Vintertest

Nyheter från Tesla Club Sweden

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 8129
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Vintertest

Inlägg av TiborBlomhall »

Testar elbilar för tidningen Elbilen i Sverige på Flatruet vid Funäsdalen. V2L får driva elgitarr förstärkarna för ett gig mitt ute på fjället :D

Coolt (i ordets alla betydelser)
PXL_20251119_092750435.jpg
PXL_20251119_090642408.jpg
(Inte jag som spelar)
Tufft jobb men någon måste ju göra det :D
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 8129
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Vintertest

Inlägg av TiborBlomhall »

Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 8129
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Vintertest

Inlägg av TiborBlomhall »

Audi A6 e-tron
Hyundai Inster
Kia EV4
Mercedes CLA
Renault 5
Skoda Elroq
Zeekr 7X

Utförlig test och vilken som korades till vinnare kommer i nästa nummer av Elbilen i Sverige

Jag har iaf en klar favorit :D
manneson
Inlägg: 1816
Blev medlem: 22 sep 2024 12:13

Re: Vintertest

Inlägg av manneson »

Renault 5 är min favorit där.
Rock on! 🤘
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 8129
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Vintertest

Inlägg av TiborBlomhall »

Renault 5 är en otroligt fin stadsbil men visat sig vara katastrof på långresor.
Electron
Inlägg: 924
Blev medlem: 14 apr 2021 09:02

Re: Vintertest

Inlägg av Electron »

TiborBlomhall skrev: 19 nov 2025 17:52
Renault 5 är en otroligt fin stadsbil men visat sig vara katastrof på långresor.
Det är som att klaga på att en brödrost inte gör espresso. Renault 5 gör sitt jobb i stan där den är tänkt att köra.
Mercedes EQE SUV
Model 3 LR -21
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 8129
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Vintertest

Inlägg av TiborBlomhall »

TiborBlomhall skrev: 19 nov 2025 14:28
Audi A6 e-tron
Hyundai Inster
Kia EV4
Mercedes CLA
Renault 5
Skoda Elroq
Zeekr 7X
Jag vill bara hälsa alla som brukar klaga att nu har vi hårdkört 7 elbilar i 130 mil och råkat ut för både för spökbromsningar och krånglande vindrutetorkare ;)
Användarvisningsbild
Freez
Teslaägare
Inlägg: 1212
Blev medlem: 26 jan 2023 14:59

Re: Vintertest

Inlägg av Freez »

TiborBlomhall skrev: 20 nov 2025 16:51
TiborBlomhall skrev: 19 nov 2025 14:28
Audi A6 e-tron
Hyundai Inster
Kia EV4
Mercedes CLA
Renault 5
Skoda Elroq
Zeekr 7X
Jag vill bara hälsa alla som brukar klaga att nu har vi hårdkört 7 elbilar i 130 mil och råkat ut för både för spökbromsningar och krånglande vindrutetorkare ;)
Enligt det här forumet är det bara Tesla som har spökbromsningar och krånglande vindrutetorkare? :D
MY RWD Vit 2023
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 9890
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Vintertest

Inlägg av mikebike »

TiborBlomhall skrev: 20 nov 2025 16:51
TiborBlomhall skrev: 19 nov 2025 14:28
Audi A6 e-tron
Hyundai Inster
Kia EV4
Mercedes CLA
Renault 5
Skoda Elroq
Zeekr 7X
Jag vill bara hälsa alla som brukar klaga att nu har vi hårdkört 7 elbilar i 130 mil och råkat ut för både för spökbromsningar och krånglande vindrutetorkare ;)
Samt en massa pip och plingande?
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 9890
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Vintertest

Inlägg av mikebike »

Freez skrev: 20 nov 2025 16:57
TiborBlomhall skrev: 20 nov 2025 16:51
TiborBlomhall skrev: 19 nov 2025 14:28
Audi A6 e-tron
Hyundai Inster
Kia EV4
Mercedes CLA
Renault 5
Skoda Elroq
Zeekr 7X
Jag vill bara hälsa alla som brukar klaga att nu har vi hårdkört 7 elbilar i 130 mil och råkat ut för både för spökbromsningar och krånglande vindrutetorkare ;)
Enligt det här forumet är det bara Tesla som har spökbromsningar och krånglande vindrutetorkare? :D
Nej, men Tesla är ledande på området.😁
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare
Inlägg: 4400
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Vintertest

Inlägg av Maw »

TiborBlomhall skrev: 20 nov 2025 16:51
TiborBlomhall skrev: 19 nov 2025 14:28
Audi A6 e-tron
Hyundai Inster
Kia EV4
Mercedes CLA
Renault 5
Skoda Elroq
Zeekr 7X
Jag vill bara hälsa alla som brukar klaga att nu har vi hårdkört 7 elbilar i 130 mil och råkat ut för både för spökbromsningar och krånglande vindrutetorkare ;)
Vilken typ av spökbromsningar och i vilken/vilka bilar?
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
Earplugged
Teslaägare
Inlägg: 473
Blev medlem: 01 feb 2023 18:42
Ort: Jönköping
Referralkod: ts.la/samuel189377

Re: Vintertest

Inlägg av Earplugged »

Maw skrev: 20 nov 2025 20:19
TiborBlomhall skrev: 20 nov 2025 16:51
TiborBlomhall skrev: 19 nov 2025 14:28
Audi A6 e-tron
Hyundai Inster
Kia EV4
Mercedes CLA
Renault 5
Skoda Elroq
Zeekr 7X
Jag vill bara hälsa alla som brukar klaga att nu har vi hårdkört 7 elbilar i 130 mil och råkat ut för både för spökbromsningar och krånglande vindrutetorkare ;)
Vilken typ av spökbromsningar och i vilken/vilka bilar?
I senaste Teknikens värld så fick A6 laddhybrid kritik för dåligt förarstöd och livsfarliga panikbromsningar, kanske samma bekymmer med e-tron...
MYP Vit/Vit -23
RX-8 -05
UP -14
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 8129
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Vintertest

Inlägg av TiborBlomhall »

Jag kan berätta lite om de testade bilarnas autopiloter:

Både Audi, Mercedes och Kia hade spökbromsningar. Och ännu värre: antingen spökryck i ratten eller oförmåga att hålla kvar bilarna på vägen!

Som en av testarna sa "bilen spökbromsade så ofta, om och om igen på ett ställe, så jag undrade om vi höll på att åka förbi en kyrkogård"

Renault hade en förvånansvärt kapabel autopilot som klarade även vägar med slitna eller delvis snötäckta vägmarkeringar.

Skodas, Hyundais, Kias och Mercedes autopiloter kämpade däremot för att hålla bilarna på vägen och misslyckades ofta. Flera av dom hade även ovanan att plötsligt stänga av sig utan varningsljud eller liknande!

Zeekrs autopilot var häpnadsväckande bra. Körde självsäkert och bra även på vägar med slitna och snötäckta vägmarkeringar. Kunde slås på och följa även en igensnöad grusväg! Jag sticker ut hakan och påstår att den är bättre än Teslas autopilot (iaf den vi har här i Europa).

Mercedes varnade konstant för ett hinder till vänster framför bilen tills vi hittade att ultraljud sensors egen gummilist hade lossnat och lagt sig framför sensorn.
Nect
elbilist
Inlägg: 2073
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Vintertest

Inlägg av Nect »

TiborBlomhall skrev: 22 nov 2025 14:49
Jag kan berätta lite om de testade bilarnas autopiloter:

Både Audi, Mercedes och Kia hade spökbromsningar. Och ännu värre: antingen spökryck i ratten eller oförmåga att hålla kvar bilarna på vägen!

Som en av testarna sa "bilen spökbromsade så ofta, om och om igen på ett ställe, så jag undrade om vi höll på att åka förbi en kyrkogård"

Renault hade en förvånansvärt kapabel autopilot som klarade även vägar med slitna eller delvis snötäckta vägmarkeringar.

Skodas, Hyundais, Kias och Mercedes autopiloter kämpade däremot för att hålla bilarna på vägen och misslyckades ofta. Flera av dom hade även ovanan att plötsligt stänga av sig utan varningsljud eller liknande!

Zeekrs autopilot var häpnadsväckande bra. Körde självsäkert och bra även på vägar med slitna och snötäckta vägmarkeringar. Kunde slås på och följa även en igensnöad grusväg! Jag sticker ut hakan och påstår att den är bättre än Teslas autopilot (iaf den vi har här i Europa).

Mercedes varnade konstant för ett hinder till vänster framför bilen tills vi hittade att ultraljud sensors egen gummilist hade lossnat och lagt sig framför sensorn.
Kul test!

Jag har dock aldrig upplevt en spökbromsning med min Q8 e-tron. Men den är lite osäker vid övergång från 1-2 väg då vill den gärna rycka i ratten för att byta fil.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Polestar 2 LRSM -25
Beställd: BMW iX3 50 xDrive.
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1914
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Vintertest

Inlägg av bjelkeman »

TiborBlomhall skrev: 22 nov 2025 14:49

Mercedes autopiloter kämpade däremot för att hålla bilarna på vägen och misslyckades ofta
Intressant inlägg @tibor.
Är det samma programvara som fått Level 3 självkörning godkänd?
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening, solpaneler och batteri. Tidigare en S75D. Jobbar med musik på Metal Sweden Productions.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 8129
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Vintertest

Inlägg av TiborBlomhall »

bjelkeman skrev: 22 nov 2025 17:55
TiborBlomhall skrev: 22 nov 2025 14:49

Mercedes autopiloter kämpade däremot för att hålla bilarna på vägen och misslyckades ofta
Intressant inlägg @tibor.
Är det samma programvara som fått Level 3 självkörning godkänd?
Jag hoppas verkligen inte det :shock:

Mercedes autopilot var väldigt inkonsekvent. Åkte jättebra på ett ställe - och sedan åkte ping-pong mellan sidlinjerna och lyckades knappt hålla sig på vägen på en till synes exakt likadan vägsträcka på ett annat ställe.

Kom det minsta lilla snö på linjerna, eller vägmarkering saknades på 10 meter nylappad vägsträcka stängde den omedelbart av sig utan varning.
SwedishAdvocate
Inlägg: 7694
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Vintertest

Inlägg av SwedishAdvocate »

TiborBlomhall skrev: 22 nov 2025 14:49
Jag kan berätta lite om de testade bilarnas autopiloter:

Både Audi, Mercedes och Kia hade spökbromsningar. Och ännu värre: antingen spökryck i ratten eller oförmåga att hålla kvar bilarna på vägen!

Som en av testarna sa "bilen spökbromsade så ofta, om och om igen på ett ställe, så jag undrade om vi höll på att åka förbi en kyrkogård"

Renault hade en förvånansvärt kapabel autopilot som klarade även vägar med slitna eller delvis snötäckta vägmarkeringar.

Skodas, Hyundais, Kias och Mercedes autopiloter kämpade däremot för att hålla bilarna på vägen och misslyckades ofta. Flera av dom hade även ovanan att plötsligt stänga av sig utan varningsljud eller liknande!

Zeekrs autopilot var häpnadsväckande bra. Körde självsäkert och bra även på vägar med slitna och snötäckta vägmarkeringar. Kunde slås på och följa även en igensnöad grusväg! Jag sticker ut hakan och påstår att den är bättre än Teslas autopilot (iaf den vi har här i Europa).

Mercedes varnade konstant för ett hinder till vänster framför bilen tills vi hittade att ultraljud sensors egen gummilist hade lossnat och lagt sig framför sensorn.
Y Juniper lanserades ju det här året. Kan ju tycka att det är lite synd att ni inte hade med en sån för att kunna jämföra hur Teslas system hade klarat sig jämfört med de här andra bilarna…
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
airdrive
Teslaägare
Inlägg: 298
Blev medlem: 27 apr 2023 19:30
Referralkod: ts.la/martin185079

Re: Vintertest

Inlägg av airdrive »

Nect skrev: 22 nov 2025 17:47
TiborBlomhall skrev: 22 nov 2025 14:49
Jag kan berätta lite om de testade bilarnas autopiloter:

Både Audi, Mercedes och Kia hade spökbromsningar. Och ännu värre: antingen spökryck i ratten eller oförmåga att hålla kvar bilarna på vägen!

Som en av testarna sa "bilen spökbromsade så ofta, om och om igen på ett ställe, så jag undrade om vi höll på att åka förbi en kyrkogård"

Renault hade en förvånansvärt kapabel autopilot som klarade även vägar med slitna eller delvis snötäckta vägmarkeringar.

Skodas, Hyundais, Kias och Mercedes autopiloter kämpade däremot för att hålla bilarna på vägen och misslyckades ofta. Flera av dom hade även ovanan att plötsligt stänga av sig utan varningsljud eller liknande!

Zeekrs autopilot var häpnadsväckande bra. Körde självsäkert och bra även på vägar med slitna och snötäckta vägmarkeringar. Kunde slås på och följa även en igensnöad grusväg! Jag sticker ut hakan och påstår att den är bättre än Teslas autopilot (iaf den vi har här i Europa).

Mercedes varnade konstant för ett hinder till vänster framför bilen tills vi hittade att ultraljud sensors egen gummilist hade lossnat och lagt sig framför sensorn.
Kul test!

Jag har dock aldrig upplevt en spökbromsning med min Q8 e-tron. Men den är lite osäker vid övergång från 1-2 väg då vill den gärna rycka i ratten för att byta fil.
Tack för uppdateringen Tibor! 👍

För mig blir det numera gasberedskap med högerfoten när jag kör på de enstaka ställen på E4 kring Stockholm där bilen brukar spökbromsa. Lustigt att bromsberedskap på körskolan för snart 30 år sen nu är gasberedskap för att man ska minska risken att bli påkörd 🫣😅
M3 LR 2023
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 8129
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Vintertest

Inlägg av TiborBlomhall »

SwedishAdvocate skrev: 22 nov 2025 23:50
Y Juniper lanserades ju det här året. Kan ju tycka att det är lite synd att ni inte hade med en sån för att kunna jämföra hur Teslas system hade klarat sig jämfört med de här andra bilarna…
Juniper klassade tyvärr inte in pga att den inte är en ny bilmodell utan bara en facelift.
Ja, jag vet. Jag försökte strida för den.

Men efter otal mil med min egen Model Y kan jag säga att dess autopilot är överlägsen alla de testade bilarnas - förutom Zeekr som baske mig har en ännu bättre autopilot.
toppo
elbilist
Inlägg: 466
Blev medlem: 28 aug 2022 08:35

Re: Vintertest

Inlägg av toppo »

TiborBlomhall skrev: 23 nov 2025 00:39
SwedishAdvocate skrev: 22 nov 2025 23:50
Y Juniper lanserades ju det här året. Kan ju tycka att det är lite synd att ni inte hade med en sån för att kunna jämföra hur Teslas system hade klarat sig jämfört med de här andra bilarna…
Juniper klassade tyvärr inte in pga att den inte är en ny bilmodell utan bara en facelift.
Ja, jag vet. Jag försökte strida för den.

Men efter otal mil med min egen Model Y kan jag säga att dess autopilot är överlägsen alla de testade bilarnas - förutom Zeekr som baske mig har en ännu bättre autopilot.
Faktiskt ganska fascinerande att dina omdömen skiljer sig från i princip alla andra recensioner om autopiloter som har gjorts. Zeekr brukar anses vara sämre medans Audi, Mercedes, Skoda (Volkswagen) brukar tillhöra de bästa. Antingen är det subjektivt hur man uppfattar autopiloterna (baserat på vilken man har som referens, där du tycker Teslas är bäst) eller så har ni bara kört på väldigt speciella vägar.

Sedan måste man även skilja på spökbromsning och att bilen ”markerar för fara” genom att aktivera bromsarna och stänga av autopiloten. Är det verkligen så att bilarna i ert test har bromsat ned farten kraftigt helt utan anledning som jag förstått Tesla gör?
ID4 GTX 340 hk MY25
Tidigare: XC40 Recharge ER RWD MY24, Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
roffe_s
elbilist
Inlägg: 930
Blev medlem: 27 sep 2020 13:13

Re: Vintertest

Inlägg av roffe_s »

toppo skrev: 23 nov 2025 07:18
TiborBlomhall skrev: 23 nov 2025 00:39
SwedishAdvocate skrev: 22 nov 2025 23:50
Y Juniper lanserades ju det här året. Kan ju tycka att det är lite synd att ni inte hade med en sån för att kunna jämföra hur Teslas system hade klarat sig jämfört med de här andra bilarna…
Juniper klassade tyvärr inte in pga att den inte är en ny bilmodell utan bara en facelift.
Ja, jag vet. Jag försökte strida för den.

Men efter otal mil med min egen Model Y kan jag säga att dess autopilot är överlägsen alla de testade bilarnas - förutom Zeekr som baske mig har en ännu bättre autopilot.
Faktiskt ganska fascinerande att dina omdömen skiljer sig från i princip alla andra recensioner om autopiloter som har gjorts. Zeekr brukar anses vara sämre medans Audi, Mercedes, Skoda (Volkswagen) brukar tillhöra de bästa. Antingen är det subjektivt hur man uppfattar autopiloterna (baserat på vilken man har som referens, där du tycker Teslas är bäst) eller så har ni bara kört på väldigt speciella vägar.

Sedan måste man även skilja på spökbromsning och att bilen ”markerar för fara” genom att aktivera bromsarna och stänga av autopiloten. Är det verkligen så att bilarna i ert test har bromsat ned farten kraftigt helt utan anledning som jag förstått Tesla gör?
Jag tror det har att göra med att detta test utförs på riktiga vintervägar och (som jag förstår det) även inlandsvägar lite längre i norr.

Bakgrunden till min åsikt är att Zeekr jobbat en hel del med sin AP under det första året och en hel del av bl a min feedback har gällt just prestandan på vintervägar, vägar med bristfälliga sidomarkeringar och motljus. Förbättringen i prestanda mellan OTA har varit tydligt märkbar sedan jag hämtade min 001 trettondagsafton 2024.

Och att de använt den utvecklingen även i 7X är glädjande. Naturligtvis kan man ha åsikter till varför de med en dåres envishet vägrar göra andra, betydligt enklare justeringar i UI för att möta önskemålen från användarna (t ex ljudnivå på meddelanden, filhållningsassistenten eller enklare anpassningar i ljudsystemet). Men AP har man verkligen lyckats förbättra, i alla fall i min bok. Den används väldigt ofta i vår bil - till skillnad från filassistent och förarövervakning, som förvisso förbättrats men ännu inte är på en sådan nivå att den blir ett stöd för föraren.
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
toppo
elbilist
Inlägg: 466
Blev medlem: 28 aug 2022 08:35

Re: Vintertest

Inlägg av toppo »

roffe_s skrev: 23 nov 2025 08:07
toppo skrev: 23 nov 2025 07:18
TiborBlomhall skrev: 23 nov 2025 00:39
SwedishAdvocate skrev: 22 nov 2025 23:50
Y Juniper lanserades ju det här året. Kan ju tycka att det är lite synd att ni inte hade med en sån för att kunna jämföra hur Teslas system hade klarat sig jämfört med de här andra bilarna…
Juniper klassade tyvärr inte in pga att den inte är en ny bilmodell utan bara en facelift.
Ja, jag vet. Jag försökte strida för den.

Men efter otal mil med min egen Model Y kan jag säga att dess autopilot är överlägsen alla de testade bilarnas - förutom Zeekr som baske mig har en ännu bättre autopilot.
Faktiskt ganska fascinerande att dina omdömen skiljer sig från i princip alla andra recensioner om autopiloter som har gjorts. Zeekr brukar anses vara sämre medans Audi, Mercedes, Skoda (Volkswagen) brukar tillhöra de bästa. Antingen är det subjektivt hur man uppfattar autopiloterna (baserat på vilken man har som referens, där du tycker Teslas är bäst) eller så har ni bara kört på väldigt speciella vägar.

Sedan måste man även skilja på spökbromsning och att bilen ”markerar för fara” genom att aktivera bromsarna och stänga av autopiloten. Är det verkligen så att bilarna i ert test har bromsat ned farten kraftigt helt utan anledning som jag förstått Tesla gör?
Jag tror det har att göra med att detta test utförs på riktiga vintervägar och (som jag förstår det) även inlandsvägar lite längre i norr.

Bakgrunden till min åsikt är att Zeekr jobbat en hel del med sin AP under det första året och en hel del av bl a min feedback har gällt just prestandan på vintervägar, vägar med bristfälliga sidomarkeringar och motljus. Förbättringen i prestanda mellan OTA har varit tydligt märkbar sedan jag hämtade min 001 trettondagsafton 2024.

Och att de använt den utvecklingen även i 7X är glädjande. Naturligtvis kan man ha åsikter till varför de med en dåres envishet vägrar göra andra, betydligt enklare justeringar i UI för att möta önskemålen från användarna (t ex ljudnivå på meddelanden, filhållningsassistenten eller enklare anpassningar i ljudsystemet). Men AP har man verkligen lyckats förbättra, i alla fall i min bok. Den används väldigt ofta i vår bil - till skillnad från filassistent och förarövervakning, som förvisso förbättrats men ännu inte är på en sådan nivå att den blir ett stöd för föraren.
Kul att höra att Zeekr blivit bättre! Snöbeklädda vägar spelar såklart roll - men kanske inte är de omständigheterna som man ska recensera systemen på då jag tror att Pilot-systemen utvecklas i första hand för vägar med linjer. Det jag främst ville lyfta är att jag inte känner igen bedömningen från i princip alla andra recensioner jag sett (men dessa är vanligen inte på vintervägar).
ID4 GTX 340 hk MY25
Tidigare: XC40 Recharge ER RWD MY24, Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 8129
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Vintertest

Inlägg av TiborBlomhall »

toppo skrev: 23 nov 2025 07:18
Faktiskt ganska fascinerande att dina omdömen skiljer sig från i princip alla andra recensioner om autopiloter som har gjorts. Zeekr brukar anses vara sämre medans Audi, Mercedes, Skoda (Volkswagen) brukar tillhöra de bästa. Antingen är det subjektivt hur man uppfattar autopiloterna (baserat på vilken man har som referens, där du tycker Teslas är bäst) eller så har ni bara kört på väldigt speciella vägar.
"Väldigt speciella vägar" = vanliga svenska vägar. Med bitvis lite snö i kanten, lite småslitna linjer och lappade asfaltrutor. Inte nymålad blank slät autobahn.

Dessutom bedömde jag filhållarna hur de klarar sin uppgift på egen hand, att hålla bilen i filen. Höll endast löst i ratten och lät bilen sköta styrningen.
toppo skrev: 23 nov 2025 07:18
Sedan måste man även skilja på spökbromsning och att bilen ”markerar för fara” genom att aktivera bromsarna och stänga av autopiloten. Är det verkligen så att bilarna i ert test har bromsat ned farten kraftigt helt utan anledning som jag förstått Tesla gör?
Jag förstår din skillnad men nej, det var äkta spökbromsningar. Vissa helt oprovocerade, syns ingen anledning. Vissa att bilen blev rädd för skyltar bredvid vägen, bro över vägen och liknande. Och ännu värre: spökryck, där bilen rycker plötsligt ratten åt sidan.

Tvärtom, flera bilar markerade öht inte när de inte klarade av körningen, utan stängde av sina autopiloter utan varningsljud eller liknande mitt i en sväng eller när de inte hittade linjer att följa. Livsfarligt.

Zeekr var i en helt annan liga, klarade utan problem även vägar helt utan markeringar.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 6607
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Vintertest

Inlägg av AAKEE »

roffe_s skrev: 23 nov 2025 08:07
Jag tror det har att göra med att detta test utförs på riktiga vintervägar och (som jag förstår det) även inlandsvägar lite längre i norr.
Det skulle göra det enkelt med en Tesla 😵‍💫

Den går inte aktivera på helt snöbelagd väg.
Om man lyckas aktivera den, kör bilen mellan 6-36 km/h ”på grund av dålig sikt även om det är det mest gnistrande vädret med sikt till jupiter. (Notera att detta även gäller HW4-utrustade Teslaor med senaste hårdvaran och putsad framruta vilket inte hjälper.)

Vi fick 15-20cm snö igår, och igår - idag skulle det inte ens gå använda farthållaren på inlandsvägar. E4 vid kusten skulle mest troligt fungera till del pga saltade vägar som får fram vägmarkeringarna.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 8129
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Vintertest

Inlägg av TiborBlomhall »

Två bilder för att illustrera väglaget:
PXL_20251118_172343327.MP.jpg
PXL_20251120_082857459.jpg
(Kian står vid sidan om vägen.)

Det handlade alltså om icke snötäckta vägar men där kantlinjerna ändå ibland försvann under snön.

Tesla när vi senast provkörde på inlandsvägen för fyra år sedan hade totalt fel hastighetsuppgifter om vägen, trodde ibland det var 50-väg långa sträckor, inte 90 som skyltat. Vet inte om det blivit bättre sedan dess.

Det i kombination med att Tesla vägrar åka snabbare än vad den tror är fartgränsen på vägar med mötande trafik gjorde dess autopilot oanvändbar då, fast av helt andra anledningar än bilarna vi testade i år.
Skriv svar