Inte så illa alltså! Nya Model Y tappade cirka 3 månader i start, det förklarar det största tappet hitttils i 2025.
Oktober går inte att jämföra med 2024 då det går på export i år, November / December blir intressanta.
-40% på årsbasis, på en marknad som växte med 25% och det kallar du ”inte så illa”? Är det någon ironi jag inte förstår, eller vad? Det är ju katastrofsiffror.
De har ju hittills inte kunnat levererat större volymer i 3 av 10 Månader. 30%.
Problemet med den teorin är bara att Grunheide fortfarande ligger långt ifrån att utnyttja sin fulla kapacitet.
Men visst omställningen till Jupiter bromsade leveranserna i våras, men det borde å andra sidan ha lyft efterfrågan senare under året pga senarelagda leveranser och ökad efterfrågan efter faceliftet. Men vi ser inte något riktigt lyft.
Totalt är det såklart bättre nu än vad 40% nedgång på en marknad som ökat 25% visar, men det går ju absolut inte bra i Europa hur man än räknar.
Vilka prissegment på elbilar ökar i Europa?
Är det en retorisk fråga? Jag har inte kollat upp det, men om du har det så kanske du vill dela med dig?
Inte så illa alltså! Nya Model Y tappade cirka 3 månader i start, det förklarar det största tappet hitttils i 2025.
Oktober går inte att jämföra med 2024 då det går på export i år, November / December blir intressanta.
Så egentligen är allt som vanligt: Tesla säljer mindre för att Tesla säljer mer… fast någon annanstans.
Elon-matematik när den är som bäst.
De slog globalt försäljningsrekord i Q3, trots sämre försäljning i Sverige och Europa överlag. Så ja, precis så är det.
Japp, Tesla är nog den enda som kan tappa försäljning i Europa och ändå kalla det rekord.
Vissa här på forumet verkar ha väldigt svårt med läsförståelsen. Globalt och Europa är inte samma sak.
En liknelse: vet inte om du pysslar något med investeringar, men jag gråter inte direkt blod om en av mina investeringar går dåligt när hela min portfölj totalt slår rekord.
Det är liksom en del av spelet.
Inte så illa alltså! Nya Model Y tappade cirka 3 månader i start, det förklarar det största tappet hitttils i 2025.
Oktober går inte att jämföra med 2024 då det går på export i år, November / December blir intressanta.
Så egentligen är allt som vanligt: Tesla säljer mindre för att Tesla säljer mer… fast någon annanstans.
Elon-matematik när den är som bäst.
De slog globalt försäljningsrekord i Q3, trots sämre försäljning i Sverige och Europa överlag. Så ja, precis så är det.
Japp, Tesla är nog den enda som kan tappa försäljning i Europa och ändå kalla det rekord.
Vissa här på forumet verkar ha väldigt svårt med läsförståelsen. Globalt och Europa är inte samma sak.
En liknelse: vet inte om du pysslar något med investeringar, men jag gråter inte direkt blod om en av mina investeringar går dåligt när hela min portfölj totalt slår rekord.
Det är liksom en del av spelet.
Men rekordet i Q3 var väl delvis ett resultat av att Q1 och Q2 var svagare än föregående år. Globalt.
Så egentligen är allt som vanligt: Tesla säljer mindre för att Tesla säljer mer… fast någon annanstans.
Elon-matematik när den är som bäst.
De slog globalt försäljningsrekord i Q3, trots sämre försäljning i Sverige och Europa överlag. Så ja, precis så är det.
Japp, Tesla är nog den enda som kan tappa försäljning i Europa och ändå kalla det rekord.
Vissa här på forumet verkar ha väldigt svårt med läsförståelsen. Globalt och Europa är inte samma sak.
En liknelse: vet inte om du pysslar något med investeringar, men jag gråter inte direkt blod om en av mina investeringar går dåligt när hela min portfölj totalt slår rekord.
Det är liksom en del av spelet.
Men rekordet i Q3 var väl delvis ett resultat av att Q1 och Q2 var svagare än föregående år. Globalt.
Det enda som är relevant är att Q3 var ett globalt rekordkvartal. Det är kalla hårda fakta.
De slog globalt försäljningsrekord i Q3, trots sämre försäljning i Sverige och Europa överlag. Så ja, precis så är det.
Japp, Tesla är nog den enda som kan tappa försäljning i Europa och ändå kalla det rekord.
Vissa här på forumet verkar ha väldigt svårt med läsförståelsen. Globalt och Europa är inte samma sak.
En liknelse: vet inte om du pysslar något med investeringar, men jag gråter inte direkt blod om en av mina investeringar går dåligt när hela min portfölj totalt slår rekord.
Det är liksom en del av spelet.
Men rekordet i Q3 var väl delvis ett resultat av att Q1 och Q2 var svagare än föregående år. Globalt.
Det enda som är relevant är att Q3 var ett globalt rekordkvartal. Det är kalla hårda fakta.
Relevant för vadå? Globalt ligger Tesla för q1-q3 2025 ca 75 800 fordon efter motsvarande period 2024. Och q4 2024 var Teslas starkaste fjärde kvartal någonsin så att hämta igen tappet innevarande kvartal lär bli en stor utmaning.
De bedömare jag sett estimerar att helåret 2025 blir ca 10% svagare än 2024. Som i sin tur var sämre än 2023. Det är kalla hårda fakta sett över längre period än ett kvartal.
De slog globalt försäljningsrekord i Q3, trots sämre försäljning i Sverige och Europa överlag. Så ja, precis så är det.
Japp, Tesla är nog den enda som kan tappa försäljning i Europa och ändå kalla det rekord.
Vissa här på forumet verkar ha väldigt svårt med läsförståelsen. Globalt och Europa är inte samma sak.
En liknelse: vet inte om du pysslar något med investeringar, men jag gråter inte direkt blod om en av mina investeringar går dåligt när hela min portfölj totalt slår rekord.
Det är liksom en del av spelet.
Men rekordet i Q3 var väl delvis ett resultat av att Q1 och Q2 var svagare än föregående år. Globalt.
Det enda som är relevant är att Q3 var ett globalt rekordkvartal. Det är kalla hårda fakta.
Härligt offensivt uttalande att den globala försäljningen under ett kvartal är det enda som är relevant för en tråd som handlar om försäljningen i Europa under året 2025.