Leverans av MY december utan vinterdäck

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Haze
Teslaägare

Leverans av MY december utan vinterdäck

Inlägg av Haze »

Hej
Har tankar kring hur jag skulle lösa mina vinterdäck, jag har ju bestämt att de fula crossflow fälgarna som Tesla erbjuder inte duger.
Så när jag får bilen var tanken att ta med de nya vinterdäcken och be Tesla sätta på dom.
Jag ringe och frågade och de sa: Vi hjälper inte till med tredjeparts produkter
Köper en bil för 700 000kr om dom kan inte ens byta däck på bilen, gissar att detta är normalt för Tesla?
Jag har ingen lust att åka med sommardäck om det blir halt eller snöstorm, dessutom är det olagligt om det är vinterväglag.
Tesla model 3 LR Dual Motor (Midnattssilver metallic med dragkrok)
JockeX

Re: Leverans av MY december utan vinterdäck

Inlägg av JockeX »

Haze skrev: 19 nov 2025 19:33
Hej
Har tankar kring hur jag skulle lösa mina vinterdäck, jag har ju bestämt att de fula crossflow fälgarna som Tesla erbjuder inte duger.
Så när jag får bilen var tanken att ta med de nya vinterdäcken och be Tesla sätta på dom.
Köper en bil för 700 000kr om dom kan inte ens byta däck på bilen, gissar att detta är normalt för Tesla?
Jag har ingen lust att åka med sommardäck om det blir halt eller snöstorm, dessutom är det olagligt om det är vinterväglag.
Så är det. Men om du tar leverans i Huddinge finns det en däckverkstad precis i närheten som du kan köra i krypfart till. Annars är det bara att rulla upp bilen på en egen transport som du själv får ordna med.
Användarvisningsbild
ReNewAble
Teslaägare

Inlägg av ReNewAble »

Hej
Ok, du köper en bil för 700 tusen och klagar på billeverantören att de inte vill hjälpa dig snåla in på vinterhjulen? Var är logiken här?
Model Y LR AWD 2025 (Juniper)
Model Y LR AWD 2021
Model 3 LR AWD 19” 2020 (såld)
BMW i3 94Ah REX 2018 (såld)
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Hej
Förväntade du dig att tesla skulle byta däck, sätta på vinterdäck på sommardäcksfälgarna, eller menar du att skifta hela hjul? Jag märker inte ord utan undrar seriöst. Är det alternativ 1 håller jag med tesla om att det är orimligt. Alternativ 2 skulle dom ju kunna hjälpt till med om tid fanns.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Inlägg av jonasl »

Dom gjorde ju faktiskt det här om året, när de inte kunde leverera däck själva.

Men jag är tveksam till om nått märke gör det? Och så svårt är det inte att byta själv om man har hjulen, jag gör det varje år och det tar mig ca 45 minuter, mindre än det gör för grannarna som åker iväg och byter.. och jag kan göra det när jag vill.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
M3170
Teslaägare

Inlägg av M3170 »

Finns säkert flera anledningar till att Tesla inte vill montera tredjepartshjul på din nya bil.

Dels så har dom nog fullt upp med mycket annat, och vad skulle hända om någon av deras personal tex råkade repa eller skada en av dina nya feta fälgar vid montering tex. Tror inte dom har rutiner för att köpa enstaka ersättnings fälgar från alla möjliga leverantörer kors och tvärs och sedan lägga om och balansera däck.

Jag har en bil som har olika hjulbultar för vinterhjulen och sommarhjulen tar man fel så kan bultarna lossna, och Tesla kan inte hålla koll på sådana saker heller när det gäller tredjepartsfälgar. Bara några exempel på vad som kan gå fel….

Ta med dig en domkraft en puck, en mutterknack och gärna en polare så fixar ni det på plats på 30minuter.
Nect
elbilist

Inlägg av Nect »

jonasl skrev: 19 nov 2025 21:54
Dom gjorde ju faktiskt det här om året, när de inte kunde leverera däck själva.

Men jag är tveksam till om nått märke gör det? Och så svårt är det inte att byta själv om man har hjulen, jag gör det varje år och det tar mig ca 45 minuter, mindre än det gör för grannarna som åker iväg och byter.. och jag kan göra det när jag vill.
När jag hämtade ut min Polestar förra december så skiftade de däcken åt mig efter leveransen (jag hade egna kompletta hjul med mig). Dock fick jag betala för detta som alla andra som lämnar in sin bil till dem för skifte.

De kunna inte lösa det innan leverans utan jag fick boka tid på deras verkstad.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Polestar 2 LRSM -25
Beställd: BMW iX3 50 xDrive.
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Referralkod: ts.la/per28997

Inlägg av slugger75 »

Hej
Om du ändå ska ta med dig vinterdäcken dit så kan du väl ta med en domkraft också och byta själv? Bara rulla ut från leveransen och sen skifta däck. Klart på en timme.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare

Inlägg av pejvic »

Bara att ta med sig en garagedomkraft. Det finns utrymme att stå att byta där.
Har du tur så är det ju dock inte snö på vägarna när du hämtar.

Det är 30-vägar därifrån till Huddingevägen så det är lätt att smyga sig fram.
Det är inte så konstigt att de inte har tid kan jag tycka.
Användarvisningsbild
krabbanidag
Teslaägare

Inlägg av krabbanidag »

Vet ej om gamla uberturbiner eller gemini från MY passar på junipern. Plocka hem en uppsättning såna billigt på Blocket och ring & droppa av däcken på närmsta verkstad dagen innan.

Så kan du bara rulla in med Teslan och få det fixat samma dag?
Tesla Model S Pläd ’23
Skriv svar