Race elbil mot bensinbil

Här diskuterar vi övriga ämnen.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Race elbil mot bensinbil

Inlägg av Niklas Z »

TobbeW skrev: 01 dec 2025 21:04
Själva laddningen i sig i Slovenien vållade inga problem, däremot segt att vänta på lediga laddare i 45min och sedan ladda i max dryga 40kW... Där och då hade en fossilbil varit ett snabbare alternativ, helt klart.
När jag skrev att jag inte hade några problem med laddningen i Slovenien inkluderade jag det du skriver. Med andra ord, jag väntade aldrig på att laddare skulle bli lediga, jag fick avsedd effekt och det var inga problem att få igång laddningen.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Användarvisningsbild
TobbeW
Teslaägare

Inlägg av TobbeW »

Jag laddade på Tesla SC i Maribor förövrigt.

Den resan jag gjorde i somras på 474 mil hade en fossibil "sparat" ett antal timmar i total restid om man bortser från parametrar som jag tidigare nämnde.

Detta är dock inget jag hade eftersträvat i vilket fall. 🙂
Model 3 Performance Highland
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare

Inlägg av Maw »

AAKEE skrev: 01 dec 2025 21:07
TobbeW skrev: 01 dec 2025 21:04
Själva laddningen i sig i Slovenien vållade inga problem, däremot segt att vänta på lediga laddare i 45min och sedan ladda i max dryga 40kw... Där och då hade en fossilbil varit ett snabbare alternativ, helt klart.

Kroatien verkar dock bygga ut laddinfrastruktur, så framöver blir det nog bättre även där.

Om man helt teoretiskt bortser från vilotider/fika paus/käka osv är väl alltid en fossilbil "snabbare"?Ju längre sträcka man kör, ju större blir skillnaden i tid mellan dessa alternativ.
Köpa en bil med ett litet batteri löser det, då laddar det klart fortare 😂

Eller just det, man kan också köpa en bil med ett skitbatteri, som blir litet av sig själv precis som jag gjorde 😂😂😂
Jag trodde att du lyckats hålla degraderingen väldigt låg på dina bilar?
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas42449

Inlägg av Niklas Z »

TobbeW skrev: 02 dec 2025 06:57
Det gjorde inte jag. Under färden söderut mot Slovenien laddade jag på SuC sista gången söder om Prag. Därefter laddade jag inte på SuC förrän i Bayern på vägen norrut.
Överlag så uppfattar jag SuC som större risk för kö än flertalet andra operatörer.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ke18519

Inlägg av AAKEE »

Maw skrev: 02 dec 2025 09:22

Jag trodde att du lyckats hålla degraderingen väldigt låg på dina bilar?
Den är ”förhållandevis låg”.
Att den är lägst bland andra innebär ju inte att den är låg ändå.
IMG_7952.jpeg

Teslas celler (Panasonic/Tesla) från 2021 och frammåt är inga höjdare när det gäller att inte degraderas fort.

(En Plaid kan kanske få lite högre degradering pga effektuttaget men som det verkar får de som gubbkör lika hög defradering.

Batteritest, SOH89% efter 2 1/4 år är väl inte bra, speciellt inte om den ligger väldigt bra till bland andra bilar.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Arctic Drifter
Teslaägare
Referralkod: ts.la/anders453430
Kontakt:

Inlägg av Arctic Drifter »

AAKEE skrev: 01 dec 2025 10:25
iX3, vänta tills du sett real world-data på faktisk förbrukning och räckvidd. Vi har redan diskuterat det flera ggr och jag har räknat på vad som tillkommer från en model S, med dess förbrukning, vikt och luftmotstånd. Minns inte exakta data, men det finns i någon tråd och kör du en iX3 i 120km/h kommer den dra en hel del ström, pga luftmotstånd och vikt.
Vintertid så ökar luftmosttåndskoefficienten ytterligare pga att det går tyngre i kall luft.

WLTP är en sak, att köra långt i motor- & landsvägsvägsfart är en helt annan.
Det som vi diskuterar här är ju hur mycket extra tid det tar att köra elbil och det verkar svårt att acceptera även minsta lilla fördröjning. Det generella statementet är att man ligger i 140 och kör 20timmar i sträck utan att stanna (förutom möjligen att tanka).

Kombinerar man den känslan av bråttom med en iX3 och lång räckvidd kommer man få krupp efter mindre än 1 timme, eftersom man kanske måste åka i 85km/h för att få till lång räckvidd. Den räckvidden man får i 85km/h är inget man ens tjänar på utan man tjänar såklart på att åka så fort man kan (eller får) och ladda lite mer på varje ställe.

Min S går långköra på 120-130Wh/km, med lagom långsam fart (90) och räckvidden med nytt batteri skulle bli ~750km eller mer, verklig körning. WLTP på Det hade säkert vart 800km. Det kommer dock aldrig ske att jag ens skulle idas testa, för det tar så väldigt lång tid.
Jag tror egentligen vi delar åsikt, bara att våra referensramar är olika. Jag kör inte en S utan skrot på, så jag räknar med 260 Wh/km i snittförbrukning om min medelhastighet är 100 km/h (dvs. jag kör 120 km/h överallt det går, men du vet ju hur det är när man ska söderöver. Det är i bästa fall 2+1, de sträckor vi har som är 2+2 är inte många km innan man kommit söder om Söderhamn.

Så, med en Y med kanske 5-8% degradering är 260 Wh/km vår begränsning. Även om en iX3 är törstigare, säg att jag skulle landa på 290 Wh/km så kommer ~108 kWh att hjälpa jämfört med det jag har idag. Vi hade nog absolut varit nöjda med en iX3 men det är väl mer att slanta upp 800 k som inte lockar. Jag kan få en ännu snabbare långfärdsbil om jag går på t.ex. en begagnad BMW 5-serie touring som i så fall är alternativet för oss (cirka 300k). Den skulle även vara lika snabb även 5 år senare, vilket iX3an inte kommer vara.

Jag är väl medveten om att detta är att jämföra äpplen med päron, men det är ju också så valmöjligheten är. Har ju chansen att välja även en citron :D
Tesla Model Y Performance
Användarvisningsbild
Airlift
Teslaägare

Inlägg av Airlift »

Niklas Z skrev: 02 dec 2025 09:28
TobbeW skrev: 02 dec 2025 06:57
Det gjorde inte jag. Under färden söderut mot Slovenien laddade jag på SuC sista gången söder om Prag. Därefter laddade jag inte på SuC förrän i Bayern på vägen norrut.
Överlag så uppfattar jag SuC som större risk för kö än flertalet andra operatörer.
”Fastnade” ett par gånger genom Kroatien mot Zadar. Det fanns liksom inga andra laddare längs vägen att välja och varje gång så var det alltid välbesökt varvid max effekt var 75kW…. Hoppas Karlovac och Zagreb byts ut snart för det är på tiden…
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
MB CLS AMG
Skriv svar