Coolt (i ordets alla betydelser)
(Inte jag som spelar)
Tufft jobb men någon måste ju göra det
Moderator: Redaktion
Det är som att klaga på att en brödrost inte gör espresso. Renault 5 gör sitt jobb i stan där den är tänkt att köra.TiborBlomhall skrev: ↑19 nov 2025 17:52Renault 5 är en otroligt fin stadsbil men visat sig vara katastrof på långresor.
Jag vill bara hälsa alla som brukar klaga att nu har vi hårdkört 7 elbilar i 130 mil och råkat ut för både för spökbromsningar och krånglande vindrutetorkareTiborBlomhall skrev: ↑19 nov 2025 14:28Audi A6 e-tron
Hyundai Inster
Kia EV4
Mercedes CLA
Renault 5
Skoda Elroq
Zeekr 7X
Enligt det här forumet är det bara Tesla som har spökbromsningar och krånglande vindrutetorkare?TiborBlomhall skrev: ↑20 nov 2025 16:51Jag vill bara hälsa alla som brukar klaga att nu har vi hårdkört 7 elbilar i 130 mil och råkat ut för både för spökbromsningar och krånglande vindrutetorkareTiborBlomhall skrev: ↑19 nov 2025 14:28Audi A6 e-tron
Hyundai Inster
Kia EV4
Mercedes CLA
Renault 5
Skoda Elroq
Zeekr 7X![]()
Samt en massa pip och plingande?TiborBlomhall skrev: ↑20 nov 2025 16:51Jag vill bara hälsa alla som brukar klaga att nu har vi hårdkört 7 elbilar i 130 mil och råkat ut för både för spökbromsningar och krånglande vindrutetorkareTiborBlomhall skrev: ↑19 nov 2025 14:28Audi A6 e-tron
Hyundai Inster
Kia EV4
Mercedes CLA
Renault 5
Skoda Elroq
Zeekr 7X![]()
Nej, men Tesla är ledande på området.Freez skrev: ↑20 nov 2025 16:57Enligt det här forumet är det bara Tesla som har spökbromsningar och krånglande vindrutetorkare?TiborBlomhall skrev: ↑20 nov 2025 16:51Jag vill bara hälsa alla som brukar klaga att nu har vi hårdkört 7 elbilar i 130 mil och råkat ut för både för spökbromsningar och krånglande vindrutetorkareTiborBlomhall skrev: ↑19 nov 2025 14:28Audi A6 e-tron
Hyundai Inster
Kia EV4
Mercedes CLA
Renault 5
Skoda Elroq
Zeekr 7X![]()
![]()
Vilken typ av spökbromsningar och i vilken/vilka bilar?TiborBlomhall skrev: ↑20 nov 2025 16:51Jag vill bara hälsa alla som brukar klaga att nu har vi hårdkört 7 elbilar i 130 mil och råkat ut för både för spökbromsningar och krånglande vindrutetorkareTiborBlomhall skrev: ↑19 nov 2025 14:28Audi A6 e-tron
Hyundai Inster
Kia EV4
Mercedes CLA
Renault 5
Skoda Elroq
Zeekr 7X![]()
I senaste Teknikens värld så fick A6 laddhybrid kritik för dåligt förarstöd och livsfarliga panikbromsningar, kanske samma bekymmer med e-tron...Maw skrev: ↑20 nov 2025 20:19Vilken typ av spökbromsningar och i vilken/vilka bilar?TiborBlomhall skrev: ↑20 nov 2025 16:51Jag vill bara hälsa alla som brukar klaga att nu har vi hårdkört 7 elbilar i 130 mil och råkat ut för både för spökbromsningar och krånglande vindrutetorkareTiborBlomhall skrev: ↑19 nov 2025 14:28Audi A6 e-tron
Hyundai Inster
Kia EV4
Mercedes CLA
Renault 5
Skoda Elroq
Zeekr 7X![]()
Kul test!TiborBlomhall skrev: ↑22 nov 2025 14:49Jag kan berätta lite om de testade bilarnas autopiloter:
Både Audi, Mercedes och Kia hade spökbromsningar. Och ännu värre: antingen spökryck i ratten eller oförmåga att hålla kvar bilarna på vägen!
Som en av testarna sa "bilen spökbromsade så ofta, om och om igen på ett ställe, så jag undrade om vi höll på att åka förbi en kyrkogård"
Renault hade en förvånansvärt kapabel autopilot som klarade även vägar med slitna eller delvis snötäckta vägmarkeringar.
Skodas, Hyundais, Kias och Mercedes autopiloter kämpade däremot för att hålla bilarna på vägen och misslyckades ofta. Flera av dom hade även ovanan att plötsligt stänga av sig utan varningsljud eller liknande!
Zeekrs autopilot var häpnadsväckande bra. Körde självsäkert och bra även på vägar med slitna och snötäckta vägmarkeringar. Kunde slås på och följa även en igensnöad grusväg! Jag sticker ut hakan och påstår att den är bättre än Teslas autopilot (iaf den vi har här i Europa).
Mercedes varnade konstant för ett hinder till vänster framför bilen tills vi hittade att ultraljud sensors egen gummilist hade lossnat och lagt sig framför sensorn.
Intressant inlägg @tibor.TiborBlomhall skrev: ↑22 nov 2025 14:49
Mercedes autopiloter kämpade däremot för att hålla bilarna på vägen och misslyckades ofta
Jag hoppas verkligen inte detbjelkeman skrev: ↑22 nov 2025 17:55Intressant inlägg @tibor.TiborBlomhall skrev: ↑22 nov 2025 14:49
Mercedes autopiloter kämpade däremot för att hålla bilarna på vägen och misslyckades ofta
Är det samma programvara som fått Level 3 självkörning godkänd?
Y Juniper lanserades ju det här året. Kan ju tycka att det är lite synd att ni inte hade med en sån för att kunna jämföra hur Teslas system hade klarat sig jämfört med de här andra bilarna…TiborBlomhall skrev: ↑22 nov 2025 14:49Jag kan berätta lite om de testade bilarnas autopiloter:
Både Audi, Mercedes och Kia hade spökbromsningar. Och ännu värre: antingen spökryck i ratten eller oförmåga att hålla kvar bilarna på vägen!
Som en av testarna sa "bilen spökbromsade så ofta, om och om igen på ett ställe, så jag undrade om vi höll på att åka förbi en kyrkogård"
Renault hade en förvånansvärt kapabel autopilot som klarade även vägar med slitna eller delvis snötäckta vägmarkeringar.
Skodas, Hyundais, Kias och Mercedes autopiloter kämpade däremot för att hålla bilarna på vägen och misslyckades ofta. Flera av dom hade även ovanan att plötsligt stänga av sig utan varningsljud eller liknande!
Zeekrs autopilot var häpnadsväckande bra. Körde självsäkert och bra även på vägar med slitna och snötäckta vägmarkeringar. Kunde slås på och följa även en igensnöad grusväg! Jag sticker ut hakan och påstår att den är bättre än Teslas autopilot (iaf den vi har här i Europa).
Mercedes varnade konstant för ett hinder till vänster framför bilen tills vi hittade att ultraljud sensors egen gummilist hade lossnat och lagt sig framför sensorn.
Tack för uppdateringen Tibor!Nect skrev: ↑22 nov 2025 17:47Kul test!TiborBlomhall skrev: ↑22 nov 2025 14:49Jag kan berätta lite om de testade bilarnas autopiloter:
Jag har dock aldrig upplevt en spökbromsning med min Q8 e-tron. Men den är lite osäker vid övergång från 1-2 väg då vill den gärna rycka i ratten för att byta fil.
Juniper klassade tyvärr inte in pga att den inte är en ny bilmodell utan bara en facelift.SwedishAdvocate skrev: ↑22 nov 2025 23:50Y Juniper lanserades ju det här året. Kan ju tycka att det är lite synd att ni inte hade med en sån för att kunna jämföra hur Teslas system hade klarat sig jämfört med de här andra bilarna…
Faktiskt ganska fascinerande att dina omdömen skiljer sig från i princip alla andra recensioner om autopiloter som har gjorts. Zeekr brukar anses vara sämre medans Audi, Mercedes, Skoda (Volkswagen) brukar tillhöra de bästa. Antingen är det subjektivt hur man uppfattar autopiloterna (baserat på vilken man har som referens, där du tycker Teslas är bäst) eller så har ni bara kört på väldigt speciella vägar.TiborBlomhall skrev: ↑23 nov 2025 00:39Juniper klassade tyvärr inte in pga att den inte är en ny bilmodell utan bara en facelift.SwedishAdvocate skrev: ↑22 nov 2025 23:50Y Juniper lanserades ju det här året. Kan ju tycka att det är lite synd att ni inte hade med en sån för att kunna jämföra hur Teslas system hade klarat sig jämfört med de här andra bilarna…
Ja, jag vet. Jag försökte strida för den.
Men efter otal mil med min egen Model Y kan jag säga att dess autopilot är överlägsen alla de testade bilarnas - förutom Zeekr som baske mig har en ännu bättre autopilot.
Jag tror det har att göra med att detta test utförs på riktiga vintervägar och (som jag förstår det) även inlandsvägar lite längre i norr.toppo skrev: ↑23 nov 2025 07:18Faktiskt ganska fascinerande att dina omdömen skiljer sig från i princip alla andra recensioner om autopiloter som har gjorts. Zeekr brukar anses vara sämre medans Audi, Mercedes, Skoda (Volkswagen) brukar tillhöra de bästa. Antingen är det subjektivt hur man uppfattar autopiloterna (baserat på vilken man har som referens, där du tycker Teslas är bäst) eller så har ni bara kört på väldigt speciella vägar.TiborBlomhall skrev: ↑23 nov 2025 00:39Juniper klassade tyvärr inte in pga att den inte är en ny bilmodell utan bara en facelift.SwedishAdvocate skrev: ↑22 nov 2025 23:50Y Juniper lanserades ju det här året. Kan ju tycka att det är lite synd att ni inte hade med en sån för att kunna jämföra hur Teslas system hade klarat sig jämfört med de här andra bilarna…
Men efter otal mil med min egen Model Y kan jag säga att dess autopilot är överlägsen alla de testade bilarnas - förutom Zeekr som baske mig har en ännu bättre autopilot.
Sedan måste man även skilja på spökbromsning och att bilen ”markerar för fara” genom att aktivera bromsarna och stänga av autopiloten. Är det verkligen så att bilarna i ert test har bromsat ned farten kraftigt helt utan anledning som jag förstått Tesla gör?
Kul att höra att Zeekr blivit bättre! Snöbeklädda vägar spelar såklart roll - men kanske inte är de omständigheterna som man ska recensera systemen på då jag tror att Pilot-systemen utvecklas i första hand för vägar med linjer. Det jag främst ville lyfta är att jag inte känner igen bedömningen från i princip alla andra recensioner jag sett (men dessa är vanligen inte på vintervägar).roffe_s skrev: ↑23 nov 2025 08:07Jag tror det har att göra med att detta test utförs på riktiga vintervägar och (som jag förstår det) även inlandsvägar lite längre i norr.toppo skrev: ↑23 nov 2025 07:18Faktiskt ganska fascinerande att dina omdömen skiljer sig från i princip alla andra recensioner om autopiloter som har gjorts. Zeekr brukar anses vara sämre medans Audi, Mercedes, Skoda (Volkswagen) brukar tillhöra de bästa. Antingen är det subjektivt hur man uppfattar autopiloterna (baserat på vilken man har som referens, där du tycker Teslas är bäst) eller så har ni bara kört på väldigt speciella vägar.TiborBlomhall skrev: ↑23 nov 2025 00:39Juniper klassade tyvärr inte in pga att den inte är en ny bilmodell utan bara en facelift.SwedishAdvocate skrev: ↑22 nov 2025 23:50Y Juniper lanserades ju det här året. Kan ju tycka att det är lite synd att ni inte hade med en sån för att kunna jämföra hur Teslas system hade klarat sig jämfört med de här andra bilarna…
Sedan måste man även skilja på spökbromsning och att bilen ”markerar för fara” genom att aktivera bromsarna och stänga av autopiloten. Är det verkligen så att bilarna i ert test har bromsat ned farten kraftigt helt utan anledning som jag förstått Tesla gör?
Bakgrunden till min åsikt är att Zeekr jobbat en hel del med sin AP under det första året och en hel del av bl a min feedback har gällt just prestandan på vintervägar, vägar med bristfälliga sidomarkeringar och motljus. Förbättringen i prestanda mellan OTA har varit tydligt märkbar sedan jag hämtade min 001 trettondagsafton 2024.
Och att de använt den utvecklingen även i 7X är glädjande. Naturligtvis kan man ha åsikter till varför de med en dåres envishet vägrar göra andra, betydligt enklare justeringar i UI för att möta önskemålen från användarna (t ex ljudnivå på meddelanden, filhållningsassistenten eller enklare anpassningar i ljudsystemet). Men AP har man verkligen lyckats förbättra, i alla fall i min bok. Den används väldigt ofta i vår bil - till skillnad från filassistent och förarövervakning, som förvisso förbättrats men ännu inte är på en sådan nivå att den blir ett stöd för föraren.
"Väldigt speciella vägar" = vanliga svenska vägar. Med bitvis lite snö i kanten, lite småslitna linjer och lappade asfaltrutor. Inte nymålad blank slät autobahn.toppo skrev: ↑23 nov 2025 07:18Faktiskt ganska fascinerande att dina omdömen skiljer sig från i princip alla andra recensioner om autopiloter som har gjorts. Zeekr brukar anses vara sämre medans Audi, Mercedes, Skoda (Volkswagen) brukar tillhöra de bästa. Antingen är det subjektivt hur man uppfattar autopiloterna (baserat på vilken man har som referens, där du tycker Teslas är bäst) eller så har ni bara kört på väldigt speciella vägar.
Jag förstår din skillnad men nej, det var äkta spökbromsningar. Vissa helt oprovocerade, syns ingen anledning. Vissa att bilen blev rädd för skyltar bredvid vägen, bro över vägen och liknande. Och ännu värre: spökryck, där bilen rycker plötsligt ratten åt sidan.
Det skulle göra det enkelt med en Tesla