Jag såg bara fakta.
Överlägsen konkurrenterna totalt sett.
Moderator: Redaktion
Jag såg bara fakta.
Problemet är nog mest formatet. Få är särskilt intresserade av en sedan idag.
Jag tror att de flesta icke-elbilsägare inte inser att en renodlad elbil i sedanmodell är avsevärt rymligare än en motsvarande fossil med en kardantunnel som tar upp halva utrymmet. Väldigt få fraktar så skrymmande saker mer än undantagsvis att de inte ryms i en m3. Den gången man köper en 100 tums TV kan man ju betala för hemleverans.
Väldigt få ser kardantunneln som ett problem. Minns att min dotter t.o.m. uppskattade att ha fötterna på. Nu är det en ickefrågaholden skrev: ↑06 dec 2025 12:26Jag tror att de flesta icke-elbilsägare inte inser att en renodlad elbil i sedanmodell är avsevärt rymligare än en motsvarande fossil med en kardantunnel som tar upp halva utrymmet. Väldigt få fraktar så skrymmande saker mer än undantagsvis att de inte ryms i en m3. Den gången man köper en 100 tums TV kan man ju betala för hemleverans.
Folk som vill ha en SUV som MY efterfrågar antagligen utrymmet, som de tror är för litet i en M3. Vi har rest tusentals mil genom Europa med två kids och packning utan problem. Har man två barnvagnar är MY ett bättre val men i alla andra tillämpningar är det bara en dyrare och mindre körglad bil än M3.Fredrik j skrev: ↑06 dec 2025 12:30Väldigt få ser kardantunneln som ett problem. Minns att min dotter t.o.m. uppskattade att ha fötterna på. Nu är det en ickefrågaholden skrev: ↑06 dec 2025 12:26Jag tror att de flesta icke-elbilsägare inte inser att en renodlad elbil i sedanmodell är avsevärt rymligare än en motsvarande fossil med en kardantunnel som tar upp halva utrymmet. Väldigt få fraktar så skrymmande saker mer än undantagsvis att de inte ryms i en m3. Den gången man köper en 100 tums TV kan man ju betala för hemleverans.
Det man efterfrågar är inte alltid volym utan stor luckaholden skrev: ↑06 dec 2025 12:35Folk som vill ha en SUV som MY efterfrågar antagligen utrymmet, som de tror är för litet i en M3. Vi har rest tusentals mil genom Europa med två kids och packning utan problem. Har man två barnvagnar är MY ett bättre val men i alla andra tillämpningar är det bara en dyrare och mindre körglad bil än M3.Fredrik j skrev: ↑06 dec 2025 12:30Väldigt få ser kardantunneln som ett problem. Minns att min dotter t.o.m. uppskattade att ha fötterna på. Nu är det en ickefrågaholden skrev: ↑06 dec 2025 12:26Jag tror att de flesta icke-elbilsägare inte inser att en renodlad elbil i sedanmodell är avsevärt rymligare än en motsvarande fossil med en kardantunnel som tar upp halva utrymmet. Väldigt få fraktar så skrymmande saker mer än undantagsvis att de inte ryms i en m3. Den gången man köper en 100 tums TV kan man ju betala för hemleverans.
För de tillfällen man lastar väldigt höga prylar, vilket man i princip aldrig gör enligt egen erfarenhet. Det är ju även en rejält djup lucka under golvet bak som kan användas för just det.Fredrik j skrev: ↑06 dec 2025 12:57Det man efterfrågar är inte alltid volym utan stor luckaholden skrev: ↑06 dec 2025 12:35Folk som vill ha en SUV som MY efterfrågar antagligen utrymmet, som de tror är för litet i en M3. Vi har rest tusentals mil genom Europa med två kids och packning utan problem. Har man två barnvagnar är MY ett bättre val men i alla andra tillämpningar är det bara en dyrare och mindre körglad bil än M3.Fredrik j skrev: ↑06 dec 2025 12:30Väldigt få ser kardantunneln som ett problem. Minns att min dotter t.o.m. uppskattade att ha fötterna på. Nu är det en ickefrågaholden skrev: ↑06 dec 2025 12:26Jag tror att de flesta icke-elbilsägare inte inser att en renodlad elbil i sedanmodell är avsevärt rymligare än en motsvarande fossil med en kardantunnel som tar upp halva utrymmet. Väldigt få fraktar så skrymmande saker mer än undantagsvis att de inte ryms i en m3. Den gången man köper en 100 tums TV kan man ju betala för hemleverans.
Det blir enklare med halvkombilucka än sedan. Man kan ställa grejorna mer rakt ner. Har haft många sedanbilar. Föredrar dom estetisktholden skrev: ↑06 dec 2025 13:02För de tillfällen man lastar väldigt höga prylar, vilket man i princip aldrig gör enligt egen erfarenhet. Det är ju även en rejält djup lucka under golvet bak som kan användas för just det.Fredrik j skrev: ↑06 dec 2025 12:57Det man efterfrågar är inte alltid volym utan stor luckaholden skrev: ↑06 dec 2025 12:35Folk som vill ha en SUV som MY efterfrågar antagligen utrymmet, som de tror är för litet i en M3. Vi har rest tusentals mil genom Europa med två kids och packning utan problem. Har man två barnvagnar är MY ett bättre val men i alla andra tillämpningar är det bara en dyrare och mindre körglad bil än M3.Fredrik j skrev: ↑06 dec 2025 12:30Väldigt få ser kardantunneln som ett problem. Minns att min dotter t.o.m. uppskattade att ha fötterna på. Nu är det en ickefrågaholden skrev: ↑06 dec 2025 12:26
Jag tror att de flesta icke-elbilsägare inte inser att en renodlad elbil i sedanmodell är avsevärt rymligare än en motsvarande fossil med en kardantunnel som tar upp halva utrymmet. Väldigt få fraktar så skrymmande saker mer än undantagsvis att de inte ryms i en m3. Den gången man köper en 100 tums TV kan man ju betala för hemleverans.
Jag använde en period RX-8:an som familjebil och argumenterade för att det gick utmärkt och att det var onödigt med kombiFredrik j skrev: ↑06 dec 2025 13:10Det blir enklare med halvkombilucka än sedan. Man kan ställa grejorna mer rakt ner. Har haft många sedanbilar. Föredrar dom estetisktholden skrev: ↑06 dec 2025 13:02För de tillfällen man lastar väldigt höga prylar, vilket man i princip aldrig gör enligt egen erfarenhet. Det är ju även en rejält djup lucka under golvet bak som kan användas för just det.Fredrik j skrev: ↑06 dec 2025 12:57Det man efterfrågar är inte alltid volym utan stor luckaholden skrev: ↑06 dec 2025 12:35Folk som vill ha en SUV som MY efterfrågar antagligen utrymmet, som de tror är för litet i en M3. Vi har rest tusentals mil genom Europa med två kids och packning utan problem. Har man två barnvagnar är MY ett bättre val men i alla andra tillämpningar är det bara en dyrare och mindre körglad bil än M3.
Ja, man kommer ju på skäl som rättfärdigar bilen man verkligen vill köra..Earplugged skrev: ↑06 dec 2025 13:21Jag använde en period RX-8:an som familjebil och argumenterade för att det gick utmärkt och att det var onödigt med kombiFredrik j skrev: ↑06 dec 2025 13:10Det blir enklare med halvkombilucka än sedan. Man kan ställa grejorna mer rakt ner. Har haft många sedanbilar. Föredrar dom estetisktholden skrev: ↑06 dec 2025 13:02För de tillfällen man lastar väldigt höga prylar, vilket man i princip aldrig gör enligt egen erfarenhet. Det är ju även en rejält djup lucka under golvet bak som kan användas för just det.Fredrik j skrev: ↑06 dec 2025 12:57Det man efterfrågar är inte alltid volym utan stor luckaholden skrev: ↑06 dec 2025 12:35
Folk som vill ha en SUV som MY efterfrågar antagligen utrymmet, som de tror är för litet i en M3. Vi har rest tusentals mil genom Europa med två kids och packning utan problem. Har man två barnvagnar är MY ett bättre val men i alla andra tillämpningar är det bara en dyrare och mindre körglad bil än M3.
Nu har jag bilar med alla varianter av lucka och är ett lätt val vilken man tar när man skall köra några lådor till återvinningen, hämta plankor på brädgården, hämta gran osv osv...
Ja, och man ser hela bagageutrymmet. Jag körde omkring två veckor med en stor PET-flaska längst in i bagageutrymmet.Fredrik j skrev: ↑06 dec 2025 13:10Det blir enklare med halvkombilucka än sedan. Man kan ställa grejorna mer rakt ner.holden skrev: ↑06 dec 2025 13:02För de tillfällen man lastar väldigt höga prylar, vilket man i princip aldrig gör enligt egen erfarenhet. Det är ju även en rejält djup lucka under golvet bak som kan användas för just det.Fredrik j skrev: ↑06 dec 2025 12:57Det man efterfrågar är inte alltid volym utan stor luckaholden skrev: ↑06 dec 2025 12:35Folk som vill ha en SUV som MY efterfrågar antagligen utrymmet, som de tror är för litet i en M3. Vi har rest tusentals mil genom Europa med två kids och packning utan problem. Har man två barnvagnar är MY ett bättre val men i alla andra tillämpningar är det bara en dyrare och mindre körglad bil än M3.
Jag tror inte det har med gas att göra, även gasdämpare har olja btw.
Ja, när man pratar om gasdämpare är det väl själva dämparkontrollen som kontrolleras av gas, inte själva dämpningen.Claes_B skrev: ↑06 dec 2025 14:42Jag tror inte det har med gas att göra, även gasdämpare har olja btw.
Det gasen gör är att hindra oljan från att kavitera, jag tror inte det finns någon bil idag som inte har gasdämpare.
Det finns förstås olika tekniker men när det sitter en stålfjäder och stötdämpare så är det oftast eller alltid en gasfylld dämpare som sitter där, gasen är inte aktiv i dämpningen.
Sen finns det förstås gashydraulisk fjädring som på Citroën och det som kallas gasdämpare till huv och baklucka mfl. saker, men de senare är väl egentligen gasfjädrar.
Ja det var ju inte svårare än att googla, så svaret är att min bil har det, men inte nya "standard".Fredrik j skrev: ↑06 dec 2025 14:48Ja, när man pratar om gasdämpare är det väl själva dämparkontrollen som kontrolleras av gas, inte själva dämpningen.Claes_B skrev: ↑06 dec 2025 14:42Jag tror inte det har med gas att göra, även gasdämpare har olja btw.
Det gasen gör är att hindra oljan från att kavitera, jag tror inte det finns någon bil idag som inte har gasdämpare.
Det finns förstås olika tekniker men när det sitter en stålfjäder och stötdämpare så är det oftast eller alltid en gasfylld dämpare som sitter där, gasen är inte aktiv i dämpningen.
Sen finns det förstås gashydraulisk fjädring som på Citroën och det som kallas gasdämpare till huv och baklucka mfl. saker, men de senare är väl egentligen gasfjädrar.
Precis, övertryck i dämparen med kvävgas för att motverka bubblor. För 30-35 år sen kunde man ju uppdatera sin gamla bil med gasdämpare för att få bättre kontroll. Bör väl ha gjort mest verkan på riktigt dåliga vägar där många, snabba rörelser gör att det skummar om oljan i en icke trycksatt dämpare. Jag är rätt säker på att alla bilar jag haft som är byggda efter åtminstone 1990 hade gasdämpare redan när de såldes.Fredrik j skrev: ↑06 dec 2025 14:48Ja, när man pratar om gasdämpare är det väl själva dämparkontrollen som kontrolleras av gas, inte själva dämpningen.Claes_B skrev: ↑06 dec 2025 14:42Jag tror inte det har med gas att göra, även gasdämpare har olja btw.
mikebike skrev: ↑05 dec 2025 12:33De andra bilarna har förmodligen bättre assistanssystem och rattspakar.Freez skrev: ↑05 dec 2025 12:30För mig obegripligt om någon skulle köpa en av ovan bilar före en M3 std. Avsevärt mycket sämre alternativ.TiborBlomhall skrev: ↑05 dec 2025 11:49Model 3 Standard's närmsta konkurrenter är väl:
Flera av konkurrenterna har kampanjpriser och liknande just nu därav stora spannet på dem.Kod: Markera allt
Modell Pris (ca) WLTP Segment Snabbladdning Tesla Model 3 Std 450k 534 km Sedan (Stor) 175 kW Volvo EX30 ER Core 380-430k 476 km SUV (Liten) 153 kW MG4 Trophy ER 400-480k 520 km Halvkombi 144 kW VW ID.3 Pro 450k 434 km Halvkombi 120 kW BYD Atto 3 450-480k 420 km SUV (Mellan) 88 kW
Helt säkert.jbruer skrev: ↑07 dec 2025 22:21Eller förmodligen inte.
mikebike skrev: ↑05 dec 2025 12:33De andra bilarna har förmodligen bättre assistanssystem och rattspakar.Freez skrev: ↑05 dec 2025 12:30För mig obegripligt om någon skulle köpa en av ovan bilar före en M3 std. Avsevärt mycket sämre alternativ.TiborBlomhall skrev: ↑05 dec 2025 11:49Model 3 Standard's närmsta konkurrenter är väl:
Flera av konkurrenterna har kampanjpriser och liknande just nu därav stora spannet på dem.Kod: Markera allt
Modell Pris (ca) WLTP Segment Snabbladdning Tesla Model 3 Std 450k 534 km Sedan (Stor) 175 kW Volvo EX30 ER Core 380-430k 476 km SUV (Liten) 153 kW MG4 Trophy ER 400-480k 520 km Halvkombi 144 kW VW ID.3 Pro 450k 434 km Halvkombi 120 kW BYD Atto 3 450-480k 420 km SUV (Mellan) 88 kW
Håller du med dig självmikebike skrev: ↑08 dec 2025 07:32Helt säkert.jbruer skrev: ↑07 dec 2025 22:21Eller förmodligen inte.
Nej, det var ett svar på jbruer.