Jag tog ut en MY i nov -24 och körde något femtiotal mil med orginal sommarhjul innan jag bytte till vinterhjul med eftermarknads TPMS ventiler. Jag rullade vintern på sagda vinterhjul och bytte sen tillbaka till sommarhjulen med orginalsensorer. Inga problem alls med någon av TPMS'arna, men nu i höstas började den varna för fel på däcktrycksövervakning. Jag skulle straxt byta till vinterhjul så jag tänkte att om det är nån kass TPMS ventil så får jag lösa till våren. Men efter byte varnar bilen på precis samma sätt, ofta efter typ 10 minuters körning, vilket får mig att tro att det kanske inte är sensorerna som är felet trots allt.
Jag ser däcktryck på alla hjulen, och det verkar variera vad som står på "x minuter sedan" på alla fyra, så jag tolkar det som att de av och till ger värden. Sommardäcken betedde sig likadant, alla fyra däck har tryck som varierar med temperatur på ett rimligt sätt så de verkar leva. Pratade med Tesla men de ville, högst förståligt, inte felsöka med eftermarknads TPMS sensorerna i vinterhjulen. Så vi kom överrens om att boka in en tid fram i vår, när jag fått på sommarhjulen igen. Men i hopp om att slippa plingandet hela vintern, det är ingen som råkat ut för något liknande och råkar ha en lösning i rockärmen?
Fel på däcktrycksövervakning med båda uppsättningarna hjul
Moderator: Redaktion