Inte alls märkligt måste jag säga. Bromsbelägget som vibrerat hamnade plötsligt lite i kläm och slutade. Kanske la det sig lite sand/grus på rätt ställe och dämpade ut. Plötsligt hoppar det loss och belägget är löst igen.
Tesla Juniper bromsljud
Moderator: Redaktion
Re: Tesla Juniper bromsljud
-
Modell_Tessla
Kan det ha varit så att det inte var kallt ute när du körde de första 300 milen? Ser en del andra undra varför problemet finns ibland men inte alltid, verkar väl handla om bilen varit ute i kylen som jag förstår det?BlevIngenCT skrev: ↑06 dec 2025 10:08Man frågar sig om Tesla ändrat något fysiskt med bromsarna för Juniper jämfört med tidigare "utgåvor" av MY och andra modeller?
För det här uppträder väl inte på andra Teslor, eller?
Och varför uppträdde det inte på en gång? (jag hade nog kört ~300 mil innan det började skrika)
En dum fråga kanske, men använder sig inte bilen av fysiska bromsarna alls när den går på regenerativ bromsning? Tänker när det går från snigelfart till helstopp på FSD/autopilot framförallt, eller går det 100% via elmotorn? För om den använder bromsarna även lite undrar man ju varför det inte låter då (i alla fall inte när jag provkörde)?
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Normat sett är det 100% på regenerativ bromsning. Det är inte förrän bilen står helt stilla som bromsarna används för "Auto hold" om det behövs.Modell_Tessla skrev: ↑07 dec 2025 21:51Kan det ha varit så att det inte var kallt ute när du körde de första 300 milen? Ser en del andra undra varför problemet finns ibland men inte alltid, verkar väl handla om bilen varit ute i kylen som jag förstår det?BlevIngenCT skrev: ↑06 dec 2025 10:08Man frågar sig om Tesla ändrat något fysiskt med bromsarna för Juniper jämfört med tidigare "utgåvor" av MY och andra modeller?
Och varför uppträdde det inte på en gång? (jag hade nog kört ~300 mil innan det började skrika)
En dum fråga kanske, men använder sig inte bilen av fysiska bromsarna alls när den går på regenerativ bromsning? Tänker när det går från snigelfart till helstopp på FSD/autopilot framförallt, eller går det 100% via elmotorn? För om den använder bromsarna även lite undrar man ju varför det inte låter då (i alla fall inte när jag provkörde)?
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
-
Modell_Tessla
Ja, borde det inte låta då med auto hold också? Någon som har en Tesla som kan svara? Läste i en annan tråd att de tagit bort auto hold. Kan det vara relaterat?Nicke Nyfiken skrev: ↑07 dec 2025 23:58Normat sett är det 100% på regenerativ bromsning. Det är inte förrän bilen står helt stilla som bromsarna används för "Auto hold" om det behövs.Modell_Tessla skrev: ↑07 dec 2025 21:51Kan det ha varit så att det inte var kallt ute när du körde de första 300 milen? Ser en del andra undra varför problemet finns ibland men inte alltid, verkar väl handla om bilen varit ute i kylen som jag förstår det?BlevIngenCT skrev: ↑06 dec 2025 10:08Man frågar sig om Tesla ändrat något fysiskt med bromsarna för Juniper jämfört med tidigare "utgåvor" av MY och andra modeller?
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Bilen står som sagt still när Auto Hold aktiveras.Modell_Tessla skrev: ↑08 dec 2025 07:45Ja, borde det inte låta då med auto hold också? Någon som har en Tesla som kan svara? Läste i en annan tråd att de tagit bort auto hold. Kan det vara relaterat?Nicke Nyfiken skrev: ↑07 dec 2025 23:58Normat sett är det 100% på regenerativ bromsning. Det är inte förrän bilen står helt stilla som bromsarna används för "Auto hold" om det behövs.Modell_Tessla skrev: ↑07 dec 2025 21:51Kan det ha varit så att det inte var kallt ute när du körde de första 300 milen? Ser en del andra undra varför problemet finns ibland men inte alltid, verkar väl handla om bilen varit ute i kylen som jag förstår det?BlevIngenCT skrev: ↑06 dec 2025 10:08Man frågar sig om Tesla ändrat något fysiskt med bromsarna för Juniper jämfört med tidigare "utgåvor" av MY och andra modeller?
Nej, det är valet av stoppläge som försvunnit, man kan inte längre välja Frirulla eller Kryp (som jag föredrar).
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
- airdrive
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/martin185079
Låter misstänkt likt kronbilarna i lumpen. Dessa bilar kördes alltid på detta sätt!
M3 LR 2023
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
Ja jag har en Tesla och kan svara.Modell_Tessla skrev: ↑08 dec 2025 07:45Ja, borde det inte låta då med auto hold också? Någon som har en Tesla som kan svara? Läste i en annan tråd att de tagit bort auto hold. Kan det vara relaterat?Nicke Nyfiken skrev: ↑07 dec 2025 23:58Normat sett är det 100% på regenerativ bromsning. Det är inte förrän bilen står helt stilla som bromsarna används för "Auto hold" om det behövs.Modell_Tessla skrev: ↑07 dec 2025 21:51Kan det ha varit så att det inte var kallt ute när du körde de första 300 milen? Ser en del andra undra varför problemet finns ibland men inte alltid, verkar väl handla om bilen varit ute i kylen som jag förstår det?BlevIngenCT skrev: ↑06 dec 2025 10:08Man frågar sig om Tesla ändrat något fysiskt med bromsarna för Juniper jämfört med tidigare "utgåvor" av MY och andra modeller?
Nej det låter ingenting med auto hold eftersom bilen då redan står stilla, precis som jag skrev i förra svaret till dig.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Någon som fått svar att detta är helt normalt från service.
Omöjligt att säga om det är från officellt håll eller något som serviceverkstad hittar på själva.
Omöjligt att säga om det är från officellt håll eller något som serviceverkstad hittar på själva.
- Twarkie
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mathias507926
De stängde mitt ärende med hänvisning till att det är normalt. Dessutom länkade de hit där ljudet faktiskt fnns med: https://www.tesla.com/ownersmanual/mode ... m%20Brakes
2020: Model 3 LR (såld)
2023: Model Y LR (såld)
2025: Model Y LR AWD Juniper
2023: Model Y LR (såld)
2025: Model Y LR AWD Juniper
Detta är ju nedslående nyheter.Twarkie skrev: ↑08 dec 2025 15:06De stängde mitt ärende med hänvisning till att det är normalt. Dessutom länkade de hit där ljudet faktiskt fnns med: https://www.tesla.com/ownersmanual/mode ... m%20Brakes
Man får montera någon anordning att köra in i hemma när man parker då så man slipper bromsa och skämmas.
-
Modell_Tessla
Lite jobbigt så här långt in men jag drar mig nog ur och avbokar min beställning. Förhoppningsvis får någon annan som uppskattar Teslan den tidigare än de hoppats på. Lär väl höra er köra runt på stan i vinter 
Haha jag hörde en idag. Det låter ju rätt högt.Twarkie skrev: ↑08 dec 2025 15:06De stängde mitt ärende med hänvisning till att det är normalt. Dessutom länkade de hit där ljudet faktiskt fnns med: https://www.tesla.com/ownersmanual/mode ... m%20Brakes
Jobbigt för grannarna.
-
Justin Time
En fråga jag måste ställa: Varför använder ni bromsen? Jag bromsar i princip aldrig med min Y 2024. Bromsen använder jag för att "starta" bilen. Jag har ställt in att den ska regenerera/rulla till stopp så jag kör bara med gaspedalen. Testa det, funkar kanon.
Funkar möjligen MY Juniper annorlunda?
Märklig fråga, varför tror du bromsar finns i bilar? Alla har olika kör stilar och använder bromsen olika mycket. Bara för man inte använder en viss funktion på en produkt betyder inte att den får vara defekt på den.Justin Time skrev: ↑08 dec 2025 23:39En fråga jag måste ställa: Varför använder ni bromsen? Jag bromsar i princip aldrig med min Y 2024. Bromsen använder jag för att "starta" bilen. Jag har ställt in att den ska regenerera/rulla till stopp så jag kör bara med gaspedalen. Testa det, funkar kanon.
- Tellus
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Jag använder den också bara om det krävs oväntat hård inbromsning vilket är väldigt sällan. Full regen broms räcker i 99% av körningarna.Justin Time skrev: ↑08 dec 2025 23:39En fråga jag måste ställa: Varför använder ni bromsen? Jag bromsar i princip aldrig med min Y 2024. Bromsen använder jag för att "starta" bilen. Jag har ställt in att den ska regenerera/rulla till stopp så jag kör bara med gaspedalen. Testa det, funkar kanon.
Nu har jag dock commander med 0% 25% 50% 75% 100% inställbar broms vilket är lite kul att bolla med.
3P -19 / $ Pläd -23 / Y LFP Premium FSD -26 / VW E-UP -15 / Sigenergy / Rökfri sedan 2012-02-10 (Nissan Leaf)
-
Modell_Tessla
Håller med. Det är denna typen av attityd hos konsumenter som låter stora bolag ignorera legitima invändningar hos kunder. Det här är motsvarigheten till att en restaurang alltid serverar vattnet med maten med en spottloska i den och säga att det inte är ett problem då man inte dricker vatten med maten. Men skillnaden är att ni betalar upp mot 700 000 för denna produkten.tio_tjugo skrev: ↑09 dec 2025 07:43Märklig fråga, varför tror du bromsar finns i bilar? Alla har olika kör stilar och använder bromsen olika mycket. Bara för man inte använder en viss funktion på en produkt betyder inte att den får vara defekt på den.Justin Time skrev: ↑08 dec 2025 23:39En fråga jag måste ställa: Varför använder ni bromsen? Jag bromsar i princip aldrig med min Y 2024. Bromsen använder jag för att "starta" bilen. Jag har ställt in att den ska regenerera/rulla till stopp så jag kör bara med gaspedalen. Testa det, funkar kanon.
Man blir lite less på denna utspridda attityden som flyttar problem till användare bort från den felfria Teslan.Justin Time skrev: ↑08 dec 2025 23:39En fråga jag måste ställa: Varför använder ni bromsen? Jag bromsar i princip aldrig med min Y 2024. Bromsen använder jag för att "starta" bilen. Jag har ställt in att den ska regenerera/rulla till stopp så jag kör bara med gaspedalen. Testa det, funkar kanon.
Allt är alltid användarfel.
Detta är ett uppenbart designfel och man bromsar när man ska parkera.
- mikebike
- Teslaägare
Samt när batteriet är fullt och/eller kallt.elbilly skrev: ↑09 dec 2025 11:47Man blir lite less på denna utspridda attityden som flyttar problem till användare bort från den felfria Teslan.Justin Time skrev: ↑08 dec 2025 23:39En fråga jag måste ställa: Varför använder ni bromsen? Jag bromsar i princip aldrig med min Y 2024. Bromsen använder jag för att "starta" bilen. Jag har ställt in att den ska regenerera/rulla till stopp så jag kör bara med gaspedalen. Testa det, funkar kanon.
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
Det är bara att se till att inte ladda fullt och alltid förvärma batteriet innan körning...mikebike skrev: ↑09 dec 2025 12:29Samt när batteriet är fullt och/eller kallt.elbilly skrev: ↑09 dec 2025 11:47Man blir lite less på denna utspridda attityden som flyttar problem till användare bort från den felfria Teslan.Justin Time skrev: ↑08 dec 2025 23:39En fråga jag måste ställa: Varför använder ni bromsen? Jag bromsar i princip aldrig med min Y 2024. Bromsen använder jag för att "starta" bilen. Jag har ställt in att den ska regenerera/rulla till stopp så jag kör bara med gaspedalen. Testa det, funkar kanon.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
- mikebike
- Teslaägare
Eller köpa en annan bil, det tänker jag göra. Juniper lockar inte alls.Nicke Nyfiken skrev: ↑09 dec 2025 13:22Det är bara att se till att inte ladda fullt och alltid förvärma batteriet innan körning...mikebike skrev: ↑09 dec 2025 12:29Samt när batteriet är fullt och/eller kallt.elbilly skrev: ↑09 dec 2025 11:47Man blir lite less på denna utspridda attityden som flyttar problem till användare bort från den felfria Teslan.Justin Time skrev: ↑08 dec 2025 23:39En fråga jag måste ställa: Varför använder ni bromsen? Jag bromsar i princip aldrig med min Y 2024. Bromsen använder jag för att "starta" bilen. Jag har ställt in att den ska regenerera/rulla till stopp så jag kör bara med gaspedalen. Testa det, funkar kanon.
Detta är ett uppenbart designfel och man bromsar när man ska parkera.![]()
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
Det är ju också en workaround, väl så bra som många andra på detta forum.mikebike skrev: ↑09 dec 2025 14:10Eller köpa en annan bil,Nicke Nyfiken skrev: ↑09 dec 2025 13:22Det är bara att se till att inte ladda fullt och alltid förvärma batteriet innan körning...mikebike skrev: ↑09 dec 2025 12:29Samt när batteriet är fullt och/eller kallt.elbilly skrev: ↑09 dec 2025 11:47Man blir lite less på denna utspridda attityden som flyttar problem till användare bort från den felfria Teslan.Justin Time skrev: ↑08 dec 2025 23:39En fråga jag måste ställa: Varför använder ni bromsen? Jag bromsar i princip aldrig med min Y 2024. Bromsen använder jag för att "starta" bilen. Jag har ställt in att den ska regenerera/rulla till stopp så jag kör bara med gaspedalen. Testa det, funkar kanon.
Detta är ett uppenbart designfel och man bromsar när man ska parkera.![]()
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
- mikebike
- Teslaägare
Annars brukar standardsvaret vara att skaffa en S3XY Commander om man är missnöjd med någon funktion.Nicke Nyfiken skrev: ↑09 dec 2025 14:18Det är ju också en workaround, väl så bra som många andra på detta forum.![]()
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
Ja den löser många av irritationsmomenten i Teslorna, men har inte sett att de har en fix för skrikande bromsar på Juniper.mikebike skrev: ↑09 dec 2025 14:33Annars brukar standardsvaret vara att skaffa en S3XY Commander om man är missnöjd med någon funktion.Nicke Nyfiken skrev: ↑09 dec 2025 14:18Det är ju också en workaround, väl så bra som många andra på detta forum.![]()
![]()
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Skulle nog kunna gå att fixa/förbättra genom att se till att bromsarna ligger an lite första kilometer eller så varje gång man kör så ytan ruggas upp lite.
Ännu bättre vore dock byte av skiva eller belägg som inte låter.
Ännu bättre vore dock byte av skiva eller belägg som inte låter.
MangeT
2025 Model Y Uniper
2022 Model 3 LR - Såld!
2016 Model S60D - Såld!
2025 Model Y Uniper
2022 Model 3 LR - Såld!
2016 Model S60D - Såld!
Skrikande bromsar är vanligt bland diverse tillverkare, egenskapen har funnits i många år.
Min -23 gnisslade första månaderna sen försvann det och har aldrig visat sig igen, tror ni får avvakta lite så löser det sig utan åtgärd.
Gissar att Tesla räknar med det
Min -23 gnisslade första månaderna sen försvann det och har aldrig visat sig igen, tror ni får avvakta lite så löser det sig utan åtgärd.
Gissar att Tesla räknar med det