet. Få är särskilt intresserade av en sedan idag.
Opraktiskt helt enkelt.
Sen som sagt att steget upp till premium är väldigt litet.
Jag tror att de flesta icke-elbilsägare inte inser att en renodlad elbil i sedanmodell är avsevärt rymligare än en motsvarande fossil med en kardantunnel som tar upp halva utrymmet. Väldigt få fraktar så skrymmande saker mer än undantagsvis att de inte ryms i en m3. Den gången man köper en 100 tums TV kan man ju betala för hemleverans.
Väldigt få ser kardantunneln som ett problem. Minns att min dotter t.o.m. uppskattade att ha fötterna på. Nu är det en ickefråga
Folk som vill ha en SUV som MY efterfrågar antagligen utrymmet, som de tror är för litet i en M3. Vi har rest tusentals mil genom Europa med två kids och packning utan problem. Har man två barnvagnar är MY ett bättre val men i alla andra tillämpningar är det bara en dyrare och mindre körglad bil än M3.
Det man efterfrågar är inte alltid volym utan stor lucka
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1635
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Tesla har släppt Model 3 Standard i Sverige

Inlägg av holden »

Fredrik j skrev: 06 dec 2025 12:57
holden skrev: 06 dec 2025 12:35
Fredrik j skrev: 06 dec 2025 12:30
holden skrev: 06 dec 2025 12:26
manneson skrev: 06 dec 2025 12:02


Problemet är nog mest formatet. Få är särskilt intresserade av en sedan idag.
Opraktiskt helt enkelt.
Sen som sagt att steget upp till premium är väldigt litet.
Jag tror att de flesta icke-elbilsägare inte inser att en renodlad elbil i sedanmodell är avsevärt rymligare än en motsvarande fossil med en kardantunnel som tar upp halva utrymmet. Väldigt få fraktar så skrymmande saker mer än undantagsvis att de inte ryms i en m3. Den gången man köper en 100 tums TV kan man ju betala för hemleverans.
Väldigt få ser kardantunneln som ett problem. Minns att min dotter t.o.m. uppskattade att ha fötterna på. Nu är det en ickefråga
Folk som vill ha en SUV som MY efterfrågar antagligen utrymmet, som de tror är för litet i en M3. Vi har rest tusentals mil genom Europa med två kids och packning utan problem. Har man två barnvagnar är MY ett bättre val men i alla andra tillämpningar är det bara en dyrare och mindre körglad bil än M3.
Det man efterfrågar är inte alltid volym utan stor lucka
För de tillfällen man lastar väldigt höga prylar, vilket man i princip aldrig gör enligt egen erfarenhet. Det är ju även en rejält djup lucka under golvet bak som kan användas för just det.
MY LR AWD -25 beställd
M3 P -24
M3 LR -22
M3 LR -20 - såld
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 13221
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Tesla har släppt Model 3 Standard i Sverige

Inlägg av Fredrik j »

holden skrev: 06 dec 2025 13:02
Fredrik j skrev: 06 dec 2025 12:57
holden skrev: 06 dec 2025 12:35
Fredrik j skrev: 06 dec 2025 12:30
holden skrev: 06 dec 2025 12:26


Jag tror att de flesta icke-elbilsägare inte inser att en renodlad elbil i sedanmodell är avsevärt rymligare än en motsvarande fossil med en kardantunnel som tar upp halva utrymmet. Väldigt få fraktar så skrymmande saker mer än undantagsvis att de inte ryms i en m3. Den gången man köper en 100 tums TV kan man ju betala för hemleverans.
Väldigt få ser kardantunneln som ett problem. Minns att min dotter t.o.m. uppskattade att ha fötterna på. Nu är det en ickefråga
Folk som vill ha en SUV som MY efterfrågar antagligen utrymmet, som de tror är för litet i en M3. Vi har rest tusentals mil genom Europa med två kids och packning utan problem. Har man två barnvagnar är MY ett bättre val men i alla andra tillämpningar är det bara en dyrare och mindre körglad bil än M3.
Det man efterfrågar är inte alltid volym utan stor lucka
För de tillfällen man lastar väldigt höga prylar, vilket man i princip aldrig gör enligt egen erfarenhet. Det är ju även en rejält djup lucka under golvet bak som kan användas för just det.
Det blir enklare med halvkombilucka än sedan. Man kan ställa grejorna mer rakt ner. Har haft många sedanbilar. Föredrar dom estetiskt
Användarvisningsbild
Earplugged
Teslaägare
Inlägg: 479
Blev medlem: 01 feb 2023 18:42
Ort: Jönköping
Referralkod: ts.la/samuel189377

Re: Tesla har släppt Model 3 Standard i Sverige

Inlägg av Earplugged »

Fredrik j skrev: 06 dec 2025 13:10
holden skrev: 06 dec 2025 13:02
Fredrik j skrev: 06 dec 2025 12:57
holden skrev: 06 dec 2025 12:35
Fredrik j skrev: 06 dec 2025 12:30


Väldigt få ser kardantunneln som ett problem. Minns att min dotter t.o.m. uppskattade att ha fötterna på. Nu är det en ickefråga
Folk som vill ha en SUV som MY efterfrågar antagligen utrymmet, som de tror är för litet i en M3. Vi har rest tusentals mil genom Europa med två kids och packning utan problem. Har man två barnvagnar är MY ett bättre val men i alla andra tillämpningar är det bara en dyrare och mindre körglad bil än M3.
Det man efterfrågar är inte alltid volym utan stor lucka
För de tillfällen man lastar väldigt höga prylar, vilket man i princip aldrig gör enligt egen erfarenhet. Det är ju även en rejält djup lucka under golvet bak som kan användas för just det.
Det blir enklare med halvkombilucka än sedan. Man kan ställa grejorna mer rakt ner. Har haft många sedanbilar. Föredrar dom estetiskt
Jag använde en period RX-8:an som familjebil och argumenterade för att det gick utmärkt och att det var onödigt med kombi 🤣
Nu har jag bilar med alla varianter av lucka och är ett lätt val vilken man tar när man skall köra några lådor till återvinningen, hämta plankor på brädgården, hämta gran osv osv...
MYP Vit/Vit -23
RX-8 -05
UP -14
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 13221
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Tesla har släppt Model 3 Standard i Sverige

Inlägg av Fredrik j »

Earplugged skrev: 06 dec 2025 13:21
Fredrik j skrev: 06 dec 2025 13:10
holden skrev: 06 dec 2025 13:02
Fredrik j skrev: 06 dec 2025 12:57
holden skrev: 06 dec 2025 12:35


Folk som vill ha en SUV som MY efterfrågar antagligen utrymmet, som de tror är för litet i en M3. Vi har rest tusentals mil genom Europa med två kids och packning utan problem. Har man två barnvagnar är MY ett bättre val men i alla andra tillämpningar är det bara en dyrare och mindre körglad bil än M3.
Det man efterfrågar är inte alltid volym utan stor lucka
För de tillfällen man lastar väldigt höga prylar, vilket man i princip aldrig gör enligt egen erfarenhet. Det är ju även en rejält djup lucka under golvet bak som kan användas för just det.
Det blir enklare med halvkombilucka än sedan. Man kan ställa grejorna mer rakt ner. Har haft många sedanbilar. Föredrar dom estetiskt
Jag använde en period RX-8:an som familjebil och argumenterade för att det gick utmärkt och att det var onödigt med kombi 🤣
Nu har jag bilar med alla varianter av lucka och är ett lätt val vilken man tar när man skall köra några lådor till återvinningen, hämta plankor på brädgården, hämta gran osv osv...
Ja, man kommer ju på skäl som rättfärdigar bilen man verkligen vill köra..🙂
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1635
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Tesla har släppt Model 3 Standard i Sverige

Inlägg av holden »

Återvinningen är inget problem med M3, plankor och granar kan man få hemleverans på, ganska många hemleveranser för typ 100 tusen som skiljer i pris ;)
MY LR AWD -25 beställd
M3 P -24
M3 LR -22
M3 LR -20 - såld
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 10000
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Tesla har släppt Model 3 Standard i Sverige

Inlägg av mikebike »

Fredrik j skrev: 06 dec 2025 13:10
holden skrev: 06 dec 2025 13:02
Fredrik j skrev: 06 dec 2025 12:57
holden skrev: 06 dec 2025 12:35
Fredrik j skrev: 06 dec 2025 12:30


Väldigt få ser kardantunneln som ett problem. Minns att min dotter t.o.m. uppskattade att ha fötterna på. Nu är det en ickefråga
Folk som vill ha en SUV som MY efterfrågar antagligen utrymmet, som de tror är för litet i en M3. Vi har rest tusentals mil genom Europa med två kids och packning utan problem. Har man två barnvagnar är MY ett bättre val men i alla andra tillämpningar är det bara en dyrare och mindre körglad bil än M3.
Det man efterfrågar är inte alltid volym utan stor lucka
För de tillfällen man lastar väldigt höga prylar, vilket man i princip aldrig gör enligt egen erfarenhet. Det är ju även en rejält djup lucka under golvet bak som kan användas för just det.
Det blir enklare med halvkombilucka än sedan. Man kan ställa grejorna mer rakt ner.
Ja, och man ser hela bagageutrymmet. Jag körde omkring två veckor med en stor PET-flaska längst in i bagageutrymmet. :D
Dessutom är tredelat baksäte bättre än tvådelat
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
mykie
Teslaägare
Inlägg: 60
Blev medlem: 28 jun 2019 13:40

Re: Tesla har släppt Model 3 Standard i Sverige

Inlägg av mykie »

Kör nu en M3 Highland RWD med LFP -2024, tycker att nya "standard" ser ganska vettig ut.
Men ser ju ut som man måste överge LFP som batteri-pack om man vill ha högre utrustningsnivå.. (bra eller dåligt)?

Sen ang. månadskostnad måste man väl ta med den högre kontantinsatsen för att få en rättvis jämförelse. Men ja, 0% ränta på "premium" lockar tycker även jag.

Det jag undrar mest är "passiva stötdämpare" vs "frekvensberoende stötdämpare", vet inte ens vad jag har i min bil idag?

Kollade jämförelsen på Teslas hemsida och markerade vad jag tycker är ok i grönt och vad jag skulle sakna eller tro mig sakna i rött.

1.jpg
2.jpg
3.jpg
Tesla Modell 3 RWD MY24 (Highland)
Porsche Cayman S - 2006
Kia e-Niro 64 kWh - 2020 (såld)
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 13221
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Tesla har släppt Model 3 Standard i Sverige

Inlägg av Fredrik j »

”Passiva stötdämpare” vs. ”frekvensberoende stötdämpare”.
Kan det varaett annat ord för olje resp. gasdämpare?
På marknaden finns även ”Shock absorber with frequency dependent passive valve”.
Användarvisningsbild
Claes_B
Teslaägare
Inlägg: 146
Blev medlem: 27 sep 2023 13:47

Re: Tesla har släppt Model 3 Standard i Sverige

Inlägg av Claes_B »

Fredrik j skrev: 06 dec 2025 14:28
”Passiva stötdämpare” vs. ”frekvensberoende stötdämpare”.
Kan det varaett annat ord för olje resp. gasdämpare?
På marknaden finns även ”Shock absorber with frequency dependent passive valve”.
Jag tror inte det har med gas att göra, även gasdämpare har olja btw.
Det gasen gör är att hindra oljan från att kavitera, jag tror inte det finns någon bil idag som inte har gasdämpare.
Det finns förstås olika tekniker men när det sitter en stålfjäder och stötdämpare så är det oftast eller alltid en gasfylld dämpare som sitter där, gasen är inte aktiv i dämpningen.
Sen finns det förstås gashydraulisk fjädring som på Citroën och det som kallas gasdämpare till huv och baklucka mfl. saker, men de senare är väl egentligen gasfjädrar.
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 13221
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Tesla har släppt Model 3 Standard i Sverige

Inlägg av Fredrik j »

Claes_B skrev: 06 dec 2025 14:42
Fredrik j skrev: 06 dec 2025 14:28
”Passiva stötdämpare” vs. ”frekvensberoende stötdämpare”.
Kan det varaett annat ord för olje resp. gasdämpare?
På marknaden finns även ”Shock absorber with frequency dependent passive valve”.
Jag tror inte det har med gas att göra, även gasdämpare har olja btw.
Det gasen gör är att hindra oljan från att kavitera, jag tror inte det finns någon bil idag som inte har gasdämpare.
Det finns förstås olika tekniker men när det sitter en stålfjäder och stötdämpare så är det oftast eller alltid en gasfylld dämpare som sitter där, gasen är inte aktiv i dämpningen.
Sen finns det förstås gashydraulisk fjädring som på Citroën och det som kallas gasdämpare till huv och baklucka mfl. saker, men de senare är väl egentligen gasfjädrar.
Ja, när man pratar om gasdämpare är det väl själva dämparkontrollen som kontrolleras av gas, inte själva dämpningen.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 4450
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Tesla har släppt Model 3 Standard i Sverige

Inlägg av Tellus »

Jag valde Y istället för 3 bara för att den är bättre att ligga i
IMG_8176.jpeg
3P -19 / $ Pläd -23 / Y LFP Premium FSD -26 / VW E-UP -15 / Sigenergy / Rökfri sedan 2012-02-10 (Nissan Leaf)
Användarvisningsbild
mykie
Teslaägare
Inlägg: 60
Blev medlem: 28 jun 2019 13:40

Re: Tesla har släppt Model 3 Standard i Sverige

Inlägg av mykie »

Fredrik j skrev: 06 dec 2025 14:48
Claes_B skrev: 06 dec 2025 14:42
Fredrik j skrev: 06 dec 2025 14:28
”Passiva stötdämpare” vs. ”frekvensberoende stötdämpare”.
Kan det varaett annat ord för olje resp. gasdämpare?
På marknaden finns även ”Shock absorber with frequency dependent passive valve”.
Jag tror inte det har med gas att göra, även gasdämpare har olja btw.
Det gasen gör är att hindra oljan från att kavitera, jag tror inte det finns någon bil idag som inte har gasdämpare.
Det finns förstås olika tekniker men när det sitter en stålfjäder och stötdämpare så är det oftast eller alltid en gasfylld dämpare som sitter där, gasen är inte aktiv i dämpningen.
Sen finns det förstås gashydraulisk fjädring som på Citroën och det som kallas gasdämpare till huv och baklucka mfl. saker, men de senare är väl egentligen gasfjädrar.
Ja, när man pratar om gasdämpare är det väl själva dämparkontrollen som kontrolleras av gas, inte själva dämpningen.
Ja det var ju inte svårare än att googla, så svaret är att min bil har det, men inte nya "standard".

Tesla uses Frequency Selective Damping (FSD) in its newer Model 3/Y vehicles (like the Highland refresh), a tech that acts like a smart shock absorber, softening high-frequency vibrations from small bumps for comfort (isolating 4-6 Hz "shake") while firming up for handling low-frequency body roll, balancing ride quality with control without needing complex electronics, a feature often associated with Koni's technology.

https://www.motortrend.com/reviews/2024 ... -deep-dive
Tesla Modell 3 RWD MY24 (Highland)
Porsche Cayman S - 2006
Kia e-Niro 64 kWh - 2020 (såld)
Användarvisningsbild
Claes_B
Teslaägare
Inlägg: 146
Blev medlem: 27 sep 2023 13:47

Re: Tesla har släppt Model 3 Standard i Sverige

Inlägg av Claes_B »

Fredrik j skrev: 06 dec 2025 14:48
Claes_B skrev: 06 dec 2025 14:42
Fredrik j skrev: 06 dec 2025 14:28
”Passiva stötdämpare” vs. ”frekvensberoende stötdämpare”.
Kan det varaett annat ord för olje resp. gasdämpare?
På marknaden finns även ”Shock absorber with frequency dependent passive valve”.
Jag tror inte det har med gas att göra, även gasdämpare har olja btw.
Det gasen gör är att hindra oljan från att kavitera, jag tror inte det finns någon bil idag som inte har gasdämpare.
Det finns förstås olika tekniker men när det sitter en stålfjäder och stötdämpare så är det oftast eller alltid en gasfylld dämpare som sitter där, gasen är inte aktiv i dämpningen.
Sen finns det förstås gashydraulisk fjädring som på Citroën och det som kallas gasdämpare till huv och baklucka mfl. saker, men de senare är väl egentligen gasfjädrar.
Ja, när man pratar om gasdämpare är det väl själva dämparkontrollen som kontrolleras av gas, inte själva dämpningen.
Precis, övertryck i dämparen med kvävgas för att motverka bubblor. För 30-35 år sen kunde man ju uppdatera sin gamla bil med gasdämpare för att få bättre kontroll. Bör väl ha gjort mest verkan på riktigt dåliga vägar där många, snabba rörelser gör att det skummar om oljan i en icke trycksatt dämpare. Jag är rätt säker på att alla bilar jag haft som är byggda efter åtminstone 1990 hade gasdämpare redan när de såldes.
jbruer
Inlägg: 5
Blev medlem: 07 feb 2022 19:24

Re: Tesla har släppt Model 3 Standard i Sverige

Inlägg av jbruer »

Eller förmodligen inte.
mikebike skrev: 05 dec 2025 12:33
Freez skrev: 05 dec 2025 12:30
TiborBlomhall skrev: 05 dec 2025 11:49
Model 3 Standard's närmsta konkurrenter är väl:

Kod: Markera allt

Modell			Pris (ca)	WLTP	Segment		Snabbladdning
Tesla Model 3 Std	450k		534 km	Sedan (Stor)	175 kW
Volvo EX30 ER Core	380-430k	476 km	SUV (Liten)	153 kW
MG4 Trophy ER		400-480k	520 km	Halvkombi	144 kW
VW ID.3 Pro		450k		434 km	Halvkombi	120 kW
BYD Atto 3		450-480k	420 km	SUV (Mellan)	88 kW
Flera av konkurrenterna har kampanjpriser och liknande just nu därav stora spannet på dem.
För mig obegripligt om någon skulle köpa en av ovan bilar före en M3 std. Avsevärt mycket sämre alternativ.
De andra bilarna har förmodligen bättre assistanssystem och rattspakar.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 10000
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Tesla har släppt Model 3 Standard i Sverige

Inlägg av mikebike »

jbruer skrev: 07 dec 2025 22:21
Eller förmodligen inte.
mikebike skrev: 05 dec 2025 12:33
Freez skrev: 05 dec 2025 12:30
TiborBlomhall skrev: 05 dec 2025 11:49
Model 3 Standard's närmsta konkurrenter är väl:

Kod: Markera allt

Modell			Pris (ca)	WLTP	Segment		Snabbladdning
Tesla Model 3 Std	450k		534 km	Sedan (Stor)	175 kW
Volvo EX30 ER Core	380-430k	476 km	SUV (Liten)	153 kW
MG4 Trophy ER		400-480k	520 km	Halvkombi	144 kW
VW ID.3 Pro		450k		434 km	Halvkombi	120 kW
BYD Atto 3		450-480k	420 km	SUV (Mellan)	88 kW
Flera av konkurrenterna har kampanjpriser och liknande just nu därav stora spannet på dem.
För mig obegripligt om någon skulle köpa en av ovan bilar före en M3 std. Avsevärt mycket sämre alternativ.
De andra bilarna har förmodligen bättre assistanssystem och rattspakar.
Helt säkert.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Holve
Teslaägare
Inlägg: 427
Blev medlem: 25 dec 2020 14:49

Re: Tesla har släppt Model 3 Standard i Sverige

Inlägg av Holve »

mikebike skrev: 08 dec 2025 07:32
jbruer skrev: 07 dec 2025 22:21
Eller förmodligen inte.
mikebike skrev: 05 dec 2025 12:33
Freez skrev: 05 dec 2025 12:30
TiborBlomhall skrev: 05 dec 2025 11:49
Model 3 Standard's närmsta konkurrenter är väl:

Kod: Markera allt

Modell			Pris (ca)	WLTP	Segment		Snabbladdning
Tesla Model 3 Std	450k		534 km	Sedan (Stor)	175 kW
Volvo EX30 ER Core	380-430k	476 km	SUV (Liten)	153 kW
MG4 Trophy ER		400-480k	520 km	Halvkombi	144 kW
VW ID.3 Pro		450k		434 km	Halvkombi	120 kW
BYD Atto 3		450-480k	420 km	SUV (Mellan)	88 kW
Flera av konkurrenterna har kampanjpriser och liknande just nu därav stora spannet på dem.
För mig obegripligt om någon skulle köpa en av ovan bilar före en M3 std. Avsevärt mycket sämre alternativ.
De andra bilarna har förmodligen bättre assistanssystem och rattspakar.
Helt säkert.
Håller du med dig själv 😂

MG’s assistent är omtalad för sin förträfflighet.
TM 3 LR 2024-
TM 3 LR 2021-2024
Polestar hos kusinens Farfar
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 10000
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Tesla har släppt Model 3 Standard i Sverige

Inlägg av mikebike »

Holve skrev: 08 dec 2025 09:10
mikebike skrev: 08 dec 2025 07:32
jbruer skrev: 07 dec 2025 22:21
Eller förmodligen inte.
mikebike skrev: 05 dec 2025 12:33
Freez skrev: 05 dec 2025 12:30


För mig obegripligt om någon skulle köpa en av ovan bilar före en M3 std. Avsevärt mycket sämre alternativ.
De andra bilarna har förmodligen bättre assistanssystem och rattspakar.
Helt säkert.
Håller du med dig själv 😂

MG’s assistent är omtalad för sin förträfflighet.
Nej, det var ett svar på jbruer.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Skriv svar