De flesta bilarna kallas inte världens säkraste bilar. Om du läser min första inlägg kan du se att jag kommenterar just "världens säkraste bil". De bilarna som låser dörrar under körningen kan låsa upp de vid olyckan. Treåringen öppnar inte teslas dörrar oavsett vad.Earplugged skrev: ↑30 nov 2025 09:50Jo och där är väl model y en av de få bilar som faktiskt har en riktig mekanisk nödöppning som fungerar när bilen är strömlös?nek0 skrev: ↑30 nov 2025 09:42Visst det har du rätt i. Eller? Har man inte fram dörrar om man har bak dörrar?Earplugged skrev: ↑30 nov 2025 09:25Har inte du barnlås på bakdörrarna när du kör treåringar?nek0 skrev: ↑30 nov 2025 07:41Världens säkraste bil där folk brinner inne för att man inte kan öppna dörrarna vid en olycka.HerrNilsson skrev: ↑28 nov 2025 08:43Model Y känns som ett bra val till TS.
Vi är inne på vår andra och har inte haft några som helst problem med bilarna.
Dessutom världens säkraste bil för familjen och lastar som en riktig packåsna.
Nej, för mig är det inte en säker bil.
Vad spelar hantaget för roll om man ändå stänger av det?
Handtag är givetvis att föredra men hur vet man att handtaget fungerar när det väl behövs?
De flesta dörrar är elektriskt låsta vid färd, kommer din bil verkligen låsas upp när den blir strömlös så att handaget fungerar?
Problemfri familjebil tex Model Y eller liknande.
Moderator: Redaktion
Re: Problemfri familjebil tex Model Y eller liknande.
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Inte min fru och svägerska heller. Jag tror inte jag heller skulle klara av det i mörkret.nek0 skrev: ↑30 nov 2025 09:59De flesta bilarna kallas inte världens säkraste bilar. Om du läser min första inlägg kan du se att jag kommenterar just "världens säkraste bil". De bilarna som låser dörrar under körningen kan låsa upp de vid olyckan. Treåringen öppnar inte teslas dörrar oavsett vad.Earplugged skrev: ↑30 nov 2025 09:50Jo och där är väl model y en av de få bilar som faktiskt har en riktig mekanisk nödöppning som fungerar när bilen är strömlös?nek0 skrev: ↑30 nov 2025 09:42Visst det har du rätt i. Eller? Har man inte fram dörrar om man har bak dörrar?
Handtag är givetvis att föredra men hur vet man att handtaget fungerar när det väl behövs?
De flesta dörrar är elektriskt låsta vid färd, kommer din bil verkligen låsas upp när den blir strömlös så att handaget fungerar?
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
- Earplugged
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/samuel189377
Har du något belägg för att bilar som låser under körning verkligen kan öppnas när de blir helt strömlösa? Finns det några tester eller statistik på hur det faktiskt fungerar? Vet du eller bara tror du?nek0 skrev: ↑30 nov 2025 09:59De flesta bilarna kallas inte världens säkraste bilar. Om du läser min första inlägg kan du se att jag kommenterar just "världens säkraste bil". De bilarna som låser dörrar under körningen kan låsa upp de vid olyckan. Treåringen öppnar inte teslas dörrar oavsett vad.Earplugged skrev: ↑30 nov 2025 09:50Jo och där är väl model y en av de få bilar som faktiskt har en riktig mekanisk nödöppning som fungerar när bilen är strömlös?nek0 skrev: ↑30 nov 2025 09:42Visst det har du rätt i. Eller? Har man inte fram dörrar om man har bak dörrar?
Och har du exempel på fler bilar med "riktig" mekanisk nödöppning som i tex model y?
MYP Vit/Vit -23
RX-8 -05
UP -14
RX-8 -05
UP -14
- Earplugged
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/samuel189377
Jag skulle inte heller hitta nödöppningen bak...mikebike skrev: ↑30 nov 2025 10:04Inte min fru och svägerska heller. Jag tror inte jag heller skulle klara av det i mörkret.nek0 skrev: ↑30 nov 2025 09:59De flesta bilarna kallas inte världens säkraste bilar. Om du läser min första inlägg kan du se att jag kommenterar just "världens säkraste bil". De bilarna som låser dörrar under körningen kan låsa upp de vid olyckan. Treåringen öppnar inte teslas dörrar oavsett vad.Earplugged skrev: ↑30 nov 2025 09:50Jo och där är väl model y en av de få bilar som faktiskt har en riktig mekanisk nödöppning som fungerar när bilen är strömlös?nek0 skrev: ↑30 nov 2025 09:42Visst det har du rätt i. Eller? Har man inte fram dörrar om man har bak dörrar?Earplugged skrev: ↑30 nov 2025 09:25
Har inte du barnlås på bakdörrarna när du kör treåringar?
Men är genuint nyfiken hur det fungerar i de bilar med vanliga handtag, med barnlås aktiverat så är man inlåst oavsett men hur fungerar det i övrigt när bilen under färd är låst och blir strömlös?
MYP Vit/Vit -23
RX-8 -05
UP -14
RX-8 -05
UP -14
- HerrNilsson
- Teslaägare
Den är ju rent objektivt kanske världens säkraste bil per diverse testinstituts tester. Sedan tycker du att den inte är det pga andra orsaker, det är upp till dig.nek0 skrev: ↑30 nov 2025 07:41Världens säkraste bil där folk brinner inne för att man inte kan öppna dörrarna vid en olycka.HerrNilsson skrev: ↑28 nov 2025 08:43Model Y känns som ett bra val till TS.
Som andra redan skrivit så finns en mekanisk nödöppning, dessutom har jag alltid minst 2st såna här liggande i dörrsidorna. Det har jag haft i alla mina bilar sen många, många år.
Oavsett bilmärke och modell så kan man råka ut för en olycka som gör att dörrarna inte går att få upp pga krockvåldet och skadorna på bilen.
Mvh
Nilsson
Nilsson
- mikebike
- Teslaägare
Den där hammaren är värdelös när man har laminerade rutor, och det hade redan min V70 2000. Tesla är lite senare på bollen, som vanligt, men min Model Y har också laminerade rutor.HerrNilsson skrev: ↑30 nov 2025 10:21Den är ju rent objektivt kanske världens säkraste bil per diverse testinstituts tester. Sedan tycker du att den inte är det pga andra orsaker, det är upp till dig.nek0 skrev: ↑30 nov 2025 07:41Världens säkraste bil där folk brinner inne för att man inte kan öppna dörrarna vid en olycka.HerrNilsson skrev: ↑28 nov 2025 08:43Model Y känns som ett bra val till TS.
Som andra redan skrivit så finns en mekanisk nödöppning, dessutom har jag alltid minst 2st såna här liggande i dörrsidorna. Det har jag haft i alla mina bilar sen många, många år.
Oavsett bilmärke och modell så kan man råka ut för en olycka som gör att dörrarna inte går att få upp pga krockvåldet och skadorna på bilen.
44108_0_m_650_1100.jpeg
Det har jag och det stavas "euro ncap".Earplugged skrev: ↑30 nov 2025 10:08Har du något belägg för att bilar som låser under körning verkligen kan öppnas när de blir helt strömlösa? Finns det några tester eller statistik på hur det faktiskt fungerar? Vet du eller bara tror du?nek0 skrev: ↑30 nov 2025 09:59De flesta bilarna kallas inte världens säkraste bilar. Om du läser min första inlägg kan du se att jag kommenterar just "världens säkraste bil". De bilarna som låser dörrar under körningen kan låsa upp de vid olyckan. Treåringen öppnar inte teslas dörrar oavsett vad.Earplugged skrev: ↑30 nov 2025 09:50Jo och där är väl model y en av de få bilar som faktiskt har en riktig mekanisk nödöppning som fungerar när bilen är strömlös?nek0 skrev: ↑30 nov 2025 09:42Visst det har du rätt i. Eller? Har man inte fram dörrar om man har bak dörrar?Earplugged skrev: ↑30 nov 2025 09:25
Har inte du barnlås på bakdörrarna när du kör treåringar?
Och har du exempel på fler bilar med "riktig" mekanisk nödöppning som i tex model y?
Vilken världens säkraste bil frågar du om?
Nu är vi OT men..nek0 skrev: ↑30 nov 2025 08:05Självklart vet jag det. Kan du lära en treårig tjej hur man kommer ut om den vanliga handtaget som hon brukar använda inte fungerar?Freez skrev: ↑30 nov 2025 07:59Du vet att dörrarna också går att öppna manuellt?nek0 skrev: ↑30 nov 2025 07:41Världens säkraste bil där folk brinner inne för att man inte kan öppna dörrarna vid en olycka.HerrNilsson skrev: ↑28 nov 2025 08:43Model Y känns som ett bra val till TS.
https://www.euroncap.com/en/results/tesla/model+y/57985
Framdörrarna är väldigt enkla att öppna manuellt även för en 3-åring. Bakdörrarna svårare. Men hur stort problem är det? Hur ofta är en Model Y strömlös så att det inte går att öppna dörrarna? Kan du peka på fakta istället för magkänslan? Model Y har inte fått högsta betyg i euroncap utan anledning. Tesla kallar det osannolikt att bilen är strömlös.
MY RWD Vit 2023
- mikebike
- Teslaägare
Jag har aldrig behövt mina säkerhetsbälten heller, man krockar inte speciellt ofta.....Freez skrev: ↑30 nov 2025 12:05Nu är vi OT men..nek0 skrev: ↑30 nov 2025 08:05Självklart vet jag det. Kan du lära en treårig tjej hur man kommer ut om den vanliga handtaget som hon brukar använda inte fungerar?Freez skrev: ↑30 nov 2025 07:59Du vet att dörrarna också går att öppna manuellt?nek0 skrev: ↑30 nov 2025 07:41Världens säkraste bil där folk brinner inne för att man inte kan öppna dörrarna vid en olycka.HerrNilsson skrev: ↑28 nov 2025 08:43Model Y känns som ett bra val till TS.
Framdörrarna är väldigt enkla att öppna manuellt även för en 3-åring. Bakdörrarna svårare. Men hur stort problem är det? Hur ofta är en Model Y strömlös så att det inte går att öppna dörrarna? Kan du peka på fakta istället för magkänslan? Model Y har inte fått högsta betyg i euroncap utan anledning. Tesla kallar det osannolikt att bilen är strömlös.
Lite larvig jämförelse. Tack och lov krockar man inte så ofta även om det händer tio tusentals varje år, men skönt att då veta att man har en bil med höga säkerhetsbetyg om olyckan skulle vara framme.mikebike skrev: ↑30 nov 2025 12:38Jag har aldrig behövt mina säkerhetsbälten heller, man krockar inte speciellt ofta.....Freez skrev: ↑30 nov 2025 12:05Nu är vi OT men..nek0 skrev: ↑30 nov 2025 08:05Självklart vet jag det. Kan du lära en treårig tjej hur man kommer ut om den vanliga handtaget som hon brukar använda inte fungerar?Freez skrev: ↑30 nov 2025 07:59Du vet att dörrarna också går att öppna manuellt?
Men väldigt sällan vad jag känner till är en Tesla MY strömlös (har googlat fram några få case) och att man inte lyckas öppna bakdörren. Framdörrarna har vi redan konstaterat är enkla att öppna manuellt.
Du får jättegärna presentera statistik på hur ofta MY är strömlös och att man inte lyckats öppna dörren. Jag kan ändra mig om det är vanligt förekommande.
MY RWD Vit 2023
- mikebike
- Teslaägare
Det spelar ingen roll hur vanligt det är, man skall kunna öppna dörrarna även om bilen är strömlös.Freez skrev: ↑30 nov 2025 13:52Lite larvig jämförelse. Tack och lov krockar man inte så ofta även om det händer tio tusentals varje år, men skönt att då veta att man har en bil med höga säkerhetsbetyg om olyckan skulle vara framme.mikebike skrev: ↑30 nov 2025 12:38Jag har aldrig behövt mina säkerhetsbälten heller, man krockar inte speciellt ofta.....Freez skrev: ↑30 nov 2025 12:05Nu är vi OT men..nek0 skrev: ↑30 nov 2025 08:05Självklart vet jag det. Kan du lära en treårig tjej hur man kommer ut om den vanliga handtaget som hon brukar använda inte fungerar?Freez skrev: ↑30 nov 2025 07:59
Du vet att dörrarna också går att öppna manuellt?
Men väldigt sällan vad jag känner till är en Tesla MY strömlös (har googlat fram några få case) och att man inte lyckas öppna bakdörren. Framdörrarna har vi redan konstaterat är enkla att öppna manuellt.
Du får jättegärna presentera statistik på hur ofta MY är strömlös och att man inte lyckats öppna dörren. Jag kan ändra mig om det är vanligt förekommande.
Gift par i tragedi – änkling stämmer Tesla | Carup.se https://share.google/oj3xkqmAWLsFtPO6AFreez skrev: ↑30 nov 2025 12:05Nu är vi OT men..nek0 skrev: ↑30 nov 2025 08:05Självklart vet jag det. Kan du lära en treårig tjej hur man kommer ut om den vanliga handtaget som hon brukar använda inte fungerar?Freez skrev: ↑30 nov 2025 07:59Du vet att dörrarna också går att öppna manuellt?nek0 skrev: ↑30 nov 2025 07:41Världens säkraste bil där folk brinner inne för att man inte kan öppna dörrarna vid en olycka.HerrNilsson skrev: ↑28 nov 2025 08:43Model Y känns som ett bra val till TS.
Barn brann inne när Teslans bildörrar inte öppnades | Världen | Expressen https://share.google/suIEzBZmnrCSNHnFN
Vad är tillräckligt ofta för dig?
- Oscar11
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/oscar23897
Jag har monterat dessa bak https://hamphi.com/products/nodoppnare- ... gLQt_D_BwE
Tesla MYLR -23
Om det blir en kraftig krock brukar dörrarna inte gå att öppna trots mekaniska handtag. Bilen blir deformerad och dörrarna kläms fast. Det är därför brandkåren har hydrauliska jättelika plåtsaxar. De klipper sig igenom plåten. Hur mycket krockvåld krävs för att en Tesla skall bli strömlös och hur mycket krävs för att dörren skall kilas fast på valfri bil med mekaniska handtag?
Model Y LR AWD -24
- jonasl
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Min svärmors gubbe drog sin Fords sida i en blomkruka på gångfartsgata här om veckan. Passagerardörren (3-dörrars bil) gick inte att öppna efter det. Det var alltså en incident i tämligen låg fart.
Det kan ju vara annat än bortfall av ström som gör att det inte går att öppna. Det är nog vanligare till och med.
Det kan ju vara annat än bortfall av ström som gör att det inte går att öppna. Det är nog vanligare till och med.
Model Y LR AWD 2022
+ 6 miljoner Teslor sålda. Du hittar 2 case som vi inte vet exakta omständigheter kring men båda i våldsamma krascher. Förmodligen lika ovanligt som på alla andra bilar.nek0 skrev: ↑30 nov 2025 15:03Gift par i tragedi – änkling stämmer Tesla | Carup.se https://share.google/oj3xkqmAWLsFtPO6AFreez skrev: ↑30 nov 2025 12:05Nu är vi OT men..nek0 skrev: ↑30 nov 2025 08:05Självklart vet jag det. Kan du lära en treårig tjej hur man kommer ut om den vanliga handtaget som hon brukar använda inte fungerar?Freez skrev: ↑30 nov 2025 07:59Du vet att dörrarna också går att öppna manuellt?
Barn brann inne när Teslans bildörrar inte öppnades | Världen | Expressen https://share.google/suIEzBZmnrCSNHnFN
MY RWD Vit 2023
- Sportbilsentusiasten
Köp Tesla Y eller Volvo XC40, båda bra elbilar för 300k
Bilnjutare som äntligen köpt elbil
- C40 Twin Ultimate 2024, plus all extrautrustning
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, moddad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- C40 Twin Ultimate 2024, plus all extrautrustning
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, moddad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
Skoda enyaq kanske funkar men vet inte om den finns begagnad för runt 300tkr.
Model Y LR.
Model S70D
- Tellus
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/magnus93984
En film säger mer än 1000 ord
3P -19 / $ Pläd -23 / Y LFP Premium FSD -26 / VW E-UP -15 / Sigenergy / Rökfri sedan 2012-02-10 (Nissan Leaf)
-
SwedishAdvocate
Det finns inga 2024 Enyaq för ~300K.
Som jag förstår det har Enyaq som är äldre än så ingen förvärmning av batteriet …vilket ger 'relativt' seg snabbladdning när det är kallt ute. Inget som jag hade lagt ~300K på med tanke på de alternativ som finns.
Är ju för övrigt likadant med VW ID.4/ID.5 (och ID.3/Cupra Born).
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
ID3/ID4 (och koncernsyskonen) verkar ha problem med batterierna också. Jag skulle inte vilja äga en sådan utan rejält kvar på batterigarantin.SwedishAdvocate skrev: ↑30 nov 2025 21:12Det finns inga 2024 Enyaq för ~300K.
Som jag förstår det har Enyaq som är äldre än så ingen förvärmning av batteriet …vilket ger 'relativt' seg snabbladdning när det är kallt ute. Inget som jag hade lagt ~300K på med tanke på de alternativ som finns.
Är ju för övrigt likadant med VW ID.4/ID.5 (och ID.3/Cupra Born).
Model Y LR AWD -24
Glöm allt jag skrev. Det har aldrig hänt, jag har hittat på allting själv. Nöjd?Freez skrev: ↑30 nov 2025 18:53+ 6 miljoner Teslor sålda. Du hittar 2 case som vi inte vet exakta omständigheter kring men båda i våldsamma krascher. Förmodligen lika ovanligt som på alla andra bilar.nek0 skrev: ↑30 nov 2025 15:03Gift par i tragedi – änkling stämmer Tesla | Carup.se https://share.google/oj3xkqmAWLsFtPO6AFreez skrev: ↑30 nov 2025 12:05Nu är vi OT men..nek0 skrev: ↑30 nov 2025 08:05Självklart vet jag det. Kan du lära en treårig tjej hur man kommer ut om den vanliga handtaget som hon brukar använda inte fungerar?Freez skrev: ↑30 nov 2025 07:59
Du vet att dörrarna också går att öppna manuellt?
P.S. https://carup.se/myndighet-granskar-tes ... a-handtag/ Undrar varför?
-
SwedishAdvocate
@Blipblop:
Nu vet jag inte var du bor någonstans, men om du gillar Nissan Ariya så finns det en 2023 som gått ~1500 mil i Hörby som kanske går att förhandla ner till ~300K.
Utannonserad för 329,5K:
https://www.blocket.se/mobility/item/13530902
Å andra sidan verkar den ju ligga rätt mkt lägre i pris än andra jämförbara objekt, så det finns kanske en anledning till det.
Nu vet jag inte var du bor någonstans, men om du gillar Nissan Ariya så finns det en 2023 som gått ~1500 mil i Hörby som kanske går att förhandla ner till ~300K.
Utannonserad för 329,5K:
https://www.blocket.se/mobility/item/13530902
Å andra sidan verkar den ju ligga rätt mkt lägre i pris än andra jämförbara objekt, så det finns kanske en anledning till det.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting